چندی پیش بعد از برگزاری جلسه 15 اسفند شورای عالی انقلاب فرهنگی، مخبر دزفولی، دبیر این شورا از مصوبهای در این خصوص خبر داد و با اشاره به دغدغههای خانوادههای دانشآموزان مدارس سمپاد و تغییرات مطرحشده گفت: «قرار شد پس از کارشناسیهای لازم این موضوع در شورایعالی انقلاب فرهنگی مطرح شود و هر تصمیمی که شورا اتخاذ کند، رویه اجرا باشد. همچنین مقرر شد با تصمیمگیری شورایعالی انقلاب فرهنگی هرگونه اقدام غیر از این مسیر در این زمینه متوقف شود تا نگرانیهای بهوجود آمده مرتفع شود.» از این سخنان برمیآمد که مصوبه حذف آزمون مدارس سمپاد فراقانونی، غیرکارشناسی و به تعبیری خودسرانه بوده است.
این مصاحبه با واکنش عجیب از سوی مسئولان آموزش و پرورش و در راس آن وزیر مواجه شد تا جاییکه بطحایی در اقدامی شگرف در نامهای با قید «خیلی فوری» به محمود واعظی، رئیس دفتر رئیسجمهور از او خواست: «به مخبر دزفولی دستور داده شود حرفهای خود را اصلاح نماید.» بطحایی همچنین ادعا کرده بود که موضوع مدارس سمپاد از دستور جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی خارج شده و هیچ بحث و مصوبهای هم درباره آن وجود نداشته است. پس از این ادعا دو عضو دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع ورود و اظهارات مخبر دزفولی را تایید کردند. زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درخصوص نتیجه جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی در مورد مدارس سمپاد گفت: «در این جلسه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی مباحثی را مطرح کردند، مبنیبر اینکه هرگونه تغییر در اساسنامه باید در شورایعالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد و در مورد آن تصمیمگیری شود و اگر قرار است تغییری در اساسنامه مدارس سمپاد صورت گیرد یا منحل شوند، باید در شورایعالی انقلاب فرهنگی به دقت بررسی و سپس تغییرات لازم انجام شود.» عزتا... ضرغامی، دیگر عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «وزارت آموزش و پرورش براساس مصوبه شورایعالی آموزش و پرورش تصمیم به حذف دوره اول متوسطه این مدارس گرفته و آزمون اردیبهشت 97 را لغو کرده است.» او در کنایهای که نشان میداد این وزارتخانه به تنهایی تصمیمگیر نیست، نوشت: «آنان دلایل خاصی دارند و متقابلا پاسخهای محکم و متقنی نیز دریافت میکنند.» این در حالی بود که مسئولان آموزش و پرورش اینگونه القا میکردند که این مصوبه نیازی به تایید شورایعالی انقلاب فرهنگی ندارد و اساسا چنین موضوعی (با توجه به نامه خیلی محرمانه بطحایی به واعظی) در شورای انقلاب فرهنگی نیز مورد بحث قرار نگرفته است. حالا اما روز گذشته وزیر آموزش و پرورش ضمن تایید تلویحی اظهارات مخبر دزفولی برخلاف آنچه در نامه خود به واعظی گفته بود، تایید کرد حذف این مدارس در شورا محل بحث واقع شده است و رسما نیز اعلام کرد که آزمون برگزار نمیشود.
رئیسجمهور زیر بار امضای حذف سمپاد میرود؟
این در حالی است که بر فرض، مطابق مصاحبه معاون وزیر آموزش و پرورش که گفته است «نیازی به بررسی مصوبه حذف آزمون مدارس نمونهدولتی و سمپاد در شورایعالی انقلاب فرهنگی نیست»، اما اجرای این طرح قطعا منوط به امضا و تایید رئیسجمهور است، چراکه رئیس شورایعالی آموزش و پرورش، شخص رئیسجمهور است و مصوبات شورا بدون امضای رئیس شورا ارزش حقوقی و قانونی ندارد. پیگیریهای «فرهیختگان» نیز حاکی از این است که بهرغم اصرار مسئولان آموزش و پرورش که حتی به ارسال واسطههای نزدیک به حسن روحانی نیز منجر شده، رئیسجمهور حاضر به امضای این مصوبه نشده است و به نظر میرسد مسئولان این وزارتخانه به نوعی خودسرانه در حال اجرای مصوبه خود هستند، این درحالی است که حتی متن این مصوبه نیز تاکنون منتشر نشده و مخالفتهای جدی با آن صورت گرفته است.
علت اصلی حذف مدارس سمپاد چیست؟
اواخر ماه بهمن بود که معصومه آقاپورعلیشاهی، نماینده مجلس از نامه 160 نفر از نمایندگان به رئیسجمهور خبر داد که خواهان تجدیدنظر در انحلال مدارس استعدادهای درخشان و نمونهدولتی و شیوه جذب آنها شدند. به گفته این نماینده مجلس، تنها سود حذف مدارس سمپاد، سود شگرفی است که نصیب مدارس غیردولتی میشود، چراکه «در صورت انحلال مدارس نمونهدولتی و سمپاد برخی از خانوادهها توانایی پرداخت هزینههای مدارس غیردولتی را ندارند و دانشآموزان ناچارند در مدارس دولتی ادامه تحصیل دهند، بنابراین دانشآموزان نخبه از امکانات آموزشی مناسب بیبهره میمانند.» او معتقد است: «حذف مدارس سمپاد ظلمی بزرگ درحق دانشآموزانی است که بهره هوشی بالایی دارند، اما توان مالی ادامه تحصیل در مدارس غیردولتی را ندارند؛ مدارس تیزهوشان زمینه را برای پرورش نوابغ و نخبههای آینده کشور فراهم میکند.» این درحالی است که به نظر میرسد دلایل عنوانشده موافقان مصوبه نیز استحکام لازم را ندارند. به گفته علیشاهی، برخی افراد ادعا میکنند آزمون مدارس سمپاد نشاط را از دانشآموزان گرفته و باعث استرس آنها شده است، در حالی که این ادعا صحت ندارد، چراکه این آزمون اختیاری است و مانند امتحانات نهایی و هماهنگ اجباری برگزار نمیشود؛ دانشآموزانی که مایل به ادامه تحصیل در مدارس سمپاد هستند، میتوانند در این آزمونها شرکت کنند و وزیر آموزش و پرورش با این تصمیم فرصت تحصیل دانشآموزان نابغه در مدارس سمپاد را از آنها گرفت. با اینکه ممکن است به برخی جوانب مدارس سمپاد انتقادات صحیحی وارد باشد، اما همین مدارس کورسوی امیدی برای دانشآموزان نخبهای بود که با توانایی مالی ضعیف نیز امکان حضور در دانشگاههای برتر را پیدا میکردند.