تاریخ انتشار: شنبه 1397/04/23 - 12:43
کد خبر: 272862

حجت‌الاسلام محمدیان:

استاد باید درست اندیشیدن را به دانشجو یاد دهد

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ورود به کلاس ایمان بدون طی کردن جنبه انسانی را بی‌فایده و اتلاف عمر دانسته و خاطرنشان کرد: دلیل بیان کردن این موضوع این است که ما به عنوان معلم وظیفه‌ای داریم. یک عده جوان آمدند تا در حضور اساتید یاد بگیرند و وارد جامعه شوند

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مراسم افتتاحیه هشتمین ضیافت اندیشه استادان دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه معمولا دوره‌هایی که در مشهد برگزار می شود به جهت اخذ نورانیت از امام رضا(ع) است، گفت: البته بحث های دیگر به علت همین نورانیت برکت بیشتری پیدا می‌کند.

وی استفاده از مفاهیم قرآن در وظیفه‌ای که همه به‌عنوان معلمی بر عهده دارند را لازم دانسته و افزود: از نظر قرآن ایمان به خدا گام اول نیست. اینطور نیست که اولین کار این باشد که به خدا ایمان بیاوریم. شرایطی قبل از ایمان به خدا وجود دارد که اگر آنها فراهم نشود، ایمان به خدا کارایی ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به این مطلب که یکی از آن شرایط این است که جنبه انسانی انسان به بلوغ برسد، اظهار داشت: این یعنی انسان نسبت به انسان‌های دیگر حس مسئولیت داشته باشد و بی‌تفاوت نباشد. کسی که نسبت به هم نوع خودش احساس مسئولیت نکند، سخن از ایمان گفتنش هیچ معنایی ندارد. با استناد به سوره بلد می‌فهمیم کسی که به ایتام بی توجه باشد دین را انکار می کند. وای بر نمازگزاران. کسی که نماز شب بخواند ولی به انسان‌های اطراف که به او نیاز دارند توجه نکند، نمازش قبول نیست. چهار جای قرآن این مطلب آمده است که از جهنمیان علت جهنمی شدنشان را پرسیده‌اند و آنها در پاسخ می‌گویند: به خدا ایمان نیاوردیم یا به فقرا و نیازمندان رسیدگی نکردیم. ما به این بخش کم توجه کردیم که ایمان به خدا زمانی ایمان مؤثر است که ابتدا جنبه‌های انسانی انسان درست شده باشد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ورود به کلاس ایمان بدون طی کردن جنبه انسانی را بی‌فایده و اتلاف عمر دانسته و خاطرنشان کرد: دلیل بیان کردن این موضوع این است که ما به عنوان معلم وظیفه‌ای داریم. یک عده جوان آمده‌اند تا در حضور اساتید یاد بگیرند و وارد جامعه شوند و افراد مفیدی باشند. اگر ما به همه جنبه‌های شخصیتی دانشجو توجه نکنیم و فقط به دنبال آموزش گزاره‌های علمی باشیم، بعید می‌دانم که بتوانیم از آن سرمایه ایمان استفاده کنیم. بسیاری از این دانشجویان زمینه شنیدن این مطالب را در خانواده‌هایشان نداشته‌اند و بعد از دوره شما هم معلوم نیست کسی باشد که این مطالب را به آنها آموزش دهد. به آنها درست اندیشیدن، تعامل صحیح با دیگران و نوع ایستادگی در برابر مشکلات را یاد دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: این دانشجویان بعد از این دوره معمولا در محیط آموزشی دیگری قرار نمی‌گیرند و شاید آخرین حلقه در محضر شما اتفاق می‌افتد. باید برای شما مهم باشد که این جوانان در چه حال و هوایی سیر می‌کنند و نگرانی شان چیست. این جوانان نیاز به پشتوانه دارند. هم پشتوانه فرهنگی و هم پشتوانه روحی. اگر به این بخش توجه نکنیم، در بحث کمالات روحی حتما با مانع جدی روبه‌رو خواهیم شد. ما باید نسبت به این جوان‌ها احساس مسئولیت داشته باشیم، خصوصا آنهایی که ظاهرشان قابل ارتباط نیست و گریزپا هستند. بترسیم از روز قیامت که جوانان گریز پا در آن روز به سراغمان بیایند و بگویند شما سراغ ما را نگرفتید و به ما یاری نرساندید.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان این که دینی که پیامبر ما آورده، دینی است که همه ما مسئولیت داریم، افزود: البته ما روحانی‌ها به دلیل مسئولیتی که به عهده گرفته‌ایم مسئولیت بیشتری داریم. البته یک جنبه تشویقی هم وجود دارد. پیامبر اسلام(ص) فرمودند: «ای علی(ع)! اگر یک نفر به دست تو با خدا آشنا شود، درست زندگی کردن را یاد بگیرد و ایمان بیاورد، از هر آنچه که آفتاب بر او می‌تابد ارزشش بیشتر است.» پس اگر بتوان یک انسان را با خدا مرتبط کرد و احیا ساخت، مانند احیا کردن همه انسان‌هاست. این زمینه برای همه استادان مهیا است. به ظاهر این جوانان دقت نکنید. دل مهم است و دل این جوانان پاک و سالم است. شاید بسیاری از این جوانان از ما گلایه داشته باشند. بعضی بجا و بعضی نابجا، اما می‌شود با آنها ارتباط برقرار کرد، پشتوانه آنها شد و به آنها روحیه داد که در مقابل مشکلات بایستند، از سختی‌ها نترسند و امیدوار به آینده باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این نکته که قبل از ایمان یک شرط دیگر هم لازم است، ادامه داد: یک تکیه گاه بسیار مطمئن وجود دارد و کسی به آن دست پیدا می‌کند که اول کفر به طاغوت و بعد ایمان به خدا داشته باشد. یعنی اگر کفر به طاغوت نباشد، ایمان به خدا به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. همانطور که در «لا اله الا الله» نیز همین است. چون اولی اگر نباشد دومی اتفاق نمی‌افتد. اگر ظرف خوبی نداشته باشید، محتوای ارزشمند درون آن حفظ نمی‌شود. راه موفقیت، ایستادن و مقاومت کردن است. تسلیم شدن و سازش هزینه‌اش بسیار بیشتر از مقاومت است. نتیجه ایستادگی ما در دوران جنگ این شد که جزو ۱۰ کشور برتر در زمینه هوا و فضا هستیم. هوا و فضا امروز کلید بسیاری از علوم است. یا سلول‌های بنیادی، بحث هسته‌ای و نانو تکنولوژی. هرجا که مشکل داشتیم و بیشتر به ما سخت گرفتند ما درخشیدیم. خدا هر چه می‌دهد در سختی‌ها می‌دهد. هر جا دیدیم که مشکلات و سختی‌ها زیاد شد، باید بدانیم فیوضات خدا در آنجا بیشتر است. با سازش و تسلیم شدن چیزی به دست نمی‌آید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top