تاریخ انتشار: پنجشنبه 1394/09/19 - 22:15
کد خبر: 187167

وزیر اسبق ارشاد در نشست اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: صبر و استقامت هم باعث عزت می‌شود

وزیر سابق ارشاد خاطر نشان کرد: در بحث برجام اشکالاتی وجود داشت. رهبری هم فرمانی صادر کردند که اگر عمل شود مانع خدشه دار شدن عزت ما می‌شود در غیر اینصورت آسیب خواهیم دید

خبرنامه دانشجویان ایران: وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امام(ره) وقتی می‌گفتند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا کشور شما آسیب نبیند، به این دلیل بود که با مشکل روبرو نشویم ولیکن متاسفانه برخی‌ها که در رکاب امام(ره) هم بودند این مسئله را نادیده می‌گیرند.

به گزارش فارس، سیدمحمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در سومین مجمع نمایندگان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان که در دفتر مرکزی این اتحادیه در حال برگزاری است، پیرامون «عزت فرهنگی» گفت: به برتری و شکست ناپذیری عزت می‌گویند. عزت آن چیزی است که مانع شکست در انسان می‌شود.

وی ادامه داد: اگرچه همه ادیان الهی هستند ولی اسلام برتر است، چون اسلام یک دین برتر و کامل  است پس کسانی که با خدا و اسلام ارتباط دارند باید عزیز باشند و نباید ذلیل باشند و مسلمان نمی‌تواند ولایت غیرمسلمان را بپذیرد چون ولایت یک نوع برتری است. در بحث سلطه هم مسلمانان نمی‌توانند تحت سلطه دیگران باشند و کافران نمی‌توانند بر مومنین سلطه داشته باشند. امام(ره) هم به خاطر چنین مسئله‌ای بود که در مقابله سلطه ایستاد.

حسینی ادامه داد: اینکه عده‌ای امثال زیبا کلام می‌گویند انقلاب ما اصلا ضد آمریکایی نبوده و انقلابی برای آزادی و عدالت بوده و جنبه ضداستکباری نداشته درست نیست، درحالیکه اصل حرکت امام(ره) ضد آمریکایی و علیه نفی کاپیتولاسیون است. 16 آذر هم اصلش بر علیه آمریکایی‌ها بود.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در قرآن به عزت توجه زیادی شده است، افزود: عزت شان و جایگاهی را دارد که انسان می‌تواند بخاطر آن جانش را فدا کند. فرهنگ پیامبر و ائمه ما فرهنگ عزت و ذلت ناپذیری است. انسان هم حق ندارد خودش را ذلیل کند.

وی گفت: انسان در زندگی فردی باید عزیز باشد و ذلت را نپذیرد و دستش را به سمت دیگران دراز نکند. در سطح جامعه این موضوع مهم تر است و جامعه اسلامی باید عزت‌مند باشد و نباید زیر سلطه و ذلت و خواری باشد.

حسینی تصریح کرد: جامعه اسلامی باید در ابعاد مختلف مثلا از بعد نظامی و بعد سیاسی قدرت داشته باشد. اگر احساس کنند در جامعه اسلامی ضعف و سستی هست به آن حمله می‌کنند، جنگ تحمیلی هم به همین دلیل به ما تحمیل شد و احساس کردند می‌توانند ما را در مدت کوتاهی از پای درآورند. جامعه اسلامی باید چنان قدرتی داشته باشد که دشمنانش احساس نکنند می‌توانند به آن حمله کنند.

وی ادامه داد: برای اینکه ما عزیز باشیم و عزت داشته باشیم باید اهل ایمان باشیم و اگر ایمان و اعتقاد راسخ نداشته باشیم عزیز نخواهیم شد. اینکه ما از ایمان به عنوان قدرت نرم یاد می‌کنیم به دلیل این است که اگر ایمان در نظام اسلامی نبود مگر می‌شد در جنگ تحمیلی ایستادگی کرد و اگر ایمان نباشد مگر کسی می‌تواند در مقابل داعش در آن شرایط سخت ایستادگی کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: صبر و استقامت هم باعث عزت می‌شود. اگر صبر و استقامت باشد یک نفر مومن صابر می‌تواند در مقابل چندین نفر بایستد. در زمان پیامبر و ائمه هم نمونه‌های زیادی از این مسئله وجود دارد.

وی گفت: یکی دیگر از مسائلی که باعث عزت می شود ولایت، رهبری و امامت است. اگر در جامعه اسلامی امام یا جانشین امام نباشد جامعه نمی‌تواند به عزت دست پیدا کند. برخی از کشورهای اسلامی به خاطر عدم توجه به این موضوع با مشکل روبرو شده‌اند.

وزیر سابق ارشاد ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) اگر بحث امامت را مطرح نمی‌کرد رسالتش ابتر می‌ماند. وقتی هم ابلاغ شد عده‌ای عمل نکردند و به همین خاطر ضربه خوردند. پس هم ابلاغ مهم است و هم عمل به آن و اگر عمل به آن نباشد باعث می‌شود فردی مانند یزید حاکم شود.

وی تاکید کرد: امام(ره) وقتی می‌گفتند پشتیمان ولایت فقیه باشید تا کشور شما آسیب نبیند، به این دلیل بود که با مشکل روبرو نشویم ولیکن متاسفانه برخی‌ها که در رکاب امام(ره) هم بودند این مسئله را نادیده می‌گیرند.

حسینی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر یکی دیگر از عواملی است که باعث عزت می‌شود. الان شما اگر در دانشگاه سکوت کنید و امر به معروف و نهی از منکر نکنید باعث می‌شود هر روز یک اتفاق جدید رخ دهد ولی اگر سکوت نکنید و امر به معروف و نهی از منکر کنید حتما تاثیرگذار خواهد بود و از عده‌ای اجازه سوءاستفاده گرفته خواهد شد و حرکت مخالفان را کند خواهد کرد.

وزیرسابق ارشاد تاکید کرد: مبارزه و جهاد یکی دیگر از مسائلی است که باعث عزت می‌شود. متاسفانه دنیا دوستی و تعلقات دنیایی باعث می‌شود برخی افراد جهاد نکنند. یعنی آنقدر طرف به مسائل دنیایی وابسته می‌شوند که نمی‌توانند دل بکنند. همه افراد مانند شهید چمران نستند که از پست و مقام دل بکنند. عده‌ای هم به دلیل جهل است که منحرف می‌شوند.

وی با اشاره به ویژگی‌ها و ظرفیت‌های بالای اسلام، گفت: ما اگر بتوانیم اسلام را خوب ارائه دهیم افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرند. اسلام می‌خواهد جامعه اسلامی از جهات مختلف قوی و عزتمند باشد.

وزیر سابق ارشاد افزود: اینکه مقام معظم رهبری بسیار بر اقتصاد مقاومتی تاکید می‌کنند به دلیل این است که ما نیازمند نباشیم. دیدید که حتی بنزین را هم تحریم کردند ولی بعدا وقتی دیدند که ما توانایی تولید داریم نتیجه‌ای نگرفتند.

حسینی در تکمیل سخنان قبلی خود تاکید کرد: متاسفانه بعد عده‌ای به بهانه آلوده بودن بنزین دوباره به سمت وارد کردن آن رفتند. که این طور هم نبود. اصلا فرض بگیریم که بنزین داخل آلوده بوده است، پس باید آن را تکمیل کرده و مشکلش را حل می‌کردند نه اینکه به سمت وارد کردن آن بروند.

وی ضمن اشاره به اهمیت تولید علم در کشور، تصریح کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب تأکید می‌کنند شتاب و رشد علمی کاهش پیدا نکند برای این است که متاسفانه الان شیب علمی کم شده است.

حسینی با اشاره به متوقف شدن ساخت هواپیما در کشور، تصریح کرد: در دولت قبل همه خودشان را مسئول می‌دانستند که ما در کشور هواپیما و ماهواره خودمان را بسازیم و کارهای خوبی هم انجام شد ولی همه اینها متوقف شد.

به گفته وی وقتی ما باور و اعتقاد نداشته باشیم باعث می‌شود که دستمان را به طرف دیگران دراز کنیم و روند واردات را پیش بگیریم.

وزیر سابق ارشاد با اشاره به عزت فرهنگی خاطرنشان کرد: عزت فرهنگی وقتی حاصل می‌شود که ما بتوانیم فرهنگ اصیل اسلامی را در جامعه حاکم کنیم و گفتمان ما گفتمان اسلامی اصیل شود و تابع فرهنگ دیگران نباشیم.

وی گفت: اینکه در دوران استعمار، استعمارگران استعمار فرهنگی را هم دنبال می‌کردند به دلیل این بود که بتوانند سلطه اقتصادی و سیاسی خود را ادامه بدهد.

حسینی ادامه داد: وقتی یک فرهنگ غنی وجود داشته باشد دیگران را مجذوب خودش می‌کند. غنای فرهنگی باعث می‌شود دیگران تحت تأثیر قرار بگیرند و نه اینکه جذب طرف مقابل شوند و در فرهنگ آنها هضم شوند.

وزیر سابق ارشاد با اشاره به تلاش دشمنان برای درست کردن بدل اسلام گفت: اینکه داعش را در مقابل اسلام ناب درست کردند به دلیل این است که اسلام توان بالایی دارد. اینها می‌خواهند کل اسلام را زیر سؤال ببرند و بگویند در اسلام خشونت و درگیری است در حالیکه اینگونه نیست و اسلام بدلی و قلابی اینگونه است.

وی خاطر نشان کرد: اسلام چون با ارزش است برای آن بدل درست می‌کنند. مانند طلا که برایش بدل درست می‌کنند. کسی برای یک چیز بی‌ارزش بدل درست نمی‌کند.

حسینی اظهار داشت: کسی از اسلامی که انسان را به فردیت دعوت می‌کند نمی‌ترسد دشمنان  از اسلامی که می‌گوید نسبت به مسلمانان بی‌تفاوت نیست و نمی‌تواند نسبت به ظلمی که در فلسطین‌، لبنان و کشورهای دیگر می‌شود بی‌تفاوت باشد و این اسلام بود که یک جهش بزرگ در دنیا ایجاد کرد.

وزیر سابق ارشاد تصریح کرد: اسلام اصیل این توان را دارد که دیگران را مجذوب خودش کند در زمان استعمار هم به همین دلیل می‌خواستند استعمار فرهنگی داشته باشند و در دوره‌هایی سعی کردند فرهنگ مردم را تغییر دهند چون می‌دانستند راه دیگری برای سلطه وجود ندارد و می‌دانستند اگر اعتقادات مردم قوی باشد و مردم از علمای دین پیروی کنند از دشمنان پیروی نمی‌کنند.

وی گفت: اینکه رهبری دائما درباره نفوذ و رخنه فرهنگی هشدار می‌دهند و میگویند نفوذ فرهنگی از نفوذ اقتصادی و سیاسی سخت تر است به این دلیل است که اگر فرهنگ اعتقاد و ایمان مردم از بین برود. جوانی که باید سرباز نظام باشد سربار نظام می‌شود و به جای دفاع از کشور در مسیر دشمن قرار می‌گیرد.

حسینی اظهار داشت: اینکه مقام معظم رهبری فرمودند اقتدار فرهنگی اقتدار حقیقی است مسئله‌ای است که باید به آن توجه شود. ما اگر از همه لحاظ کامل باشیم ولی اعتقاد و فرهنگ مردم درست نباشد به جایی نخواهیم رسید.

وزیر سابق ارشاد گفت: برای رسیدن به عزت فرهنگی باید در تولید محصولات و آثار فرهنگی دقت کنیم. قرآن نمونه‌ای است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم چون ظاهرش بسیار جذاب است و باطنی عمیق دارد.

وی تصریح کرد: اگر ما بتوانیم فرهنگ‌مان را در قالب‌های مختلف و با استفاده از قرآن ارائه کنیم می‌تواند مردم را جذب خودش کند. کسی که مسلمان است باید آثارش به قرآن نزدیک باشد نهج‌البلاغه هم می‌تواند در این راه کمک کند.

حسینی اضافه کرد: اگر ما وظیفه خود را به خوبی انجام ندهیم نباید توقع داشته باشیم دیگران مجذوب شوند. آثار ما نباید ضعف داشته باشد بلکه پیام مناسبی بدهد تا بتواند مردم را جذب کند.

وزیر سابق ارشاد به اهمیت روحیه ایثار و شهادت اشاره کرد و ادامه داد: کسانی که به مناطق مختلف رفته‌اند و از اسلام دفاع می‌کنند، می‌توانند تأثیرگذار باشند. رفتار آنها باعث می‌شود تا دیگران مجذوب شده و تحت تأثیر قرار گیرند.

وی تأکید کرد: ما در بحث مهدویت هم خیلی جاها به بحث عزت اشاره می‌کنیم. خیلی از آرمان‌های ما عزت‌خواهی است که در آنجا وجود دارد.

حسینی  ادامه داد: در بحث فرهنگی هم اقدامات سلبی باید صورت گیرد یعنی ما باید مانع نفوذ فرهنگی باشیم و هم کارهای ایجابی انجام شود تا بتواند فضا را تحت تأثیر خودش قرار دهد.

وزیر سابق ارشاد در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان تصریح کرد: امروز در مقابل فرهنگ ناب اسلامی فرهنگی را قرار دادند که با فرهنگ ناب اسلامی سازگاری ندارد. لذا سؤالات و شبهاتی را مطرح می‌کنند تا اعتقادات مردم را زیر سؤال ببرند و در این راه بحث‌های مختلفی مانند ولایت فقیه،‌ حجاب و عفاف را زیر سؤال می‌برد.

وی اظهار داشت: آنها حتی تلاش کردند فرهنگ اربعین و راهپیمایی زائران را زیر سؤال ببرند. در زمان اصلاحات حتی نهضت امام حسین را زیر سؤال بردند و گفتند نتیجه خشونتی بوده که امام علی(ع) داشته است.

حسینی در ادامه تأکید کرد: داعش و امثال آن اینطور نیست که صرفا یک گروه نظامی باشد. اینها کار فکری می‌کنند. اینهمه سرمایه‌گذاری که عربستان در کشورهای مختلف کرده را ببینید. نمی‌توان گفت که یک شبه این همه داعشی به وجود آمده. اینها نتیجه کار 36 ساله بعد از انقلاب است که دشمنان انجام داده‌اند.

وزیر سابق ارشاد اضافه کرد: اگر می‌خواهیم یک کار جدی انجام دهیم در مرحله اول باید از فرهنگ اصیل اسلامی خیانت کنیم تا بتوانیم به شبهات،‌ سؤالات و ابهاماتی ایجاد می‌شود، پاسخ دهیم.

وی تصریح کرد: همیشه ما در معرض این تهدیدات بوده‌ایم اما علمای ما از این تهدیدات بهترین فرصت را ساخته‌اند و پاسخ دقیق و محکمی به طرف مقابل داده‌اند.

حسینی ادامه داد: برخی مواقع سؤالات و شبهاتی که مطرح می‌شود کمک می‌کند تا ما بتوانیم غنای اسلام را مطرح کنیم. البته نباید صرفا پاسخگو باشیم بلکه باید ادعاهای طرف مقابل را هم به چالش بکشیم.

وزیر سابق ارشاد در ادامه با اشاره به تلاش برخی برای بزک کردن چهره آمریکا در دانشگاه گفت: باید کارنامه آمریکا را از سال 32 تا به حال مرور کنیم تا ببینیم آمریکا واقعا چه کرده است، می‌گفتند می‌خواهیم به پاسپورت ایرانی اعتبار ببخشیم ولی الان مجلسشان تصویب کرده که هر فردی در طی 5 سال گذشته به ایران سفر کرده باید در موردش بررسی‌های بیشتری صورت گیرد. این یعنی نه تنها احترام پاسپورت ما را کم کرده‌اند بلکه غیرایرانی‌هایی هم که به کشور ما سفر کرده‌اند پاسپورتشان انگار ارزش قبلی را ندارد.

به گفته وی برخی‌ها انگار وکیل مدافع آمریکا هستند و می‌خواهند رفتار آمریکا را توجیه کنند.

وزیر سابق ارشاد در ادامه با اشاره به برگزاری 16 آذر در دانشگاه شریف گفت: حرف‌هایی که در این مراسم مطرح شد که خیلی واضح و آشکار بود که نادرست است. گفته شد در دولت قبل کسی جرات نمی‌کرد کلمه  جنبش دانشجوی را ببرد. آیا واقعا اینطور بود؟ گفته شد مراسم 16 آذر در دولت قبل برگزار نمی‌شد اما ما که خودمان در دولت بودیم می دیدیم که همه دانشگاه‌ها برنامه‌های مختلفی را برگزار می‌کردند و بحث‌ها و گفت‌وگوهای خوبی انجام می‌شد.

حسینی ادامه داد: اینها هستند که تفکر امنیتی دارند و همه چیز باید تحت کنترل‌شان باشد وگرنه در دولت قبل عکس رئیس‌جمهور را هم آتش زدند و دانشجویان حرف‌هایشان را هم می‌زدند و انتقاد هم می‌کردند. اینها طوری صحبت می‌کنند که انگار یک اختناق و استبداد در دولت قبل در کشور حاکم بوده است. ما که به هر استانی می‌رفتیم نویسندگان، شاعران و افراد دیگر حرف‌هایشان را می‌زدند.

وی گفت: در دولت گذشته خیلی از برنامه‌ها وسیع‌تر انجام می‌شد تا اینکه امروز دولت برای اولین بار بعد از 2 سال و اندی اجازه دادند چند نفر صحبت کنند و یک کار نمایشی انجام شود.

وزیر سابق ارشاد در پاسخ به سؤال دیگری افزود: نهادهای فرهنگی و آموزشی تعلیم و تربیت باید هرکدام وظیفه خودشان را انجام دهند و قرارگاه فرهنگی کشور باید شورای عالی انقلاب فرهنگی باشدکه متأسفانه آن هم ضعف‌هایی دارد. رهبری نیز در این مورد اتمام حجت کرده‌ است.

حسینی در ادامه سخنان خود گفت: اینها همه به دولت باز می‌گردد و یعنی اگر عزم،‌ اراده، اعتقاد و باور نباشد کار صورت نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری افزود: نقشه مهندسی فرهنگی کشور نوشته شده و به عنوان یک سند بالا دستی وجود دارد تا به نوعی تفکیک کار شود ولی وقتی یک جلسه هم برای ستاد راهبردی این نقشه تشکیل نشود نشان‌دهنده این است که نمی‌خواهند این مسئله پیاده شود و اراده‌ای برای انجام آن وجود ندارد.

وزیر سابق ارشاد اضافه کرد: بارها مقام معظم رهبری در رابطه با اجرا شدن سند تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت کشور تأکید کردند. اما آنهایی که مجری هستند اگر اعتقاد لازم را نداشته باشند کار را انجام نمی‌دهند و متأسفانه دستگاه‌های نظارتی هم در این راستا به درستی کار خود را انجام نمی‌دهند.

حسینی ادامه داد: انتخابات در کشور ما بسیار مهم است چون وقتی دولت عوض می‌شود خیلی از چیزها دگرگون می‌شود و خیلی از کارها ادامه پیدا نمی‌کند. نمی‌توان انتظار داشت رهبری نظام وارد تک‌تک مسائل شوند به همین دلیل رأی و نقش مردم بسیار مهم است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری تأکید کرد: در اسلام تبعیض و برتری به خاطر قومیت،‌ رنگ و مذهب نفی شده است. هیچ‌کدام از انبیا هم مردم را به سوی خود دعوت نکرده‌اند و حرفشان این بوده است که اسلام باید حاکم شود.

وزیر سابق ارشاد اظهار داشت: ما هیچ زمانی نگفته‌ایم که برتر هستیم اما در غرب و آمریکا می‌بینیم تبعیض نژادی وجود دارد در جامعه اسلامی تکبر معنا ندارد اما در اسلام در مقابل دشمن نباید تواضع و فروتنی داشت و باید از موضع برتر وارد شد.

حسینی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون برجام یادآور شد: در بحث برجام ضعف‌هایی وجود دارد که مقام معظم رهبری نیز هم به آن اشاره کردند و آن 9 بندی را که مطرح کردند به دلیل این بود که ضعف‌ها جبران شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری تأکید کرد: باید روشنگری کرد مردم انتخاب درستی انجام دهند. در دوره دوم خرداد شاهد اتفاقاتی که رخ داد بودیم که بعضی از آنها با غرور ملی ما سازگاری نداشت. مانند کنفرانس رسوای برلین و خیلی از کارهای دیگر. باید روشنگری کرد که اتفاقات گذشته تکرار نشود.

وزیر سابق ارشاد خاطر نشان کرد: در بحث برجام اشکالاتی وجود داشت. رهبری هم فرمانی صادر کردند که اگر عمل شود مانع خدشه دار شدن عزت ما می‌شود در غیر اینصورت آسیب خواهیم دید

حسینی از دانشجویان خواست که مأیوس نشوند و گفت: در این سختی‌ها،‌ گرفتاری‌ها و تهدیدها است که کار ارزش دارد و تأثیرگذار خواهد بود و حتما در دراز مدت کار شما نتیجه خواهد داد در انتخابات هم همه توان خود را بسیج کنید و فقط به شهر و روستای خود اکتفا نکنید و کمک کنید لیستی از افرادی را که اصلح هستند در انتخابات پیروز شوند.
وی در پایان گفت: اگر نتیجه انتخابات خوب شود می‌تواند تأثیر داشته باشد و نتیجه نامناسب باعث می‌شود فشارها و سختی بیشتر و کار دشوار شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top