تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/11/17 - 23:49
کد خبر: 225800

آخرین آمار از زوج‌های نابارور در کشور

خبرنامه دانشجویان ایران: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از وجود سه میلیون زوج نابارور در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از مهر، محمداسماعیل مطلق عصر یکشنبه در همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک در رفسنجان با تبریک ایام الله دهه فجر، اظهار داشت: مقام معظم رهبری ۱۴ بند سیاست کلی جمعیت را ابلاغ فرمودند که پنج سیاست مربوط به ما است و متولی آن هستیم که باید در کشور اجرایی شود.

وی افزود: در بند اول سیاست کلی جمعیت آمده که جمعیتی مانند جمعیت کنونی می خواهیم که پنجره طلایی جمعیت و پویا، بالنده و جوان است و این هنگامی امکان پذیر خواهد بود که نرخ باروری را به بیش از سطح جانشینی برسانیم.

وی ادامه داد: در بند دوم این سیاستها به رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده، افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج، حمایت از زوجهای جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد است.

مطلق بیان کرد: در بند سوم به اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به ویژه در دوره بارداری یا شیردهی، پوشش بیمه ای، هزینه های زایمان، درمان باروری مردان و زنان و تقویت نهادهای حمایتی ذیربط تأکید دارد.

وی افزود: در بند چهارم تحکیم بنیان خانواده با اصلاح و آموزش مهارتهای فرزندپروری، تأکید بر آموزش مهارتهای زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره ای بر مبنای فرهنگ و ارزشهای اسلامی ایرانی، توسعه و تقویت نظام اجتماعی و خدمات بهداشتی درمانی و مراقبتهای پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری و در بند پنجم ارتقای امید به زندگی، تأمین سلامت و تغذیه سالم جمعیت، پیشگیری از آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد، سوانح، آلودگی های زیست محیطی و بیماری است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تصریح کرد: این بندهای سیاست جمعیت به ما مربوط است و جزو وظایف ما است و باید با آگاه سازی و فرهنگ سازی مردم کار را انجام دهیم.

مطلق تصریح کرد: روی تک تک این کلمات ساعتها کارشناسان علمی و بهداشتی در کشور کار کرده اند تا این مجموعه ایجاد شده است. کارشناسان سلامت کشورهای دیگر نیز اذعان کرده اند که این مباحث بهترین مباحث علمی در رابطه با جمعیت است.

وی با اشاره به عوامل تأثیرگذار بر جمعیت و چالشهای این حوزه، بیان داشت: متوسط تعداد فرزندی که یک زن در طول دوران باروری خود به دنیا می آورد نرخ باروری می گویند و برای پیشگیری از منفی شدن نرخ جمعیت، این میزان باید ۲.۱ باشد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: جمعیت شناسان معتقدند که اگر میزان باروری زیر ۲.۱ باشد در آینده آن جمعیت آسیب خواهد دید و برای آن جمعیت یک تهدید سلامت است.

مطلق تصریح کرد: دو کشور آمریکا و انگلیس در دنیا تمام تلاش خود را کردند که این اتفاق اگر افتاد جبران کنند که میزان باروری بالای دو دارند.

وی تصریح کرد: در کشور ما از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۹۰ در سال ۱۳۶۲ میزان باروری کلی ۶.۸ بوده است و همینطور پایین آمده و در سال ۱۳۹۰ به ۱.۸ درصد رسیده است.

وی ابراز داشت: جمعیت شناسان کشور معتقدند که نرخ باروری بعد از سیاستهای ابلاغی جمعیت به ۱.۹ رسیده است. در رفسنجان نیز این میزان ۱.۹ درصد بوده که کمتر از میزان جایگزینی به شمار می رود.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به عوامل کاهش نرخ باروری کلی اشاره کرد و گفت: افزایش میانگین سن ازدواج، کاهش تعداد ازدواج، افزایش فاصله بین ازدواج تا فرزند اول و فرزند دوم و سوم، افزایش طلاق، طلاق های عاطفی، تمایل به تک فرزندی، آسیبهای اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق، سقط و ناباروری از جمله این عوامل هستند.

مطلق به روند افزایش سن ازدواج در کشور اشاره و عنوان کرد: در بررسی که انجام شده از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۹۰ منحنی سن ازدواج در کشور چهار تا شش سال افزایش یافته که در برخی شهرهای  مانند تهران و در شمال تهران ۱۰ سال افزایش پیدا کرده است. شتاب منحنی افزایش سن ازدواج در خانمها بیشتر است.

وی اذعان کرد: اگر دو سال میانگین سن ازدواج را کاهش دهیم نرخ باروری ما رشد خوبی پیدا می کند که باید خیّرین، بزرگان و روحانیون کار فرهنگی کنند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت بهترین سن ازدواج را ۱۸ تا ۳۵ سالگی اعلام کرد و گفت: بهترین سن باداری نیز ۱۸ تا ۳۵ سالگی است که این بدین معنی نیست که ۳۵ سال به بالا مشکل است بلکه باید مراقبت بیشتری انجام شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top