تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/05/08 - 08:21
کد خبر: 275360

بررسی تغییرات در دولت در گفتگو با مدیر مسئول سایت الف؛

تغییر افراد کافی نیست و سیاست‌ها باید متفاوت شوند

تغییر افراد کافی نیست و سیاست‌ها باید متفاوت شوند

اختیارات دولت در این زمینه بسیار است و سهم دولت در اقتصاد بالای 80 درصد است لذا به راحتی می‌تواند مدیریت کند. کمااینکه در بحث مربوط به ارز هم همین طور بود و حجم بسیار زیادی ارز در اختیار دولت است چون حاصل فروش و صادرات نفت و مشتقات نفتی است.

بیژن مقدم مدیرمسئول سایت الف در گفتگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» با اشاره به تغییر صورت گرفته در ترکیب تیم اقتصادی دولت گفت: این تغییر به تنهایی کافی نیست و ایده دولت در اداره کشور باید دستخوش تغییر شود.

وی افزود: تا زمانی که سیاست های دولت تغییر نکند تغییر افراد نتیجه کافی را به دنبال نخواهد داشت.

مقدم ادامه داد: کسانی که مسئولیتی را می‌پذیرند باید دارای ایده و برنامه بوده و صاحب‌نظر باشند. این در حالی است که در برخی بخش‌های دولت چنین چیزی دیده نمی شود.

این کارشناس فعال رسانه ای در ادامه توضیح داد: حتماً بخشی از مشکلات مربوط به مسائل خارجی است و از قبل هم بوده ولی درصد آن قابل تعریف است و بخش عمده آن مربوط به سیاست‌های داخلی ما است.

مقدم در ادامه با اشاره به سیستم توزیع ارز گفت: کسی تصمیم می‌گیرد ارز کشور که ذخیره و پشتوانه مادی ما است را به نحوی توزیع کند که فکر می‌کند می‌تواند بازار را متعادل کند، در حالی که این اتفاق رخ نمی دهد. یعنی محاسبات غلطی در توزیع این سرمایه ملی داشتند. ضمن این که فساد در آن وجود داشت. فساد هایی که قابل پیش‌بینی بود و به راحتی می توانستیم جلوی آنها را بگیریم و کار به صورت آزمون و خطا نباشد.

وی با تاکید بر اینکه حتماً تغییر آقای سیف برای چنین شرایطی در دولت کافی نیست افزود: مردم و انتظارات کارشناسان اقتصادی که تحولات اقتصادی را رصد می‌کنند، همین اعتقاد را دارند و این تغییر را کافی نمی‌دانند. هر چند تاحدی به نتیجه  امیدوار هستند؛ چون بالاخره آقای سیف خطاهای زیادی داشته.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: سیف حتماً باید بابت وضع پدید آمده پاسخگو باشد. هر چند که تغییر را به شکل استعفا و نه برکناری حل کردند ، در هر صورت پاسخگویی ایشان به مراجع قانونی ضروری است.

مقدم پیام تغییر رئیس بانک مرکزی به عنوان فردی که منتخب مستقیم رئیس جمهور به شمار می آید را پذیرفتن مسئولیت وضعیت اقتصادی کنونی از سوی دولت دانست و ادامه داد: مسئولیت این امر به عهده دولت است. و باید بابت آن پاسخگو باشند. چطور وقتی می‌خواهند در انتخابات رقابت کنند ادعاهایی را مطرح می‌کنند و اعلام می‌کنند برای همه مسائل طرح دارند، اما با شدت گرفتن مشکلات می‌گویند نمی‌گذارند و نمی‌شود.

وی یادآور شد: اختیارات دولت در این زمینه بسیار است و سهم دولت در اقتصاد بالای 80 درصد است لذا به راحتی می‌تواند مدیریت کند. کمااینکه در بحث مربوط به ارز هم همین طور بود و حجم بسیار زیادی ارز در اختیار دولت است چون حاصل فروش و صادرات نفت و مشتقات نفتی است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اگر چه دیگران می‌تواند اخلال ایجاد کنند ولی شناسایی این اخلال‌گران هم کار سختی نیست ادامه داد: متاسفانه در جلسه‌ای از وزیر اقتصاد سوال کردند کسانی که اخلال ایجاد کردند شناسایی شدند؟ و ایشان گفتند ما اصلاً فرصت نکردیم دنبال اینها برویم.

مقدم اضافه کرد: عجیب است که ریشه‌ها و آدم‌ها و جریانات را نمی‌شناسند و در این شرایط چطور می‌خواهند این بازار را مدیریت کنند. همانند پزشکی که ریشه بیماری را نمی‌داند و می‌خواهد درمان هم بکند. این امکانپذیر نیست.

وی در ادامه عنوان داشت: اینک چنین فضایی در دولت وجود دارد و بعضاً کارها سرسری گرفته می‌شود یا وزیر اختیاری را در چهارچوب دولت، نه بیرون دولت، ندارد و یا ایده ندارد و دیگرانی در مجموعه دولت و خارج از مسئولیت‌های رسمی به او بگویند این کار را انجام دهد یا خیر. لذا اختلاف در دولت و تحلیل شرایط یکی از علائمی بود که به وضوح قابل مشاهده بود.

مدیر مسئول سایت الف با بیان اینکه وزیر اقتصاد تحلیل رئیس بانک مرکزی درباره مشکلات را قبول نداشت اضافه کرد: اینها چطور می‌توانند در این شرایط با هم کار کنند در حالی که  دولت باید یکمجموعه هماهنگ و در عین حال صاحب فکر و ایده و صاحب برنامه باشد تا بتواند با اقتدار عمل کند.

مقدم ادامه داد تغییر رئیس بانک مرکزی هر چند به تنهایی کافی نیست اما به هر حال امیدی را ایجاد کرده تا مسیری متفاوت در پیش گرفته شود. وی افزود: حتی کسانی که رئیس جدید بانک مرکزی را می‌شناسند فعلاً فقط به این تغییر امیدوار هستند و نمی‌توانند از عملکرد آینده آن ارزیابی داشته باشند چون ایشان برنامه‌ها را ارائه نکردند و اعلام کردند برنامه‌ها را به رئیس جمهور ارائه کردم و وقتی رئیس‌جمهور تائید کنند برنامه‌ها را اعلام می‌کنم. بنابراین آقای همتی هیچ برنامه‌ای اعلام نکردند که نسبت به آن راستی‌آزمایی شود و قضاوتی را داشته باشیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top