تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/06/21 - 23:54
کد خبر: 281897

در ۸ گام یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی تدوین کنیم

در ۸ گام یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی تدوین کنیم

یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی ،خلاصه ای از تمام آن چیزی است که شما می خواهید انجام دهید و امید دارید در شبکه های اجتماعی به آن برسید. استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی؛ اقدامات شما را هدایت میکند و به شما این امکان را میدهد که بدانید موفق یا ناموفق هستید. هر پست، پاسخ، لایک و کامنت باید هدفی داشته باشد.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هرچه استراتژی شما دقیق تر باشد، اجرای شما مؤثرتر خواهد بود. آن را مختصر نگه دارید. نقشه خود را چنان گسترده و وسیع نکنید که اندازه گیری آن غیرممکن باشد.

در این پست، ما به شما 8 گام برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی موفق نشان خواهیم داد.

چگونه یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی تدوین کنیم؟

گام اول: اهدافی برای بازاریابی شبکه اجتماعی تنظیم کنید، که با اهداف کسب و کار شما همخوانی داشته باشد.
اهداف S.M.A.R.T را مشخص کنید مشخص کنید.
اولین قدم برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی، تعیین اهدافتان است. بدون هدف، شما هیچ راهی برای اندازه گیری موفقیت یا نرخ بازگشت سرمایه ندارید.

هر کدام از اهدافتان باید ویژگیهای زیر را داشته باشد:
• خاص(Specific)
• قابل اندازه گیری(Measurable)
• قابل دستیابی(Attainable)
• مرتبط(Relevant)
• زمان بندی شده(bound-Time)

این چارچوب SMART است و به شما این اطمینان را میدهد، که اهدافتان واقعا منجر به نتایج واقعی برای کسب و کارتان می شود.

معیارهای معنادار را پیگیری کنید.
به خاطر داشته باشید؛ درست است که پیگیری معیارهایی مانند ریتوئیت و لایک ها سرگرم کننده و آسان هستند اما اثبات ارزش واقعی آنها برای کسب و کار شما دشوار است. در عوض، به جای آنها بر روی اهدافی مانند ایجاد سرنخ، ارجاع به وبسایت و نرخ مشارکت تمرکز کنید.

دقت کنید که اهداف شبکه های اجتماعی خود را با استراتژی کلی بازاریابی تان هماهنگ کنید. این کار به شما کمک می کند که ارزش کارتان را نشان دهید و بازگشت سرمایه خوبی بدست آورید.

با نوشتن حداقل سه هدف شبکه اجتماعی، استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را آغاز کنید.

گام دوم: هر آنچه که میتوانید از مخاطب یاد بگیرید.
پرسونای مخاطب را در نظر داشته باشید.
دانستن اینکه چه کسی مخاطب شما است و می خواهد درشبکه های اجتماعی چه چیزی ببیند؛ کلید ساخت محتوایی است که آنها دوست خواهند داشت و به اشتراک خواهند گذاشت. همچنین برنامه ریزی بر روی چگونگی تبدیل سرنخ به مشتری، برای کسب و کار شما حیاتی است. سعی کنید شخصیت مخاطبان خود را در نظر داشته باشید. این کار به شما این امکان را می دهد که به طرفداران، طرفداران و مشتر یان خود به عنوان افراد حقیقی با نیازهای واقعی فکر کنید. همچنین این امکان را دارید تا به وضوح در مورد آنچه که میتوانید به آنها ارائه دهید، بیندیشید.

داده های دنیای واقعی را جمع آوری کنید.
فرضیات نسازید. به عنوان مثال، شما ممکن است به طور غریزی فکر کنید که فیسبوک شبکه بهتری برای رسیدن به نسل متولد شده در دوره انفجار جمعیت (Baby Boomer) است، اما اعداد نشان می دهند که در فیسبوک نسل هزاره(Millennials)، بیشتر در این شبکه اجتماعی حضور دارند.

تحلیل شبکه های اجتماعی نیز می تواند حجم زیادی از اطلاعات با ارزش را ارائه دهد. این اطلاعات در مورد اینکه فالوورهای شما چه کسانی هستند،کجا زندگی می کنند، به چه زبانی صحبت می کنند و چطور با برندتان ارتباط برقرار می کنند، میباشد. این بینش به شما این امکان را میدهد که استراتژی خود را اصلاح کنید و تبلیغات اجتماعی خود را هدفمندتر انجام دهید.

جانگو(Jugnoo )؛ یک سرویس مانند اسنپ در هند است، که از تحلیل های فیسبوک استفاده کرد و فهمید که 90 درصد از کاربرانی که به سرویس آنها را به دیگران معرفی می کنند، بین 18 تا 34 سال سن دارند و 65 درصد آنها از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند. آنها از این اطلاعات برای هدفمند شدن تبلیغات خود استفاده کردند که منجر به 40 درصد هزینه کمتر برای هر تبلیغ شد.

گام سوم: درباره رقبای خود تحقیق کنید.
احتمالا رقبای شما از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و این به آن معنی است که شما می توانید از آنچه آنها انجام می دهند، یاد بگیرید.

انجام یک تحلیل رقابتی
یک تحلیل رقابتی به شما این امکان را می دهد تا درک کنید رقبای شما چه کسانی هستند و چه کارهایی را به خوبی انجام می دهند و یا نمی دهند. اگر درک خوبی از انتظارات بازارتان به دست آورد، میتوانید برخی اهداف شبکه اجتماعی خود را به درستی تعیین کنید.

این تحلیل به شما کمک می کند تا فرصتها را تشخیص دهید. به عنوان مثال، شاید یکی از رقبای شما در فیسبوک برتر باشد، اما تلاش کمی در توییتر یا اینستاگرام کرده باشد.

ممکن است بخواهید بجای اینکه در شبکه اجتماعی با یک رقیب پرطرفدار و سخت درگیر شوید بر روی شبکه ای تمرکز کنید که رقیب آنچنانی ندارید.

به حرف هایی که در شبکه های اجتماعی گفته می شود، گوش دهید.
گوش دادن به حرفهایی که در شبکه های اجتماعی گفته می شود، راه دیگری برای زیرنظر داشتن رقبای شما است.

همانطور که حساب کاربری رقبای خود و کلمات کلیدی مربوطه را پیگیری می کنید، ممکن است متوجه تغییرات استراتژیک آنها در نحوه استفاده از صفحات کاربریشان در شبکه های اجتماعی شان باشید، یا ممکن است متوجه یک پست یا تبلیغات خاصی شوید که واقعا عالی هستند و مثل بمب صدا کرده اند. مراقب این اطاعات باشید و از آنها برای ارزیابی اهداف و برنامه های خود استفاده کنید.

گام چهارم: شبکه های اجتماعی خود را مورد ارزیابی قرار دهید.
تالش های فعلی خود را ارزیابی کنید
اگر در حال حاضر از ابزارهای شبکه های اجتماعی استفاده می کنید، باید یک گام به عقب بردارید و به آنچه تابه حال انجام داده اید نگاه کنید. از خودتان سؤالات زیر را بپرسید:
• چه کاری جواب داده است؟
• چه کسانی با شما در شبکه های اجتماعی ارتباط دارند؟
• بازار هدف شما از کدام شبکه های اجتماعی استفاده میکند؟
• شبکه های اجتماعی تان در مقایسه با شبکه های اجتماعی رقبای شما در چه وضعیتی هستند؟

هنگامی که تمام این اطلاعات را جمع آوری کردید، نقطه شروع خوبی در برنامه ریزی برای بهبود نتایج خود خواهید داشت.

ارزیابی شما باید تصویر روشنی از عملکرد هرکدام از پروفایل های شما در شبکه های اجتماعی، به شما بدهد. اگر هدف یک پروفایل روشن نباشد، به این فکر کنید که آیا ارزش نگهداری دارد؟ ممکن است یک پروفایل با تغییر مسیر استراتژیک با ارزش شود، یا ممکن است یک پروفایل منسوخ باشد که دیگر ارزشی برای شما ندارد.

سؤالات زیر را از خودتان بپرسید، تا در تصمیم گیری به شما کمک کند:
1 .آیا مخاطبان من در اینجا هستند؟
2 .اگر اینطور است، آنها چگونه از این پلتفرم استفاده میکنند؟
3 .آیا میتوانم از این پروفایل برای رسیدن به اهداف کسب و کارم استفاده کنم؟

پرسیدن این سؤالات در حال حاضر به شما کمک خواهد کرد تا استراتژی شبکه های اجتماعی خودتان را در مسیر رشد حفظ کنید.

حواستان به پروفایلهای جعلی باشد
در طی فرآیند ارزیابی، ممکن است پروفایل های جعلی را با اسم تجاری و یا نام محصولات خودتان کشف کنید؛ اینها پروفایل هایی هستندکه به شما و کسب و کار شما تعلق ندارند. این پروفایل های جعلی می توانند برای برند شما مضر باشند، بنابراین حتما جعلی بودن آنها را گزارش دهید. شما می توانید اکانت های فیسبوک و توییتر خود را تأیید کنید تا طرفداران و هواداران شما بدانند که شما واقعی هستید.

گام پنجم: حساب های کاربری خود را تنظیم کنید و پروفایل های موجود را بهبود دهید.
تعیین کنید که از چه شبکه هایی و چگونه از آنها استفاده میکنید.
همان طور که تصمیم می گیرید از کدام شبکه های اجتماعی استفاده کنید، باید استراتژی خود را برای هر شبکه تعریف کنید.

به عنوان مثال، مدیر شبکه های اجتماعی برند آرایشی Cosmetics Benefit میگوید: “برای ارائه نکات آموزشی آرایشی، ما در استوری اینستاگرام و اسنپچت فعالیت میکنیم و توییتر برای خدمات و پاسخ دهی به مشتری تعییین شده است“.

ارائه توضیحاتی برای نوع و نحوه مأموریت هر شبکه، تمرین خوبی می تواند باشد. این توضیحات یک جمله ای به شما کمک می کند تا بر روی هدف خاص خود برای هر حساب کاربری در هر شبکه اجتماعی تمرکز کنید.

اگر نمی توانید بیانیه مأموریتی محکم برای یک شبکه اجتماعی خاص ایجاد کنید، شاید بهتر است در مورد اینکه آیا این شبکه برای شما ارزش فعالیت را دارد یا نه، تجدید نظر کنید.

حساب کاربری خود را تنظیم و بهینه سازی کنید.
هنگامی که تصمیم گرفتید بر روی کدام شبکه تمرکز کنید، زمان آن فرارسیده که پروفایلتان را ایجاده کرده یا پروفایل های موجود را بهبود بخشید، سپس آنها را با برنامه استراتژیک خود همسو کنید.

به طور کلی، دقت کنید که تمام فیلدهای پروفایل را پر کنید، از کلمات کلیدی استفاده کنید تا در موتور جستجو، کسب و کارتان پیدا شود و از تصاویر مناسبی برای هر شبکه استفاده کنید.

به یاد داشته باشید، بهتر است از کانال های کمتر با کیفیت بهتر استفاده کنید، به جای اینکه در همه شبکه های اجتماعی وجود داشته باشید.

گام ششم: الهام گرفتن
با اینکه منحصر به فرد و متمایز بودن برند مهم است، اما شما هنوز هم می توانید از کسب و کارهایی دیگری که در زمینه شبکه های اجتماعی عالی عمل می کنند، الهام بگیرید. داستانهای موفقیت در شبکه های اجتماعی داستان های موفقیت در همه شبکه های اجتماعی به ما نشان میدهند که برندها به طور مؤثر از ابزارهای خود استفاده کردهاند. شما معموال می توانید این موارد را در وب سایت شبکه های اجتماعی پیدا کنید.

(برای مثال، به داستان های موفقیت کسب وکارها در فیسبوک نگاهی بیندازید.) این مطالعات، بینش ارزشمندی به شما می دهد تا برای هر شبکه اجتماعی اهداف خود را تعیین کنید. برخی از برندها برندگان جوایزی در این زمینه هم شده اند.

توجه داشته باشید که هر یک از حساب های کاربری شما؛ صدا، لحن و سبک سازگار با برندتان را داشته باشد. ایجاد ثبات در سبک و لحن به فالوورها کمک می کند، تا بدانند از برند شما چه انتظاری داشته باشند. بنابراین آنها می دانند که چرا باید شما را فالوو کنند و چه تجربیاتی در تعامل با حساب های اجتماعی شما می توانند کسب کنند. این ثبات حتی زمانی که چندین نفر مختلف، درتیم شبکه های اجتماعی شما کار می کنند، مفید است.

یک راهنمای شبکه های اجتماعی ایجاد کنید، تا تمام تصمیمات شما در مورد صدا، لحن و سبک شما را مستند کند.

از فالوورهای خود بپرسید
مصرف کنندگان همچنین می توانند الهاماتی در رسانه های اجتماعی بدهند.یعنی چه؟
• مشتریان هد ِف شما چه صحبتی در رابطه با خرید آنالین می کنند؟
• چه چیزی در مورد خواسته ها و نیازهای آنها می توانید یاد بگیرید؟

اگر کانال های اجتماعی دارید، شما می توانید از فالوورهای موجود خود بپرسید که از شما چه می خواهند. فقط مطمئن شوید که آنچه را که می خواهند تحویلشان بدهید.

گام هفتم: ایجاد یک تقویم محتوا برای شبکه های اجتماعی
به اشتراک گذاشتن مطالب، ضروری است؛ اما داشتن برنامه ای برای به اشتراک گذاری دربهترین زمان نیز بسیار مهم است. تقویم محتوای شبکه های اجتماعی شما همچنین باید زمانی را برای تعامل با مخاطبین تان درنظر بگیرد، هرچند الزم است که این تعامل خود به خود انجام شود.

یک برنامه برای پست کردن مطالبتان ایجاد کنید.
تقویم محتوای شبکه های اجتماعی شما، تاریخ ها و زمان های انتشار انواع محتوا را در هر کانال لیست می کند. تقویم محتوا بهترین ابزار برای برنام هریزی همه فعالیت های شبکه های اجتماعی است. از تصاویر و به اشتراک گذاری لینک ها گرفته تا پست های وبالگ وِ ویدیو.... زمان ارسال و به روزرسانی محتوای شبکه های اجتماعی نیز این تقویم شامل می شود. تقویم شما تضمین می کند که پست های شما به طور مناسب کنار هم گذاشته می شوند و در بهترین زمان منتشر می شوند.

ترکیب محتوای خود را نیز مشخص کنید.
دقت کنید که تقویم شما، دربرگیرنده توضیحات بیانیه مأموریت هر پروفایل شبکه های اجتماعی باشد، به طوری که هر چیزی که پست می کنید باید در جهت رسیدن به اهدافتان عمل کند. برای مثال، شما می توانید تصمیم بگیرید که:
• 50درصد محتوا, باعث افزایش ترافیک سایت شما میشود.
• 25درصد محتوا از منابع دیگر جمع آوری میشود.
• 20درصد محتوا، از اهداف شرکت )فروش، تولید و ..( پشتیبانی می کند.
• 5درصد محتوا، در مورد منابع انسانی و فرهنگ شرکت خواهد بود.

قرار دادن انواع پست در تقویم محتوا به شما کمک خواهد کرد که نسبت به آنچه برنامه ریزی کرده اید، پایبند باشید. اگر از ابتدا شروع می کنید و مطمئن نیستید که چه نوع محتوا باید پست شود، قانون 20-80 را امتحان کنید:
• 80درصدِ پستهای شما، باید برای مخاطبانتان سرگرم کننده، آموزنده و اطلاع دهنده باشد.
• 20درصدِ پستهای شما، می تواند مستقیما برند شما را تبلیغ کند.

همچنین می توانید قانون شبکه اجتماعی یک سوم را نیز امتحان کنید:
• یک سوم محتوای شبکه اجتماعی شما، کسب و کارتان را تبلیغ، خوانندگان را تشویق و سود ایجاد کند.
• یک سوم محتوای شبکه اجتماعی شما، ایده ها و داستان هایی از رهبران فکری در حوزه کاریتان را به اشتراک بگذارد.
• یک سوم محتوای اجتماعی شما، شامل تعامالت شخصی با مخاطبین خود باشد.

زمانی که تقویم خود را تنظیم کردید، از ابزارهای برنامه ریزی استفاده کنید تا به جای به روزرسانی مداوم، پیام های شما به صورت حرفه ای آماده سازی شود. این امر به شما کمک می کند که زبان و فرمت پست های خود را بسازید.

گام هشتم: تست، ارزیابی و تنظیم استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی
استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی شما، یک سند بسیار مهم برای کسب و کارتان است و نباید تصور کنید که دقیقا در اولین تالش خود، آن را به دست خواهید آورد. وقتی شروع به اجرای برنامه خود و پیگیری نتایج می کنید، ممکن است متوجه شوید که برخی از استراتژی ها آن طور که پیش بینی کرده بودید، کارساز نیستند، درحالی که برخی دیگر حتی بهتر از انتظارتان کار می کنند.

اطلاعات خودتان را پیگیری کنید.
علاوه بر تحلیل هر شبکه اجتماعی (گام دوم را ببیند)؛ شما می توانید از پارامترهای UTM برای ردیابی بازدیدکنندگان شبکه اجتماعی تان در حین وب گردی آنها استفاده کنید، تا دقیقا ببیند که کدام پست های شما بیشترین ترافیک را به وب سایت شما می دهند.

دوباره ارزیابی کنید، آزمایش کنید و دوباره همه این کارها را انجام دهید.
زمانی که به داده های مناسبی دست یافتید، از آن برای ارزیابی مجدد استراتژی خود استفاده کنید. همچنین می توانید از آنها برای آزمایش بین پست ها، کمپین ها و استراتژی های مختلف استفاده کنید. آزمایش مدوام، به شما این امکان را می دهد که بفهمید چه چیزی درست یا اشتباه کار می کند، بنابراین شما می توانید استراتژی خود را اصلاح کنید.

تحقیقات همچنین می تواند راهی خوب برای فهمیدن کیفیت استراتژی شما باشد. از فالوورهای شبکه های اجتماعی، اعضای لیست ایمیل و بازدیدکنندگان سایت خود بپرسید که آیا شما نیازها و انتظارات آنها را برآورده می کنید و آنها چه چیز بیشتری می خواهند از شما ببیند. سپس مطمئن شوید آنچه را که به شما می گویند انجام خواهید داد.

در حوزه شبکه های اجتماعی، همه چیز به سرعت تغییر می کند. شبکه های جدید پدیدار می شوند، درحالی که برخی دیگر از طریق تغییرات مهم آماری از بین می روند. با یک استراتژی مناسب کسب و کار شما به خوبی در دوره های تغییر نیز ادامه خواهد یافت. همه این ها به این معنی است که استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی شما، باید یک سند زنده باشد که به طور مرتب به آن نگاه می کنید و بسته به نیازی که دارید، آن را تنظیم می کنید. اغلب به آن مراجعه کنید تا شما را در مسیر درست نگه دارد، اما از ایجاد تغییرات نترسید. پس بهتر است به اهداف، ابزارها و یا برنامه های جدید فکر کنید.

زمانی که استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را بروز می کنید، مطمئن شوید که تمامی افراد تیم شبکه اجتماعی شما، از آن مطلع شوند؛ بنابراین آنها می توانند با هم کار کنند تا به کسب و کار شما کمک کنند، تا بهترین حساب کاربری در شبکه اجتماعی را تشکیل دهید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top