تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/11/08 - 15:19
کد خبر: 257262

درباره گزارش دیوان محاسبات از پول‌های صندوق نوآوری؛

جوابیه صندوق نوآوری و شکوفایی به «خبرنامه دانشجویان ایران» درباره یک خبر

جوابیه صندوق نوآوری و شکوفایی به «خبرنامه دانشجویان ایران» درباره یک خبر

سرمایه صندوق، ردیف بودجه ای نیست که هر ساله از سوی دولت شارژ شود. سرمایه صندوق مبلغ ثابتی است که البته در صورت تامین محل آن، که سه هزار میلیارد تومان است، می باید این سرمایه سالیان متمادی به صورت رفت و برگشت در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار گیرد تا این شرکت ها در موقعیت مناسب اقتصادی قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ صندوق نوآوری و شکوفایی، در واکنش به خبری مبنی بر "یک حساب و کتاب قابل تامل از گزارش دیوان محاسبات درباره پول‌های صندوق نوآوری"، جوابیه‌ای را برای انتشار در اختیار «خبرنامه دانشجویان ایران» قرار داد.

متن این جوابیه و تصویر نامه ارسالی سازمان سنجش را در ادامه می‌بینید:

سردبیر محترم خبرنامه دانشجویان ایران
با سلام و احترام؛

در پاسخ به گزارش مندرج با عنوان " به اندازه اشتغال شش هزار دانشجوی جویای کار" که با کد خبر 257106 مورخه 7/11/96 در خروجی آن خبرنامه قرار گرفت، پاسخ صندوق نوآوری و شکوفایی برای درج در آن خبرنامه طبق قانون مطبوعات اعلام می شود.

ضمن تشکر از برخورد احساسی آن خبرنامه در ارتباط با گزارش تفریغ بودجه سال 95 صندوق نوآوری و شکوفایی، تقاضا می شود نگارنده گزارش خبرنامه، به گزارش سازمان برنامه و بودجه درخصوص ایرادهای دیوان محاسبات در عملکرد بودجه سال 1395 نیز عنایت فرمایند.

همان گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات نوزدهم دی 96 فرمودند: "بیکاری را باید با رونق تولید حل کرد و پول پاشیدن بی حساب و کتاب مشکل را حل نمی کند."

اعلام می­داریم سرمایه در اختیار صندوق نوآوری و شکوفایی برای ارایه تسهیلات مختلف به شرکت های دانش بنیان تمهید شده است. در واقع سرمایه صندوق، ردیف بودجه ای نیست که هر ساله از سوی دولت شارژ شود. سرمایه صندوق مبلغ ثابتی است که البته در صورت تامین محل آن، که سه هزار میلیارد تومان است، می باید این سرمایه سالیان متمادی به صورت رفت و برگشت در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار گیرد تا این شرکت ها در موقعیت مناسب اقتصادی قرار گیرند.

حال با یک مثال روشن موضوع تسهیلات را برای آگاهی خواننده های محترم توضیح می دهیم: وقتی یک شرکت دانش بنیان پنج میلیارد تومان تقاضای تسهیلات می کند و با تقاضای آن موافقت می شود، مبلغ به صورت یک جا به آن شرکت پرداخت نمی شود بلکه در سه الی چهار مرحله به تناسب پیشرفت کار مبلغ در اختیار شرکت قرار می گیرد. حال وقتی قسط اول را پرداخت نمودیم الباقی پول آن شرکت را باید در اقساط بعدی پرداخت کنیم، زیرا آن مبلغ الباقی، در تعهد صندوق نوآوری و شکوفایی است و آن مبلغ الباقی را فقط می توان در بانک سپرده گذاری کرد، زیرا درصورت عدم سپرده گذاری در بانک نمی توان آن پول را در محل دیگری هزینه کرد. قوانین بانک مرکزی نیز اجازه هزینه کرد آن پول در جای دیگر را نمی دهد.

نکته دیگر آنکه صندوق نوآوری و شکوفایی نه از سرمایه و نه از سود دریافتی نمی تواند وام بلاعوض پرداخت کند زیرا سرمایه صندوق باید حالت رفت و برگشت داشته باشد و سود دریافتی از سپرده ها نیز باید به سرمایه اضافه شود و لذا آنهم حالت سرمایه را دارد و قابلیت واگذاری بلاعوض را ندارد.

موضوع حائز اهمیت در پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش­بنیان این است که صندوق نوآوری و شکوفایی با بهره گیری از تجارب نا موفق طرح های زود بازده موظف است از منابع مالی اقتصاد دانش بنیان حفاظت کند.

در ارتباط با موضوع اشتغال که موردتوجه نگارنده گزارش خبرنامه دانشجویان بود اعلام می­دارد صندوق نوآوری و شکوفایی به ازای استخدام هر دانش آموخته دانشگاهی در شرکت های دانش بنیان، مبلغ بیست میلیون تومان تسهیلات اشتغالزایی به این شرکت ها پرداخت می کند. این شرکت ها می توانند از تسهیلات مزبور تا مبلغ صد میلیون تومان به استخدام پنج نفر استفاده کنند.

امید است خبرنامه محترم دانشجویان ایران با ارتباط مستمر با صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن دریافت اطلاعات صحیح نقش اثر بخش خود را در توسعه اقتصاد دانش بنیان بیش از پیش پر رنگ نماید.

مراتب را برای اعلام آمادگی جهت هرگونه پیشنهاد و انتقاد مغتنم می شماریم.

حمیدرضا آخوندی
سرپرست حوزه ریاست
و مدیر روابط عمومی

************************************
**********

«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ضمن حمایت از پشتیبانی اقتصادی شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های دانشجویی صندوق نوآوری آمادگی دارد در این راستا از حمایت‌های رسانه‌ای خود برای طرح‌های دانشجویی دریغ نکند. اما همانطور که در گزارش مورد نظر اشاره شده، اقدامات صندوق نوآوری بر خلاف قوانین نبوده است، بلکه آنچه که مورد سوال قرار گرفته، نحوه حمایت از طرح‌های اشتغال مولد و دقت نظری که باید وجود داشته باشد، است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top