تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/08/08 - 12:23
کد خبر: 249072

جای خالی ایران در سازمان همکاری شانگهای؛

ناتوانی برجام؛ حتی در دیپلماسی منطقه‌ای

ناتوانی برجام؛ حتی در دیپلماسی منطقه‌ای

یکی از موارد مهم در دنیای امروز و در عرصه ی روابط بین الملل بحث ائتلاف سازی و همکاری های منطقه ای و فرامنطقه ای بین کشورها در جهت تامین منافع واحدهای سرزمینی خود است. در این راستا آسیای مرکزی به عنوان منطقه ای که به لحاظ تاریخی و فرهنگی قرابت انکار ناپذیری با جمهوری اسلامی ایران دارد می تواند نقش موثری را در این زمینه ایفا کند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این بین یکی از مهم ترین سازمان های این منطقه و شاید مهم ترین آن ها سازمان همکاری شانگهای است. این سازمان که ابتدا در سال 1996 برای حل اختلافات مرزی و تقویت همکاری های منطقه ای بین 5 کشور روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان ایجاد شد به تدریج دچار تحول شده و در سال 2001 با اضافه شدن ازبکستان به عنوان عضو دائم تحت عنوان سازمان همکاری شانگهای روند جدیدی را آغاز کرد.

از سال 2005 نیز جمهوری اسلامی ایران، هند، پاکستان و مغولستان به عنوان عضو ناظر به این سازمان اضافه شدند و از همان زمان تلاش خود را برای عضویت دائم آغاز کردند. سرانجام چندی پیش دو کشور هند و پاکستان علی رغم اختلافات شدیدی که با یکدیگر داشتند و این امر می‌توانست وحدت سازمان را با مشکل مواجه کند موفق به عضویت دائم در این سازمان شدند اما عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران به دلایل مختلفی مسکوت باقی ماند.

به طور کلی عدم پذیرش عضویت دائم ایران در این سازمان به دو دسته عوامل بیرونی و درونی مربوط می‌شود. در زمینه‌ی عوامل درونی رویکرد حاکم بر دستگاه سیاست خارجی کشور مبنی بر عدم اولویت دهی به منطقه‌ی آسیای مرکزی قابل ذکر است.

این امر که به ویژه در چند سال اخیر به دلیل اولویت دهی دستگاه دیپلماسی کشور به همکاری با کشورهای توسعه یافته‌ی غربی و غفلت از همسایگانی که عمدتا به حوزه ی فرهنگی و تمدنی ایران مربوط می‌شوند تشدید شده است موجبات کمرنگ شدن حضور ایران در این منطقه و استفاده‌ی رقبای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از این غفلت را فراهم کرده است.

در مورد عوامل بیرونی که تا کنون بر سر راه عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای ایجاد مانع کرده است دو عامل نقش عمده تری داشته اند.

1- دلیل اولی که در سال‌های گذشته برای عدم پذیرش ایران به عنوان عضو دائم در این سازمان توسط اعضای سازمان به آن استناد می‌شد این مساله بود که از آن جا که جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم‌های بین المللی شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دارد عضویت دائم آن برخلاف مقررات سازمان است.

در حالی که به نظر می‌رسید این امر پس از توافق هسته‌ای و تعلیق تحریم‌های شورای امنیت دیگر موضوعیت ندارد اما همچنان عضویت دائم ایران مورد پذیرش واقع نشد تا مشخص شود دلایل دیگری نیز برای این عدم عضویت وجود دارد.

اما مانع بعدی که به عنوان دومین عامل بیرونی عدم عضویت دائم ایران می‌توان از آن یاد کرد رویکر دولت تاجیکستان به عنوان یکی از اعضای دائم سازمان نسبت به عضویت جمهوری اسلامی ایران است. هرچند که تاجیکستان در کنار قدرت‌هایی مانند روسیه،چین و هند عملا نقش حاشیه‌ای در سازمان ایفا می‌کند اما باید توجه داشت که رویه‌ی سازمان همکاری شانگهای برای پذیرش عضو جدید دائم مبتنی بر موافقت تمامی اعضا و اجماع کامل است.

دولت تاجیکستان مخالفت‌های خود را واکنش به سیاست‌های حمایتی ایران از گروه‌های اسلام گرای این کشور به ویژه حزب نهضت اسلامی می‌داند. در این زمینه دولت تاجیکستان به ویژه به اجلاس پیشین بیداری اسلامی در تهران و حضور محی الدین کبیری رهبر نهضت اسلامی در ایران معترض است این در حالی است که محی الدین کبیری به عنوان یکی از چهره های اندیشمند جهان اسلام(ونه رهبر مخالفان تاجیک) معاونت این اجلاس را بر عهده داشت و اتفاقا مفتی حکومتی تاجیکستان نیز در آن اجلاس حاضر شده بود!

باید توجه داشت که سازمان همکاری شانگهای با توجه به رویکرد ضد هژمونیک خود و با حضور قدرت هایی که از فناوری نظامی و هسته ای بالایی برخوردار هستند مانند چین، روسیه، هند و پاکستان می‌تواند نقش مفید و موثری را در سیاست‌های امنیتی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران ایفا کند.

به طور کلی به نظر می‌رسد عامل عمده در عدم عضویت دائم ایران در این سازمان در مقطع فعلی نه دولت تاجیکستان که فضای انفعال گونه‌ی دستگاه سیاست خارجی کشور نسبت به منطقه و این سازمان است؛ چرا که به طور قطع در صورت وجود اراده‌ی سیاسی جمهوری اسلامی ایران از ابزارهای کافی برای فشار به دولت تاجیکستان در این زمینه برخوردار است.

* گزارش از محمدکاظم عبدالحمیدی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top