تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/03/17 - 11:12
کد خبر: 201538

شیوع خانمان برانداز قلیان در بین جوانان

نگرانی مهم این است که مصرف قلیان در نوجوانان، جوانان و دختران افزایش یافته است و این نگرانی زمانی تشدید می‌شود که می‌بینیم قلیان در خانواده و در کنار کودکان مصرف می‌شود. از طرفی ٩٠ درصد افراد قلیانی و سیگاری در سنین زیر ١٨ سال با دود آشنا شدند.

خبرنامه دانشجویان ایران: وزیربهداشت امروز مصرف سیگار و قلیان را در کشور مصیبت خواند و تاکید کرد: 90 درصد سرطان های ریه به دلیل مصرف سیگار است و بار هزینه های میلیاردی آن بر دوش تمام ایرانی ها است، ما اگر مصرف را رها کنیم تا چند سال آینده به بالاترین رتبه مصرف مواد دخانی در جهان می رسیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از شبکه خبر، اقایان خسرو صادق نیت دبیر کشوری ستاد کنترل دخانیات و محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران با حضور دربرنامه تیتر امشب، در خصوص، کنترل و مبارزه با دخانیات از حرف تا عمل ، به بحث پرداختند.

مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران در این برنامه گفت: کمتر از 3 درصد خانمها به مصرف سیگار اعتیاد دارند در حالیکه 21 درصد آقایان سیگاری هستند؛ و متوسط مصرف سیگار در کل جامعه 12 درصد هموطنان است.

دکتر مسجدی با اشاره به رشد سریع و بسیار بالای مصرف قلیان افزود: 25 درصد خانمها به مصرف قلیان عادت دارند که بسیار نگران کننده است.
وی افزود:  80 درصد توتون ها و تنباکوهای معسل و میوه ای، مواد غیر بهداشتی و غیر قابل استفاده است.

دکتر مسجدی تاکید کرد: سن 13 تا 15 سال سن خطر و ابتلا به کشیدن سیگار و قلیان است. این سن بسیار حساس است و درصورتیکه آموزش های لازم در این سن داده شود، احتمال اعتیاد کاهش می یابد.

صادق نیت دبیر کشوری ستاد کنترل دخانیات گفت: رشد مصرف دخانیات در بین جوانان 13 تا 15 سال چند برابر شده است. وی افزود: یکی از مهمترین دلایل اعتیاد به دخانیات ساده بودن دسترسی به سیگار و قلیان است.

وی افزود: یکی از معضلات در این زمینه ساماندهی عرضه دخانیات است. متاسفانه عرضه دخانیات بدون ضابطه در کشور انجام می شود و دکه های مطبوعاتی تبدیل به فروشگاههای عرضه انواع سیگار شده اند.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه علی‌رغم باور عمومی مبنی بر بی‌ضرر بودن تنباکوهای معطر، در بررسی تنباکوهای عرضه شده و معسل مشخص شد، این تنباکوها
می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان خون را در ٣ تا ٥ سال افزایش دهد.

وی تاکید کرد: از طرفی در برخی مراکز عرضه قلیان به ویژه مراکز غیرمجاز دیده شده در زمان سرو قلیان ترکیبات روانگردان به تنباکو اضافه می‌کنند.

رئیس اداره سلامت و محیط کار وزارت بهداشت تصریح کرد: در دکه‌های مطبوعاتی نیز فروش سیگار را داریم به صورت نخ‌فروشی و انواع مارک‌های فریبنده وجود دارد.

مسجدی گفت: استان بوشهر، استان های شمالی و در استان تهران، میزان مصرف دخانیات از متوسط کشور بالاتر است.

دکتر صادق نیت تصریح کرد: نگرانی مهم ما این است که مصرف قلیان در نوجوانان، جوانان و دختران افزایش یافته است و این نگرانی زمانی تشدید می‌شود که می‌بینیم قلیان در خانواده و در کنار کودکان مصرف می‌شود.

از طرفی ٩٠ درصد افراد قلیانی و سیگاری در سنین زیر ١٨ سال با این مواد مواجهه داشته‌اند.

مسجدی گفت: روزی 10 میلیارد تومان در کشور سیگار مصرف می شود، این در حالیست که 20 میلیارد تومان روزانه برای درمان مشکلات ناشی از دخانیات از جمله سرطان هزینه می شود.

وی افزود: 65 هزار نفر سالانه در کشور به دلیل مصرف دخانیات از بین می روند و متاسفانه 10 درصد این افراد سیگاری نیستند.

صادق نیت در ادامه برنامه تیتر امشب تاکید کرد: دکه های روزنامه فروشی به هیچ وجه حق فروش سیگار و مواد دخانی را ندارند. دکه های روزنامه فروشی حداکثر ظرف مدت دو تا سه ماه آینده ساماندهی خواهند شد.

وی افزود: امیدواریم تا پایان سال دکه های روزنامه فروشی از چرخه فروش سیگار خارج شوند.

دکتر صادق نیت تصریح کرد: خوشبختانه از سال گذشته مجوز جدیدی برای قهوه خانه و جایی برای عرضه قلیان نداشتیم. اما مشکل اصلی مکان هایی هستند مثل رستوران یا کافی شاپ که مجوز فعالیت اصلی را ندارند اقدام به عرضه قلیان می کنند.

وی افزود: ممنوعیت استفاده توتون از اسانس و طعم با ملزم کردن وزارت صنایع از اول مهر 95 انجام خواهد شد.

همچنین ممنوعیت واردات سیگارهای الکترونیک تذکر برای اجرای قانون در صدا و سیما و نمایش تصاویر گمراه‌کننده روی بسته‌های تنباکو را که با تصاویر میوه بوده را داشته‌ایم همچنین در مطالعه 100 فیلم سینمایی میزان نمایش مصرف مواد دخانی 10 برابر و در زنان تا 20 برابر افزایش یافته است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top