تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/05/14 - 10:48
کد خبر: 276284

معرفی رشته‌های دانشگاهی در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری/۷۷

آینده شغلی و بازار کار در رشته روابط عمومی

هوش بالا، روحیه جستجوگری، قدرت نویسندگی مناسب، داشتن مهارت در زبان انگلیسی، مستعد بودن در تشخصی اخبار و سوژه یابی و.... از ویژگی های افرادی است گه قصد ورود به این رشته را دارند.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری سال ۹۷ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، و حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

۳.گروه انسانی/روابط عمومی

آینده شغلی و بازار کار
در مورد بازار کار باید گفت بازار کار ملی و بین­ المللی برای روابط‌عمومی وجود دارد. هر قدر رسانه­ ها بیشتر توسعه یابند و شهرنشینی بیشتر گسترش پیدا کند نیاز به حرفه روابط‌عمومی تشدید می­شود.

فرصت های استخدامی و درآمد مدیر روابط عمومی در ایران و سایر کشورها
کارشناسان و مدیران روابط عمومی می توانند در سازمانها و ادارات مختلف که از نظر اندازه و اعتبار در حد متوسط به بالا می باشند مشغول به کار شوند. در شرکت های کوچکتر نقش مدیر روابط عمومی را معمولا مدیرعامل ایفا می کند و اساسا در خیلی از شرکت ها نیازی به وجود چنین شغل و تخصصی نمی باشد.

وضعیت استخدام این شغل در برخی از کشورهای جهان به شرح زیر است  :
آمریکا - میزان استخدام کارشناسان و مدیران روابط عمومی بین سالهای۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، ۲۱ درصد رشد خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.

استرالیا - میزان استخدام این شغل در ۵ سال گذشته رشد ۳۶.۸ درصدی داشته و درآینده نیز رشد زیادی برای آن پیش بینی شده است.

درآمد و حقوق و مزایا برای مدیران روابط عمومی
در ایران با توجه به حضور بیشتر شاغلین روابط عمومی در شرکت ها و سازمان های دولتی، لذا حقوق و دستمزد دریافتی آنها از قانون مدیریت خدمات کشوری تبعیت می کند. مدیران روایط عمومی در شرکت ها و سازمان های خصوصی هم درآمدهای متفاوتی دارند.

در جدیدترین پژوهش صورت گرفته توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد مدیر روابط عمومی در گروههای شغلی مختلف استخراج شده است.

مطابق با این تحقیق حقوق مدیر روابط عمومی که در حوزه های مختلف مشغول بکار است، در شرکتهای کوچک به طور متوسط بین ۸۰۰۰۰۰تومان تا ۷۰۰۰۰۰۰ تومان و در شرکتهای بزرگ بین ۱۰۰۰۰۰۰تومان تا ۱۰۰۰۰۰۰۰ تومان می باشد.

البته توجه داشته باشید که این تفاوت درآمدها به میزان سابقه کاری، تجربه و تخصص افراد، حوزه های مختلف کاری، نوع شرکت، شهر محل کار و .... بستگی دارد.

تحقیق بالا روی شاغلانی که در استخدام شرکت یا سازمانی (اعم از دولتی یا خصوصی) می باشند، صورت گرفته است. در مورد افرادی که کارآفرین هستند و کار مستقلی در حوزه تخصصی شان، راه اندازی کرده اند، شرایط متفاوت است و آنها با توجه به میزان فعالیت، تخصص، تلاش و پشتکارشان، درآمدهای متفاوتی دارند.

درآمد این شغل در برخی از کشورهای جهان
آمریکا - متوسط درآمد سالانه کارشناسان روابط عمومی در سال ۲۰۱۰، ۵۷,۵۵۰ دلار (متوسط همه مشاغل ۳۳,۸۴۰ دلار) و در سال ۲۰۱۲، ۵۴,۲۰۰ دلار بوده است. مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، درآمد سالانه مدیران روابط عمومی در آمریکا ۹۳.۲۵۰ دلار می باشد.

استرالیا - متوسط درآمد سالیانه ۶۱.۰۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان - متوسط درآمد سالیانه در این شغل برای افراد تازه کار بین ۲۴.۵۰۰ تا ۳۰.۵۰۰ دلار ،  افراد با تجربه بین ۳۰.۵۰۰ تا ۶۱.۰۰۰ دلار و برای مدیران بین ۱۲۲.۰۰۰ تا ۱۵۲.۵۰۰ دلار می باشد.
توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه
هوش بالا، روحیه جستجوگری، قدرت نویسندگی مناسب، داشتن مهارت در زبان انگلیسی، مستعد بودن در تشخصی اخبار و سوژه یابی و.... از ویژگی های افرادی است گه قصد ورود به این رشته را دارند.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
امکان ادامه تحصیل تا مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد و دانشگاه‌های تهران علامه طباطبایی و دانشکده صدا و سیما ارائه دهنده این مقطع هستند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top