تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/06/13 - 00:07
کد خبر: 280619

محمدامین سلیمی

چرا حاجی محمدیان را دوست دارم

چرا حاجی محمدیان را دوست دارم

اصلی‌ترین آفتی که نهاد نمایندگی رهبری در مرکز می‌تواند داشته باشد هزینه‌های مستمر از رهبر انقلاب و کدمحوری است که ایشان فرسنگ‌ها با این مقوله فاصله داشت و به‌شدت طرفدار اجتهاد و تحلیل شخصی خود بچه‌ها بود.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدامین سلیمی// فهم مساله یکی از مهم‌ترین حلقه‌های مفقوده بین اکثر مسئولان انقلابی کشور است، بچه‌هایی که خاک تشکیلات دانشجویی خورده‌اند و کف دانشگاه را درک کرده‌اند، تصدیق می‌کنند در برخی از موارد بزرگان و سیاسیون انقلابی فهم نادرستی از معادلات میدانی کشور دارند، برای اثبات آن هم کافی است در وانفسای لیست بستن جمنا، در بزنگاه‌های سیاسی و آشوب‌های خیابانی، در ظهور و بروز رسانه‌ای، در شیوه‌های ارتباط‌گیری با بدنه جامعه، در نوع نگاه به جنبش دانشجویی، در مدیریت انتخابات‌ها و... به‌سراغ برخی حضرات برند جریان انقلابی برویم تا صدق گزاره بالا را دریابیم.

برای من برجسته‌ترین ویژگی آقای محمدیان همین فهم مساله در حوزه کاری خودش بود. به‌عنوان کسی که به مدت طولانی و در سطوح عالی با نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها کار کرده‌ام، می‌گویم که مدیریت این نهاد و البته فهم جایگاه و کارکرد آن در دانشگاه‌ها شاید یکی از پیچیده‌ترین مسائل حوزه فرهنگی - سیاسی دانشگاه‌هاست که هنوز هم بر سر تفاسیر آن اختلافات عدیده وجود دارد. اما ایشان نقش خودش و مجموعه‌اش را خوب می‌فهمید و البته شاید نتوانست همه آنچه را که فهم خودش بود در همه بدنه نهاد محقق کند.

اصلی‌ترین آفتی که نهاد نمایندگی رهبری در مرکز می‌تواند داشته باشد هزینه‌های مستمر از رهبر انقلاب و کدمحوری است که ایشان فرسنگ‌ها با این مقوله فاصله داشت و به‌شدت طرفدار اجتهاد و تحلیل شخصی خود بچه‌ها بود.

سال ۹۴ در غوغای تحصنی که بچه‌ها در اعتراض به برجام مقابل مجلس کرده بودند به‌شدت طرفدار آن بود که بچه‌ها تحلیل خودشان را عملی کنند، آن روزی هم که نظر آقا به ایشان رسید با نرم‌ترین و بی‌حاشیه‌ترین روش ممکن از طریق واسطه‌ای پیام را رسانده بودند. صادق شهبازی عزیز (فعال آتشی دانشجویی) نقل می‌کند در زمان دبیری خودش بر جنبش عدالت‌خواه (که از قضا آن هم آتشی‌ترین تشکل آن روزها بود) خدمت ایشان رفته بود و از ایشان از جایگاه پدری رهنمود خواسته بود و ایشان عتاب کرده بود که معنی ندارد نهاد به تشکل‌ها امر و نهی کند. سال ۹۵ خودم خدمت‌شان رسیدم و انتقادهای تندی به نهاد در دانشگاه‌ها کردم؛ گفت این مواردی که شما می‌گویید شاید مربوط به نهایتا ۲۰ دفتر نهاد باشد من هم پرویی و صدایم را بلند کردم که این ۲۰ تایی است که باید عوض شود و بقیه را باید بحث کنیم. به‌راحتی پذیرفت و معاونت خود را مامور پیگیری مطالبات موردی ما از هر نهادی که مدنظرمان بود کرد و این همان فهم مساله از فضای جنبش دانشجویی است که به تحلیل و برداشت دانشجویان میدان می‌دهد، حضور جمع قابل توجهی از بچه‌های قدیم تشکل‌های دانشجویی در بدنه ستادی نهاد هم حاکی از همین اعتماد به جوان‌هاست.

ویژگی بارز دیگری که داشت چندبعدی بودنش بود. هرکس اندک شناخت شخصی از ایشان داشته باشد ‌ که انسان اهل بحثی است و مطالعات متعددی بر سیره امیرالمونین و نهج‌البلاغه داشته است و کتبی هم در همین زمینه‌ها نگارش کرده اما این دانش دینی نه‌تنها رویکرد ایشان را صرفا محدود به مباحث اخلاقی و زاهدانه نکرد که در بسیاری از زمینه‌های سیاسی و اجتماعی نیز دارای گستره‌های جدی بود و با همه انتقادهایی که امروز به نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها دارم (که البته بیشتر آن به کف دانشگاه‌ها برمی‌گردد و ریشه‌شناسی آن در حوصله متن نیست) مجموعه مواضع و اقدامات ایشان علی‌الخصوص در چند سال اخیر قابل صدق بر لفظ «انقلابی» است.

حتما در طول این ۱۲-۱۳ سال نقاط قوت و ضعف فراوانی وجود دارد اما من حاجی محمدیان را دوست داشتم نه به‌خاطر اینکه همه ظرفیت‌های نهاد را شکوفا کرد که نکرد و نه به این دلیل که تمامی مسئولان نهاد دانشگاه‌هایی که با آنها اختلاف داشتیم تعویض کرد که نکرد یا نه به این خاطر که همیشه با ما هم‌نظر بود که نبود... فقط به این دلیل که جایگاه و نقش خود و مجموعه‌اش را خوب می‌فهمید و هیچ‌گاه در عرصه‌های خطر پشت بچه‌ها را خالی نکرد.

امیدوارم همچنان بدنه دانشگاهی از ایشان استفاده کند.

*  دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top