تاریخ انتشار: شنبه 1394/04/13 - 15:43
کد خبر: 171866

جای خالی آموزش اینترنت در کتاب‌های درسی

بیش از 10 میلیون نفر از اعضای جامعه اطلاعاتی کشور، مشترک شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای ارتباطی مبتنی بر گوشی‌های هوشمند می‌باشند.

خبرنامه دانشجویان ایران: از ورود اینترنت به کشور توسط پزوهشگاه دانش‌های بنیادی ایران، قریب به 25 سال می‌گذرد و اکنون، ایران دارای 25 میلیون کاربر اینترنت و صدها هزار پرتال و وبلاگ در فضای مجازی می‌باشد.

ده‌ها اپراتور ارائه دهنده خدمات اینترنتی پر سرعت و چند اپراتور دولتی و خصوصی موبایل در کشور فعالیت دارند که سبب شده است تا ضریب نفوذ اینترنت در ایران، نسبت به دهه قبل، رشد چشمگیری را تجربه کند. رشدی که در مقایسه با کشورهای خاورمیانه، بی نظیر است.

در خبرها آمده بود که بیش از 10 میلیون نفر از اعضای جامعه اطلاعاتی کشور، مشترک شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای ارتباطی مبتنی بر گوشی‌های هوشمند می‌باشند.

یعنی حداقل نیمی از کاربران اینترنت در ایران، عضو شبکه‌های اجتماعی بین المللی هستند و از نرم افزارهایی چون وایبر و تلگرام و لاین و اسکایپ و تانگو، برای ارتباط استفاده می‌کنند.

فشار به وزارت ارتباطت مبنی بر مراقبت از عدم کند شدن و تعلل در ارائه سرویس‌های پر مخاطب مانند اینستاگرام و وایبر و تلگرام، به یک مساله دولتی تبدیل شده است که معاون وزیر ارتباطات را برای حل مشکلات کندی این سرویس‌ها، اخیراً مجبور کرد تا به مدیر تلگرام نامه بزند.

تکذیب‌های متعدد وزیر ارتباط مبنی بر عدم دخالت این وزارتخانه در کند شدن سرویس، خود نشان دهنده اهمیت این موضوع برای جامعه جوان کاربران ایرانی وب دارد. بیش از 10 میلیون ایرانی، از دبستان تا دانشگاه و مراکز حوزه علمیه در سراسر کشور، مشغول به تحصیل هستند که تقریب اکثریت آن‌ها، از نرم افزارهای تعاملی امروزه و شبکه‌های اجتماعی داخلی مانند کلوب و بین المللی مانند فیسبوک و اینستاگرام و توییتر استفاده می‌کنند.

در واقع، اکثریت جامعه علمی و دانش آموز و دانشجوی کشور، از ظرفیت‌های امروز فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنند و سبک زندگی دیجیتالی آنان، با سبک زندگی سنتی آن ها عجین شده است.

آن چه بیش از همه خودنمایی می‌کند، نقش دولت در آموزش این قشر جوان کشو راست که نیازهای مختلفی را طلب می‌کنند.

اکنون، بازی‌های رایانه ای نیز در شور، صاحب مرکز و انجمن رسمی و قانونی است و بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای در این امر فعالیت دارد.

این جدا از ده‌ها مرکز و شورایی است که مانند شورای عالی فضای مجازی و مراکز مربوط به پدافند سایبری، در عرصه فناوری اطلاعات فعالیت دارند.

با وجود این همه مراکز تخصصی و دولتی و وجود نهادهای مرتبط با این حوزه در کشور، هنوز بحث آموزش اینترنت و مسائل مرتبط با ان، از حملات سایبری گرفته تا آموزش سیستم عامل و استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مسائل مربوطه، در نظام آموزشی رسمی کشور در آموزش و پرورش و آموزش عالی، جایگاه مطلوبی ندارد.

اگر چه در سندهای بالادستی مربوط به سند تحول آموزش و پرورش و هم چنین سندهای توسعه وزارت آموزش عالی، به گسترش فضای علمی بر اساس ظرفیت‌های روز افزون فناوری اطلاعات و ارتباطات، تاکید شده است، اما هنوز در متون و کتب درسی دبستان تا دانشگاه، شاهد مطالب آموزشی در این عرصه در کتاب دانش اموزان و دانشجویان نیستیم.

منبع: الف

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top