تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/06/27 - 08:22
کد خبر: 282610

همه‌ی چیزهایی که یک دانشجوی جدیدالورود باید از مشروطی تا معدل الف بودن بداند؛

فوت و فن‌های نانوشته‌ی دانشگاه را از بر کنید

فوت و فن‌های نانوشته‌ی دانشگاه را از بر کنید

بسیاری از دانشجویان با چارچوب‌های نانوشته در دانشگاه‌، چم و خم‌های مسیر گذران دوران دانشجویی، اصطلاحات مهم و کاربردی این دوران و مواردی از این دست آشنا نیستند. این موارد می‌تواند در پیش‌برد بهتر امور دانشجو در چهار سال تحصیلی و بهبود یک زندگی کاملا دانشجویی کمک کند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در حالی که کلاس‌های درس دانشجویان در بسیاری از دانشگاه‌ها آغاز شده و کلاس درس جدیدالورودها نیز بعد از ثبت‌نام حداکثر تا هفته‌ی دوم مهرماه آغاز می‌شود، شاید بسیاری از دانشجویان با چارچوب‌های نانوشته در دانشگاه‌، چم و خم‌های مسیر گذران دوران دانشجویی، اصطلاحات مهم و کاربردی این دوران و مواردی از این دست خیلی آشنا نباشند.

اتفاقا این قبیل موارد می‌تواند در پیش‌برد بهتر امور دانشجو در چهار سال تحصیلی کمک کرده و او را از بسیاری از مخمصه‌ها رهایی بخشد. مخمصه‌هایی که غالب‌شان به علت اطلاعات کم دانشجویان و عدم آشنایی با همین چارچوب‌های نانوشته، دامن ان‌ها را می‌گیرد.

در ادامه به مهمترین اصطلاحاتی که اکثر دانشجویان تا پیش از ورود به دانشگاه صرفا درباره آن ممکن است شنیده باشند اما دورنمای قابل توجهی ندارند می‌پردازیم:

حذف و اضافه چیست؟
آیین و مقررات حذف و اضافه
دانشجو پس از آغاز نیمسال تحصیلی می‌تواند در فرصتی که در تقویم آموزشی تعیین شده (که معمولا دو هفته بعد از انتخاب واحد اصلی است) اقدام به حذف یا اخذ دروسی در صورت موافقت گروه آموزشی مربوطه کند.

در این‌جا به برخی از قوانین و قواعد کلی پیرامون مبحث حذف و اضافه میپردازیم:
شما در حذف و اضافه می‌توانید حداکثر دو درس را اخذ یا دو درس که قبلا انتخاب کردید، را حذف کنید مشروط بر آن که تعداد واحدهای باقی‌مانده از حداقل مجاز کمتر و از حداکثر مجاز بیشتر نشود. توجه داشته باشید که این محدودیت شامل تعداد دروس است نه تعداد واحد.

حذف و اضافه در ترم تابستان وجود ندارد
در دو روز حذف و اضافه تمام دانشجویان می‌توانند به ترمیم دروس انتخابی خود بپردازند و برخلاف ثبت نام اصلی که اولویت سال ورودی دانشجویان وجود دارد، همه همزمان حذف و اضافه را انجام میدهند.

با وجود شرایط محدودیت دو درس در هنگام حذف و اضافه، اما با اجازه دانشکده و تایید مدیر گروه شما مجاز هستید بیش از دو درس را در هنگام حذف و اضافه اخذ و یا حذف نمایید. این شرایط منوط به اجازه دانشکده مربوطه می‌باشد و معمولا به صورت مراجعه حضوری و اعلام شرایط  به شما اجازه انتخاب دروس اضافی داده خواهد شد.

چند نکته و توصیه در زمان حذف و اضافه
منظور از ترمیم ثبت نام که در بعضی دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، همان حذف واضافه است. در زمان انتخاب واحد اصلی عجله نکنید شاید دروسی که با اساتیدی که مدنظرتان باشد، شاید در زمان حذف واضافه ثبت شوند. دانشجویانی که از لحاظ کمیت و کیفیت در واحدهای خود مشکلی ندارند، لطفا در زمان حذف و اضافه بدنبال ماجراجویی نباشند چون ممکن است اشتباهاتی که قابل بازگشت نباشد مرتکب شوند.

بررسی شرایط حذف اضطراری
در هنگام حذف اضطراری لازم است که دانشجویان به تک تک شرایط زیر توجه کافی داشته باشند:
- دانشجو در طول دوران تحصیل، فقط دوبار اجازه استفاده از حذف اضطراری را دارد.
- تعداد واحد‌های باقی‌مانده پس از انجام حذف اضطراری نباید پایین‌تر از ۱۲واحد باشد.
- دانشجویی که در پورتال دانشگاه ادعای فارغ‌التحصیلی کرده باشد، اجازه حذف درس ندارد.
- دانشجویان در هنگام حذف اضطراری میبایستی به شرایط هم‌نیاز و پیش‌نیاز دروس توجه کنند چراکه حذف چنین دروسی منجر به حذف دروس وابسته بعدی آن نیز خواهد شد.
- حذف دروس عملی مانند آزمایشگاه، کارگاه، کارآموزی، پروژه، تربیت بدنی و ... امکان پذیر نیست هم‌چنین حذف دروسی که پیش‌نیاز این دروس باشند نیز غیر‌مجاز است.
- حذف اضطراری در سوابق تحصیلی دانشجو درج می‌گردد.
- درشرایطی که حذف درس هم‌نیاز یا پیش‌نیاز منجر به کمتر شدن تعداد واحد‌ها از حد نصاب مجاز گردد، حذف اضطراری انجام نمی‌شود.
- دانشجویانی که در ترم قبل مشروط شناخته شده‌اند و ملزم به انتخاب۱۲ الی ۱۴ واحد هستند، موافقت اساتید دروس مورد تقاضا جهت حذف برایشان الزامی است.
- پس از پایان مهلت تعیین شده در تقویم آموزشی دانشگاه، هیچ درخواستی پذیرفته نمی‌شود.
- دانشجویان پس از انجام حذف اضطراری حتما از نتیجه آن پرینت تهیه نمایند.

مراحل تقاضای حذف اضطراری
با عنایت به اینکه مراحل اداری هر دانشگاه شرایط متفاوتی دارد اما کلیت مراحل انجام حذف اضطراری به صورت زیر است:
دانشجویی که شرایط حذف اضطراری که در بالا بیان شد را دارد، باید در زمان مقرر که در تقویم آموزشی دانشگاه ذکر شده اقدام به تهیه فرم حذف اضطراری کرده و آن را با دقت پر کند. پس از آن دانشجو باید تایید استاد مشاور و معاون آموزشی دانشکده را اخذ کرده و برگه را طبق زمان‌بندی به آموزش دانشکده ارجاع دهد.

در صورت موافقت مبنی بر حذف درس، دانشجو باید مراتب را به اطلاع استاد درس مورد حذف رسانده و از طریق پورتال آموزشی از حذف درس مزبور اطمینان حاصل کند.

تفاوت دوره روزانه و شبانه
تحصیل در دوره روزانه به چه معناست؟
دوره روزانه در دانشگاه‌های تحت نظر وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا سایر نهادهای رسمی کشور تعریف می‌شود.

دانشگاه‌هایی که مجری رشته‌های روزانه می‌باشند معمولأ امکانات رفاهی مناسبی نظیر خوابگاه‌های تحت نظر دانشگاه، وام دانشجویی، کار دانشجویی و غیره را برای رفاه دانشجویان فراهم میاورند. ساعات تشکیل کلاس‌ها به صورت معمول از صبح تا عصر می‌باشد و دانشجو موظف است بر اساس واحدهای درسی انتخابی و ساعات مقرر شده به طور تمام وقت در دانشگاه حضور یابد.

توجه داشته باشید که با انتخاب و قبولی در این دوره تحت هر شرایطی ملزم به ثبت نام و تحصیل می‌باشید. در غیر این صورت سال بعد از شرکت در کنکور سراسری محروم خواهید شد. این دوره به دلیل بورس تحصیلی و معافیت از پرداخت هزینه متقاضیان بیشتری دارد و به طبع رقابت برای قبولی در این دوره سخت‌تر است.

محصلان در این دوره متعهد می‌شوند به ازای تحصیل رایگان پس از پایان تحصیل در کشور مشغول به کار شوند. مدت زمان این تعهد بسته به منطقه تحصیلی دانشجو متفاوت است، بدین گونه که برای دانشجویان منطقه یک کشور به ازای هر ترم، شش ماه کار و برای منطقه دو به ازای هر ترم، یکسال کار در تعریف شده است. دریافت دانشنامه و زیرنمرات اصلی تنها با انجام این تعهد یا پرداخت هزینه تحصیلی به صورت یکجا در پایان تحصیل امکان پذیر می‌باشد.

تحصیل در نوبت دوم چگونه است و چه شرایطی دارد؟
این دوره که به تازگی از عنوان شبانه به نوبت دوم تغییر نام داده است نیز در دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فن آوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا سایر نهادهای رسمی کشور تعریف می‌شود. دانشجویان این دوره از تمامی شرایط و امکانات تحصیلی فراهم شده در دوره روزانه برخوردار اند. به بیان دیگر کیفیت ارائه دروس، چگونگی ارزیابی دانشجو، محیط آموزشی و اساتید، فلوچارت واحدهای درسی رشته تحصیلی، آیین نامه‌های اصلی، تسهیلات و وام دانشجویی یکسان است.

تنها تفاوت در پرداخت شهریه اندک دانشگاه می‌باشد که بسته به مقررات دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت است. بر خلاف تصورات عمومی کلاس‌های نوبت دوم نیز همانند دوره روزانه در طول روز برگزار می‌شود و دانشجویان از همان کلاس‌های دانشجویان دوره روزانه بهره‌مند می‌شوند. جهت حفظ منافع دانشجویان نوبت دوم، سقف ترم‌های تحصیلی مجاز معمولا دو ترم بیشتر از سایر محصلان است.

در مورد شرایط واگذاری خوابگاه به دانشجویان دوره نوبت دوم، کاملا بسته به شرایط رفاهی دانشگاه است. اما ملزما دانشگاه موظف به ارائه خوابگاه به دانشجویان نوبت دوم نیست. به دلیل عدم تعلق خوابگاه از سوی دانشگاه در تمامی دوران تحصیل و هزینه بر بودن تحصیل و غیره اخذ پذیرش در این دوره غالبا به صورت بومی و استانی صورت می‌گیرد. پیشنهاد ما این است که اگر شرایط خوابگاه برای شما مهم است، حتما پیش از انتخاب آن دانشگاه به دانشجویان شبانه مراجعه و از وضعیت ارائه خوابگاه مطمئن شوید، چرا که روال تخصیص خوابگاه به دانشجویان در سالیان مختلف معمولا به یک صورت است.

محصلان این دوره با پرداخت شهریه دانشگاه تعهدی در خصوص انجام کار در کشور متقبل نمی‌شوند و قادراند پس از فارغ التحصیلی دانشنامه و زیر نمرات اصلی خود را از دانشگاه دریافت نمایند. لازم به ذکر است که عنوان نوبت دوم در دانشنامه تحصیلی دانشجو ذکر نخواهد شد. البته این موضوع بسته به قوانین و مقررات وزارت دانشگاه مربوطه در سال‌های مختلف، متفاوت می‌باشد و امکان تغییر آن وجود دارد.

بررسی آیین‌نامه‌های آموزشی مربوط به معرفی استاد در دانشگاه

شیوه اخذ معرفی به استاد در دانشگاه دولتی
طبق تبصره ۲ ماده ۱۱ آئین‌نامه آموزشی در صورتی که دانشجو برای اتمام دوره تحصیل خود تنها یک درس باقی مانده داشته باشد، می‌تواند با نظر دانشگاه و تایید استاد امتحان آن درس را از طریق معرفی به استاد بگذراند.

با توجه به همین ماده، شرایط استفاده دانشجویان از شرایط معرفی به استاد به صورت زیر است:
دانشجو فقط یک درس باقی مانده داشته باشد.

دانشجو یکی از شرایط زیر را داشته باشد :
- درس مربوطه را در آخرین نیمسال مردود شده باشد.
- در مقاطع بالاتر پذیرفته شده باشد.
- درس مورد نظر در آن نیمسال ارائه نشده باشد.
- سنوات تحصیلی دانشجو به پایان رسیده باشد.
- پس از مشمول بودن دانشجو طبق شرایط فوق استاد درس مربوطه با اخذ درس به صورت معرفی به استاد موافقت کند.

شیوه اخذ معرفی به استاد در دانشگاه پیام نور
دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته که برای تمام کردن دوران تحصیل خود فقط دو درس نظری باقی مانده داشته باشند می‌توانند از قانون معرفی به استاد استفاده کنند. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد هم اگر تنها یک درس نظری باقی مانده داشته باشند می‌توانند از آن استفاده کنند.

لازم به ذکر است که وقتی گفته می‌شود یک یا دو درس یعنی یک یا دو عنوان درس و تعداد واحد آن مهم نیست و اگر دانشجو آن درس یا دروس را بگذراند فارغ التحصیل می‌شود.

نکات مهم:
- شرایط معرفی به استاد برای دروس عملی و کارآموزی قابل اجرا نیست.

- در شرایط معرفی به استاد کل شهریه ثابت و متغیر واحد های مزبور از دانشجو دریافت می‌شود.

- پرداخت حق الزحمه استاد بابت طرح سوال، حضور در جلسه امتحان و تصحیح برگه امتحانی مطابق آخرین تعرفه حق التدریس محاسبه می‌گردد.

شیوه اخذ معرفی به استاد در دانشگاه آزاد اسلامی
اگر دانشجویی در یک نیمسال برای فراغت از تحصیل حداکثر دو درس نظری به ارزش ۴ واحد داشته باشد، می‌تواند تنها برای یک مرتبه خارج از تقویم دانشگاه انتخاب واحد کرده و در فرصتی که از طرف گروه آموزشی مربوط مشخص می‌شود درس یا دروس مدنظر خود را به صورت معرفی به استاد اخذ کند و در همان نیمسال بگذراند.

نکات مهم:
- شرایط معرفی به استاد فقط برای دروس نظری می‌باشد.
- در شرایط معرفی به استاد نصف شهریه ثابت علاوه بر شهریه متغیر دروس مزبور از دانشجو اخذ می‌گردد.
- پرداخت حق الزحمه استاد بابت طرح سوال، حضور در جلسه امتحان و تصحیح برگه امتحانی مطابق آخرین تعرفه حق التدریس محاسبه می‌گردد.
- دانشجو ابتدا بایستی از گذراندن کلیه دروس اطمینان حاصل کند. پس از آن تقاضای خود را از طریق پیشخوان خدمت دانشگاه یا نزد کارشناس گروه ارائه نماید.

سپس برای دریافت معرفی به استاد درس مربوطه مراحل زیر را باید طی کند:
۱. مراجعه به مدیر گروه برای امضای فرم و تعیین استاد

۲. مراجعه مجدد به کارشناس گروه برای تحویل پاسخنامه مهر شده به دانشجو

۳. مراجعه به استاد مشخص شده جهت برگزاری امتحان

۴. شرکت در امتحان

چند نکته درباره اخذ معرفی به استاد
استاد مربوطه برای اخذ معرفی به استاد چه کسی می‌تواند باشد؟
این موضوع به مرکز آموزش دانشگاه بستگی دارد و استادی که مرکز آموزش تعیین کند در صورت موافقت ایشان، استاد شما خواهد بود. بنابراین هیچ محدودیتی در انتخاب اساتید وجود نخواهد داشت.

اصولا باید هر آنچه که در لیست منابع نوشته شده در امتحان استفاده شود اما از آنجا که اختیار با استاد است، ایشان می‌توانند مواردی مثل حجم مطالعه و ... را تغییر بدهند و در یک جمله می‌توان گفت: " همه چیز به استاد بستگی دارد"

همانطور که قبلا گفته شد در تقویم آموزشی روزهای خاصی برای امتحانات معرفی به استاد در نظر گرفته می‌شود.

در بعضی مراکز به جای مفهوم معرفی به استاد هنوز از عنوان قدیمی تک‌درس استفاده می‌کنند که در اینباره باید بگوییم که این اصطلاح همان معرفی به استاد است.

بررسی آیین‌نامه‌های آموزشی مربوط به تغییر رشته در دانشگاه
بر اساس ماده ۵۸ آیین‌نامه آموزشی منتشر شده توسط وزارت علوم در سال ۱۳۹۳ بیان شده است که دانشجو در دوران تحصیل در مقطع کاردانی و کارشناسی پیوسته از رشته‌ای به رشته دیگری تغییر رشته دهد. بنابراین تغییر رشته فقط محدود به مقطع کاردانی و کارشناسی پیوسته می‌شود و دانشجویان کارشناسی ناپیوسته مجاز به تغییر رشته نیستند. حال این که این تغییر رشته به شرایط دانشجو و موافقت دانشگاه بستگی دارد که در ادامه بیان می‌کنیم.

شرایط دانشجو برای تغییر رشته
در ابتدا دانشجویان عزیز باید داشتن صلاحیت تغییر رشته را بررسی نمایند و پس از برخوردار بودن صلاحیت‌های ذکر شده اقدام به درخواست تغییر رشته نمایند. حال به بررسی این شرایط می‌پردازیم:
- وجود رشته مورد نظر دانشجو در دانشگاه محل تحصیل
- موافقت گروه آموزشی مبدا و مقصد و همچنین تایید شورای آموزشی دانشگاه
- بلامانع بودن ادامه تحصیل دانشجوی متقاضی در رشته پیشین خود از نظر مقررات آموزشی (عدم مشروطی بیش از دو ترم و داشتن حد نساب نمره معدل)
- گذراندن حداقل یک ششم و حداکثر یک سوم کل واحد‌های رشته پیشین (در برخی از منابع این عدد ۱۲ واحد در دوره کاردانی و ۲۴ واحد در دوره کارشناسی اعلام شده)
- داشتن شرط معدل ۱۲ به ازای تمام واحد‌های گذرانده شده دانشجو در رشته پیشین
- بیشتر بودن نمره اکتسابی دانشجو از نمره آخرین فرد پذیرفته شده در آزمون سراسری در گروه آموزشی مقصد. برای تصدیق این نکته نیاز به تاییدیه سازمان سنجش آموزش کشور است.
- بنابراین باید رتبه دانشجو از آخرین رتبه قبول شده در رشته مقصد بیشتر باشد.
- امکان ادامه تحصیل دانشجو در رشته و یا گرایش جدید در سنوات باقی‌مانده.

نکته ۱: دانشجو در هر دوره تحصیل تنها یک بار امکان تغییر رشته یا گرایش با رعایت شرایط را دارد.

نکته ۲: دانشجویان در صورتی که در رشته روزانه رشته مقصد نمره کافی را ندارند می‌توانند در نوبت دوم (شبانه) همان رشته مشغول به تحصیل شوند. به عنوان مثال اگر دانشجو قصد تغییر رشته از روزانه کامپیوتر به روزانه مکانیک را دارد و رتبه کافی رشته مکانیک را ندارد، می‌تواند در نوبت دوم (شبانه) مکانیک شانس خود را امتحان کند. در این صورت دانشجو موظف به پرداخت هزینه نوبت دوم را دارد.

نکته ۳: اگر در رشته مقصد، برای ورود دانشجویان مصاحبه و یا ضوابط گزینش وجود داشته است، قبولی دانشجو موکول به احراز شرایط مصاحبه و یا ضوابط گزینش است و دانشجو باید در آنها نیز نمره قبولی بگیرد.

شیوه اقدام دانشجو برای تغییر رشته
همانگونه که در بخش پیشین ذکر شد، اولین قدم برای اقدام به تغییر رشته این است که بررسی شود آیا گروه آموزشی مبدا با درخواست دانشجو موافقت به عمل می‌آورد یا خیر؟ بنابراین اولین گام را باید از درون آموزش دانشکده آغاز نمود. پس از تایید نیز باید با آموزش دانشکده مقصد نیز پرس‌و‌جویی به عمل آید که موافقت آنها نیز درنظر گرفته شود.

اولین گام برای اقدام به تغییر رشته، دریافت موافقت گروه آموزشی مبدا و مقصد می‌باشد.

حال باید بررسی نمود که کدام بخش دانشگاه وظیفه رسیدگی به درخواست‌های تغییر رشته دانشجو را دارد. در مورد تغییر رشته شورای بررسی موارد خاص وظیفه بررسی و تایید صلاحیت درخواست‌های تغییر رشته دانشجویان را دارد. حال اینکه درخواست دانشجو توسط این شورا و با در اختیار داشتن آیین‌نامه‌ها، بررسی و پاسخ داده خواهند شد. بنابراین دانشجویان ابتدا باید درخواست خود را از طریق شورای بررسی موارد خواص پیگیری نمایند. دانشجوی متقاضی باید درخواست خود را به انضمام مدارک لازم حداقل ۶ هفته قبل از آغاز نیمسال تحصیلی جدید به آموزش دانشگاه محل تحصیل ارائه دهد.

دانشجوی متقاضی باید حداقل ۶ هفته قبل از آغاز نیمسال تحصیلی جدید، مدارک خود را به آموزش دانشگاه و شورای بررسی موارد خاص ارائه کند.

همچنین این نکته بسیار مهم است که اگر تعداد واحد‌های دروس پذیرفته نشده به حدی باشد که امکان گذراندن این واحد‌ها در طول مجاز تحصیل (برای کارشناسی ۱۰ ترم تمام) مقدور نباشد، تقاضای تغییر رشته دانشجو توسط شورا رد می‌شود می‌شود. لازم به ذکر است که پس از اینکه دانشگاه با تقاضای تغییر رشته دانشجو موافقت کرد، دانشجو باید در نیمسال بعدی تحصیلی در رشته جدید ثبت نام و انتخاب واحد نماید.

نکته: اگر در حین درخواست تغییر رشته، دانشجوی درخواست انتقالی نیز داده باشد و با درخواست وی موافقت شده باشد، تغییر رشته همراه با انتقالی بلامانع است.

معادل‌سازی دروس گذرانده
بر اساس مصوبه‌های وزارت علوم، دروسی که دانشجو در رشته پیشین خود آنها را گذرانده، در رشته جدید معادل‌سازی می‌گردد. البته بر اساس ماده ۶۷ این نکته حائز اهمیت است که تشخیص این دروس بر عهده گروه آموزشی رشته مقصد می‌باشد. این تشخیص به نمره دانشجو نیز بستگی دارد. به عنوان مثال اگر دانشجو در درسی (به عنوان مثال ریاضی دو) نمره کمتر از ۱۲ کسب کرده، ممکن است گروه آموزشی تشخیص دهد این درس باید مجددا توسط دانشجو اخذ شود.

اگر دروسی توسط گروه آموزشی مقصد پذیرفته شود، نمره این دروس در معدل کل محاسبه می‌گردد، ولی نمرات درس‌های پذیرفته نشده در میانگین معدل نهایی محاسبه نمی‌شود، ولی همچنان در کارنامه دانشجو باقی خواهد ماند.

نکته: اگر میانگین کل واحد‌های پذیرفته نشده کمتر از ۱۲ باشد، با تصمیم شورای آموزشی دانشگاه، ممکن است یک ترم مشروطی در سابقه تحصیلی دانشجو در ترم جدید منظور شود.

قانون مشروطی در دانشگاه‌ها
بر اساس تعریف آیین نامه آموزشی دوره های کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، چنانچه معدل نمرات هر نیم سال (هر ترم) دانشجو کمتر از ۱۲ بشود، آن دانشجو در آن نیم سال مشروط تلقی شده و در نیم سال بعد (به جز نیم سال آخر) حق انتخاب بیشتر از ۱۴ واحد را نخواهد داشت.

برای اطلاعات بیشتر درباره شرایط و آیین‌نامه‌ها، مقاله شرایط مشروطی برای دوره کارشناسی ارشد را مطالعه کنید.

پس اگر از دوستتان پرسیدید این ترم چند واحد داری؟ گفت ۱۴ تا احتمالا ترم پیش مشروط شده.

این که چرا ۱۴ واحد و چرا اینگونه است مهم نیست! مهم این است که اگر شما مشروط شوید بر اساس این قانون بسیار عقب خواهید افتاد و اگر بیش از ۳ ترم متوالی یا غیر متوالی (فرقی ندارد) مشروط شوید به احتمال زیاد شما از دانشگاه اخراج خواهید شد.

ذکر این نکته قابل توجه است که در صورت یک ترم مشروطی، این شرایط فقط در کارنامه شما قابل مشاهده است و هیچ نامه‌ای به منزل شما ارسال نمی‌گردد. اما در صورتی که مشروط می‌شوید خانواده را حتما در جریان قرار دهید، چرا که با دو ترم مشروطی آنها خبر‌دار خواهند شد.

اگر یک یا دوترم مشروط شده‌اید، باید بگویم خب خیلی بیشتر باید مراقب باشید و درس بخوانید و باید هرچه بیشتر سعی بر جبران داشته باشید. حال اگر جزء آن دسته از دانشجویان هستید که سه ترم مشروط شده‌اید، دیگر همه چیز بسته به مرام دانشکده و دانشگاهتان است. چرا که سه ترم دانشجوی با سه ترم مشروطی قانوناً دانشجوی اخراجی تلقی می‌شود که باز هم برای هر دانشگاه اوضاع متفاوت است. ممکن است شما را به کمیسیون ارجاع دهند و بتوانید باز هم ادامه تحصیل بدهید و یا اینکه بر نظر دانشگاه اخراج شوید.موارد استثنایی برای شرایط مشروطی وجود دارند. برای افراد دارای پرونده پزشکی، شرایط خانوادگی و ... قوانین مشروطی متفاوت خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر شرایط حذف اضطراری دروس برای دانشجویان را نیز بخوانید. این مقاله به شما کمک می‌کند دروسی که ممکن است برایتان مشکل‌آفرین شود را پیش از آزمون حذف نمایید. همچنین می‌توانید از طریق مقاله نحوه انتخاب واحد در ترم تابستانی برخی از دروس را در ترم تابستانی اخذ نمایید.

چکارکنیم که مشروط نشویم؟
۱. اگر حس می‌کنید مشکل از رشته شما ‌است، برایش چاره‌ای بیاندیشید!
این امری کاملا طبیعی است که گاهی از رشته‌ای که در آن در حال تحصیل هستید لذت نبرید. این مشکل در ترم‌های اول دانشگاه به طبع بیشتر است. دانشجویان با ورود به دانشگاه، به دلیل عدم شناخت کافی از رشته مورد نظرشان، ممکن است دچار دلزدگی و یأس شوند. دوستان عزیزم! این اتفاق طبیعی است و برای بسیاری از ما‌ رخ داده است.

حال اینکه باید چکار کنید؟! بهتر است رشته خود را واقعی‌تر و منطقی‌تر بشناسید. از اساتید و دانشجویان ترم‌بالایی خود کمک بگیرید و رشته خودتان را بهتر درک کنید. شرایط بازار کار رشته‌تان را تحلیل کنید. این که بدانید در بازار کار چه خبر است، خود برای شما ایجاد انگیزه می‌کند.

اگر همه این راه‌ها را رفتید و دیدید که باز هم نکته جالبی در رشته خود پیدا نکردید، آن وقت می‌توانید به فکر تغییر رشته یا تغییر گرایش باشید. کار پرزحمتی است! اما بهتر از آن است که ۶۰ سال با رشته‌ای زندگی کنید که حس خوبی به آن ندارید.

۲. همه هندوانه‌ها را در یک ترم برندارید!
باید بگویم برای تقریبا ۹۰٪ ما دانشجویان دو جمله کاملا صدق می‌کند و هر ترم نیز تکرار می‌شود.

روزهای پرفیض امتحانات که دست به دعا می‌شویم که ترم بعد جبران می‌کنیم!

روزهای اول ترم بر سر انتخاب واحد که کله‌مان داغ تشریف دارد و تمام درس‌های سخت را یکجا بر‌می‌داریم.

در اول ترم همیشه سعی کنید اگر درس‌های تخصصی بر می‌دارید، چند درس‌ عمومی و یا درس‌هایی که در آن نمره بهتری می‌گیرید را هم بر‌دارید. تجربه ثابت کرده نمره این نوع درس‌ها از مشروط شدن شما جلوگیری می‌کند.

۳. شور و شوق خود را بین ترم تقسیم کنید!
دیده شده که بعضی از دانشجویان مشروط شده، برای جبران شرایط از اول ترم شور و شوق زیادی نشان می‌دهند. ممکن است این افراد تا دوهفته اول ترم ردیف اول کلاس‌ها بنشینند. در اواسط ترم که نگاهشان می‌کنید می‌بینید به ردیف‌های عقب‌تر ارجاع داده شدند و معمولا با تاخیر به کلاس‌ها می‌رسند. بماند که در اواخر ترم دیگر به کلاس نمی‌آیند.

باید به عرض این دوستان برسانم که "رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود". سعی کنید انرژی خود را به نوعی در طول ترم تقسیم کنید. اگر نمی‌توانید این کار را کنید شک نکنید که عواقب خوبی در انتظارتان نخواهد بود. خودتان را مجبور کنید که حداقل در تمامی کلاس‌ها حاضر شوید. حضور در کلاس‌ها خود استرسی در شما ایجاد می‌کند که به نوبه خود می‌تواند به بهبود روند تحصیلی شما کمک کند. همینطور اینکه قسمتی از صحبت‌های اساتید نیز در ضمیر ناخودآگاه شما ثبت خواهد شد و قطعا در روزهای امتحان در یادگیری سریع‌تر درس مثمر‌ ثمر خواهد بود.

انرژی خود را تقسیم کنید
۴. اگر مدام نتیجه بدی می‌گیرید، راه و روش را تغییر دهید!

اگر یک ترم مشروط شدید و برای آن دلیل مورد قبولی پیدا نکردید، حتما به عقب بازگردید و خودتان را آنالیز کنید. گاهی اوقات ممکن است روشی که شما انتخاب کردید روش درستی نباشد. ممکن است شما در ناخودآگاه خود از چیزی رنج می‌برید. در این روند مشاور‌ین دانشگاه و یا دوستان موفق‌تر‌، قطعا می‌توانند به شما کمک کنند.

از حرف زدن و کمک خواستن از دیگران اصلا خجالت نکشید. مهم این است که شما می‌خواهید چیزی را درست کنید. پس شجاع باشید و مشتاقانه به سمت دوستان و آشنایان امین خود روید. داستان غم‌انگیز خود را برایشان تعریف کنید. مهم نیست چه داستانی است، از شکست عشقی گرفته تا مشکلات خانوادگی.

اینکه شما آن را برای کسی که به او اعتماد دارید بازگو کنید، مشکل برای خود شما نیز کم کم رفع خواهد شد. تا زمانی که مشکلاتتان را به بیرون نریخته‌اید و با آنها رو‌در‌رو مواجه نشدید، همیشه همراه شما خواهند ماند.

۵. تکنیکی درس بخوانید!
امتحان مهم‌تر از کلاس! هر چند کلاس برای آمادگی امتحان مهم است، اما این امتحان است که همه چیز را مشخص می‌کند. پس خودتان را به صورت تکنیکی با امتحان دادن آماده کنید.

گروهی درس بخوانید! در دوران فرجه سعی کنید با دوستان درسخوان خود ارتباط داشته باشید. در دوران فرجه، با دیگر دوستان قرار بگذارید و بخش‌های مهم درسی و سوالات امتحانی را به کمک هم مرور کنید.

۶. حال که مشروط شدم چه کنم؟
از قدیم الایّام می‌گویند مشروطی برای دانشجو است. مهم این است که شما سعی کنید گذشته را جبران کنید! در هر صورت شکست می‌تواند مقدمه‌ای برای پیروزی باشد. درس‌های شکست را فراموش نکنید. نکاتی که در بالا ذکر کردیم را مرور کنید و سعی کنید از آنها کمک بگیرید. و اگر حالا بر حسب اتفاق یک بار مشروط شدید، خیلی به خودتان سخت نگیرید. این زندگی است، از پیچ و خمش لذت ببرید!

مزایای معدل الف دانشگاه دولتی
پیش از این‌که مزایای معدل الف در دانشگاه دولتی را بگوییم باید بگویم که در طول یک سال تحصیلی دانشجو می تواند حداکثر ۲۰ واحد اخذ نماید و در صورتی که مشروط شود می‌توانندحداکثر مجاز ۱۴ واحد انتخاب کنند. اما در صورتی معدل الف دانشگاه دولتی باشید، می توانید تا ۲۴ واحد دریافت نمایید. یکی دیگر از مزایای معدل الف در دانشگاه دولتی این است که شما می توانید ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد و تبت نام بدون کنکور دکترا شرکت نمایید.

از دیگر مزایای معدل الف بودن این است که در زمان استخدام می‌توانند برای شما تفاوت های بسیاری ایجاد کنند. و شما می توانید به راحتی و بدون هیچ دردسری در شغلی که میخواهید استخدام شوید.

دانشجویانی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند به راحتی می توانند مزایای معدل الف در دانشگاه دولتی دارد درک نمایند.

چرا که دانشگاه مهندسی علاوه برنامه دروس تخصصی معدل دانشجو برای انتخاب دانشگاه های برتر از اهمیت ویژه ای برخوردار است به گونه ای که به طور مثال دانشگاه های کشور کانادا در صورتی که شما نمره بالایی داشته باشید اما معدل شما بسیار پایین باشد درخواست شما برای ادامه تحصیل را قبول نخواهند کرد.

برخی از دانشگاه های کشور مزایای بسیاری به دانشجوویان معدل خود قرار می دهند به طور مثال دانشگاه امیرکبیر امتیازاتی را تحت عنوان مزایای معدل الف بودن به دانشجویان خود ارائه می دهد که به شرح زیر است:
- اعطای دسترسی به اینترنت
- واگذاری خوابگاه هایی با جمعیت کمتر
- اشتراک رایگان مجله علمی پژوهشی
- برگزاری کلاسهای انگلیسی
- برگزاری کلاس های c++
- اهدای یک کامپیوتر به رتبه های زیر ۱۰۰ کشوری
- اعطای کمک هزینه تحصیلی بلاعوض و...

*گزارش از امیرمهدی هاشمی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
علی
1398/11/07 - 16:20

تحت نظر استاد و معرفی به استاد باهم فرق دارن؟
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top