تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/05/24 - 09:00
کد خبر: 243208

میانبرهایی که مسیر اشتغال را ناهموار می‌کنند؛

تا سال ۲۰۲۰ چه کسانی شغل خود را از دست می‌دهند؟

تا سال ۲۰۲۰ چه کسانی شغل خود را از دست می‌دهند؟

امروزه تکنولوژی بی‌شک سبک زندگی انسان‌ها را تغییر داده، اما این تغییر جدای از مزایا و معایب آن موجب ایجاد یک دغدغه‌ی بزرگ شده است، پیشرفت تکنولوژی سبب شده تغییری جدی در مشاغل ایجاد شوند و افراد نگران آینده شغلی خود هستند، با این پیشرفت مشاغل بسیاری ایجاد و بسیاری دیگر منسوخ شده و از رونق می‌افتد، به همین دلیل افراد نیاز دارند تا نیاز‌های روز جامعه خود را شناسایی کرده و همیشه برای ارتقا کیفیت کار خود مطابق با این پیشرفت باشند آماده باشند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ امروز کمتر کسی را میتوان یافت که بگوید از فناوری و تکنولوژی در زندگی خود استفاده نمی‌کند و تلفن همراه، رادیو و تلویزیون را شاید بتوان ساده‌ترین ابزاری دانست که افراد از آن بهره می‌برند. با گسترش تکنولوژی می‌توان گفت فناوری های نوین در حوزه اشتغالزایی اثرگذاری بسیاری دارند. دغدغه‌ی بسیاری از دانشجویان، فارغ التحصیلان و بسیاری از کسانی که در حال حاضر بیکار و یا دارای شغل هستند آینده‌‎ی شغلی آن‌هاست، بسیاری از افراد تمایل چندانی به آموزش مهارت‌ و کسب تجربه های جدید را ندارند و یک شغل ثابت کارمندی و پشت میزنشینی یا چرخاندن یک کسب و کار کوچک و ساده را ترجیح می‌دهند. این دسته همیشه بیش از سایرین در معرض خطر از دست دادن شغل هستند زیرا شرکتهای تجاری بزرگتر تهدید جدی برای کسب و کار آن محسوب شده و یا به راحتی می‌توان فرد دیگری را برای پست کارمندی شخص پیدا کرد.

اما عده‌ای دیگر همیشه در پی کسب مهارت‌های جدید و ارتقا سطح کیفی کار خود با نیازهای روز جامعه هستند. پیشرفت تکنولوژی سبب شده بسیاری از مشاغل که تا به حال وجود نداشتند ایجاد شود و یا برخی مشاغل کامل‌تر و سود آورتر شود و بسیاری از افراد به دلیل نداشتن تخصص در علم روز و عدم به روزرسانی خدمات خود مطابق با نیاز روز، مشاغل خود را از دست بدهند.

در گذشته چنین بود که برای خریدن کالای مورد نیاز باید به بازار می‌رفتیم تا آن را تهیه کنیم، اما پس از مدتی انواع پاساژ‌ها در خیابان‌های مختلف و مغازه‌های کوچک و بزرگ در کوچه و پس کوچه‌ها خودنمایی کردند که دسترسی به کالای مورد نیاز بسیار آسان‌تر شد. اما هم‌اکنون می‌توانید در حالی که در منزل روی مبل خود نشسته اید یا روی تخت خود در حال استراحت هستید به راحتی از فروشگاه‌های اینترنتی اجناس مورد نظر خود را خریداری و درب منزل تحویل بگیرید.

این مسئله سبب شده بسیاری از مشاغل مانند فروشندگی تغییر شکل داده و به جای استفاده از یک فروشگاه فیزیکی و اجاره ملک با استفاده از یک سایت، اجناس خود را به فروش برسانند. در واقع فروشگاه ها تغییر ماهیت داده و با این کار به جای استفاده از چند نیروی انسانی برای پیشبرد اهداف خود از علوم روز بهره می برند؛ در ادامه بخشی از این تغییر سبک مشاغل را خواهیم دید.

تکنولوژی و مشکل بیکاری

گارگران ساختمانی
دیگر مثل گذشته نیست که ساختمان‌ها از مصالحی چون خشت و کاه‌گل ساخته شود و نیاز به تعداد بسیار زیادی نیروی انسانی باشد، تیرچه، بلوک، بتن های جدید، دیوارهای کاذب و از پیش ساخته و... سبب شده که نیاز به نیروی انسانی ساده کم شود و با سرعت بسیار بیشتری کار ساخت انجام گیرد به گونه‌ ای که در بعضی نقاط جهان در عرض کمتر از یک هفته بزرگترین ساختمان‌ها ساخته می‌شود که این مسئله مرهون تکنولوژی و فناوری است. بر اساس آخرین پیش بینی‌ها تا سال 2020 حدود 19 درصد کارگران ساختمانی در جهان شغل خود را از دست خواهند داد.

تکنولوژی و مشکل بیکاری

کارمندان بانک
برخلاف گذشته که مردم با مراجعه به بانک مقداری زیادی پول با خود حمل میکردند تا به حساب دیگران پول واریز کنند یا هنگام برداشت حجم زیادی پول برداشت کنند؛ با ارائه کارت‌های اعتباری، استارت بزرگی در بانکداری زده شد، دیگر مردم می‌توانند با همین کارت‌های اعتباری خرید کنند و از طریق بانکداری اینترنتی، همراه بانک، تلفن بانک، استفاده از دستگاه‌های ATM و... تراکنش‌های مالی خود را انجام دهند، اینگونه نیاز به کارمند در بانک‌ها کاهش یافته است، طبق آخرین آمار تا سال 2020 حدود 18 درصد کارمندان بانک‌ها کاهش می‌یابد

تکنولوژی و مشکل بیکاری

حمل و نقل عمومی
دیگر از ترابری مسافران با اتوبوس‌های قدیمی در بین شهرها خبری نیست و جای خود را به اتوبوس‌های جدید و بزرگتر، قطارهایی با واگن‌های بیشتر، هواپیما و... داده است، که حجم زیادی از نیروی انسانی را کاهش داده، همچنین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با خودروهای شخصی به سفر بروند. این مسئله سبب شده که تا سال 2020 تعداد نیروهای انسانی شاغل در حوزه حمل و نقل عمومی در جهان 9 درصد کاهش یابد.

تکنولوژی و مشکل بیکاری

کارکنان واحد مالی
با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های پرداخت مختلف مالی به وجود آمده و افراد می‌توانند با روش‌های ساده و دلخواه خود انواع تراکنش‌های مالی را انجام دهند، همچنین با یک جست و جوی ساده در اینترنت مشاهده خواهید کرد که انواع نرم‌افزارهای حسابداری برای سیستم‌عامل‌های مختلفی چون ویندوز ، اندروید، آی او اس و... وجود دارد که شما در هر لحظه از زمان و در هر کجای کره زمین که تمایل داشتید می‌توانید تراکنش‌های مالی خود را مدیریت کنید. این عامل سبب شده نیاز بسیاری از افراد به نیروی حسابدار و متخصص مالی رفع شده و بسیاری از سازمان‌ها و کمپانی‌های بزرگ تجاری به جای بهره‌گیری از تعداد بالای نیروی انسانی ترجیح می‌دهند تا از این نرم‌افزارها استفاده کنند که علاوه بر کاهش هزینه افت شدید خطای انسانی را به دنبال دارد.

پیش بینی شده تا  سال 2020 تعداد کارکنان مالی در دنیا 9 درصد کاهش یابد.

تکنولوژی و مشکل بیکاری

رانندگان تاکسی
هنوز هم در شهرهای کوچکتر تاکسی‌ها محور اصلی حمل و نقل مسافران در شهر هستند، اما هرچه قدر شهر‌ها بزرگتر شود خواهیم دید که تاکسی‌ها رفته رفته از محوریت خارج شده و جای خود را به اتوبوس‌های شرکت واحد، اتوبوس‌های تندرو، مترو، مونوریل و... می دهد که با بکارگیری تعداد نیروی انسانی کمتر حجم بیشتری از مسافران را جابه‌جا می‌کنند. ظهور استارت‌آپ‌هایی همچون اسنپ، تپسی، کارپینو و... که نمونه های مشابه آن در سراسر جهان وجود دارد هم سهم بسزایی در جابه‌جایی مسافران دارد که با استقبال عمومی مواجه شده است. همچنین بسیاری از افراد نیز ترجیح می‌دهند با خودروی شخصی خود به اماکن مورد نظر خود بروند، به عقیده کارشناسان تا 3 سال آینده تعداد رانندگان تاکسی در جهان 7 درصد کاهش می‌یابد.

تکنولوژی و مشکل بیکاری

نیروهای تامین امنیت
پیشرفت تکنولوژی در این شغل هم بی اثر نبوده است. بسیاری از اماکن در گذشته به وسیله نیروهای انسانی کنترل می‌شد اما امروزه با دوربین‌های امنیتی، یک کاربر می تواند بسیاری از اماکن را رصد کند. تشخیص هویت افراد و کنترل درهای ورودی و خروجی سازمان‌ها نیز توسط سیستم و یا اپراتور، موجب شده تعداد افراد مورد نیاز جهت تامین امنیت کاهش یابد. همچنین استفاده مراکز نظامی از این امکانات نیاز آنان به نیروهای اداری را کاهش داده است، بر اساس آخرین نتایج تا سال 2020 تعداد نیروهای تامین امنیت 5 درصد کاهش یابد.

تکنولوژی و مشکل بیکاری

بهد اشت و درمان
همانند بسیاری از مشاغل، بهداشت و درمان هم از پیشرفت تکنولوژِی بی بهره نبوده و با بهبود و ساخت انواع دستگاه‌های عکس‌برداری، آزمایشگاهی، اتاق عمل، خط تولید انواع دارو و مواد بهداشتی و... سهم خود را در کاهش نیروی انسانی داشته است. کارشناسان معتقدند تا سال 2020 تقریبا 4 درصد نیروهای انسانی در عرصه بهداشت و درمان در جهان کاهش می‌یابد.

تکنولوژی و مشکل بیکاری

پیشرفت تکنولوژی و اثرگزاری آن بر مشاغل فوق محدود نبوده و در عرصه‌های بسیاری زیادی موثر است، پس اگر شما هم به دنبال شغل مناسبی برای آینده خود هستید و یا نگران آینده شغلی خود هستید از دنیای صرفا فیزیکی فاصله گرفته و از دنیای مجازی برای بهبود توانایی‌های خود بهره بگیرید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top