تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/04/17 - 00:57
کد خبر: 272004

«خبرنامه دانشجویان ایران» بررسی کرد؛

نگاه رسانه‌های غربگرا به بسته ضدتحریمی اروپا چیست؟

این روزنامه برای القای صحت ادعای خود خبر الزام همکاری بانک سرمایه گذاری اروپا یا همان EBI توسط پارلمان اروپا با ایران را نیز در ادامه یادداشت خود درج کرده اما این واقعیت را از مردم کتمان می‌کند که این بانک طی بیانیه‌ای رسمی مخالفت خود با این تصمیم پارلمان اروپا را اعلام کرده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مهم‌ترین خبری که این رو‌زها هم فضای سیاسی، هم اقتصادی و افکار عمومی را متوجه خود کرده جزییات بسته ضد تحریمی اروپا است. بسته‌ای که می‌توان با استناد به سخنان روحانی در تماس تلفنی با مرکل و ماکرون آن را شبه بیانیه و مایوس کننده نامید. در این میان اما نگاه رسانه‌های غربگرا خالی از لطف نیست؛ رسانه‌هایی که به گفته مدیر مسئول روزنامه شرق عامدانه با «بزک کردن برجام» مردم را فریب داده تا برجام به شاه کلید رفع مشکلات کشور تبدیل شود و اینچنین بزرگترین خیانت رسانه‌ای در تاریخ ما شکل گرفت. حال مروری داریم بر موضع پنج روزنامه برتر جریان غربگرا در قبال رفتار اروپا در قبال تحریم کشورمان که اتفاقا در ایام برجام بیشترین نقش را در بزک کردن آن داشتند:

۱- اعتماد
این روزنامه با تیتر «اروپا در کنار ایران» انگاره دروغین اختلاف اروپا با آمریکا و آمادگی این قاره برای فداکاری به خاطر حفظ اصول بین الملل را تکرار کرده است. این روزنامه برای القای صحت ادعای خود خبر الزام همکاری بانک سرمایه گذاری اروپا یا همان EBI توسط پارلمان اروپا با ایران را نیز در ادامه یادداشت خود درج کرده اما این واقعیت را از مردم کتمان می‌کند که این بانک طی بیانیه‌ای رسمی مخالفت خود با این تصمیم پارلمان اروپا را اعلام کرده است. این روزنامه اما از سخنان وزیر خارجه فرانسه چیزی نمی‌گوید که معتقد است ایران نباید در مقابل هر بدعهدی طرف‌های مقابل واکنش تند از خود نشان دهد.

۲- آرمان
موضع این روزنامه در ارتباط با بسته ضد تحریمی اروپا از زبان سید علی خرم که در رسانه‌ها عضوی از «حلقه نیویورکی‌ها» شناخته می‌شود بیان شده است. موضعی که می‌توان آن را غیر وطنی‌ترین موضع نامید. نویسنده این یادداشت معتقد است: «اروپایی‌ها امید داشتند با عرضه بسته تشویقی به ایران و حمایت قاطع از برجام، بتوانند ایران را در کنار خود داشته باشند به ترتیبی که ملاحظات اروپا را مدنظر قرار دهد. به عبارت دیگر اروپا در دیدگاه خودش با قد علم کردن در مقابل آمریکا، به منظور حفظ نظم موجود بین‌المللی و دفاع از چارچوب حقوق بین‌الملل و مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد، قصد دارد نشان دهد سرمایه‌گذاری درستی انجام داده و ایران مظلوم و قربانی زورگویی آمریکاست. در چنین شرایطی ایجاب می‌نمود جمهوری اسلامی مراعات تنگناهای اروپا را می‌کرد تا از دایره‌ای خارج نشود که مخالفان ایران در اتحادیه اروپا قوی‌تر شده و با نفّاسات شیطانی آمریکا، اسرائیل و عربستان همراه شوند و بسته پیشنهادی را در بن‌بست قرار دهد. دکتر روحانی با سفر موفقی که به سوئیس و اتریش داشت، راه را برای بسته پیشنهادی و همکاری با اروپا بازتر نمود. ولیکن ایشان نباید انتظار می‌داشت با تهدید به بستن تنگه هرمز که در ایران از سوی مسئولان نظامی به وضوح تفسیر گردید، و با اتهام طراحی برای اقدام تروریستی توسط یک دیپلمات ایرانی، کماکان درب در اروپا به روی پاشنه سابق بچرخد.» القای مقصر بودن کشورمان در ناکامی اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا را باید جزو خیانت‌هایی از جنس همان بزک کردن دانست که نیازی به تحلیل ندارد.

۳- ایران
روزنامه ایران در اقدامی عجیب تمام تعهداتی که در برجام طرف غربی متعهد به انجام آن شده است را در قالب بسته ضد تحریمی اروپا دوباره بازگو کرده است، با این تفاوت که این بار به دنبال بقای برجام است. به نظر می‌رسد این روزنامه دولتی حفظ برجام به هرقیمتی را سیاست خود قرار داده چون اگر قرار بود همین تعهدات فقط با اروپا اجرایی شود پس چرا روحانی به دنبال مذاکره با کدخدا بود و چرا خروج آمریکا از برجام این چنین دولتی ها را آشفته کرده است؟ برجامی که به خاطر سیاست‌های آمریکا عقیم ماند قطعا توسط اروپا درمان نخواهد شد.

۴- شرق
روزنامه ای که مدیر مسئولش فریب مردم توسط این روزنامه برای تسریع در تصویب برجام را اعلام کرد سعی کرده به یک گزارش خبری اکتفا کند و موضع گیری شفافی در این مورد نداشته باشد. تیتر این روزنامه نیز با عنوان «برجام منتظر تصمیم تهران» سعی در القای این گزاره دارد که اروپا تا آخرین حد ممکن تلاش کرده و این ایران است که باید تصمیم مناسب را بگیرد؛ در صورتی که واقعیت‌های این بسته نشان می‌دهد چیز دندان‌گیری ندارد تا تهران وسوسه شود و دوباره به دام غربی‌ها بیفتد.

۵- قانون
روزنامه پر حاشیه قانون که هر ازگاهی با یادداشتی یا کاریکاتوری جنجال می‌آفریند به یک گزارش از آنچه در وین گذشته اکتفا کرده است. اما نکته‌ای که این روزنامه سعی کرده در ابتدای گزارش خود گذرا به آن اشاره کند القای دوگانه «اوباما- ترامپ» است، جایی که می‌خوانیم: «غایب دیروز مذاکرات، همان کشوری بود که وضعیت امروز را ساخته است. آمریکای تحت رهبری ترامپ با آمریکای دوران اوباما، زمین تا آسمان فرق دارد. رییس جمهور حقوق‌دان آمریکایی برای صلح کار می‌کرد و حالا رییس جمهور فئودال برای از بین بردن صلح.» به نظر می‌رسد نویسندگان این روزنامه هنوز از شکست هیلاری کلینتون دموکرات عصبانی هستند که بعد از قریب به یکسال این دوگانه سعی میک‌نند با اسطوره سازی از اوباما از ترامپ بدگویی کنند.

۶- مرور رسانه‌های غربگرا نشان دهنده طیفی از خودباختگی تا خوش باوری است؛ خودباختگی امثال خرم و خوش باوری دولتی‌ها در روزنامه ایران. بنظر می‌رسد بعد از آن همه تاکتیک برای فریب مردم این‌بار رسانه‌های زنجیره‌ای دچار ضعف در اقناع شده اند و واقعیت‌های سیاست خارجی و وضعیت روزمره مردم دیگر مجالی برای بزک کردن مذاکره مجدد را به آنها نخواهد داد. اینکه روزنامه ای چون ابتکار دغدغه اش شده است جواد یساری و مجوز خوانندگی وی و سکوت در قبال چنین مسئله مهمی یعنی شکست در برابر واقعیت‌هایی که مردم آنها را لمس می‌کنند.

* گزارش از سعید درویشی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1397/04/19 - 23:07

چگونه اروپا می تواند با تجارت بدون دلار، از مجازاتهای آمریکا بگریزد؟ وقتی آمریکا به مدیران شرکتها و یا تجاری که با ایران معامله می کنند، اطلاع دهد که از بین معامله با ایران یا اجازه معامله و حتی رفت و شد به کشور آمریکا ، یکی را انتخاب کنند، تصمیم آن مدیران یا تجار اروپایی، چه خواهد بود؟ تجارت با ایران؟
دولت محترم ، مردم ایران را چه فرض کرده است؟ چنین سوالی آنقدر مشکل است که حتی آقایان دکتر متخصص دولت محترم هم نمی توانند به آن جواب درست بدهند؟
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top