تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/12/08 - 13:37
کد خبر: 260110

محمدحسین میرلوحی؛

آینده انقلاب و خطری به نام اشرافی‌گری

آینده انقلاب و خطری به نام اشرافی‌گری

حال باید به انواع ارتجاع در دنیا پرداخت. می‌توان گفت که ارتجاع دو بخش کلی در فضای عمومی جهان دارد که یکی از آنها ارتجاع خارجی است. کشورهای نفت‌خور و مفت‌خور منطقه در عین ثروت زیاد در بازماندگی شدید فرهنگی بودند که مصادیق اعراب جاهلی را می‌شد در آنها دید. نوع نگاهی که به زن دارند، عدم حضور اجتماعی زن و فعالیت‌ها و مثال‌های زیادی که در این مقال فرصت باز کردن آن نیست اما علی‌رغم ثروت زیاد در مجموع با بازماندگی شدید فرهنگی روبه‌رو هستند.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدحسین میرلوحی*// به جرات می‌توان گفت که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب جزء امیدوارترین مسئولان این کشور محسوب می‌شوند که فوق‌العاده در سخنان ایشان امیدواری موج می‌زند و از سوی دیگر کسانی که آینده کشور را سیاه و بد می‌دانند، بسیار مورد ناراحتی ایشان قرار می‌گیرند چون از دید مقام معظم رهبری این نگاه منفی برای کشور سم مهلک است. حال مقام معظم رهبری با این همه امیدواری اذعان دارند که خطر بسیار بزرگی آینده این انقلاب را تهدید می‌کند که این خطر عبارت از ارتجاع است.

قطعا کلید واژه‌ای که باید در این ایام به‌شدت مورد تکرار و حذر قرار گیرد، کلمه ارتجاع است. مصادیق مختلف این مساله باید توسط مردم در فضاهای حقیقی و مجازی تکرار و به مسئولان یادآوری شود. به‌عنوان مثال در فضای عمومی کشور با فریاد زدن و در فضای مجازی با ایجاد هشتگ ارتجاع، مصادیق مختلف را برای عموم مردم یادآوری کنیم. حضرت فاطمه‌زهرا(س)  یادآوری می‌کنند که آیا بعد از رحلت یا شهادت پیامبر اکرم(ص) بنا دارید ارتجاع به زندگی جاهلی و عقب‌مانده و پر از مصائب خود داشته باشید؟ انقلاب حضرت فاطمه زهرا(س) و فریاد ایشان از این خطر بزرگ جلوگیری کرد. ارتجاع در فضای کنونی جامعه ما عبارت است از اینکه افراد این انقلاب با همان خط، به خط قبل از انقلاب بازگردند، همان‌طور که در زمان صدیقه طاهره و بعد از شهادت پیامبر اکرم(ص) اتفاق افتاد. همان آدم‌هایی که اطراف پیامبر اکرم(ص) بودند، امت را به خط قبل بعثت پیامبر اکرم(ص) بازگرداندند؛ ارتجاع به این معناست.

حال باید به انواع ارتجاع در دنیا پرداخت. می‌توان گفت که ارتجاع دو بخش کلی در فضای عمومی جهان دارد که یکی از آنها ارتجاع خارجی است. کشورهای نفت‌خور و مفت‌خور منطقه در عین ثروت زیاد در بازماندگی شدید فرهنگی بودند که مصادیق اعراب جاهلی را می‌شد در آنها دید. نوع نگاهی که به زن دارند، عدم حضور اجتماعی زن و فعالیت‌ها و مثال‌های زیادی که در این مقال فرصت باز کردن آن نیست اما علی‌رغم ثروت زیاد در مجموع با بازماندگی شدید فرهنگی روبه‌رو هستند.

بخش دیگری که در ادامه می‌خواهم به آن اشاره کنم و مقام معظم رهبری هم نسبت به آن دقت ویژه‌ای داشتند، بخش داخلی آن که عبارت از ارتجاع داخل انقلاب است. بخش داخلی ارتجاع دو عامل اصلی دارد. اشرافی‌گری مسئولان عامل اول ارتجاع داخلی در انقلاب ماست. این عامل در تاریخ اسلام یکی از ویژگی‌های منفور عرب جاهلی است که سعی داشتند امت را به آن بازگردانند. در آیه‌ای در قرآن با صراحت تکاثر فی‌الاموال اشاره شده است. اشرافی‌گری یقه مسئولان را می‌گیرد و آنها را بر زمین می‌‌کوبد.

همچنین ارتجاع داخلی تکیه بر دشمن است. این دو ویژگی جریان ارتجاع داخلی است. ارتجاع فارغ از اینکه دین و دیانت و آرمان‌ها را زیرسوال می‌برد که شاید صحبت درباره اینها به مجال دیگری واگذار شود، واقعا غالب مردم را بسیار درگیر در زندگی عادی و روزمره می‌کند.

گاهی برخی تحلیل‌ها انسان را به این سمت می‌برد که در بحران‌های مختلف و اتفاقات تلخ زیادی که اتفاق می‌افتاد، احساس می‌شود عمدی در برطرف نشدن مشکلات وجود دارد. نمی‌خواهم ذهن خوانندگان را با حوادث تلخی‌ که این روزها وجود دارد، درگیر کنم ولی به روشنی یکی از مصداق‌های بارز که انسان را به این سمت می‌برد شاید ماجرای زلزله کرمانشاه باشد که اتفاق خاصی برای برطرف شدن مشکلات از سوی مسئولان ما صورت نگرفته است.

شاید این تحلیل را بتوان به‌عنوان یکی از تحلیل‌ها بیان کرد که خاصیت اشرافی‌گری و خاصیت تکیه بر دشمن این است که نمی‌شود برای مشکلات طرح نویی درانداخت و مردم را از مشکلات خارج کرد. همین امر باعث می‌شود که مردم در این مشکلات می‌مانند و جلو نمی‌روند، ارتجاع و بازگشت به گذشته و ماندن در عصر حال و جلو نرفتن همان‌طور که بعد از سقیفه برای امت اسلامی پیش‌آمد، چند مصیبت را به بار می‌آورد که این مصیبت‌ها شامل: یک؛ ناعدالتی، دو؛ ایجاد شکاف طبقاتی شدید، سه؛ تحقیر امت، چهار؛ یاس و پنج؛ از بین رفتن عزت در جامعه است. باید با مصیبت‌ها مقابله کرد.

ولی در انتهای بحثم به خطبه‌های حضرت فاطمه(س) اشاره می‌کنم. ایشان در خطبه فدکیه مردم را یکی از مقصران ارتجاع در زمان خود می‌دانند. آنجایی که حضرت در گفت‌وگو با عامل اصلی ارتجاع وقتی او وسط خطبه حضرت می‌آید و حضرت قصد دارند جواب دهند خطاب را به سمت مردم می‌برند. ایشان می‌فرمایند: «‌ای مردمی که چشم می‌بندید بر کار قبیح ضربه‌زننده!» حضرت فاطمه(س) خطاب به مردم دارند که شما چشم‌های خود را روی خیلی از عوامل ارتجاع و ضربه‌زننده بر جامعه بسته‌اید و یادآوری کردند که اگر این قابلیت همراهی مردم در جامعه نباشد نمی‌تواند ارتجاع قدرتی پیدا کند. لذا لازم است در این ایام توسط مردم فریاد زده شود و مصادیق مختلف ارتجاع را یادآوری کنند که از این دوره هم به سلامت و عافیت با تاسی از اهل بیت(ع) و بررسی ویژه سیره آن بزرگواران، بگذریم.

* پژوهشگر انقلاب اسلامی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه پایبند نبوده است
کاهش قیمت جهانی طلا
حمایت از صنایع پیشران برای رشد تولید
قطع ارائه خدمات دولتی به صاحبان مجوز فاقد شناسه یکتا
افزایش امنیت با توسعه هوشمندسازی در طرح‌های پلیسی
ارائه رایگان خدمات سلامت روان در مراکز جامع خدمات سلامت کشور
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
آخرین وضعیت سیل سیستان و بلوچستان
شلیک وعده صادق‌ به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل
آمریکا درحال آماده‌سازی بسته کمکی یک میلیارد دلاری برای اوکراین
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top