خبرنامه دانشجویان ایران: از ورود اینترنت به کشور توسط پزوهشگاه دانشهای بنیادی ایران، قریب به 25 سال میگذرد و اکنون، ایران دارای 25 میلیون کاربر اینترنت و صدها هزار پرتال و وبلاگ در فضای مجازی میباشد.
دهها اپراتور ارائه دهنده خدمات اینترنتی پر سرعت و چند اپراتور دولتی و خصوصی موبایل در کشور فعالیت دارند که سبب شده است تا ضریب نفوذ اینترنت در ایران، نسبت به دهه قبل، رشد چشمگیری را تجربه کند. رشدی که در مقایسه با کشورهای خاورمیانه، بی نظیر است.
در خبرها آمده بود که بیش از 10 میلیون نفر از اعضای جامعه اطلاعاتی کشور، مشترک شبکههای اجتماعی و نرم افزارهای ارتباطی مبتنی بر گوشیهای هوشمند میباشند.
یعنی حداقل نیمی از کاربران اینترنت در ایران، عضو شبکههای اجتماعی بین المللی هستند و از نرم افزارهایی چون وایبر و تلگرام و لاین و اسکایپ و تانگو، برای ارتباط استفاده میکنند.
فشار به وزارت ارتباطت مبنی بر مراقبت از عدم کند شدن و تعلل در ارائه سرویسهای پر مخاطب مانند اینستاگرام و وایبر و تلگرام، به یک مساله دولتی تبدیل شده است که معاون وزیر ارتباطات را برای حل مشکلات کندی این سرویسها، اخیراً مجبور کرد تا به مدیر تلگرام نامه بزند.
تکذیبهای متعدد وزیر ارتباط مبنی بر عدم دخالت این وزارتخانه در کند شدن سرویس، خود نشان دهنده اهمیت این موضوع برای جامعه جوان کاربران ایرانی وب دارد. بیش از 10 میلیون ایرانی، از دبستان تا دانشگاه و مراکز حوزه علمیه در سراسر کشور، مشغول به تحصیل هستند که تقریب اکثریت آنها، از نرم افزارهای تعاملی امروزه و شبکههای اجتماعی داخلی مانند کلوب و بین المللی مانند فیسبوک و اینستاگرام و توییتر استفاده میکنند.
در واقع، اکثریت جامعه علمی و دانش آموز و دانشجوی کشور، از ظرفیتهای امروز فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی روزمره خود استفاده میکنند و سبک زندگی دیجیتالی آنان، با سبک زندگی سنتی آن ها عجین شده است.
آن چه بیش از همه خودنمایی میکند، نقش دولت در آموزش این قشر جوان کشو راست که نیازهای مختلفی را طلب میکنند.
اکنون، بازیهای رایانه ای نیز در شور، صاحب مرکز و انجمن رسمی و قانونی است و بنیاد ملی بازیهای رایانه ای در این امر فعالیت دارد.
این جدا از دهها مرکز و شورایی است که مانند شورای عالی فضای مجازی و مراکز مربوط به پدافند سایبری، در عرصه فناوری اطلاعات فعالیت دارند.
با وجود این همه مراکز تخصصی و دولتی و وجود نهادهای مرتبط با این حوزه در کشور، هنوز بحث آموزش اینترنت و مسائل مرتبط با ان، از حملات سایبری گرفته تا آموزش سیستم عامل و استفاده از شبکههای اجتماعی و مسائل مربوطه، در نظام آموزشی رسمی کشور در آموزش و پرورش و آموزش عالی، جایگاه مطلوبی ندارد.
اگر چه در سندهای بالادستی مربوط به سند تحول آموزش و پرورش و هم چنین سندهای توسعه وزارت آموزش عالی، به گسترش فضای علمی بر اساس ظرفیتهای روز افزون فناوری اطلاعات و ارتباطات، تاکید شده است، اما هنوز در متون و کتب درسی دبستان تا دانشگاه، شاهد مطالب آموزشی در این عرصه در کتاب دانش اموزان و دانشجویان نیستیم.
منبع: الف