تاریخ انتشار: سه شنبه 1394/08/26 - 01:32
کد خبر: 185276

داعش از دل نبرد غرب با القاعده برآمد

اگر تقابل غرب با داعش پس از ۱۳ نوامبر از همان روش تقابل پس از ۱۱ سپتامبر پیروی کند، به‌ناچار نتیجه‌ای جز همان نتیجه قبل از پی نخواهد داشت؛ چه بسا چند سال بعد، به جای داعش و القاعده، با غول تکفیری بدتری سر و کار داشته باشیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: اگر تقابل غرب با داعش پس از ۱۳ نوامبر از همان روش تقابل پس از ۱۱ سپتامبر پیروی کند، به‌ناچار نتیجه‌ای جز همان نتیجه قبل از پی نخواهد داشت؛ چه بسا چند سال بعد، به جای داعش و القاعده، با غول تکفیری بدتری سر و کار داشته باشیم.

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس – علیرضا کریمی: با فروریختن برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی در 11 سپتامبر 2001 میلادی، راهبردی در ایالات متحده و کشورهای متحد آن توسعه یافت که «مبارزه با تروریسم» خوانده شد. شیوه این مقابله، بیش از هرچیز نظامی بود. برآورد غرب از تروریسم، یک تهدید فوری بود که بقای «ارزش‌های حاکم بر دموکراسی لیبرال غربی» و «رسالت‌گرایی اشاعه‌طلب تمدن غربی» را هدف گرفته بود و باید فورا برای آن چاره‌ای اندیشیده می‌شد.

سوالی که آن زمان بسیاری به راحتی از کنار آن گذشتند اما بعدا تحلیل‌گران غربی خود به واکاوی پاسخ تلخ آن پرداختند، شیوه قدرت‌یابی القاعده بود. تفکر تکفیری در خاورمیانه وجود دارد و وجود آن حتی به ماقبل تاسیس ایالات متحده آمریکا بازمی‌گردد. منتها استفاده از این تفکر سلفی – تکفیری به‌عنوان ابزار، امری است که تقریبا از دهه 1980 میلادی در دستور کار استراتژیست‌های غربی قرار گرفت. دولت رونالد ریگان که هنوز جمهوری‌خواهان از آن به نیکی یاد می‌کنند، مبدع تزی شد که دو هدف را دنبال می‌کرد:

الف – مقابله با ورود نیروهای نظامی اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان؛

ب – علم کردن گفتمانی در جهان اسلام که به‌زعم ایشان، قابلیت رقابت با گفتمان انقلاب اسلامی ایران را داشته باشد. تفکر سلفی – تکفیری، به‌عنوان تفکری که تشیع را با تضادی آنتاگونیستی در ذهن خود متصور ساخته، از این جهت به مذاق حاکمان غربی خوش آمد.

تجلیل روزنامه ایندیپندنت از بن‌لادن

روایت غالب در غرب این است که با فروپاشی شوروی، تفکر تکفیری که خود را بیشتر در قالب تشکیلات اسامه بن لادن متجلی ساخته بود، به دردسری برای نظام‌های دموکراتیک غربی تبدیل شد. اوج این دردسر، حملات یازده سپتامبر بود که البته از سوی برخی دیگر از ناظران، مشکوک شناخته می‌شوند.

شیوه تقابل غرب با تروریسم تکفیری پس از یازده سپتامبر، سراسر نظامی‌گرایانه بود؛ بی‌توجه به ریشه‌های فکری سلفی‌گری در خاورمیانه و زمینه‌های اجتماعی توسعه و رشد آن. عربستان سعودی، با وجود آنکه اصلی‌ترین منبع اشاعه تکفیری‌گری محسوب می‌شد همچنان متحد غرب ماند، بدون اینکه هیچ‌گونه اصلاحات بنیادینی در آن کشور صورت پذیرد. غربی‌ها از سوی دیگر نه‌تنها برای ریشه‌کن کردن فقر که عامل جذابیت تکفیری‌گری برای بسیاری از جوانان فقیر خاورمیانه بود کاری نکردند، بلکه با اشغال یک کشور در خاورمیانه و کشوری دیگر در نزدیکی این منطقه پرتنش، بر تنش‌های اجتماعی و اقتصادی و نگرانی‌های فکری افزودند.

نکته دیگر آنکه اشغال‌گری‌های از پی هم بوش پسر در ممالک اسلامی، خود به خود نزد بخش‌هایی از جوامع اهل سنت منطقه به تروریست‌های تکفیری نوعی مشروعیت بخشید. طبیعی است که وقتی غیرمسلمانان کشوری اسلامی را تسخیر می‌کنند، گروه‌هایی که ادعای مبارزه با آنها را آن هم با اتکا به تعالیم اسلامی دارند، خود به‌خود مقبولیت بیشتری پیدا می‌کنند.

همین گروه تروریستی داعش، از دل مقابله با اشغال‌گری ایالات متحده در عراق برآمد. در حالی که به‌ظاهر آمریکایی‌ها در عراق با تروریسم القاعده مقابله می‌کردند، گروه تروریستی دیگری تشکیل شد که تاریخ آن مشخص است. همین گروه تروریستی اکنون مسئولیت حمله به پاریس در 13 نوامبر را برعهده گرفته است.

جماعت توحید و جهاد عراق، جایی که داعش در آن ریشه دارد، در سال 1999 و پیش از اشغال عراق شکل گرفت اما تا زمان اشغال این کشور تقریبا فعالیت جدی نداشت. این گروه از سال 2004 به شبکه القاعده پیوست و به القاعده عراق شهره شد و در سال 2006 با چندین گروه تکفیری دیگر ائتلاف کرده و «مجلس شورای مجاهدین» را تشکیل داد. مهم‌ترین مرکز فعالیت آن نیز استان الانبار عراق بود که اکنون نیز از مراکز قدرت داعش است. در همین سال، داعش نام دولت اسلامی را بر خود نهاد. داعش از سال 2013 از القاعده جدا شده است و حتی با جبهة النصره، شاخه رسمی القاعده در سوریه سودای نبرد و رقابت دارد.

اشتباه فاحش غربی‌ها در خصوص داعش، همان است که در خصوص القاعده در افغانستان مرتکب شدند. این بار نیز آنها داعش را به ابزاری برای سرنگونی دولت مخالف خود در سوریه تبدیل کردند. تنها وقتی داعش بخش‌هایی از عراق از جمله موصل را تصرف کرد، زمزمه‌های مقابله غرب با آن برخاست و وقتی به اربیل نزدیک شد، ائتلاف ضدداعش در بین چند کشور غربی شکل گرفت؛ ائتلافی که تاثیر چندانی بر داعش و سودای سلطه‌گری آن نداشت.

نتیجه تقابل اشتباه غرب با القاعده که تاوان آن را ملت‌های منطقه پرداختند، قدرت‌گیری گروه تکفیری دیگری به‌نام داعش شد.  اگر تقابل غرب با داعش پس از 13 نوامبر از همان روش تقابل پس از 11 سپتامبر پیروی کند، به‌ناچار نتیجه‌ای جز همان نتیجه قبل از پی نخواهد داشت؛ چه بسا چند سال بعد، به جای داعش و القاعده، با غول تکفیری بدتری سر و کار داشته باشیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top