تاریخ انتشار: سه شنبه 1394/04/02 - 08:48
کد خبر: 170548

معاون وزیر: خلاء عاطفی دامنگیر دانشجویان شده است

وی گفت: هدف از اطلاع رسانی در زمینه افسردگی و آسیب های اجتماعی این است که خانواده ها به دانشجویان خوابگاهی بیشتر توجه کنند نه اینکه دیپلم تحویل دهند و بعد از چهار سال او را با مجموعه ای از آسیب ها تحویل بگیرند.

خبرنامه دانشجویان ایران: معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با انتقاد از کمبود بودجه در زمینه پایش سلامت دانشجویان گفت: روش های غربالگری در پایش سلامت دانشجویان علوم پزشکی تغییر می کند.

دکتر محمدرضا داوودآبادی فراهانی در گفتگو با مهر افزود: پایش سلامت نیازمند هزینه بیشتر است. در حال حاضر هر مرکزی که بخواهد کار غربالگری انجام دهد حتما برای هر نفر ۱۵۰ هزار تومان باید هزینه کند این در حالی است که سرانه هزینه ما برای هر دانشجو در دانشگاه های علوم پزشکی برای پایش روان تنها ۲ هزار تومان است پس مشخص است که روش ما تابع منابع مالی است.

وی با اشاره به شرایط  آسیب های اجتماعی در میان دانشجویان علوم پزشکی گفت: من در همه حوزه های آسیب های اجتماعی از دادن آمار و ارقام پرهیز می کنم چون به محض آمار دادن یک سونامی اطلاع رسانی بوجود می آید. این موضوع که آسیب های حوزه اجتماعی و افسردگی و مواد مخدر شیوع پیدا کرده مشخص است اما یکی از مهمترین زمینه های این گسترش، خلاء عاطفی در میان دانشجویان است.

فراهانی افزود: به دلیل اینکه ۷۰ درصد دانشجویان با وجود پیوستگی های عاطفی و عمیق خانوادگی یک دفعه از خانواده دور می شوند و با توجه به اینکه خانواده های ایرانی هنوز دارای پیوستگی عمیق هستند، این خلاء عاطفی به همراه فشار درسی در رشته های علوم پزشکی فضای خوبی را برای رشد آسیب های اجتماعی ایجاد می کند.

وی گفت: هدف از اطلاع رسانی در زمینه افسردگی و آسیب های اجتماعی این است که خانواده ها به دانشجویان خوابگاهی بیشتر توجه کنند نه اینکه دیپلم تحویل دهند و بعد از چهار سال او را با مجموعه ای از آسیب ها تحویل بگیرند.

معاون وزیر بهداشت گفت: ما از دو منبع می توانیم میزان آسیب های دانشجویی را استخراج کنیم . یکی پژوهش هایی است که در این حوزه انجام می گیرد که برخی از آنها به شکل مقاله هستند. منبع دیگر تعداد مراجعینی است که به مراکز مشاوره مراجعه می کنند. مقایسه آماری از تعداد مراجعان در سالهای گذشته می تواند یکی از منابع باشد اما این آمار چندان محکم نیست.

وی تاکید کرد: ما در وزارت بهداشت تا زمانی که یک مرکز پژوهشی مختص خودمان نداشته باشیم که بتوانیم در این زمینه پژوهش کنیم نمی توانیم عدد و آمار قطعی بدهیم. سبب شناسی این موضوع هم پژوهش جداگانه ای می طلبد.

فراهانی درباره پایش روانی که هر سال ابتدای سال تحصیلی برای دانشجویان علوم پزشکی انجام می گیرد، گفت: مراکز مشاوره دانشگاه ها روش ها و آزمون هایی داشته اند اما این روش های روایی لازم را نداشتند مواردی مانند خودکشی اتفاق افتاد در حالی که فرد در پایش روان مشکلی را نشان نداده بود. مسایل مالی یک دلیل مهم برای ایجاد چنین مشکلاتی در سیستم پاییش روانی است.

وی افزود: مراکز مشاوره می دانستند که این روش ها کیفیت بسیار بالا ندارند و در حد متوسط هستند اما چاره ای وجود نداشت. وقتی غربالگری انجام می گیرد، بر اساس روش های غربالگری دقت عمل می تواند کاهش یا افزایش پیدا کند که این کار ارتباط مستقیم با منابع مالی دارد. یعنی اگر به یک مرکز مشاوره بروید و بگویید پایش سلامت روان را با این تست ها و آزمون ها انجام دهد قطعا هر نفر ۱۵۰ هزار تومان هزینه دارد در مقابل سرانه هزینه ما برای هر دانشجو در دانشگاه های علوم پزشکی برای پایش روان ۲ هزار تومان است پس مشخص است که روش ما تابع منابع مالی بوده است.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت گفت: ما باید در این حوزه منابع مالی بیشتری هزینه کنیم. متاسفانه علی رغم اینکه وزارت علوم برای پایش سلامت دارای ردیف بودجه است اما دانشگاه های علوم پزشکی چنین ردیف بودجه ای ندارند. ما روش های پایش روان را اصلاح می کنیم تا غربالگری عمیق تری انجام دهیم. پایش روان روایی بهتری داشته باشد اما سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید یک ردیف بودجه برای ما در نظر بگیرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حرکت دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم(ع) به سمت حرم +فیلم
ادای احترام رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
سلیمی: از اقدام پلیس در برخورد با بدحجابی حمایت می‌کنیم
سخنگوی جبهه پایداری: سعی می‌کنیم وحدت در دور دوم انتخابات را تقویت کنیم
افزایش سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان
آماری جدید از میزان مخاطبان تلویزیون؛ «شبکه ۳» پربازدیدترین
بار سنگین نمایشگاه‌ها روی دوش مردم
برگزاری رویداد صنایع خلاق و فرهنگی در پارک فناوری پردیس
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
دومین روز سفر رئیسی به پاکستان +عکس
تجدید میثاق کارکنان وزارت کار با آرمان های امام خمینی(ره) +عکس
عباسی: امروز ایران به قدرت نوظهور جهانی تبدیل شده است
وحیدی: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد
فردا، برگزاری آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها
چهارشنبه، برگزار دیدار کارگران با رهبر انقلاب
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
آهنگ‌سازی تتلو به‌تحریک بازیگر زن در اغتشاشات ۱۴۰۱
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
وداع با آخرین شهید انفجار تروریستی کرمان +عکس
حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد
خزعلی: ۶۰هزار زن باردار در غزه در شرایط طاقت‌فرسا به‌سر می‌برند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top