تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/05/04 - 22:00
کد خبر: 174011

هیاهو برای یک دروغ؛

واقعیت جنجال رسانه‌ای سلفی دانشجویان پزشکی با اجساد

واقعیت جنجال رسانه‌ای سلفی دانشجویان پزشکی با اجساد

حجم فشار های رسانه ای آنقدر زیاد بود که رئیس سازمان پزشکی قانونی در گفتگو با فارس و مصطفی خلیلی، قائم مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر از برخورد با این دانشجویان پزشکی دادند!

خبرنامه دانشجویان ایران: خبر سلفی دانشجویان پزشکی با اجساد مردگان توسط یکی از سایت های زرد در روز چهارشنبه 31 تیرماه  منتشر شد خبری که به سرعت لبه تیز حمله و نقد را به سمت دانشجویان پزشکی چرخاند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سایر سایت ها و رسانه ها هم به سرعت این خبر را پوشش دادند به نحوی که خبر 20:30 همان روز هم عکس ها را منتشر کرد!

2 روز بعد از این پوشش همگانی حتی خبرنگار واحد مرکزی خبر در سوریه هم با استناد به این عکس ها برخی دانشجویان پزشکی را مورد عتاب شدید قرار داد و با عنوان به کجا چنین شتابان در صفحه اینستاگرام خودش عکس ها را باز نشر داد.

امروز 4 مرداد روزنامه ابتکار در مطلبی که تیترش در صفحه اول روزنامه مندرج شد با عنوان «سلفی» بازی دانشجویان پزشکی با جنازه ها نوشت: این بار، دانشجویان پزشکی، دانشگاه های مختلف، از خود ابتکار عمل به خرج دادند و عکس های سلفی از خود در سالن تشریح ثبت کردند. آن هم نه با در و دیوار این سالن، بلکه با تن های از هم شکافته مردگان. با چشم های از حدقه درآمده یا با قلب متوفی که بازماندگانش، تن وی را برای تحقیق این دانشجویان در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار دادند. سوگندی که پزشکان در امانت داری می خورند، در چه مقطع و چه زمانی باید خوانده و یاد شود؟

حجم فشار های رسانه ای آنقدر زیاد بود که رئیس سازمان پزشکی قانونی در گفتگو با فارس و مصطفی خلیلی، قائم مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر از برخورد با این دانشجویان پزشکی دادند!

اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است واقعیتی که خیلی ها نمی خواهند آن را ببیند!

در میان 8 تصویر منتشر شده با عنوان سلفی دانشجویان پزشکی تنها یک نفر دانشجوی پزشکی است. آنچه که مشخص است آنکه سایت خبری که اولین بار مبادرت به باز نشر این عکس ها کرده است بدون اجازه از اشخاص اقدام به اسکرین شات از صفحه افرادی کرده است که #تشریح داشته اند و صفحه آنها خصوصی نبوده است.

در بررسی های خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» به این نتایج جالب رسید:

1- این عکس مربوط به دانشجویان است که در اتاق تشریح حاضر شد اند و هیچ دلیلی مبنی بر اینکه دانشجوی پزشکی هستند وجود ندارد. قابل ذکر است دانشجویان رشته های مختلفی با حضور در سالن تشریح دروس آناتومی خود را می گذرانند از جمله دندان پزشکی داروسازی پرستاری مامایی مهندسی پزشکی.

سلفی با جنازه

2- این عکس مربوط به دانشجویان رشته پرستاری است که در اتاق تشریح حاضر شده اند.

3- عکس زیر مربوط به دانشجویان رشته مهندسی پزشکی علوم پزشکی قم است. رشته مهندسی پزشکی از زیر شاخه های رشته های فنی است.

4- این عکس مربوط به حضور دانش آموزان تجربی یکی از دبیرستان های گیلان در دانشگاه علوم پزشکی گیلان است به نحوی که عکاس این عکس در این خصوص می نویسد: امروز کلاس ما رو بردن دانشگاه گیلان، دانشکده پزشکی سه تا جنازه ی آدم رو باز کردن بوی گند میداد :| جنازه اون پیر مرده یه ساله بود بعد پوستش مثل مقوا می موند!!

5- اما خنده دار ترین قسمت و کثیف ترین قسمت ماجرا مخصوص تشریح چشم و قلب است. توضیح این نکته لازم است که طبق قانون درسی و فعالیت آزمایشگاه زیست شناسی دانش آموزان سال دوم دبیرستان اقدام با تشریح احشا حیواناتی مانند گوسفند و گاو می کنند. حال به این 2 عکس دقت کنید:

عکس اول مربوط به تشریح قلب گاو توسط دانش آموزان است در آزمایشگاه زیست شناسی! حالا به مطلبی که روزنامه ابتکار در این خصوص نوشته بود مراجعه کنیم: یا با قلب متوفی که بازماندگانش، تن وی را برای تحقیق این دانشجویان در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار دادند.

کسانی که حتی یک بار از کنار سالن تشریح عبور کرده باشند می دانند که قلب موجود در سالن تشریح به دلیل استفاده از فرمالین به شدت قهوه ای رنگ است. اما نویسنده عجول روزنامه ابتکار فراموش کرده است حداقل سری به جگر فروشی ها بزند تا ببیند قلبی که آن را به متوفی مردم نسبت می دهد متعلق به گاو است!

اما عکس بعدی مربوط به تشریح چشم گاو است و هیچ وقت عدسی های چشم انسان آنقدر بزرگ نیست و در هیچ سالن تشریحی چشم انسان وجود ندارد. جالب آنکه دانش آموزی که این عکس ها را گرفته است حتی محل یا همان location دبیرستان محل تحصیلش را مشخص کرده است. این همان عکس است که نویسنده ابتکار درباره آن می نویسد: چشم های از حدقه درآمده

اما در این میان متاسفانه و مع الاسف یکی از عکس ها مرتبط با یک دانشجوی پزشکی است که بدون شک کار اشتباه و غیرقابل دفاعی است. اما نکته قابل توجه این است که در میان این همه دانشجوی پزشکی مشخصاً یک رفتار خلاف را نمی توان به همه نسبت داد.

علی ای حال طی 4 روز گذشته قضاوت های عجولانه ای نسبت به این تصاویر صورت گرفت و خیلی ها دانشجویان  پزشکی را به داعش تشبیه کردند و خانواده ها و تربیت خانوادگی آن ها را مورد سوال قرار دادند. دانشجویانی که در دوران اینترنی و کارورزی حداکثر با ماهی 400 هزار تومان باید خدمات یک پزشک عمومی را به مردم بدهند.

مطمئناً بر هم زدن رابطه خوب پزشک و بیمار مقصود عده قلیلی است که دنبال گرفتن ماهی از این آب گل آلود هستند. مار ماهی که احتمالا نیشش به تن بیمار و پزشک می نشیند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
سعید سلیمان جاهی
1394/05/05 - 02:47

بسیار عالی
ناشناس
1394/05/05 - 11:28

ببخشید مگه شما ها تو دوره دانشجویی تون عکس یادگاری نمی گیرید تشریح یه قسمت از آموزش های ما بود. بیاد این جمله میفتم که تنفر دیگران از تو نه بخاطر اینه که تو بدی بخاطر اینه که به این موقعیتی که تو داری از آرزوهاش بوده که به اون دست پیدا نکرده.
حسن
1394/05/05 - 13:21

عالی و روشن کننده.... ممنون
سفید پوش
1394/05/05 - 13:26

متاسفانه همه دارن به یه نحوی عقده هاشون رو نسبت به دانشجوهای پزشکی و جامعه ی پزشکی بیرون میریزن
علی
1394/05/05 - 14:36

عیب ملت غیور اینه که عجولانه قضاوت می کنن و همه چیز رو باور می کنند ..عده ای عقده ای که نمی تونند موقعیت پزشکان رو داشته باشند بشدت تلاش بر برهم زدن رابطه بیمار با پزشک دارند.... ولی کور خوندن.. این رابطه خراب نمیشه...
باران
1394/05/05 - 15:18

همه این کارا بقول دوست بالایی! بخاطر حسرت داشتن موقعیت پزشکاست و البته اینکه حقوق و حق الزحمه پزشکا بیشتر از بقیه قشراست...یکی نیست بگه پزشکا توو ایران اضافه نمیگیرن بلکه دقیقا ب اندازه ی استاندارد همه پزشکا توو کشورای دیگه میگیرن,اگه شما حقوقت کمه پزشک حقتو نخورده,اونی ک باید بر اساس استاندارد جهانی بهت حقوق بده مقصره.........
علي
1394/05/05 - 15:57

ذاتا ملت ايران متاسفانه حسود هستند.يه ماشين خوب ميبينن به حاي تحسين فقط فحش ميدن.يا يكي پيشرفت ميكنه توي كنكور رتبه مياره ازش ايراد ميگيرن
خدا را شكر توي ايران پزشكي كنكور داره و مثل خيلي جاها نيست كه فقط با پول بشه رفت وگرنه همشون ميگفتن ما خيلي اي كي يو بالاتري داشتيم و چون پول نداشتيم پزشك نيستيم.متاسفانه كسايي دارن توهين ميكنن كه توي دبيرستان يا راهنمايي شاگرد تنبله بودن و از همون موقع حسادت شاگرد اول كلاس رو داشتن
حسن
1394/05/05 - 17:24

ماله کشیدن رو کار این جنایتکاران بی اخلاق کمتر از کار خوشون نیست
همه این مفسدین اخلاقی باید اخراج بشند تا بقیه جا خر بستنشون رو بفهمند
ناشناس
1394/05/05 - 17:47

ماله کشی لازم نداره
یک بی خرد بس است برای قبیله ای
homeira
1394/05/05 - 17:54

سلام. من تو دورانی که توی سالن تشریح بودم بخوبی یادمه که بکی از درسایی که استاد بهمون میداداین بود که حتی مرده ها هم احترام دارن. ما بجز درموارد آموزشی حق شوخی و عکس گرفتن با مرده رو نداشنیم. اول از همه باید بگم به هر حال این کار وقیحانه و زشته. اما فقط ما پزشکی ها که وارد سالن تشریح نمیشیم. چراهمه چیز به اسم ما تموم میشه.خسته ام
ham.mzl
1394/05/05 - 18:49

با سلام..دانشجوهای پزشکی از هیجده سالگی با آناتومی و تشریح و جسد و آشنا میشوند و عملا یه بخش از زندگی اونهاست،دوست دارند که با این بخش از زندگیشون عکس داشته باشند به کسی چه ربطی داره...دوست دارند تو اینستاگرامشون با بقیه فالورهاشون شیرش کنند،به کسی چه ربطی داره...انقدر آزادی آزادی میکنید،به اندازه سر سوزنی از مفهوم آزادی اطلاع ندارید...
کتایون گلرخ
1394/05/05 - 19:43

با سلام. ممنون از مطلبتان .
فقط نکته ای د مورد نحوه نگارشتان به عرض برسانم . نگارش تنظیم کنند مقاله یا خبر غلط های زیادی دارد. حتی منأسفانه غلط های املایی هم در این خبر دیدم
رضا
1394/05/06 - 01:21

بعید می دانم داشن آموزان دبیرستان کلاس تشریح داشته باشند. مهندسی پزشکی هم همینطور چون فقط دو تا درس مرتبط با پزشکی دارند و اصلن به مرحله تشریح نمی رسند. رشته ای کاملن فنی مهندسی است. پرستاری را نمی دانم. در ضمن پرستاری هم جز رشته های پزشکی محسوب می شود. خوشم میاد آنقدر که صنف پزشک ها هوای همدیگر را دارند هیچ گروه دیگری ندارند
حمید
1394/05/06 - 01:48

چرا می خواهید صورت مسئله رو پاک کنید .
اصلا دانشجوی پزشکی نبودن و دانشجوی گروههای مختلف علوم پزشکی بودن ، اصلا دانشجو هم نبون و دانش آموز بودن ! چرا قبلش نباید راجب حرمت میت و مسایل اخلاقی که باید رعایت بشه توجیه بشن ؟ چرا باید اجازه داشته باشن با خودشون موبایل به سالن تشریح ببرن و بی حرمتی کن؟ اصلا حالا عکس هم گرفتن چرا باید بتونن خیلی راحت و بدون دغدغه از برخورد انضباطی و تنبیه تو شبکه های اجتماعی بذارن . ؟
جالب اینجاست که نویسنده حتی خرده گرفته که چرا بدون اجازه از صفحه اینستاگرام که به اذعان خودش خصوصی هم نبوده اسکرین شات گرفته .!!!
ناشناس
1394/05/06 - 07:34

چی میگی عامو؟!!!!
به پزشکی و غیر پزشکی اش کاری نداریم
فکر میکنی اتم کشف کردی؟
اینکار زشته چه از طرف دانشجوی پزشکی یا پرستاری یا مهندسی پزشکی و.....
مهم اینه که واقعیت داره و فتو شاپ نیست
ناشناس
1394/05/06 - 08:16

مردم ما باید استفاده از هر چیزی را یاد بگیرند
چه رشته پزشکی باشند یا نباشند، آخر این چه چیز خوبی داشت که با انها عکس بگیرند ،و این نشانه کوته فکری این افراد است که باید درمان شوند
همشهری
1394/05/06 - 08:35

چه توجیه جالبی !!!

واقعا واسه سه تا عکس اولی چه دفاعی میشه کرد ؛ بعد جالب تر از اون توهین افراد مرتبط هست به مردم ؛ از جنس کسایی که طنز نزدیک به واقعیت مدیری رو تاب نیوردن ؛ دست مزدهای کلان زیر میزی , سوء استفاده از موقعیت اسفناک بیمار و خانواده اش در جهت کسب منافع شخصی , عدم تعهد انسانی و اخلاقی بعضی از اعضای جامعه ی پزشکی واقعا چیز پوشیده و نهانی نیست که کسی ندونه و عده ی قلیلی بخوان در جهت لکه دار کردن وجهه ی جامعه پزشکی به زبون بیارن ؛ واقعیتی هست که هر کسی که دست کم یک بار پاش به بیمارستان باز شده باشه از نزدیک باهاش مواجه میشه . خیلی خوبه که فرهنگ عذرخواهی بین ما نهادینه بشه . حالا وجدان و انسانیت پیشکش ؛ ببینم بین اینهمه نظر موافق یه نظر مخالف منتشر میشه یا نه !!!
امیرعلی
1394/05/06 - 10:36

سلام
فقط متاسفم که باید چنین تصاویری گرفته بشه چه برسه به اینکه منتشر هم بشود.
میگید اینا دانشجوی پزشکی نبودند. خیلی خوب!! میگید اون چشم و قلب برای گاو هستش. بازم خیلی خوب!!
اما اون جسد آیا جسد نیست؟!
آیا یک انسان از دنیا رفته نیست؟
آیا مسئولان ذیربط نباید دقت بکنن؟
اگه هرکی هرجا بخواد عکس بگیره که سنگ روی سنگ بند نمیشه
نوید
1394/05/06 - 13:53

بنده پزشک عمومی هستم و حدود دو سال هست فارغ التحصیل شدم.. در مورد عکس برداری باید گفت در دانشکده ما صرفا جهت تهیه فیلم آموزشی و با هماهنگی اساتید این کار انجام می شد و اگر کسی هم عکسی تهیه می کرد با هدف انتشار عمومی اون نبود بلکه یا ثبت مطالب علمی بود و.یا ثبت خاطره ای شخصی.. در اینکه انتشار تصاویر اشتباه هستش هیچ شکی نیست خواه توسط دانشجوی پزشکی و یا غیرپزشکی فرقی نمی کنه.. اما دوستان چرا همه چیز رو به هم ربط می دن؟ عکس سلفی یه دانشجوی 18 ساله چه دخلی داره به زیرمیزی جراح؟ چرا انقد رو چیزی که خودتون هم می دونین درصد کمی از پزشکان رو شامل.میشه پافشاری می.کنین؟ باید مسایل و افراد رو از هم تمییز داد.. بنده نمیخوام سر این بحصث کنم که درآمد اقشار مختلف باید چقدر باشه ولی در هر صنفی آدم های متفاوتی وجود دارن که نباید این رو نادیده گرفت.. انصاف شرط اول هر قضاوتیه اگر نداریم بهتره نظرمون رو هم واسه خودمون نگه داریم!
علی نظری
1394/05/07 - 12:48

اگه قانونی وجود داره باید به کسانی که این عکسا رو گرفتن اجازه عکس داده نمیشد و دم در اتاق تشریح علامت عکس ممنوع قرار می دادند اگر هم قانونی نیست ....ما ملتی هستیم که عادت کردیم خارج از قانون و با هیاهو و احساسات رفتار کنیم و متاسفانه اینقدر این موضوع قوی هست که مجریان قانون هم تحت تاثیر قرار میده.
الهه
1394/05/07 - 17:50

واقعا جالبه همه رشته ها عکس تو محیط اموزششون میگیرن..بعدم بیشتر دانشجوهای پزشکی بیشتر از سایر رشته ها با جسد سروکار دارن لطفا مثله بقیه چیزا این عکسارو هم تقصیر دانشجو های پرستاری نندازین کاریه که شده غلط یا درست قبول کنین واقعیتو...نندازین تقصیر رشته های دیگه..بعدم لطفا قضیه رو بیخودی احساسی نکنین این جسدا بیشترشون سالهاا تو سردخونه ها نگهداری میشن بیشتر از ده سال..بعد برای تشریح میارن بیشترشونم از کشورای دیگه خریداری میشن مثله هند و افریقا پس خانواده ایی ندارن که بخواد هدیشون کنه به علوم پزشکی...لطفا انقدر ساده و زود باور نباشین اقدرم با کسانی که تمومه جوونیشونو صرف تحصیل و کار براتون تو بیمارستانای این کشور کردن سر جنگ نداشته باشید....
منشی اتاق عمل
1394/05/07 - 18:25

بی اخلاق تر از پزشکها من به عمرم ندیدم.
فاطمه
1394/05/08 - 21:39

آيا واقعا از روي اين عكسها هويت ميشه تشخيص داد؟به غير از عكس سوم!اكثر اجساد آنقدر داخل فرمالين بودن و انقدر تشريح شدن كه هويتشون قابل شناسايي نيست.واقعا متاسفم براي خبرگذاري هاي چيپي كه با انتشار اكاذيب مخاطب جذب ميكنند.خدا رو شكر كه تمام مشكلات افراد زنده جامعه حل شد و همه شهروندان زنده! داراي كرامت والاي انساني هستن و فقط كرامت چند جسد زير پا گذاشته شد.
فاطمه
1394/05/12 - 20:20

من واقعا متاسفم برای هموطنان .اگر کسی به اندازه سر سوزن با دوران تحصیل دانشجویان پزشکی اطلاع داشته باشه میفهمه سال های تحصیل در ایران نسبت به بقیه کشورها در این رشته سخت تره .بیخوابی ها .کشیک ها .حقارت ها.. برای چی فقط برای پول؟؟؟ ایا اون دانشجو نمیتونست سرمایه ای بهم بزنه و این زجر رو تحمل نکنه... همه دانشجویان پزشکی موقع انتخاب رشته دغدغه این خستگی هارو دارن اما فقط به خاطر عشق به نجات جان انسانها این زحمات رو با جون دل میپذیرن.من واقعا متاسفم برای افرادی که از دور فقط به پول و اموال پزشکان نظر دارن.ایا در کنار اینها بیخوابی ها .بی پولی ها .سفید شد و ریختن مو سر و زجری که این افراد کشیدن تا به این مرحله برسن رو نمیبینن.
حالا شرایط طوری شده که یه پزشک برای معالجه بیمارش حتی جرات نکنه به منزل اون فرد بره.یا این واقعا جواب این قشر زحمتکشه؟؟؟
نیما
1395/11/02 - 10:07

دانشجویی که امروز عکس جنازه منتشر می کنه فردا زیر میزی هم میگیره و ... اصلا قانونی داریم برای برخورد با این دانشجونما ها؟ تعهدی چیزی ازشون می گیرن که برای دلقک بازی عکس جسد ملتو منتشر کردن چه برخوردی باهاشون میشه؟ قبل از کلاس تشریح براشون درباره ی اخلاق پزشکی و اینطور مسائل صحبت میشه؟ روی شعورشون کار میشه؟
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top