تاریخ انتشار: 28 مهر 1388 - 00:00:00
کد خبر: 2704

حذف پادشاهان از کتاب‌های تاریخ مدارس؟!

حذف پادشاهان از کتاب‌های تاریخ‌ مدارس پیشنهادی بود که تبدیل به ماجرایی با انتقادات شدید شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل ازفارس، چندی پیش خبری مبنی بر حذف سلسله پادشاهان از کتاب‌های تاریخ دانش‌آموزان در رسانه‌های جمعی پخش شد که واکنش‌های بسیاری را در پی داشت.

این اعتراضات به جایی رسید که مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی از سمت خود استعفا داد البته رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی این استعفا را به دلایل دیگری غیر از موضوع حذف پادشاهان از کتب درسی عنوان کرد.

خسرو معتضد کارشناس مسائل تاریخی کشور نیز در واکنش منفی به حذف پادشاهان از کتاب‌های تاریخ مدارس عنوان کرد:"من تقاضا دارم برای این آقایان بیکاره کار جور کنند تا این قدر به تاریخ گیر ندهند.

حتی یک ورق از تاریخ ایران هم نباید حذف شود. درس تاریخ مرده‌ترین درس ایران شده و علت آن هم نظریاتی است که اینگونه افراد داده‌اند؛ انسان از شکست‌های پیش آمده در تاریخ باید درس بگیرد و اگر افرادی مانند سلطان محمد خوارزمشاه باعث شکست‌های بسیار در ایران شده‌اند و انسان‌های ابلهی بوده‌اند، ما باید به جای حذف آنها از اقدامات آنها عبرت بگیریم. "

پس از واکنش‌های تند از سوی اهالی تاریخ و تمدن کشور، یعقوب توکلی رئیس گروه مطالعات تاریخ وزارت آموزش و پرورش گفت: در تغییرات جدید، تاریخ نگاری‌های نظامی و پادشاهان از کتب تاریخ مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان حذف می‌شود؛ کتاب‌های تاریخ جدید این دو مقطع با رویکرد فرهنگی و تمدن پرور جایگزین تاریخ نگاری‌های سیاسی و نظامی پادشاهان و جنگ‌ها می‌شود و تغییرات در کل متون تاریخ زمان بر است و حتی سا‌ل‌ها به طول می انجامد.

برخی نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز حذف زندگی پادشاهان از کتاب‌های درسی را برخلاف آموزش‌های لازم برای تعلیم و تربیت اعلام کردند و هرگونه دست‌کاری در تاریخ را موجب از بین رفتن هویت ملی کشور و ملت دانستند.

بسیاری از آنان معتقدند، قطعا زندگی افراد منفی مانند شاهان ستمگر و ظالم نیز می‌تواند جنبه عبرت‌آموزی داشته باشد و سرگذشت حاکمان جبار و ظالم برای دانش‌آموزان پندآموز است و یاد می‌گیرند که اگر کسی از رانت شخصی استفاده کند، سرگذشت خوبی ندارد.

این حرف و حدیث‌ها تا آنجا پیش رفت که آموزش و پرورش هنگامی که با واکنش‌های مختلفی که عمدتا منفی بود مواجه شد، اعلام کرد که قرار نیست زندگی پادشاهان حذف شود بلکه کمرنگ خواهد شد البته هیچ کارشناسی درصد این کمرنگی را اعلام نکرد!

* بوعلی سینا جایگزین سلطان محمدشاه می‌شود

کارشناسان وزارت آموزش و پرورش معتقدند، کتاب‌های تاریخ جدید با رویکرد فرهنگی و تمدن‌پرور، جایگزین تاریخ نگاری‌های سیاسی و نظامی پادشاهان و جنگ‌ها می‌شود و پادشاهان و جنگجویانی مانند چنگیزخان مغول یا سلطان محمدشاه و پادشاهان دیگری از این قبیل حذف و به جای آنان به چهره‌های تمدن سازی همچون خواجه نصیرطوسی، زکریای رازی و ابوعلی سینا پرداخته می‌شود.

* حذف پادشاهان برخلاف آموزش‌های لازم برای تعلیم و تربیت است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی می‌گوید: ما نمی‌توانیم بگوییم که پادشاهان وجود خارجی نداشتند‌ و تاریخ کشور را بر این اساس حذف کنیم در نتیجه باید کاری کرد تا تاریخ را آنچنان که هست به دانش‌آموزان و افرادی که در حال تعلیم هستند، آموزش دهیم.

امیر طاهرخانی می‌افزاید: هر حرکتی که در جهت جابه‌جایی حوادث تاریخی باشد، کار پسندیده‌ای نیست و باید با بیان سرگذشت و سرنوشت پادشاهان درس‌های عبرت را به دانش‌آموزان بیاموزیم.
وی اضافه می‌کند: شکی نیست که متون درسی باید بازنگری شود اما حذف پادشاهان جایگاهی ندارد و برخلاف آموزش‌های لازم برای تعلیم و تربیت است.

* هر گونه دستکاری در تاریخ سبب نابودی هویت ملی کشور است

طاهرخانی می‌گوید: وقایع تاریخی برای هر ملتی ارزش معنوی دارد و به عنوان میراث ملت است که می‌توان از آن درس‌های مختلف گرفت.

وی تصریح می‌کند: تاریخ میراث ماندگار است و می‌تواند سبب عبرت انسان‌ها شود و بر این اساس هرگونه دست‌کاری در تاریخ موجب از بین رفتن هویت ملی یک کشور و یک ملت است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: بدون شک در خصوص این موضوع در مجلس بحث و بررسی می‌کنیم و جوانب امر را سنجیده و تذکرات لازم را به آموزش و پرورش می‌دهیم.

طاهرخانی عنوان می‌کند: اگر قرار است بازنگری در کتاب‌های درسی انجام شود باید کاملاً کارشناسی شده و امانت‌داری در آن رعایت و از حذف هر گونه حوادث تاریخ به بهانه‌های مختلف پرهیز شود.

* حذف پادشاهان از کتاب‌های درسی واقعیت ندارد

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور می‌گوید: حذف پادشاهان از کتاب‌های درسی واقعیت ندارد و رویکرد آموزش تاریخ از توصیف به تحلیل تغییر می‌کند تا به مقوله‌های فرهنگ و تمدن توجه بیشتری شود.

حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان عنوان می‌کند: مدتی است که کارشناسان تاریخ این ایراد را به نوع نگارش کتاب‌های تاریخ گرفته‌اند که تاریخ ملت ایران تنها به محوریت تاریخ سلسله‌های شاهنشاهی بسنده کرده در حالی ملت ایران در تاریخ ایفای نقش کرده‌اند اما متأسفانه نقش مردم کمرنگ جلوه داده شده است.

وی اظهارمی‌کند: در کتاب‌های درسی تاریخ عناوین سلسله‌هایی مانند طاهریان، صفاریان و سامانیان را در تاریخ بعد از اسلام شاهد هستیم اما متأسفانه شرح و تحلیل تاریخ مردمی که این تاریخ را ساخته‌اند، در کتاب‌های تاریخ ما وجود ندارد.

* شخصیت‌های تاریخی را مصادره کرده‌اند

حجت‌الاسلام محمدیان بیان می‌کند: بر این اساس باید بدانیم تاریخ شخصیت‌هایی مانند ابوعلی سینا، محمدبن زکریای رازی، ابوریحان بیرونی و فارابی در کدام قسمت تاریخ ایران زمین باید مطرح شود، آیا باید این شخصیت‌های عظیم ایرانی در کتب تاریخ دانش‌آموزان معرفی شوند یا اینکه ما باید منتظر بنشینیم تا دیگران این شخصیت‌ها را از ما غصب و مصادره کنند و به تبع آن، مولوی، ترک، سنایی‌غزنوی، افغان و ابن سینا هم عرب معرفی شود.

وی می‌افزاید: قصد داریم به چرایی‌ها و چگونگی‌های تاریخی اشاره کنیم و در توصیفات و گزارش‌های تاریخی نیز صرفاً به تاریخ پادشاهان بسنده نکنیم بلکه هویت تاریخی رعایای پادشاهان نیز در کتا‌ب‌های تاریخ مطرح شود.

* جومونگ نماها نباید در هویت ما تأثیر منفی بگذارند

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور تصریح می‌کند: باید به تاریخ ایران تحلیلی نگاه کرد که جومونگ‌ها و جومونگ نماهایی که وارد حوزه فرهنگی ما می‌شوند در هویت ما تأثیر منفی نگذارند.

وی تأکید می‌کند: ما در طول سه هزار سال تمدن ایران دانشمندان، نظامیان، شعرا، فلاسفه و علمای زیادی داریم که ظهور و بروز پیدا کرده‌اند و سبب افتخار ایران شده‌اند که باید به آنها پرداخته شود.
حجت‌الاسلام محمدیان یادآور می‌شود: باید در نگارش کتاب‌های جدید عبرت‌آموزی از شخصیت‌ها و وقایع تاریخی مورد توجه قرار گیرد و از پرداختن به مجعولات تاریخی نیز خودداری شود.

* باید واقعیات را آنچنان که اتفاق افتاده به دانش‌آموزان منتقل کنیم

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی می‌گوید: تلخ و شیرین تاریخ باید هر دو با هم گفته شود تا همگان بتوانیم از مطالعه تاریخ عبرت بگیریم.

علیرضا سلیمی ادامه می‌دهد: همان طور که زندگی افراد دانشمند، عالم و خدمتگزار سرمشق بوده است قطعا زندگی افراد منفی مانند شاهان ستمگر و ظالم نیز می‌تواند جنبه عبرت‌آموزی داشته باشد.

وی عنوان می‌کند: ما نمی‌توانیم بعضی مطالب دلخواه خود مانند اسامی پادشاهان را حذف و تاریخ را تحریف کنیم و باید واقعیات گذشته را آنچنان که اتفاق افتاده، به نسل جدید منتقل کنیم.

سلیمی می‌افزاید: اگر امروز ملت ما در حالت هوشیاری به سر می‌برد به سبب آن است که نگاه کاملی از گذشته دارد.

* حذف پادشاهان از کتاب‌های تاریخ در مجلس پیگیری می‌شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار می‌دارد: هیچ کس موافق تحریف تاریخ نیست و در این زمینه باید نگاه صحیح و دقیقی اعمال شود.

وی تاریخ را آینه عبرت می‌داند و ادامه می‌دهد: عبرت آموزی مسئله مهمی است که باید در این زمینه نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشیم و درک درست‌داشتن از مسائل تاریخی مستلزم آن است که به واقعیات بپردازیم.

سلیمی بیان می‌کند: سرگذشت حاکمان جبار و ظالم برای دانش‌آموزان پندآموز است و یاد می‌گیرند که اگر کسی از رانت شخصی استفاده کند، سرگذشت خوبی ندارد.

به گفته وی، موضوع حذف پادشاهان از کتاب‌های تاریخ در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top