تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/10/21 - 15:47
کد خبر: 153957

در نامه بسیج دانشجویی دانشگاه شریف به وزیر علوم؛

انتقاد دانشجویان از کاهش ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با صدور نامه‌ای خطاب به وزیر علوم اعلام کرد: با تغییر ناگهانی ظرفیت پذیرش مستقیم دانشجویان کارشناسی ارشد جو بی‌اعتمادی حاکم خواهد شد که قطعاً زمینه‌ساز خروج نخبگان از کشور است.

خبرنامه دانشجویان ایران: بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با صدور نامه‌ای خطاب به وزیر علوم اعلام کرد: با تغییر ناگهانی ظرفیت پذیرش مستقیم دانشجویان کارشناسی ارشد جو بی‌اعتمادی حاکم خواهد شد که قطعاً زمینه‌ساز خروج نخبگان از کشور است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با صدور نامه‌ای خطاب به محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از کاهش ظرفیت پذیرش مستقیم دانشجویان کارشناسی ارشد انتقاد کرد.

متن این نامه بدین شرح است:

با سلام،
همانگونه که مستحضرید مقطع کارشناسی ارشد یکی از مهم‌ترین برهه‌های زندگی دانشجویان است. با توجه به تأثیر این امر در آینده‌ زندگی افراد، دانشجویان نسبت به این مسئله حساسیت ویژه‌ای را قائلند و از مدت‌ها قبل برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند. ولی با کمال تعجب شاهد ابلاغی دیر هنگام مبنی بر کاهش ظرفیت پذیرش مستقیم دانشجویان کارشناسی ارشد بودیم.

اهمیت و تأثیر فوق العاده‌ این تغییر در آینده‌ افرادی که نسبت به این موضوع برنامه‌ریزی کرده‌اند و فرصت آمادگی در کنکور کارشناسی ارشد را از دست داده‌اند، برای فردی همچون شما نیاز به توضیح ندارد چرا که خود به اهمیت ویژه‌ این موضوع واقفید.

همچنین لازم به توجه است که هر ساله بسیارند دانشجویان دانشگاه‌های برتر کشور که گرچه امکان پذیرش در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند، با این حال به دلیل اعتماد بر امکان پذیرش مستقیم آن‌ها در آیین‌نامه‌ استعدادهای درخشان، از تصمیم بر خروج از کشور منصرف می‌شوند. با این تغییر ناگهانی جو بی‌اعتمادی نسبت به این امکان حاکم خواهد شد، که قطعا زمینه‌ساز خروج نخبگان از کشور است.

با توجه به موارد فوق،  به نظر می‌آید آیین‌نامه‌ جدید نیازمند تغییراتی است و یا حتی در صورت عدم امکان اعمال تغییرات در آیین‌نامه، با توجه به شرایط خاص دانشگاه‌های برتر، لازم است با اجازه‌ جداگانه به دانشگاه صنعتی شریف و چند دانشگاه برتر کشور، ظرفیت پذیرش بدون آزمون دانشجویان ممتاز در دوره‌ کارشناسی ارشد، حداقل به میزان قبلی حفظ شود.

همچنین در آیین‌نامه‌ جدید، پذیرش بدون آزمون در دوره‌ دکتری منحصر به یک بار در هر سال شده است که این امر نیز با توجه به اینکه برخی دانشجویان در پایان نیم‌سال‌های اول از دوره‌ کارشناسی ارشد فارغ می‌شوند، موجب تعویق پذیرش دکتری آن‌ها تا مهر سال بعد شده و سبب اتلاف وقت و بلاتکلیفی و ترغیب آن‌ها به تحصیل در خارج از کشور می‌گردد که بهتر است در این مورد نیز اقدامات مقتضی صورت بگیرد و اجازه‌ پذیرش محدود دوره‌ دکتری بدون آزمون در نیم‌سال‌های دوم به دانشگاه‌های برتر داده شود.

لازم به ذکر است با وجود پیگیری‌های مکرر موارد فوق توسط معاونت محترم آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف، پاسخی از سوی این وزارتخانه در دوره‌ی سرپرست قبلی دریافت نشده است. امیدواریم در دوره‌ وزارت جنابعالی و با پیگیری‌های شما، به این موضوع سریع‌تر رسیدگی شده و حق دانشجویان به آن‌ها بازگردانده شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top