تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/07/27 - 14:58
کد خبر: 213260

تناقض سینمای روشنفکری با ماجرای «شهرزاد»

بازداشت یکی از تهیه‌کنندگان سریال شهرزاد، این روزها حواشی جدی‌تری را برای این مجموعه ایجاد کرده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: بازداشت یکی از تهیه‌کنندگان سریال شهرزاد، این روزها حواشی جدی‌تری را برای این مجموعه ایجاد کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از وطن‌امروز، آنطور که در اخبار این روزهای رسانه‌ها شنیده شده است، یکی از تهیه‌کنندگان شهرزاد، سریال پرمخاطب ماه‌های قبل، به اتهام اختلاس در صندوق فرهنگیان، در بازداشت به سر می‌برد.

شائبه تولید شهرزاد با «پول کثیف»، سوالات فراوانی را درباره آینده این مجموعه و دیگر فیلم‌های مورد حمایت محمد امامی به وجود آورده است. «شهرزاد» که در ماه‌های گذشته به مهم‌ترین اثر متعلق به جریان روشنفکری بدل شده بود، با هزینه فردی تولید شده است که این روزها به اتهام فساد در صندوق فرهنگیان، در زندان به سر می‌برد.

در این میان آنچه تاسف از ماجرای اخیر را دوچندان می‌کند، سکوت بازیگران و چهره‌های اصلی این مجموعه در قبال این فساد است. آیا اینجا جایی نیست که هنرمندان از موضع دفاع از حق لب به اعتراض بگشایند؟ در واقع در شرایطی که فساد اقتصادی به جریان منتسب به سینما رسیده است، سکوت سینماگران قابل توجیه است؟ یا اختلاس و فساد اقتصادی فقط در غیر سینما بد است و ایراد دارد؟

معلوم نیست فرد بازداشت‌شده که یکی از سرمایه‌گذاران اصلی این روزهای سینماست با پول حاصل از اختلاس صندوق معلمان چند فیلم را مورد حمایت قرار داده است و در پوشش این حمایت به دنبال چه اهدافی بوده است اما هرچه هست عدم شفافیت مالی در سینمای ایران، موجب می‌شود سرمایه‌های سرگردان- مانند اندوخته صندوق معلمان تلاشگر آموزش‌وپرورش- به دست افرادی چون تهیه‌کننده بازداشتی سریال شهرزاد، برای ایجاد پوشش جهت فعالیت‌های اقتصادی آنقدر مذموم است که آسیب‌های جدی را به این حوزه نیز وارد خواهد کرد و اعتبار جامعه هنری را نیز زیر سوال خواهد برد؛ چنانکه پیش از این نیز سرمایه‌گذاری افرادی مانند بابک زنجانی در سینما را شاهد بوده‌ایم یا برخی سرمایه‌گذاری‌های خارجی در سینما که از سوی جریان‌های شهره به فساد در فضای بین‌المللی صورت گرفته است. آخرین حلقه از این حمایت‌ها از سوی خواهر امیر قطر درباره فیلم فروشنده ساخته اصغر فرهادی صورت گرفت. 

در این بین آنچه در این برهه جدی به نظر می‌رسد، مشخص شدن تکلیف جریان‌های سینمایی با فسادهای مشابه است. در واقع وقتی بازیگر یا کارگردانی در تریبون‌های رسمی و به درستی نسبت به فسادهای اقتصادی در جامعه معترض می‌شود، طبیعتا نمی‌تواند نسبت به اتهام فساد اقتصادی و اختلاس در صندوق فرهنگیان از سوی تهیه‌کننده سریال شهرزاد سکوت کند، البته اگر خود در این مسیر منتفع  نباشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جزئیات دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس جمهوری
فریاد نتانیاهو بر سر وزیرخارجه آلمان +فیلم
جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف
انتقام‌جویی زن جوان از یک بلاگر معروف
گروسی به ایران می آید؟
بارش‌ شدید باران در تهران و ۱۰ استان دیگر
توضیح مهم دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو
پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟
همراهی نفت و طلا در روند نزولی
ادامه بارش‌ها تا پایان هفته
۵ راهکار که علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد
قول بزرگ به یحیی برای رفتن به تبریز
رونمایی اوسمار از ۴ بمب تابستانی روی آنتن زنده
اعتراف رسانه اپوزیسیون به توان موشکی ایران
کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنجشنبه تخلف است
اینتر برای بیستمین‌ بار قهرمان سری‌ آ شد
زنی که فرمانده‌ سپاه پاسداران شد! +فیلم
فیلم گل سردار آزمون به بولونیا +فیلم
۹ گزینه داخلی و خارجی کاندیدای سرمربیگری بسکتبال ایران
غزه از زمین، هوا و دریا زیر آتش
تحصن دانشجویان دانشگاه کلمبیا در حمایت از غزه +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top