تاریخ انتشار: شنبه 1395/05/16 - 13:03
کد خبر: 206467

دود قلیان‌هایی که به چشم دانشجویان می‌رود؛

قلـــیان بکشــید و درس بخـــوانید! +فیلم

قلـــیان بکشــید و درس بخـــوانید! +فیلم

وجود مراکز عرضه و فروش قلیان و سیگار در نزدیکی محیط های آموزشی و دانشگاهی یکی از معضلات بزرگ در زمینه مبارزه با دخانیات است که خطر آن متوجه جوانانی است که از کلاس درسشان تا اولین قهوه‌خانه ممکن است 5 دقیقه هم پیاده راه نباشد!

خبرنامه دانشجویان ایران: وجود مراکز عرضه و فروش قلیان و سیگار در نزدیکی محیط های آموزشی و دانشگاهی یکی از معضلات بزرگ در زمینه مبارزه با دخانیات است که خطر آن متوجه جوانانی است که از کلاس درسشان تا اولین قهوه‌خانه ممکن است 5 دقیقه هم پیاده راه نباشد!

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشگاه همیشه هم محل تحصیل علم و دانش نیست. چه بسیار دانشجویانی که اولین بار در محیط دانشگاه ها و خوابگاه‌ها، دخانیات و حتی مواد مخدر را مصرف کرده‌اند، البته این حرف به این معنی نیست که هر دانشجویی که پایش به خوابگاه و دانشگاه باز شد، احتمال سیگاری و قلیانی شدنش وجود دارد، اما اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم، محیط دانشگاه با وجود تمام مزایای مثبتی که برای دانشجو به ارمغان می‌آورد، در لایه های نهانش هم می‌تواند برخی دانشجویان را با انواع دخانیات(قلیان و سیگار) و مواد مخدر  آشنا کند.

ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ‌ﻫﺎ ﺑﻪ ﺧﻴﺎﻝ ﺁﻧﻜﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪﺷﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﺤﻴطی ﻋﻠﻤﻲ، ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺧﻮﺩ ﺭا ﻣﺘﺤﻤﻞ ﻫﺰﻳﻨﻪ‌ﻫﺎﻱ ﺩاﻧﺸﮕﺎﻩ می‌‌کنند ﺑﻪ اﻣﻴﺪ ﻓﺮﺩاﻱ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﺮاﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪاﻧﺸﺎﻥ، اﻣﺎ ﺁﻧﭽﻪ برای تعداد قابل توجهی از دانشجویان ﺭﺥ می‌‌دهد واقعیتی تلخ است.

این در حالی است که چندی پیش، مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای شهر تهران گفته بود: طبق یک تحقیق دانشجویی در حد فاصل دانشگاه‌های علامه و انقلاب مشخص شد که 10 قلیان سرا به جای کتاب فروشی‌ها احداث شده‌اند. باید بساط آنها جمع آوری شود و چرا باید نیروی انتظامی و اماکن به این قلیان سراها مجور دهند مگر یک شهر چند قلیان سرا می‌خواهد.

وقتی آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه «عیان» می‌شود

دانلـــود حجم بالا: 40mb
دانلود حجم پایین 20mb

اما قهوه‌خانه‌ها روز به روز بیشتر می‌شود و بر تعداد استفاده کننده‌های آن نیز افزوده می‌شود، در این بین گرایش دختران جوان هم به این مسئله مزید بر علت شده تا قهوه‌خانه‌های مدرن در لباس سفره‌خانه‌های سنتی، در سایه صدور مجوز برای حضور دختران به نام "لژ خانوادگی" خطرناک تر از قبل شود؛ اما کدام خانواده؟

به گفته کارشناسان، خانوادگی شدن قلیان باعث از بین رفتن قباحت و زشتی مصرف دخانیات در نوجوانان شده است. همین امر باعث می‌شود به‌مرور زمان مصرف قلیان به مصرف سیگار تبدیل شود، چرا که قلیان به لحاظ دشواری برای آماده شدن و تدارک امکانات در هر مکان و زمانی قابل ‌استفاده نیست اما سیگار به ‌راحتی در هر مکان و زمانی در‌ دسترس است.

آمارها نشان می‌دهد که سرطان ریه در ایران رو حال افزایش است که خطر بزرگی را متوجه کشور خواهد کرد و قطعا آثار جبران ناپذیری خواهد داشت.

چندی پیش سازمان بهداشت جهانی who، در متنی7 صفحه ای ضمن برشمردن مضرات و خطرات استفاده از قلیان اعلام کرد: قلیان جایگزین سالمی برای سیگار نیست.who  در گزارش خود، کشورها را به تحریم مصرف دخانیات در مکانهای عمومی ترغیب می‌کند.

قلیان سبب انتقال هپاتیت B و C می‌شود!
قلیان سبب انتقال هپاتیت B و C  می‌شود، تمامی باکتری‌های داخل دهان در زمان استفاده از قلیان، وارد آب قلیان می‌شود و آب یا شلنگ قلیان را آلوده می‌کنند.

متاسفانه بسیاری از مردم تصور می‌کنند اگر قسمت دهنی قلیان را عوض کنند از نظر میکروبی مشکلی ندارد اما براساس تحقیقات، آب یا شلنگ قلیان نیز سبب منتقل شدن بیماری‌هایی چون سل و هپاتیت B و C خواهد شد.

باور غلط  دیگر در مردم این است چون دود تنباکو از آب عبور می‌کند، هیچ خطری ندارد، اما با توجه به نتایج تحقیقات بین‌المللی، بسیاری از فلزات سنگین مانند آرسنیک و جیوه غلظت‌شان در دودی که از قلیان منتشر می‌شود، بیشتر از سیگار است.

برخی از سرطان‌ها همانند ریه، حنجره و سرطان‌های حفره دهان، مثانه، روده بزرگ، 10 تا 15 برابر در جمعیتی که قلیان مصرف می کنند، بیشتر است.

با این همه، رشد سریع استقبال از دخانیات در جمعیت جوان کشور علی‌الخصوص دانشجویانی که احتمالا در خوابگاه یا دور از خانه زندگی می‌کنند، فراگیر شده است و در کنار مضرات پنهان، لذت و جذابیت‌های خاصی دارد که دختران و پسران را به سمت خود می‌کشد.

البته خوابگاه‌های دانشجویی این روزها خودش محلی مناسب برای کشیدن قلیان و سیگار است؛ دانشجویان پشت درب‌های بسته مشغول به مصرف دخانیات می‌شوند و کسی هم خبردار نمی‌شود.

هرچند حراست دانشگاه‌ها و مسئولین خوابگاه‌ها نظارت می‌کنند اما باز هم نمی‌شود تمام قلیان‌های خوابگاه‌ها را پیدا کرد و هرلحظه از اطاق‌ها بازرسی کرد یا دوربین مداربسته گذاشت.

شاید خوب باشد بدانید که امروز در جهان بیشترین میزان مصرف قلیان در آفریقا، کشورهای شرقی دریای مدیترانه و برخی از کشورهای آسیایی است!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top