تاریخ انتشار: 03 آبان 1388 - 00:00:00
کد خبر: 2821

پایان نامه های دانشجویی مثل آب خوردن خرید و فروش می شوند

برای تحقق این امر نیز کارشناسان بررسی‌های مختلفی را انجام داده‌اند تا بتوانند دانشگاه‌ها را از آموزش محوری به پژوهش محوری تغییر دهند و بسیاری از کارشناسان معتقدند که دانشجو حتی در دوره کارشناسی نیز باید با چگونگی تحقیق کردن آشنا شود و به جای این‌که بیشتر زمان خود را سر کلاس‌های آموزش دروس مختلف بگذراند همانند دوره‌های تحصیلات تکمیلی، زمان بیشتری را به تحقیق و پژوهش اختصاص دهند تا بتوانند با ارائه پایان‌نامه، مسئله و مشکلی را حل کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: پایان‌نامه‌های دانشجویی دغدغه اصلی دانشجویان به ویژه در دوره‌های تحصیلات تکمیلی است اما مؤسسات زیادی به صورت کاملاً علنی از این دغدغه سوء استفاده می‌کنند و با فروش پایان‌نامه‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی دانشجویان سال‌های قبل، حاصل تلاش آنان را به حراج گذاشته‌اند.

به گزارش« خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از فارس، توسعه کشورها همراه و همگام با توسعه و پیشرفت علمی آن‌ها پیش می‌رود و هر میزان سرعت توسعه علمی کشوری بیشتر باشد، قدرت و پیشرفت آن کشور نیز بیشتر خواهد بود. از این رو در چند سال اخیر در ایران نیز بحث تحقیق و پژوهش مورد توجه مسئولان قرار گرفته و برنامه‌های مختلفی در این رابطه تنظیم و تدوین شده است.

یکی از راه‌های رسیدن به پیشرفت علمی، پژوهش محور کردن دانشگاه‌ها، توسعه تحصیلات تکمیلی و وارد کردن پژوهش به مقاطع مختلف تحصیلی است.

برای تحقق این امر نیز کارشناسان بررسی‌های مختلفی را انجام داده‌اند تا بتوانند دانشگاه‌ها را از آموزش محوری به پژوهش محوری تغییر دهند و بسیاری از کارشناسان معتقدند که دانشجو حتی در دوره کارشناسی نیز باید با چگونگی تحقیق کردن آشنا شود و به جای این‌که بیشتر زمان خود را سر کلاس‌های آموزش دروس مختلف بگذراند همانند دوره‌های تحصیلات تکمیلی، زمان بیشتری را به تحقیق و پژوهش اختصاص دهند تا بتوانند با ارائه پایان‌نامه، مسئله و مشکلی را حل کنند.

اصلی‌ترین دغدغه دانشجویان مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا تهیه پایان‌نامه است و دانشجویان با انجام پایان‌نامه می‌توانند توانایی علمی خود را به دیگران نشان دهند و در بسیاری اوقات این پایان‌نامه راه جدیدی را برای فعالیت علمی آن‌ها و همچنین سایر دانشجویان باز می‌کند و در خیلی از مواقع حوزه فعالیت دانشجویان در آینده را این پایان‌نامه‌ها مشخص می‌کند.

سید حسین حسینیان، استاد دانشگاه امیرکبیر گفت: دانشجویان مقاطع دکترا 6 درس 3 واحدی می‌گذرانند که 24 واحد را به صورت پروژه تحقیقاتی و پایان‌نامه ارائه می‌دهند. یعنی دانشجویان دکترا از 4 سال دوره تحصیل خود، حدود 2 تا 5/2 سال را صرف مطالعات و تحقیق و انجام پایان‌نامه خود می‌کنند.

وی ادامه داد: دانشجویان دکترا بالای 50 درصد از زمان خود را به پایان‌نامه خود اختصاص می‌دهند. پایان‌نامه معمولاً مهمترین کار علمی دانشجو است زیرا این پایان‌نامه می‌تواند نشان دهد که قابلیت‌های این دانشجو چیست و چه برتری‌هایی نسبت به سایر دانشجویان دارد و این پایان‌نامه آینده حضور دانشجو در مراکز تحقیقاتی را برای دانشجویان تضمین می‌کند.

این استاد دانشگاه افزود: در کلاس درس دانشجو از استاد می‌آموزد و فعالیت خاصی انجام نمی‌دهد اما در پایان‌نامه دانشجو بیشترین فعالیت را انجام می‌دهد و تنها اساتید راهنمای دانشجویان هستند.

پایان‌نامه یکی از مهمترین بخش‌های تحصیلی دانشجویان است به طوری که فارغ‌التحصیلی دانشجویان در گرو ارائه و دفاع از پایان‌نامه و پروژه تحقیقاتیشان است.

اخیراً شاهد هستیم که آگهی‌های مختلفی در نزدیکی دانشگاه‌ها یا روی وب‌سایت‌ها مبنی بر فروش پایان‌نامه‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی نصب می‌شود و در این آگهی‌ها شماره تماس مؤسساتی که در زمینه خرید و فروش پایان‌نامه فعالیت دارند، دیده می‌شود.

خبرنگار فارس طی تماس با یکی از این مؤسسات خود را دانشجوی کارشناسی هوافضا معرفی کرد و از این مؤسسه خواست تا پایان‌نامه‌ای در موضوع موتورهای پیشران را خریداری کند. این مؤسسه پایان‌نامه‌ای را که به نام یک دانشجوی دانشگاه تهران بود و در سال 81 ارائه شده بود، به قیمت 90 هزار تومان معرفی کرد. نماینده این مؤسسه گفت: با تغییر در عنوان و در متن می‌توانید بار دیگر این پایان‌نامه را به نام خود ارائه کنید.

نماینده این مؤسسه ادعا کرد: در این مؤسسه در همه زمینه‌ها و رشته‌ها پایان‌نامه موجود است و در مقطع کارشناسی‌ارشد هر صفحه پایان‌نامه 600 تومان به فروش می‌رسد.

حسینیان استاد دانشگاه امیرکبیر گفت: فروش پایان‌نامه‌ها جنایت و خیانت به دانشجویان و کشور است و باید با این مسئله به طور جدی برخورد شود.

سعید سهراب‌پور، رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز در این خصوص گفت: اساتید دانشگاه باید به روز باشند تا پایان‌نامه‌هایی را که ارائه می‌شوند، بشناسند. همچنین برای تسهیل نیز پایگاه اینترنتی در وزارت علوم ایجاد شده که لیست پایان‌نامه‌های ارائه شده در آن موجود است و اساتید با مراجعه به این سایت می‌توانند با پایان‌نامه‌های ارائه شده آشنا شوند.

اکنون آدرس و شماره تماس مؤسسات فروش پایان‌نامه به راحتی قابل دسترس است و با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توان با بسیاری از این مؤسسات آشنا شد، به همین دلیل به راحتی می‌توان این مؤسسات را شناسایی و با آن‌ها برخورد قانونی کرد.

رئیس دانشگاه شریف تأکید کرد: وزارت علوم با شناسایی این مؤسسات باید آن‌ها را معرفی و از آن‌ها شکایت کند.

گزارش از: منصوره فرهانی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top