تاریخ انتشار: 10 مهر 1388 - 00:00:00
کد خبر: 2256

اصلاح طلبان مجلس ششم تا مرز خیانت رفتند

سیدنظام‌الدین موسوی،انرژی هسته‌ای را نکته‌ای دانست که در فضای بین‌المللی و جهانی حائز اهمیت و مدنظر دشمنان یا رقبای ایران است و به مسئله اصلی تبدیل شده و بخش عمده سیاست خارجی با توان دیپلماسی ایران را معطوف به خود کرده است.

خبرنامه دانشجویان ایران:مدیرمسئول رونامه جوان تأکید کرد: اصلاح طلبان مجلس ششم طرحی سه فوریتی را آماده کرده بودند که که اگر ایران پروتکل الحاقی را نپذیرد، مجلس دولت را به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای و پذیرفتن پروتکل الحاقی موظف کند که با این کار به مرز خیانت نزدیک شدند.

به گزارش«خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از فارس، سیدنظام‌الدین موسوی مدیر مسئول روزنامه جوان در همایش «ولایت فقیه و پیشرفت‌های علمی» که با حضور بیش از 700 دانشجوی دانشگاه شاهد و به همت انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، انرژی هسته‌ای را نکته‌ای دانست که در فضای بین‌المللی و جهانی حائز اهمیت و مدنظر دشمنان یا رقبای ایران است و به مسئله اصلی تبدیل شده و بخش عمده سیاست خارجی با توان دیپلماسی ایران را معطوف به خود کرده است.

* انرژی هسته‌ای اساس پیشرفت‌های علمی و اقتصادی آینده ایران است
وی افزود: بحث انرژی هسته‌ای بحث سیاسی صرف نیست، بلکه بحث پایه‌ای است که علاوه بر تاثیرگذاری در مباحث سیاسی و استراتژیک، در توان و افق علمی و اقتصادی آینده کشورمان نیز یک موضوع اساسی است و اگر علم و اقتصاد را منبع قدرت آینده و اقتدار سیاسی را ناشی از پیشرفت علمی بدانیم، موضوع هسته‌ای می‌تواند اساس پیشرفت علمی و اقتصاد ما در آینده باشد.
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: انرژی هسته‌ای کانون و روزنه‌ای است که از جانب اندیشمندان ایرانی گشوده شده و اگر امتداد پیدا کند، دروازه‌های جدیدی از دانش و تکنولوژی برتر را شاهد خواهیم بود و به همین دلیل هم امروز دشمنان و رقبای ما مقابل این موضوع ایستاده‌اند.

* تا الان سندی مبنی بر تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای ارائه نشده است
موسوی با اشاره به اذعان نهادها و ساختارهای بین‌المللی مشرف بر موضوع هسته‌ای به این مسئله که جمهوری اسلامی به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست،‌ خاطرنشان کرد: در همه تاسیسات هسته‌ای ایران اعم از تاسیسات سابق مثل رآکتور بوشهر و تهران که توسط خارجی‌ها ساخته شده‌ و همچنین دیگر تاسیسات مثل اصفهان، نطنز، قم و اراک که توسط دانشمندان ایرانی ساخته شده است،‌ نشانه‌ای از تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای به دست نیامده و آژانس بین‌المللی هسته‌ای نیز که در طول 8 سال گذشته اجازه ورود به همه بخش‌های انرژی هسته‌ای ما را داشته، اثر و ردی پیدا نکرده است و فقط چند نکته ابهام‌آلود وجود داشت که بعد از بررسی آژانس معلوم شد که منشا‌ء‌ خارجی دارد‌،‌ چرا‌که برخی از این دستگاه‌ها از خارج کشور وارد ایران شده بود و در آن کشورها با آن دستگاه‌ها غنی‌سازی بالا انجام گرفته و آثار اورانیوم روی آن باقی‌مانده بود اما هیچ تا الان سندی مبنی بر تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای ارائه نکرده است.

وی با بیان اینکه ایران در مقوله بازدارندگی نظامی کارهای بسیار بزرگی را انجام داده است، تاکید کرد: ‌حقیقتا ایران در موضوع هسته‌ای بدنبال ساخت سلاح هسته‌ای نبوده و نیست، چراکه معتقدیم سلاح هسته‌ای ممکن است بازدارندگی ایجاد کند اما لزوماً ثبات و اقتدار سیاسی به ارمغان نمی‌آورد و اگر این چنین بود، شوروی سابق با آن همه سلاح‌های هسته‌ای فرو نمی‌پاشید.

این کارشناس مسائل سیاسی ترس غرب از هسته‌ای شدن ایران را ناشی از شکسته شدن انحصار علمی در بحث انرژی هسته‌ای دانست و گفت: انرژی هسته‌ای صرفا در بمب هسته‌ای خلاصه نمی‌شود، بلکه پیش‌نیاز بسیاری از پیشرفت‌های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی،پزشکی و ... است.

موسوی با اشاره به پایان‌پذیر بودن انرژی نفت و گاز تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود اگر تا 50 سال آینده مصرف نفت و گاز ایران به همین نحو ادامه پیدا کند ، تمام منابع را از دست خواهیم داد.

* انرژی هسته‌ای توان و ظرفیت علمی ایران را به منصه ظهور می‌رساند
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: انرژی هسته‌ای توان علمی،پژوهشی و تحقیقی ایران و ظرفیت علمی ایران را به منصه ظهور می‌رساند؛ آنهم در زمانی که در بدترین شرایط به دلیل تحریم قرار داریم؛ تحریمی که از اول انقلاب درگیر آن بودیم و در دولت‌های هاشمی و خاتمی نیز تحت تحریم قرار داشتیم، چرا‌که اساس غرب این است که ملت ایران پیشرفت نکند.

مدیر‌مسئول روزنامه جوان انحصار علم با بن‌مایه اقتصادی را مسئله اصلی دنیای امروز عنوان کرد و افزود: در دوره اخیر که پیشرفت علم و فناوری عموما در غرب صورت می‌گیرد، حرکتی اتفاق افتاده که مبنای اقتصادی و سیاسی دارد و آن حرکت انحصار علم است، یعنی کشفی که صورت می‌گیرد، ‌انحصاری به وجود می‌آید و اجازه انتشار آن را به کشورهای دیگر نمی‌دهند مگر اینکه در قبال آن مبالغی دریافت کنند و یا اینکه به حد پیشرفته‌‌تری در آن علم برسند تا سطح‌های پایین‌تر را در اختیار دیگران قرار دهند.

موسوی با اشاره به تاسیس کلوپ یا باشگاه‌های علمی و صنعتی در دنیای امروز تصریح کرد: 8 کشور صنعتی دنیا در باشگاه صنعتی G8 در پشت‌پرده تعیین می‌کند که فلان کشور به چه سطحی از مسائل علمی و اقتصادی دست پیدا کند و اگر کشوری خارج از این چارچوب بخواهد پیشرفت کند، باید چه شاخص‌هایی را اجرا کند که مدنظر G8 باشد.

وی کلوپ هسته‌ای را یکی از باشگاه‌های علمی دنیا عنوان کرد و ادامه داد: فقط یک عده هستند که می‌توانند علم هسته‌ای را به دنیا صادر کنند و یا اینکه تشخیص بدهند دیگران تا چه ‌اندازه از آن علم بهره‌مند شوند و تا چه حدی پیشرفت کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به کلوپ سیاسی حق وتو در سازمان ملل گفت: 5 کشور در شورای امنیت حق وتو دارند که همان کشورهایی هستند که حق وتو اقتصادی در G8 را هم به نوعی دارند و عضو کلوپ هسته‌‌ای نیز هستند و این با روح دموکراسی سیاسی مغایرت دارند و در این صورت کشورهای ضعیف به هیچ وجه پیشرفت نمی‌کنند.

موسوی اضافه کرد: چند کشور انحصارگر در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، علمی و ... دنیا را در اختیار خود گرفتند و تعیین می‌کنند که کشورهای دیگر تا چه اندازه در این حوزه‌ها پیشرف کنند.

* چند کشور انحصارگر می‌خواهند همه کشورها از آنها تبعیت کنند
وی ادامه داد: این کشورها می‌گویند تاریخ به پایان رسیده و این مدل قدرتی که وجود دارد، تا قیامت هم به همین شکل است، یعنی چند کشور، کشورهای مرکز باشند و دیگر کشورها پیرامون آنها قرار بگیرند و اگر کشورهای پیرامونی از آن چند کشور مرکزی تبعیت کنند، می‌توانند تا اندازه‌ای پیشرفت کنند و مسائل اقتصادی خود را رشد دهند اما این پیشرفت تابعی از پیشرفت‌ کشورهای مرکز است، اما متاسفانه غول‌های رسانه‌ای دنیا در دست این چند کشور است و فضا را به گونه‌ای به افکار عمومی تحمیل می‌کنند که هیچ راه گریزی از این مسائل وجود ندارد و هیچ کشوری نمی‌تواند جدای این مسیر حرکت کند و اگر هم بخواهد پیشرفت کند، باید مسیر آنها را طی کند.

مدیر مسئول روزنامه جوان با بیان اینکه در این فضا جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند که علم انحصاری نیست، تاکید کرد:‌ در یک مقطعی برخی کشورها پیشرفت کردند اما کشورهای دیگر هم حق دارند با مدل خودشان‌ پیشرفت کنند و این اتفاق در جمهوری اسلامی ایران به وقوع پیوسته و یک کشور و مردم مستقل که حرف خودش را دارد تحت شدیدترین فشارها ایستادگی ‌و در اوج تحریم‌ها به غنی‌سازی اورانیوم دست پیدا کرده و دنیا را بهت‌زده کرد.

موسوی با اشاره به اظهارات غربی‌ها مبنی بر اینکه ایران به دلیل در اختیار داشتن منابع نفتی نیازی به انرژی هسته‌ای ندارد، خاطرنشان کرد: در اینجا چند سوال مطرح می‌شود که آیا منابع نفتی آمریکا و روسیه کمتر از ایران است، پس چرا آنها به دنبال انرژی هسته‌ای رفتند؟‌ در 50 سال آینده که نفت و گاز ایران تمام می‌شود نسل بعدی انرژی خود را چگونه تامین می‌کند؟

* پیشرفت‌های هسته‌ای ایران موجب تعجب جهان شده است
وی با بیان اینکه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران موجب تعجب جهان شده است، افزود: غرب در عین حال که هجمه می‌آورد که ایران به دنبال بمب اتم است، یک خط تبلیغاتی را نیز دنبال می‌کند و می‌گوید که تاسیسات هسته‌ای ایران متعلق به خودش نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: تاسیسات هسته‌ای قم کاملاً توسط دانشمندان ایرانی با میانگین سنی 27 سال ساخته شده است، البته ممکن است برخی تجهیزات را به لحاظ اقتصادی از کشورهای دیگر تامین کند، اما اصل فناوری هسته‌ای بومی است.

موسوی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر اینکه باید 2 هزار مگاوات انرژی را از انرژی هسته‌ای بدست آوریم، اظهار داشت: متخصصین ایرانی فقط بحث غنی‌سازی را دنبال نکردند بلکه در اراک نیز آب سنگین تولید کردند و این نشان می‌دهد این فنآوری بومی شده است.

* در توان موشکی و تسلیحات نظامی به نقطه‌ بازدارندگی رسیدیم
وی توان موشکی ایران را بسیار بالا عنوان کرد و با بیان اینکه در توان موشکی و تسلیحات نظامی به نقطه‌ بازدارندگی رسیده‌ایم، گفت: ‌اسرائیل و آمریکا جرات ندارند به تاسیسات هسته‌ای ایران ‌حمله کنند، در حالی که در زمان بوش بارها اعلام کردند که در فلان تاریخ به ایران حمله می‌کنند اما هیچ گاه این کار را نکرده‌اند و مطمئنا اگر بوش این توان را داشت، به ایران حمله می‌کرد، همانطور که به عراق و افغانستان حمله کرد.

مدیرمسئول روزنامه جوان با طرح این پرسش که مگر اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای عراق و سوریه حمله نکرد، پس چرا جرات حمله به ایران را ندارد، تاکید کرد:‌ دلیل این موضوع قدرت بازدارندگی نظامی و توان موشکی ایران بسیار بالای است و این تکنولوژی نیز بومی شده است لذا هر سال شاهد کلاس بالاتر این موشک‌ها هستیم و الان نیز موشک شهاب 3 با سوخت جامد که یک موشک بالستیک قاره‌پیما است، برای ایران قدرت بازدارندگی ایجاد کرده، چراکه ثبات و امنیت سیاسی اقتصادی مستلزم دارا بودن قدرت بازدارندگی است.

موسوی با اشاره به ساخت ماهواره امید و ماهواره‌بر سفیر یادآور شد: ما از جو و فضا عبور کردیم و به معدود کشورهای صاحب این توانمندی رسیدیم و این ماهواره‌ها را نیز دانشمندان ایرانی ساختند و این نشان می‌دهد که با رشد علمی در کشور مواجه هستیم اما این رشد علمی تازه شکل گرفته و در برخی از عرصه‌ها بومی شده و هنوز در بدنه علمی ایران و همه محیط‌ها نهادینه نشده و رسوخ پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه ما در ابتدای راه هستیم گفت: دلیل فشارها به ایران این است که این تکنولوژی‌های بومی شده در محیط‌های علمی ایران نهادینه و فراگیر نشود.

* تأسیسات هسته‌ای قم به لحاظ ایمنی از تأسیسات نطنز بالاتر است
مدیرمسئول روزنامه جوان در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره ویژگی‌ها و فعالیت‌های نیروگاه هسته‌ای قم اظهار داشت: تمام زیرساخت هسته‌ای کشور به گونه‌ای طراحی شده که در صورت حمله نظامی با مشکل مواجه نشوند، یعنی بخش‌های زیرزمینی به هیچ وجه حتی در صورت حمله‌های سطح بالا با مشکل مواجه نمی‌شوند.

موسوی ایمنی تاسیسات هسته‌ای قم را از تاسیسات نطنز بالاتر دانست و تاکید کرد: تاسیسات قم، نیمه صنعتی است یعنی هنوز به مرحله صنعتی و استفاده از آن برای نیروگاه‌ها نرسیده‌ایم.

وی در پاسخ به پرسش دیگر دانشجویان مبنی بر اینکه چرا باید به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همکاری کنیم و چرا نباید بمب هسته‌ای داشته باشیم؟ با بیان اینکه ما هنوز در مرحله و گام اولیه هستیم، خاطرنشان کرد: اصل اینکه چرا ما نباید بمب هسته‌ای داشته باشیم منطقی است اما ما به لحاظ اعتقادی معتقد به کشتار وسیع نیستیم کما اینکه از زمان جنگ نیز که در معرض بمباران گسترده شیمیایی قرار داشتیم از سلاح‌های شیمیایی استفاده نکردیم علاوه بر آن نیز ثبات سیاسی و اقتصادی ما لزوما با سلاح هسته‌ای تامین نمی‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نداشتن سلاح هسته‌ای ایران را به لحاظ دیپلماتیک و سیاسی در برابر تبلیغات گسترده قبل واکسینه کرده، تاکید کرد:‌ در حال حاضر که ایران سلاح هسته‌ای ندارد، کشورهای غربی تا حد وسیعی علیه ایران تبلیغات می‌کند و فشار می‌آورند اما اگر بگوییم چرا نباید سلاح هسته‌ای داشته باشیم، غوغایی ایجاد خواهند کرد و بسیاری از کشورهای دنیا و منطقه را از ایران خواهند ترساند.

* در رابطه با روسیه و چین به دنبال منافع ملی خودمان هستیم
موسوی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ارتباط ایران با روسیه و چین اظهار داشت: روسیه و چین با ایران پیوند ایدئولوژیک ندارند و دلشان به حال ایران نمی‌سوزد بلکه به دنبال منافع ملی خودشان هستند همانطور که ما به دنبال منافع ملی خودمان هستیم چراکه در دنیای امروز و در عرصه دیپلماتیک بر اساس منافع ملی تصمیم‌گیری می‌شود.

وی افزود: چین و روسیه اختلافات استراتژیک با آمریکا و غرب دارند و ما نیز با آمریکا درگیر هستیم و با توجه به این موضوع که،دشمن آمریکا به لحاظ استراتژیک دوست ما محسوب می‌شود اما این دوستی صد در صدی نیست و ما هر جا منافع ملی‌مان ایجاب کند، آنها را دور می‌زنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد:‌ هنر دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران این است از شکاف چین و روسیه به عنوان دو قدرت دارای حق وتو استفاده می‌کند و اینطور نیست که ما باج بدهیم بلکه ما در مذاکراتمان با روسیه و چین اعلام می‌کنیم که بعد از ایران نوبت چین و روسیه است و آنها نیز این موضوع را می‌دانند؛ روسیه می‌داند که باید به ایران به عنوان دشمن دشمنش کمک کند اما در عین حال در برخی موارد با برگ ایران بازی می‌کنند کما اینکه ما نیز گاهی اوقات با برگ روسیه و چین بازی می‌کنیم.

موسوی تاکید کرد:‌ روسیه و چین در جایی با ایران معامله می‌کند، در جایی نیز با آمریکا، لذا دوست صد در صدی با روسیه و چین نیستیم بلکه بر اساس منافع ملی خودمان تصمیم می‌گیریم مثلا در دوره‌ای قبل که ما را تحریم کرد، روسیه در نیروگاه بوشهر به ما کمک کرد و ما نیز در آغاز بحث تکنولوژی از آنها استفاده کردیم البته آنها نیز معاملات پشت پرده‌ای با آمریکا داشتند.

* سهم 50 درصدی ایران از دریای خزر به لحاظ حقوق بین‌الملل اصلاً‌ امکان‌پذیر نسیت
وی درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر باج دادن ایران به روسیه در مسئله دریای خزر با اظهار تعجب از اینکه برخی نخبگان اینگونه مطرح می‌کنند که سهم ایران در دریای خزر 50 درصد بوده اما الان بخشی از این سهم به روسیه واگذار شده است، اظهار داشت: دریای خزر در مقطعی بین ایران و شوروی سابق بود و در آن موقع نیز سهم ایران و شوروی هر کدام 50 درصد نبوده است، چرا‌که این موضوع اصلا به لحاظ حقوق بین‌الملل امکان‌پذیر نیست و اگر کسی این ادعا را دارد یک معاهده تاریخی و سندی بر این ادعا ارائه کند، البته شاید از منظر روابط اقتصادی سهم ایران و شوروی هر کدام 50 درصد بوده، چراکه در آن زمان کشوری غیر از شوروی و ایران وجود نداشته اما الان در دوره‌ای که کشورهای جدید به وجود آمده، شاهد 5 کشور در حاشیه دریای خزر هستیم و اگر سهم ایران را 50 درصد بگیریم یعنی ترکمنستان و آذربایجان حق استفاده از دریای خزر را ندارد که این موضوع با عقل سازگار نیست.

مدیرمسئول روزنامه جوان تاکید کرد: البته باید تا حد امکان از حق خود دفاع کنیم چراکه در بحث دریای خزر منابع نفت و گاز مطرح است و ما الان شدیدا از حق خودمان دفاع می‌کنیم و به هیچ وجه کوتاه نیامدیم و هیچ توافقنامه‌ای نیز صورت نگرفته است.

موسوی ادامه داد: حقوقدانان و وکلای ایران در حوزه بین‌المللی از حق ایران دفاع می‌کنند اما این دفاع دلیل بر تنش نیست بلکه باید به لحاظ منطقی دفاع کنیم و ایران هم الان این موضوع را دنبال می‌کند تا سهم ایران را به 17-18 درصد برساند.

وی در پاسخ به سوال دیگر دانشجویان درباره مستند هسته‌ای که اخیرا از صدا و سیما پخش شد، اظهار داشت:‌ بنده آن مستند را ندیدم اما به آن مستند ایرادات زیادی وارد بود و اصلی‌ترین آن این بود که از مستندی که BBC ساخته بود، در این مستند استفاده شده بود.

* مجلس ششم در بحث انرژی هسته‌ای به مرز خیانت نزدیک شد
مدیرمسئول روزنامه جوان اضافه کرد: در دولت اصلاحات به دلیل برخی شرایط داخلی به سمت تعلیق رفتیم و در مواردی کوتاه آمدیم و برخی نیز در مجلس مشکل ایجاد کردند، مثلا در مجلس ششم یک اتفاق بسیار ننگین افتاد و اصلاح طلبان و برخی نمایندگان طرحی سه فوریتی را آماده کرده بودند که که اگر ایران پروتکل الحاقی را نپذیرد، مجلس دولت را به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای و پذیرفتن پروتکل الحاقی موظف کنند که با این کار به مرز خیانت نزدیک شدند و جالب‌تر اینکه این موضوع را با خارجی‌ها هماهنگ کرده بودند

موسوی یادآور شد: عده‌ای در مجلس ششم می‌گفتند که ایران دنیا را فریب داده و ما که نفت داریم چه نیازی به انرژی هسته‌ای داریم؟ عده‌ای هم می‌گفتند که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران دروغ است اما در دولت اصلاحات اینگونه نبود که خیانت شود، بالاخره مشکلاتی وجود داشت و قصوراتی در دولت و سازمان انرژی هسته‌ای صورت گرفت و محکم ایستادگی نکردند اما این به معنی خیانت نبود کما اینکه تاکید شد که تعلیق در همان دولت برداشته شود و این‌گونه هم شد.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان تاکید کرد:‌ باید اذعان کنیم که دولت احمدی‌نژاد علیرغم سنگین‌تر بودن فشارها از دولت‌های قبلی بسیار بیشتر ایستادگی کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top