به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «آپارات» یکی از سرویسهای اشتراکگذاری ویدئو در ایران است که توانسته با خدمات متمایزی که نسبت به سایر فعالان این صنعت ارائه میدهد، طرفداران پر و پا قرصی را جذب کند. «آپارات» محبوبیتی فراگیر دارد و این محبوبیت صرفا مربوط به قشر خاصی از جامعه ایران نیست و تقریبا از تمام طبقات جامعه و برای تمام سلایق، در این این سرویس اشتراک گذاری ویدئو برنامه وجود دارد. البته میتوان گفت مهمترین علت کسب این محبوبیت، «وطنی بودن» آن و طبیعتا پیروی آن از قوانین جمهوری اسلامی است و بسیاری از خانوادهها بدون دغدغه و نگرانی، از این سایت استقبال مینمایند. با این حال، به نظر می آید طی سالهای اخیر رواج کسب و کارهای اینترنتی و طبیعتا ورود سبکهای جدید جذب کاربران به شبکههای اجتماعی، خط قرمزهای فضای پربازدید مجازی، عامدانه یا غیرعامدانه نادیده گرفته می شوند و البته مخاطبین زیادی را در روزهایی که تلویزیون برنامه های جذابی برای ارائه ندارد برای خود جمع کرده است.
یکی از پدیدههای جدیدی که توانسته در «آپارات» رواج فراوانی بدست آورد، تاکشوها و یا همان برنامههای گفتوگو محور است. تاکشوها گاها به قیمت عبور از هنجارها و معیارهای جامعه و پرداختن به سوژههایی که التزامی به چارچوبهای متعارف ندارد، به دنبال جذب مخاطب بیشتر و متعاقبا پول بیشتر هستند. در زیر به معرفی نمونههایی از این برنامههای بعضا چارچوبشکن میپردازیم:
هیپهاپ تا رپ؛ اصالت دادن موسیقی زیرزمینی
«هیپهاپ» تا رپ این مجموعه که در یکی از کانالهای غیررسمی «آپارات» منتشر میشود درباره آخرین اخبار موسیقی رپ در ایران است. تاکنون موسیقی رپ در ایران جز چند استثنا، مجاز شمرده نشده است و از آن به عنوان موسیقی زیرزمینی یاد میکنند. « هیپهاپ تا رپ» مجموعهای است که تاکنون در «آپارات» توانسته 100 هزار بیننده داشته باشد.
آپارات «خط قرمز» دارد؟
چیزگپ؛ هوچیگری بیشتر، مخاطب بیشتر!
«چیزگپ» که در کانال رسمی شبکه اجتماعی «چیز» در آپارات به نمایش درمیآید، تاکشویی با محوریت گفتوگو با دختران و پسران مشهور در اینستاگرام است. محتوای بی مغز، شوخیهای عجیب، ارضای میل شهرتطلبانه سوژهها و... جز لاینفک این برنامه است که انتظار می رفت مدیران «آپارات» حداقل فیلترهای معمول را برای این برنامه در نظر بگیرد اما نه تنها این گونه نیست بلکه «آپارات» خود به ترویج و تبلیغ این دست از برنامهها کمک می نماید. درواقع امروز «آپارات» تریبون موفقی برای «چیزگپ» و همقطارانش شده است تا فارغ از قضاوت درباره درستی یا غلط بودن عمل سوژههایش، تاثیر آنان را در مسیری که هستند شدت بخشد.
آپارات «خط قرمز» دارد؟
آپاراتچی
«آپاراتچی» نخستینبار با عنوان «آپاراتچی؛ رقیب تازه برنامههای سینمایی» به صحنه آمد و پس از خاتمه یافتن مجموعه «دید در شب» رضا رشیدپور، اینبار جواد یحیوی پس از 7 سال ممنوعالتصویری به میدان آمد، تا پنجشنبه هرهفته ویدئویی از گفتوگوهایش با اهالی سینما را رونمایی کند. ویدئوهای این برنامه در 13 قسمت اخیر حدود 700 هزار بازدید داشته است.
آپارات «خط قرمز» دارد؟
چارگوش
«چارگوش» عنوان برنامه دیگری با محوریت موسیقی است که در آن علاوه بر گفتوگو با خوانندههای مجاز و برخی اوقات خوانندههای موسوم به زیرزمینی، بخشی به عنوان استعدادیابی دارد که مشوق جوانان برای فراگیری انواع موسیقی است. این برنامه در ابتدا روال بهتری داشت اما در ادامه با حضور یک خواننده پرحاشیه دچار تغییر و تحولاتی شد.
آپارات «خط قرمز» دارد؟