تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/06/26 - 11:32
کد خبر: 245670

معرفی کتاب‌هایی درباره «سینما»

کتاب‌های « فرآیند تعامل سینمای ایران و حکومت پهلوی» و «سینمای دینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی» سینما در ادوار تاریخی ایران را مورد بررسی قرار می دهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، برای بررسی سینما در ادوار تاریخی ایران می‌توان به کتاب‌های « فرآیند تعامل سینمای ایران و حکومت پهلوی» و «سینمای دینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی» مراجعه کرد.

سینمای دینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی
کتاب «سینمای دینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی» توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی در بازار نشر عرضه شده است و می‌کوشد ضمن ارائه قالبی نظری برای مقوله سینمای دینی به بررسی نمونه آثار سینمای دینی پس از انقلاب اسلامی نیز بپردازد.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی در مقدمه کتاب آورده است:سینما به عنوان یک پدیده هنری – صنعتی به گونه‌ای فوق العاده در خدمت سرمایه‌ سالاری حاکم بر مغرب زمین قرار گرفته است تا آنجایی که در زمره عمده‌ترین صادارات تمدن غرب در دیگر جوامع جای دارد و حجم انبوهی از سرمایه را به سوی خود جلب کرده است. در چنین فضایی انقلاب اسلامی تلاش کرده است تا ضمن ایجاد تحول در سینمای مقلد و عاری از هنر به جا مانده از عصر طاغوت تا حد امکان از این رسانه برای توسعه تفکر دینی و احیای ارزش‌های اسلامی و انقلابی بهره گیرد و در پی چنین اراده‌ای است که مقوله سینمای دینی پس از انقلاب اسلامی شکل گرفت و رشد یافته است.

در پیشگفتار کتاب نیز آمده است: پژوهش حاضر تلاش می‌کند با منطبق ساختن نگاه دینی با الگوی سینمایی و همگامی تفکر هنر، فرم و خاستگاه‌های هر دو مقوله به زوایای پنهان مؤلفه‌ای به نام سینمای دینی بنگرد.

این کتاب به کوشش علی اصغر کشانی، با شمارگان  2000 نسخه توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

کتاب مورد بحث 5 فصل  دارد که نویسنده در فصل اول و دوم به تعریف دین و  هنر و  ارتباط این دو با یکدیگر و چگونگی نگرش‌های گوناگون درباره  آنها پرداخته است. در فصل سوم و چهارم نیز مولف تاریخچه و تعریف سینما و موضوع سینمای دینی در جهان را مورد بررسی قرار داده و در نهایت در فصل پنجم، با نگاهی به سینمای پیش از انقلاب و فضای نامتعارف مذهبی در آن زمان،  آثار سینمایی  و سینمای دینی پس از انقلاب را تحلیل کرده است.

فرآیند تعامل سینمای ایران و حکومت پهلوی
کتاب "فرآیند تعامل سینمای ایران و حکومت پهلوی" نیز از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است و به بررسی سیر تحولات و فراز و نشیب‌های سینما در ایران، از آغاز تا پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد.

در مقدمه کتاب آمده است: در این پژوهش سعی شده تا از سویی با بررسی چگونگی چگونگی ایجاد شکاف فرهنگی در ایران عصر پهلوی بستر اعمال نفوذ و سیاستگذاری فرهنگی دربار شناسایی شود و از سویی دیگر این اهداف٬ سیاست‌ها٬ برنامه‌ها٬ الگوها و روش‌های فرهنگی رژیم پهلوی خصوصا در قبال سینما طبقه‌بندی گردد.

این کتاب با تالیف علی اصغر کشانی چاپ و در اختیار علاقمندان این حوزه قرار گرفته است، با شمارگان 1500 نسخه و در 5 فصل به تبیین و تحلیل پدیده سینما به مثابه یک رسانه پر قدرت در رژیم پهلوی می‌پردازد.

فصول کتاب به ترتیب موضوعات «سینما رسانه و تحولات شهرنشینی در ایران»٬ «تکوین و توسعه سینما در ایران»٬ «سیاست‌های فرهنگی کلان رژیم پهلوی»٬ «جریان شناسی تعامل مجموعه حاکمیت پهلوی و سینمای ایران» و «روش‌شناسی تعامل مجموعه حاکمیت پهلوی و سینمای ایران» را بررسی می‌کند.

علاقمندان می‌توانند برای تهیه این بسته کتاب به پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی با آدرس www.irdc.ir رجوع کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top