تاریخ انتشار: شنبه 1396/07/29 - 12:12
کد خبر: 248364

هشدار یک فعال دانشجویی نسبت به تعامل پشت پرده با آمریکا

دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران گفت: جنبش دانشجویی ضمن رصد تحرکات پنهانی و معاملات در پس پرده با آمریکا فریب جریان محافظه کار که خود همراه و همگام با غربگرایان و از بانیان اصلی برجام بودند را نخواهد خورد.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران، علیرضا فقیهی دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران در گفت‌وگو با فارس ضمن هشدار به بی‌تفاوتی مسئولین نسبت به تحریم‌های «کاتسا»، گفت: 11آبان ماه یعنی چند روز دیگر تحریم‌های کاتسا توسط آمریکا اجرایی می‌شود، تحریم‌هایی که مانند سیاه‌چاله همه نهادها و افراد غیرتحریمی در هر جایی را بواسطه کمترین ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارد لیست تحریمی آمریکا موسوم به SDN لیست می‌کند.

وی افزود: یکی از اهداف این تحریم‌ها تقسیم کردن کشور به دوقطبی تحریمی (سپاه و همکاران) و غیر تحریمی (غیرهمکاران با سپاه) است و ضمن شکاف جدی درون حاکمیت جمهوری اسلامی، هزینه‌های همکاری با سپاه به عنوان حافظ امنیت کشور و پاسدار انقلاب اسلامی را بالا می برد.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: از طرفی تحریم‌های کاتسا که با نام مادرتحریم‌ها نیز شناخته می‌شود، با پالس‌های حقیرانه و انفعالی از جانب مسئولین کشور مبنی بر اشتیاق به سمت مادر مذاکرات و همچنین تحصن‌های کارگران، مالباختگان موسسات مالی، ورشکست شدن کارخانه‌ها، عدم پرداخت به موقع حقوق‌ها و از طرفی ضعیف نمایی دوچندان از جانب بعضی مقامات دولتی و جدی نگرفتن اقتصاد مقاومتی زمینه را برای مذاکرات مجدد آماده می‌کند.

فقیهی ضمن تاکید بر هوشیاری جنبش دانشجویی نسبت به تحرکات و بازی‌های فرعی در برخی رسانه‌ها، اضافه کرد: برخلاف فضاسازی‌های رسانه‌ای اخیر و آدرس‌های غلط در مواجهه با آمریکا مانند بزرگ کردن قسمتی از حرفهای ترامپ و نادیده گرفتن راهبردهای اصلی آمریکا، دیوانه انگاری از ترامپ و پررنگ جلوه دادن خروج یا عدم خروج آمریکا از برجام علیرغم تاکید همه مقامات ارشد آمریکا بر حفظ برجام که تامین کننده منافع آنهاست، آنچه مهمتر است اولا تحریم‌های کاتسا است که فضای تحریمی را حتی از دوران ماقبل برجام هم سخت‌تر خواهد کرد تا جایی که برجام دیگر ارزشی نخواهد داشت و ثانیا آغاز پروسه برجام موشکی در پشت پرده این هیاهوهاست.

دبیر مجمع عدالتخواه دانشگاه تهران با اشاره به فضاسازی‌های قبل از انعقاد برجام متذکر شد: امروز نیز برخلاف ادعاهای رسانه‌ای مقامات دولتی و غیردولتی، خبرهای خوبی از مذاکرات مخفیانه در مسقط به گوش نمی‌رسد؛ علاوه بر این مذاکرات مخفیانه، تحرکات کانال‌های غیررسمی، پالس‌های مثبت از طرف وزیرامورخارجه و نهاوندیان معاون رئیس جمهور به دامنه نگرانی‌ها می‌افزاید؛ گویا قرار است در ادامه سیاست‌های فشار آمریکا مذاکرات مجددی این بار بر سر موضوع موشکی شکل بگیرد.

وی گفت: غرب گرایان داخلی که در حل مسائل اقتصادی کشور درمانده شده اند، در ادامه مسیر استحاله نظام اسلامی در نظم جهانی بدلیل حساسیت‌های کمتر نسبت به اروپا، به دنبال بازکردن باب تعامل با این منطقه هستند. هرچند اتحادیه اروپا در گذشته نشان داده علیرغم بازی کردن در نقش پلیس خوب و تبدیل ایالات متحده به پلیس بد، نهایتا مانند مذاکرات هسته‌ای 82 تا 84 تحت تاثیر فشارهای آمریکا رفتار خواهد کرد.

فقیهی اضافه کرد: از طرفی کشورهای اروپایی صراحتا بر ایجاد اجماع جهانی علیه برنامه موشکی ایران تاکید کرده اند و خواستار باز شدن باب گفت‌وگو در مورد مسائل موشکی و مسائل منطقه‌ای شده‌اند.

این دانشجوی ارشد روابط بین‌الملل با انحرافی خواندن محکومیت‌های شخص ترامپ و نادیده گرفتن راهبردهای مشترک آمریکا و اروپا، پیروی از چنین راهبردی را بازی در پازل غرب دانست و گفت: دولت به جای حرکت به سمت مذاکرات موشکی و انعقاد برجام 2 و 3 و ادامه مسیر طراحی شده توسط آمریکا، باید به سمت مقاوم سازی اقتصاد به وسیله حذف دلار از چرخه معاملات با پیمان‌های پولی دوجانبه گام بردارد و در کنار جدی گرفتن تحریم‌های کاتسا به فکر طراحی جایگزین برای سوئیفت باشد.

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر توجه جدی به اقتصاد مقاومتی باید دولت به سمت حل درون زای مسائل کشور برود و عدم ناتوانی خود را به سازش گره نزند. کاسبان تسلیم باید بدانند همانطور که کدخدا کلید حل مشکلات کشور نبود، بازیگر خوب ماجرا یعنی اروپا نیز نمی تواند مشکلات ما را حل کند و حداقل از تجربیات مذاکرات سعدآباد که دولتمردان کنونی در آن نقش آفرین بودند درس بگیرد.

فقیهی در خاتمه اظهار داشت: جنبش دانشجویی ضمن رصد تحرکات پنهانی و معاملات در پس پرده با آمریکا فریب جریان محافظه کار که خود همراه و همگام با غربگرایان و از بانیان اصلی برجام بودند را نخواهد خورد. جریانی که در روزهای منتهی به تصویب برجام نیز با اظهارات خود امت حزب الله را به سکوت و وحدت فرامی خواندند و نه تنها برجام را در 20 دقیقه تصویب کردند بلکه در صف اول تبریک گویان قرار داشتند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top