تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/06/25 - 00:12
کد خبر: 282215

وساطت مسئولان دانشگاه گلستان بین دانشجویان و خوابگاه‌داران +عکس

نزدیک به شروع سال تحصیلی جدید هستیم و برخی از دانشجویان دانشگاه گلستان به وضع موجود خوابگاه‌های غیردولتی معترض و مدعی هستند که این خوابگاه‌ها شرایط خوبی از نظر امکانات رفاهی ندارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی مشکلات زیادی برای دانشجویان به همراه دارد. هرچند بسیاری از دانشگاه‌ها به هنگام انتخاب رشته ظرفیت خوابگاه‌ها را در دفترچه کنکور اعلام می‌کنند؛ اما برخی دانشجویان بدون در نظر گرفتن این موضوع پس از قبولی در رشته مورد نظر خود راهی شهر دیگر می‌شوند و زندگی در خوابگاه دانشجویی را انتخاب می‌کنند. 

خوابگاه‌های غیردولتی با مشکلات اقتصادی مواجه هستند و پرداخت هزینه‌ آن برای دانشجویان دشوار است؛ هرچند دانشجویان از این خوابگاه‌ها رضایت ندارند؛ اما مجبور به سکونت در آن هستند. نزدیک به شروع سال تحصیلی جدید هستیم و برخی از دانشجویان دانشگاه گلستان به وضع موجود خوابگاه‌های غیردولتی معترض هستند و می‌گویند که این خوابگاه‌ها شرایط خوبی از نظر امکانات رفاهی ندارد.

وساطت مسئولان دانشگاه گلستان بین دانشجویان و خوابگاه‌داران +عکس

تعداد ۶ پانسیون در شهر گرگان و علی آباد وجود دارد که دانشجویان در آن اقامت دارند. به گفته یکی از دانشجویان دانشگاه گلستان با اینکه در دفترچه کنکور قید شده است که دانشگاه دارای خوابگاه نیست؛ اما ۶۰۰ دانشجو ساکن آن هستند که از دانشگاه توقع رسیدگی به مشکلات دانشجویان را دارند.

تهدید به توبیخ، اخراج از سوی مقامات دانشگاه گلستان از جمله گلایه‌های بود که برخی دانشجویان مطرح کرده بودند و اینکه صدای اعتراض این دانشجویان به جای نمی‌رسد به همین منظور خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو پیگیر این ماجرا شد و به گفتگو با غلامرضا خوش فر، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه گلستان پرداخت.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه گلستان با تکذیب ابن موضوع می گوید: دانشگاه گلستان اصلا دارای خوابگاهی ملکی نیست و حتی یک تخت خوابگاه دولتی در این دانشگاه وجود ندارد، همه دانشگاه‌ها پانسیون و خوابگاه غیردولتی دارند که زیر نظر بخش خصوصی اداره می‌شود. دانشگاه ما هم از فرصت و ظرفیت این خوابگاه‌ها استفاده می‌کند و دانشجویان را برای سکونت به این خوابگاه‌ها ارجاع می‌دهد.

وی در رابطه با نارضایتی دانشجویان از وضعیت این خوابگاه‌ها می افزاید: از اعتراض دانشجویان اطلاع دارم و در جریان مشکل بین دانشجویان و خوابگاه داران هستم؛ اما حل این مشکل به عهده دانشگاه نیست و ما می‌توانیم دانشجویان را از قیمت‌های این خوابگاه‌ها مطلع کنیم تا حق آنها تضیع نشود.

اما اینکه دانشگاه چه وظیفه‌ای در قبال این دانشجویان دارد نکته بود که معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه گلستان به آن اشاره کرد و ادامه می دهد: وظیفه قانونی ما نظارت بر این خوابگاه‌ها نیست؛ هر چند که جلساتی با حضور خوابگاه داران به منظور بررسی مشکلات دانشجویان برگزار می‌کنیم. می‌دانم که خوابگاه‌ها وضعیت خوبی ندارند و به این دلیل است که آنها رقیب ندارند و سرمایه‌گذاران معدودی در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند که نمی‌توانند نیاز دانشجویان را برآورده کنند.

خوش فر با اشاره به مشکلات و چالش‌های که بین خوابگاه داران و دانشجویان وجود دارد، می گوید: همه این مسائل به شرایط اقتصادی خوابگاه‌ها برمی‌گردد، دانشجویی که از طبقه ضعیف به دانشگاه آمده است و باید شهریه بپردازد و در کنار آن باید هزینه خوابگاه را پرداخت کند، برای همین به دانشجو فشار مالی وارد می‌شود و درقبال این از دانشجو سفته دریافت می‌شود؛ اما در پایان ترم تحصیلی خوابگاه دار معترض است و به ما می‌گوید که دانشجویانی که به خوابگاه می‌فرستید، اجاره بهای ما را نداده است.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه گلستان، با بیان اینکه دانشجویان به هنگام انتخاب رشته به این نکته واقف هستند که دانشگاه به آنها خوابگاه نمی‌دهد، می افزاید: در حد مقدور از وضعیت این خوابگاه‌های غیر دولتی نظارت می‌کنیم؛ اما دخالت نمی‌کنیم سعی کردیم تعرفه آب که خوابگاه دار می‌پردازد به کمک مسئولان استان و اداره آب و فاضلاب به صورت تعرفه فضای آموزشی حساب و پرداخت شود؛ در غیراین صورت هزینه برای  خوابگاه دار نجومی می‌شود و قیمت خوابگاه را برای دانشجو افزایش می‌دهد

وساطت مسئولان دانشگاه گلستان بین دانشجویان و خوابگاه‌داران +عکس

صربرا زینتی، مدیر یکی از پانسیون‌های غیر دولتی شهر گرگان و علی آباد نیز معتقد است که دانشجو حق اعتراض دارد وقتی دانشجویی در دانشگاه دولتی پذیرفته شده است توقع و انتظار خوابگاه دولتی و بدون شهریه را دارد؛ در حالی که از نبود خوابگاه دولتی آگاه است؛ برای همین از اینکه پولی باید پرداخت کند ناراحت می‌شود و دانشجویان از ما توقع هتل ۵ ستاره را دارند.

مدیر این پانسیون‌های غیر دولتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، می گوید: دانشجویان در صورت خرابی تجهیزات توقع دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به خواسته آن‌ها رسیدگی شود و همیشه معترض به شرایط موجود است و نگاه خصمانه‌ای به ما دارند؛در حالی که با توجه به شرایط موجود اقتصادی ما تنها ۱۰ درصد هزینه را افزایش داده ایم.

مدیر این پانسیون غیردولتی با بیان اینکه نظارت و کنترل شدیدی از سوی مسئولان دانشگاه بر پانسیون‌ها وجود دارد، می افزاید: کارشناسان دانشگاه برخی مواقع ساعت ۷ صبح در پانسیون جهت نظارت حضور پیدا می‌کنند و از سوی امور دانشجویی دانشگاه تحت فشار بوده ایم و دانشگاه روی ما نفوذ بسیار دارد و ما به حال خودمان رها نشده ایم.

نارضایتی دانشجویان دانشگاه گلستان از وضعیت خوابگاه‌هایی که در آن سکونت دارند و نارضایتی خوابگاه‌دارن به دلیل توقعات بالای دانشجویان، گلایه‌هایی است که هر دو طرف مطرح کردند؛ اما معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه گلستان معتقد به ارائه کمک منطقی هم به دانشجویان و هم به خوابگاه دار است و در این رابطه می‌گوید: برای حل این مشکلات انرژی، آبرو و وقت برای پیگیری گذاشتیم تا مشکل حل شود؛ چرا که دلمان برای دانشجو سوخته است؛ اما کسی نمی‌گوید که ما مدافع حقوق دانشجو هستیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top