تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/11/20 - 12:25
کد خبر: 226143

دبیر هیئت رئیسه دانشگاه اصفهان:

پژوهشگاه "شاخص پژوه" از دانشگاه اصفهان خارج می‌شود

دبیر هیئت رئیسه دانشگاه اصفهان گفت: با توجه به رأی شعبه یک دادگاه تجدید نظر دیوان عدالت اداری مؤسسه شاخص پژوه که از سال 91 طی قراردادی غیرقانونی از نام دانشگاه اصفهان سوء استفاده کرده ناچار به خروج از دانشگاه است.

خبرنامه دانشجویان ایران: دبیر هیئت رئیسه دانشگاه اصفهان گفت: با توجه به رأی شعبه یک دادگاه تجدید نظر دیوان عدالت اداری مؤسسه شاخص پژوه که از سال 91 طی قراردادی غیرقانونی از نام دانشگاه اصفهان سوء استفاده کرده ناچار به خروج از دانشگاه است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، محمدرضا ایروانی اظهار کرد: سابقه همکاری دانشگاه اصفهان و مؤسسه شاخص پژوه از سال 1391 با قراردادی بین رییس وقت دانشگاه و رییس این مؤسسه آغاز شد. مهم‌ترین قرارداد بین دانشگاه و این مؤسسه مشارکتی مدنی بود که در سال 92 منعقد شد تا زمینی در اختیار این مؤسسه قرار داده شود و با ساخت چهار بلوک به مساحت 6300 متر برای 30 سال در دانشگاه اصفهان مکان گزینی کند.

وی ادامه داد: از همان ابتدا اعتراضات شدید دانشگاهیان علیه پژوهشگاه شاخص پژوه مطرح شد چرا که این پژوهشگاه بارها از نام دانشگاه اصفهان سوء استفاده کرده بود و حتی در تابلوهای خود در کنار آرم این پژوهشگاه از آرم دانشگاه اصفهان نیز خلاف قانون استفاده می‌کرد.

مشاور رییس دانشگاه اصفهان افزود: این در حالی است که هیچ مجوزی از جانب هیئت امنای دانشگاه اصفهان برای عقد این قراردادها اخذ نشده بود و همه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور برای در اختیار گذاشتتن زمین به دیگر مؤسسات ملزم به دریافت مجوز از هیئت امنا هستند.

ایروانی گفت: در اولین جلسه هیئت امنا در گزارش مؤسسه حسابرسی دانشگاه بعد از معارفه رییس فعلی دانشگاه اصفهان عنوان شد قراردادهای دانشگاه اصفهان و پژوهشگاه شاخص پژوه فاقد اعتبار است و هیئت امنا وقت دانشگاه را موظف به فسخ این قرارداد کردند. در ادامه در جلسه بیست و سوم اسفند ماه سال 93 مدیریت این پژوهشگاه برای خروج از دانشگاه اعلام آمادگی کرد.

وی افزود: شورای گسترش وزارت علوم با توجه به گزارش مرکز نظارت آموزش عالی رأیی را با چهار بند اصلی صادر کرد. نخست اینکه این پژوهشگاه پذیرش دانشجو را متوقف کند، سپس محل استقرار پژوهشگاه به خارج از دانشگاه منتقل شود. همچنین کمیته‌ای برای بررسی دانشجویان این پژوهشگاه تشکیل شود و در انتها انحلال پژوهشگاه بررسی شود.

مشاور رییس دانشگاه اصفهان گفت: مؤسسه شاخص پژوه به این رأی شکایت کرد و در پنجم دی ماه سال گذشته دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف رأی شورای گسترش وزارت علوم رأی داد. البته این به این معنی نیست که رأی صادر شده به نفع مؤسسه شاخص پژوه بوده باشد و تنها رأی قبلی را برای بررسی‌های بیشتر متوقف کرده است.

ایروانی ادامه داد: در شانزدهم مرداد سال جاری مصوبه‌ای در حضور معاون مالی اداری وزارت خانه امضاء شد که در آن هر دو طرف توافق به خروج پژوهشگاه از دانشگاه اصفهان داشته‌اند. در این مصوبه باید سه کارشناس از دانشگاه وزارت علوم و پژوهشگاه برای بررسی ضرر و زیان‌های اتفاق افتاده مشخص می‌شدند. اما علی‌رغم آنکه دانشگاه اصفهان دو روز بعد کارشناس خود را معرفی کرد همکاری‌های لازم از طرف پژوهشگاه صورت نگرفت.

وی افزود: دفتر حقوقی وزارت علوم نسبت به رأی دیوان عدالت اداری درخواست تجدید نظر کرد و شعبه یک تجدید نظر رأی قبلی دیوان را در 6 بهمن ماه سال جاری بی اثر عنوان کرد و رأی شورای گسترش وزارت علوم را لازم الاجرا دانست گرچه مؤسسه شاخص پژوه مدعی بود مجوزهای لازمه از هیئت امنا را داشته است اما دیوان عدالت اداری تأیید کرد هیچ مصوبه‌ای از جانب هیئت امنا وجود ندارد.

دبیر هیئت رئیسه دانشگاه اصفهان گفت: پذیرش دانشجو توسط این مؤسسه به پشتوانه مجوزهای دنشگاه اصفهان خارج از مقررات بوده است و پذیرش دانشجو در این مؤسسه از سال 94 به بعد وجاهت قانونی نداشته است. در همین راستا در آخرین بررسی‌های انجام شده در وزارت علوم فهرست دانشجویان مورد تأیید 125 نفر عنوان شده است که با بررسی‌های بعدی این رقم به 134 نفر رسید.

ایراونی گفت: یکی از مشکلات وزارت علوم با مؤسسه شاخص پژوه این بود که هیچ گاه آمار دقیقی از دانشجویان خود به وزارت علوم ارائه نداد. حتی در بهار 94 مرکز نظارت وزارت علوم اعلام کرد تمام دانشجویان مؤسسه شاخص پژوه در فرجه 20 روزه به وزارت علوم مراجعه کنند.

وی افزود: 134 نفر دانشجوی تأیید شده کسانی هستند که پیش از سال 94 یا از طریق دفترچه کنکور و سازمان سنجش وارد شدند و یا در قالب استعدادهای درخشان در این مؤسسه شروع به تحصیل کردند. باقی دانشجویانی که به هر نحو وارد این مؤسسه شدند باید تعیین تکلیف شوند و این وظیفه وزارت علوم است.

مشاور رییس دانشگاه اصفهان گفت: همه مدیران استانی پیگیر این موضوع هستند و حضور این پژوهشگاه حثیت دانشگاه اصفهان را زیر سؤال برده است. مدیریت جدید دانشگاه اصفهان در این سه سال بیش از 100 مکاتبه کشوری با سازمان‌های مرتبط انجام داده و مقامات نظارتی و امنیتی با جدیت پیگیر موضوع است.

ایروانی خاطر نشان کرد: دانشگاه اصفهان به هر تصمیمی که کارشناسان سه گانه بگیرند تن می‌دهد و ادامه فعالیت این مرکز بعد از خروج از دانشگاه در اختیارات قانونی وزارت علوم است، در حال حاضر اعضای هیئت علمی دانشگاه را تحت فشار گذاشتند که هر چه سریع‌تر این پژوهشکده از دانشگاه خارج شود.

وی در رابطه با دستیابی به چشم اندازهای رییس دانشگاه بعد از سه سال از شروع ریاست گفت: در سال 92 در حالی دانشگاه را تحویل گرفتیم که در بخش اداری و مالی مشکلات بسیاری وجود داشت. بدهی‌های سنگینی به افراد و مؤسسات گوناگون وجود داشت و بالغ بر 40 میلیارد تومان بدهی سند شده و 200 میلیارد تومان تعهد بر گردن دانشگاه اصفهان بود. امروز تقریباً تمام این بدهی‌ها پرداخت شده است و حتی در پرداخت حق الزحمه‌ها و حق التدریس‌ها تقریباً به روز هستیم.

دبیر هیئت رئیسه دانشگاه اصفهان گفت: در مراسم تودیع و معارفه رییس جدید دانشگاه عنوان کرد 130 هزار متر مربع ساختمان جدید بنا شده است. در حالی که حتی یک متر نیز به پایان نرسیده بود و هیچ مجوز قانونی برای این ساختمان‌ها وجود نداشت تنها دو ساختمان مجوز ملی داشتند که آن دو ساختمان هم در دوره مدیران قبلی مجوز گرفته بودند. امروز متأسفانه ساختمان‌های در دست ساخت به علت نبود بودجه متوقف شدند.

ایراونی گفت: از سال 92 تاکنون تلاش شده است که دانشگاه اصفهان جایگاهی که در سال 84 داشته است را احیاء کند و در همین مدت کوتاه خوشبختانه دانشگاه افزایش کیفیت مقاله‌های تولیدی، انعقاد تفاهم نامه‌های بین المللی، حضور 150 هیئت بلند مرتبه از دانشگاه‌های جهان و قرار گیری دانشگاه اصفهان در بین دانشگاه‌های تراز یک کشور را تجربه کرده است.

وی ادامه داد: یکی از معضلات دانشگاه عدم تعادل نیروی انسانی است. متأسفانه هنوز در مهد علم اصفهان تعداد زیادی از کارمندان زیر دیپلم هستند این در حالی است که در بدنه کارشناسی نیاز به استخدام نیروی جدید احساس می‌شود اما متأسفانه مجوز استخدام‌های جدید را نداریم.

مشاور رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به هزینه شش میلیارد تومانی غذا و هزینه 1.5 میلیارد تومانی حمل و نقل دانشجویان در سال گفت: دانشگاه اصفهان در سال 94 تنها با 10 درصد از بودجه به بقا ادامه داد. در بحث هیئت علمی نیز در وضعیت ایدآلی قرار نداریم به خاطر اینکه حدود 50 درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه جوان هشتند و به مرتبه دانشیاری نرسیده اند و متأسفانه تنها 40 درصد از اعضای هیئت علمی به درجه دانشیاری و بالاتر رسیده‌اند. این در حالی است که 60 درصد از اعضاء باید دانشیار و بالاتر باشند. احتمال می‌رود تا سه سال آینده به استانداردهای لازم برسیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top