تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/05/07 - 00:32
کد خبر: 275145

اولین سرویس ذخیره‌سازی تجاری داده‌ها روی DNA راه‌اندازی می‌شود

بر اساس اخباری که به‌تازگی منتشر شده، یک استارت‌آپ مشهور و شناخته شده ادعا می‌کند که به‌زودی قادر به ذخیره یک ترابایت دیتا در یک پلت DNA و با وزنی در حدود یک گرم است. حالا این سئوال پیش می‌آید که آیا این فناوری آماده است یا نه؟

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از مشکلات اساسی و دائمی انسان‌ها بعد از ورود به عصر دیجیتال اندازه لازم و ضروری برای ذخیره‌سازی حجم عظیم اطلاعاتی است که تولید می‌شود، اطلاعاتی که هر کدام از انسان‌ها تولید می‌کنند خیلی بیشتر از چیزی است که بتوان آن‌را تصور کرد. در واقع، ما در دوران بزرگ داده‌ها به‌سر می‌بریم و در نتیجه، نیاز به پلتفرم‌های ذخیره‌سازی دیجیتال جهت نگهداری این داده‌ها داریم.

یک استارت‌آپ به‌نام Catalog می‌گوید که می‌تواند یک ترابایت داده را در یک گرم DNA ذخیره کند. اما مشخص نیست که فناوری آن آماده است یا نه.

تاریخ ذخیره‌سازی تغییر می‌کند
همان‌طور که در بالا گفتیم، در حال حاضر در عصر بزرگ داده‌ها زندگی می‌کنیم. این اصطلاح بیان‌گر حجم عظیم اطلاعاتی است که چه به‌صورت ساختار یافته یا بدون داشتن ساختار مشخص به‌صورت روزانه توسط افراد و شرکت‌های مختلف تولید می‌شود.

بزرگ داده برای تحلیل اطلاعات و استدلال‌های گوناگون که منجر به تصمیمات و استراتژی‌های بهتر در حوزه فعالیت کسب‌وکارها می‌شود کاربرد دارد. اما، در آینده هر کدام از ما چگونه داده‌های خود را ذخیره می‌کنیم؟

ذخیره‌ساز DNA تجاری
استارت‌آپ Catalog که در آزمایشگاه "هاروارد لایف" تأسیس شده، طرح‌ها و برنامه‌های خود برای اولین سرویس ذخیره‌سازی تجاری داده‌ها در DNA را اعلام کرد. آن‌ها مدعی هستند که موفق به توسعه راهی برای ذخیره‌سازی یک ترابایت داده، برابر با 40 دیسک بلوری، در یک گرم DNA شده‌اند.

استفاده از DNA به عنوان مدیومی برای ذخیره‌سازی داده مدت‌هاست که مورد توجه صنعت قرار گرفته است. زیرا DNA هم ظرفیت بالایی دارد و هم دوام آن بیشتر است. اگر بتوان DNA را تازه و خشک نگه داشت، به‌اندازه صدها بار قابل استفاده است.

این شرکت در وبسایت خود این‌گونه خبر داده که: "ما در حال توسعه فناوری نسل آینده برای ذخیره‌سازی اطلاعات دیجیتال در مولکول‌های DNA هستیم و قصد داریم در نهایت بتوانیم محتوای اطلاعاتی تمام دیتا سنترها را در کف دست جا دهیم.

درستی این روش برای کدگذاری داده در DNA ثابت شده و هم‌اکنون مشغول توسعه و گسترش این پلتفرم هستیم. فناوری شرکت ما از اسید Deoxyribonucleic به‌عنوان راه‌کاری برای ذخیره طولانی مدت داده‌ها که از نظر اقتصادی به‌صرفه هم باشد استفاده می‌کند."

در مقاله‌ای که توسط New Scientist منتشر شده، DNA به‌عنوان یکی از پرظرفیت‌ترین و بادوام‌ترین روش‌ها برای ذخیره‌سازی داده‌ها معرفی شده است. به‌گفته آن‌ها فرآیند ذخیره‌سازی اطلاعات در DNA شباهت بسیار زیادی به هارد دیسک دارد.

منبع: techviral.net

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟
پاسخ تل‌آویو به ایران به تمام معنا مسخره بود
تعطیلی پنجشنبه ها اشکالی در ارتباط با بازارهای جهانی وارد نمی کند
بازگشت دوباره به استقلال؟
تکلیف حضور گل محمدی و فرهاد مجیدی در تراکتورسازی مشخص شد
سرمربی پرسپولیس پیشنهاد جدید دریافت کرد
درحمله به پایگاه نظامی عراق شرکت نکردیم
کرایه‌های حمل و نقل عمومی افزایش یافت
نخستین واکنش آمریکا به انفجار بزرگ در پایگاه حشدالشعبی عراق
زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت مشخص شد
آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد
شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
سامانه بارشی جدید در راه کشور
ریچارد هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد
روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل
معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد
قتل زن میانسال به دست دختر ۱۱ ساله
یک عادت مهم برای کاهش استرس و سلامت قلب
گفت و شنود/ به تو مربوط نیست!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top