تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/03/01 - 17:51
کد خبر: 266628

متین منتظمی

حلقه مغفول شفافیت در بین مسئولان

حلقه مغفول شفافیت در بین مسئولان

مجموع چنین مسائلی در کنار سیاست‌های غلط اقتصادی و معیشتی که به‌شدت مردم را در تنگنا قرار داده و فساد‌های پی‌درپی برخی و آقازاده‌محوری در دولت، دست به دست هم داده تا نگاه مردم به دولت را تغییر دهد.

خبرنامه دانشجویان ایران: متین منتظمی*// یکی از مهم‌ترین مقوله‌های قابل‌بررسی در دولت‌ها نحوه رسیدگی و پاسخگویی به مردم است که همین مساله خود نگاه‌های سیاسی مهمی را می‌طلبد. از آنجا که سیاست‌های دربرگیرنده مدیریت مردم متفاوت است، لذا برنامه‌ریزی برای چنین امری بسیار بااهمیت خواهد بود.

بررسی پاسخگویی و رسیدگی به مردم از این لحاظ حائز اهمیت است که می‌تواند در راستای اقناع عمومی بوده یا سیاست‌های دور زدن را در پیش داشته باشد. در وهله اول باید به این مساله پرداخت که آیا دولت با مردم خود روراست بوده یا خیر، چراکه پاسخ همین سوال ساده می‌تواند سیاست‌های کلی دولت را در قبال مردمش مسیردهی کند.

از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم چندین مولفه پی‌درپی باعث شده اعتماد عمومی و درنهایت اقناع مردم نسبت به سخنان و سیاست‌های دولت کاهش یابد.

توهین به مردم و منتقدان اولین مقوله‌ای است که ضریب اقناع عمومی را توسط دولت کاهش می‌دهد. از نظر روانشناسی فردی که نتواند پاسخ منطقی به منتقدان خود بدهد، با چالش‌های رفتاری بسیاری مواجه خواهد شد که یکی از آنها توهین و پرخاشگری به مردم و منتقدان خواهد بود که هرچه این میزان رفتار بی‌منطق بالاتر رود، قطعا ضریب اعتماد مردم نسبت به حرف‌های دولتمردان پایین‌تر خواهد آمد.

از طرفی عدم شفاف‌سازی و اعتماد به مردم و محرمانه نگه داشتن مسائل مختلف باعث می‌شود فاصله عمیقی بین رابطه دولت و مردم ایجاد شود. زمانی که دولت خود را جدای از مردم نگه دارد و نخواهد با بطن جامعه ارتباط عمیق داشته باشد، به مرحله‌ای می‌رسد که نتواند در این میان با ارتباطات مردمی خود کشور را مدیریت کند و همین عامل باعث ایجاد سیاست‌های غیرقابل قبولی می‌شود.
اما مهم‌ترین مساله‌ای که رابطه دولت و مردم را کمرنگ کرده و باعث می‌شود افکار عمومی از دولت خود متاثر نشود، سیاسی‌کاری‌هایی است که دولت از مباحث اجتماعی برای لاپوشانی اشتباهات خود استفاده می‌کند. این مساله به قدری باعث انزجار در بین آحاد جامعه می‌شود که نه‌تنها مانع پذیرش سیاست‌های دولت می‌شود، بلکه باعث ایجاد سدی محکم در برابر برنامه‌های دولت از طرف مردم خواهد شد.

با نیم‌نگاهی به وضعیت دولتمردان به‌راحتی می‌توان دید که مخفی نگه داشتن مسائل مختلف سیاسی از قبیل کرسنت، برجام و... که تاثیر مستقیمی بر معیشت ملت دارد و با لفظ محرمانه‌ها عجین شده است، باعث می‌شود مردم عملا سیاست‌ها و سخنان دولتمردان را نپذیرند. از طرف دیگر، توهین به منتقدان از زبان رئیس‌جمهور و سیاست‌های یکی به نعل و یکی به میخ دولت باعث شده مردم نسبت به دولت اعتماد کمتری داشته باشند.

مجموع چنین مسائلی در کنار سیاست‌های غلط اقتصادی و معیشتی که به‌شدت مردم را در تنگنا قرار داده و فساد‌های پی‌درپی برخی و آقازاده‌محوری در دولت، دست به دست هم داده تا نگاه مردم به دولت را تغییر دهد. این تغییر نگاه باعث شده مردم اکنون سخنی را از دولتمردان نپذیرند و عملا و به صورت جدی به مخالفت و اعتراض با این مساله بپردازند. دولت نیز نمی‌تواند پاسخگوی نیاز افکار عمومی بوده و شفاف با مردم سخن بگوید، چراکه این شفافیت می‌تواند منجر به حذف نیمی از دولتمردان در کابینه شود. همین سیاست‌ها باعث شده است عدم اقناع عمومی شکل بگیرد و به نظر می‌رسد عدم اقناع مردم توسط دولت، برنامه‌ها و سیاست‌ها را بر هم بزند. البته در این میان باید به این سوال مهم پاسخ داد که چرا دولت نمی‌خواهد با مردم خود شفاف و روراست بوده و به آنها اهمیت بدهد.

*  دبیرکل سابق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟
پاسخ تل‌آویو به ایران به تمام معنا مسخره بود
تعطیلی پنجشنبه ها اشکالی در ارتباط با بازارهای جهانی وارد نمی کند
بازگشت دوباره به استقلال؟
تکلیف حضور گل محمدی و فرهاد مجیدی در تراکتورسازی مشخص شد
سرمربی پرسپولیس پیشنهاد جدید دریافت کرد
درحمله به پایگاه نظامی عراق شرکت نکردیم
کرایه‌های حمل و نقل عمومی افزایش یافت
نخستین واکنش آمریکا به انفجار بزرگ در پایگاه حشدالشعبی عراق
زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت مشخص شد
آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد
شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
سامانه بارشی جدید در راه کشور
ریچارد هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد
روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل
معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد
قتل زن میانسال به دست دختر ۱۱ ساله
یک عادت مهم برای کاهش استرس و سلامت قلب
گفت و شنود/ به تو مربوط نیست!
صفحه نخست روزنامه‌های اول اردیبهشت
خانه سست عنکبوت/ فعالان دانشجویی در خصوص پیامدهای عملیات «وعده صادق» چه می‌گویند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top