تاریخ انتشار: شنبه 1397/08/05 - 20:42
کد خبر: 288184

در نامه دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد به مسئولان آن دانشگاه مطرح شد؛

اعتراض دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد به نبود بسترهای مناسب آموزشی

در نامه دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد خطاب به مسئولین دانشگاه آزاد آمده است:« با وجود گذشت یک ماه از آغاز سال تحصیلی٬ بسیاری از دانشجویان دکترا بدلیل برخی مصوبات و بوروکراسی های ناکارامد در بلاتکلیفی ثبت نام آزمون جامع و اخذ و انجام پروپوزال و رساله و مرخصی های تحمیلی به سر می برند.»

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مدتی است که دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد دچار مشکلات متفاوتی از جمله: اخذ شهریه برای مرخصی، آزمون EPT، حذف آزمون جامع و ... هستند.

بیستر بخوانید//قصه‌ی پرغصه‌ی آزمون جامع و EPT و دانشجویانی که بین دوراهی زبان و زمان گیر افتادند +سند

این دانشجویان در نامه ای خطاب به مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی، نوشتند: «این دانشجویان که در سایه شعار رویایت را آزاد انتخاب کن، وارد این مقطع شده اند، در میانه و انتهای مسیر، بدلیل برخی مصوبات نامنطبق در تمدید، مرخصی و انصراف اجباری به سر می برند.»

دانشجویان دکتری این دانشگاه با اشاره به نبود بستر های مناسب آموزشی لازم نوشتند:« مسائل و موانع پیش روی دانشجویان این است که اگرچه گذراندن دوره زبان انگلیسی بر اساس آیین نامه آموزشی٬ برای هر دانشجوی دکترا الزامی است اما دانشگاه آزاد تاکنون از بسترسازی مناسب و برنامه ریزی های کارامد برای پذیرفته شدگان با شرایط متفاوت و متنوع که فیلترهای ازمون کتبی و مصاحبه را گذرانده اند٬ غافل شده است. چه بسا که بخشنامه آزمون زبان عربی نیز بعد از گذشت ماه هاْ از تصویب آن٬ در اجرا معلق مانده است.»

بیشتر بخوانید//آزمون جامع دانشجویان دکتری حذف می‌شود؟ +سند

متن نامه به شرح زیر می باشد:

بسمه تعالی

مسئولان محترم دانشگاه آزاد اسلامی
ضمن درود٬ بررسی وضع حاضر نشان می دهد که مدتی است از اهمیت توجه به کیفیت علمی- پژوهشی تحصیل در مقطع دکترای غیر تخصصی در دانشگاه های بخش دولتی و آزاد در سراسر کشور کاسته شده است و بسیاری از تلاش ها بجای تمرکز بر کیفیت بخشی علمی- پژوهشی بر حفظ ظاهر این مقطع و افزایش پذیرش متمرکز شده است.

دانشجویان دکترای دانشگاه آزاد اسلامی ورودی ۱۳۹۰-۱۳۹۷ در طی دوره تحصیلی با مشکلاتی در ادامه مسیر خود مواجه شده اند که با تشکیل کمپینی تمام تلاش خود را برای کمک به حل مسائل و تحقق اهداف آموزشی-پژوهشی خود و سازمان بکار گرفته اند. اما تلاش های آنها مورد بی مهری و بی توجهی مسئولان قرار گرفته است . این دانشجویان که در سایه شعار رویایت را آزاد انتخاب کن، وارد این مقطع شده اند، در میانه و انتهای مسیر، بدلیل برخی مصوبات نامنطبق در تمدید، مرخصی و انصراف اجباری به سر می برند. مسلم است که در طول این دوره، مصوبات مختوم به تمدید و مرخصی و انصراف اجباری که بعنوان سهل الوصول ترین ابزارهای اجرایی مدیران این سازمان بکار گرفته شده اند، نه تنها تاثیر مثبتی در تحقق هدف اصلی سازمان و دانشجویان نداشته است بلکه با از بین بردن انگیزه دانشجویان، تحمیل فشارهای مالی و روانی، تاثیرات مخربی بر دانشجویان٬ خانواده های آنها و اجتماع داشته است و عاملی برای از میان بردن سرمایه های مالی و انسانی ملی است. با این شواهد٬ بدیهی است که مصوبات مختوم به تمدید و مرخصی و انصراف اجباری راهکار مناسب برای اعتبار بخشی علمی – پژوهشی نیست.

دانشجویان معترض به امید کمک به حل مسائل و تحقق اهداف متقابل و بهبود ارتباط سازمان و دانشجویان٬ جلسه با مسئولان و طرح مشکلات و ارائه راه حل برای حل این مشکلات را در پیش گرفتند. اما صرفا با بی تفاوتی مدیران مواجه شدند.

مسائل و موانع پیش روی دانشجویان این است که اگرچه گذراندن دوره زبان انگلیسی بر اساس آیین نامه آموزشی٬ برای هر دانشجوی دکترا الزامی است اما دانشگاه آزاد تاکنون از بسترسازی مناسب و برنامه ریزی های کارامد برای پذیرفته شدگان با شرایط متفاوت و متنوع که فیلترهای ازمون کتبی و مصاحبه را گذرانده اند٬ غافل شده است. چه بسا که بخشنامه آزمون زبان عربی نیز بعد از گذشت ماه هاْ از تصویب آن٬ در اجرا معلق مانده است.

اگرچه داشتن پیشینه پژوهشی و مقالات پژوهشی و رساله های قوی و کاربردی برای دانشجوی دکترا یک الزام است اما عدم بسترسازی مناسب برای تولید اثار مفید٬ بی توجهی اساتید راهنما٬ کمبود اساتید مسئولت پذیر و متخصص و باسواد٬ بی تجربگی دانشجویان٬ کمبود امکانات پژوهشی٬ کمبود مجلات معتبر داخلی و یا عدم تایید اعتبار مجلات داخلی٬ عدم حمایت از رساله های کاربردی٬ فشار سنگین بر دانشجویان و اساتید هیئت علمی برای چاپ مقاله و تقویت ظاهری رزومه علمی٬ اساتید و دانشجویان را به سمت رساله سازی و مقاله سازی و مجله سازی سوق داده است که علاوه بر رشد بی اخلاقی و ایجاد فرصت تقلب عمدی یا غیر عمدی و بی اعتباری علمی بین المللی٬ هزینه های هنگفتی را نیز بدلیل تمدید و مرخصی برای چاپ در مجلات خارجی پولی سبب شده است، که اعتبار پژوهشی این دوره را زیر سوال برده و ابروی علمی ملی و جهانی را نیز خدشه دار می کند.

مسئولان محترم! نرخ تورم حاضر موازنه ی مالی زندگی دانشجویان ورودی سال ۱۳۹۷-۱۳۹۰ را بهم زده است٬ این دانشجویان در حالی مجبور به پرداخت شهریه با افزایش ۱۵ درصدی و در صورت دیرکرد با افزایش ۱۷.۵ درصدی شده اند که از کیفیت ملزومات سلامتی و غذایی خود کاسته اند. چه بسا که هزینه برای تحصیل در این مقطع که زمانی بعنوان سرمایه گذاری برای ایجاد و رشد منابع انسانی و فکری کارامد برای بهره مندی و تامین نیازهای ملی و بین المللی  بود٬ بدلیل عدم برنامه ریزی مناسب٬ جز تضییع منابع مالی و زمانی و تحمیل شهریه های هنگفت و تاثیرات منفی در نقدینگی کشور٬ مفهوم دیگری ندارد.

مسئولان محترم! با وجود گذشت یک ماه از آغاز سال تحصیلی٬ بسیاری از دانشجویان دکترا بدلیل برخی مصوبات و بوروکراسی های ناکارامد در بلاتکلیفی ثبت نام آزمون جامع و اخذ و انجام پروپوزال و رساله و مرخصی های تحمیلی به سر می برند. مگر نه این است که برنامه ریزی های اموزشی برای هر ترم تحصیلی از ۲-۳ ماه قبل از شروع ترم انجام می شود و بخشنامه های مصوب ابلاغ می گردد. طرح استانی شدن آزمون جامع در حالی برگزار می شود که هنوز خبری از تاریخ مشخص و منابع مشخص نیست و واحدها با وجود تفاوت های فاحش در امکانات و اجرا و سلایق آموزشی در طول سه ترم گذرانده٬ به اجرای آن تن داده اند. این سرگردانی ها نتنها سبب اختلال در برنامه ریزی های دانشجویان و واحدهای آموزشی و سلیقه گرایی واحدها در تصمیم به رفتار با دانشجویان شده است بلکه در شرایط اقتصادی نابسامان حاضر سبب اختلال در برنامه زندگی شخصی دانشجویان و تحمیل هزینه های مالی نیز شده است.

مسئولان محترم! اگرچه دانشگاه آزاد با پذیرش دانشجویان با معلولیت و محدودیت جسمی٬ روزنه ی امیدی را در دل این پذیرفته شدگان ایجاد کرده است اما با درنظرنگرفتن شرایط این دانشجویان در تصویب بخشنامه ها٬ انها را در میانه مسیر رها کرده و فشارها و استرس های وارده نمکی بر زخم این عزیزان است.

از سویی عدم رفع موانع آموزشی-پژوهشی فارغ التحصیلی دانشجویان ورودی سال های قبل سبب شده است که واحدهای آموزشی با سیل متقاضیان اخذ رساله و انجام دفاع٬ کمبود اساتید و زمان مواجه شوند که نتیجه ای جز کاهش کیفیت علمی - پژوهشی و تمدید و مرخصی های اجباری و افزایش فشارهای روانی نخواهد داشت.

مسئولان محترم! امید است که این نامه نیز چون سایر نامه ها مورد بی تفاوتی قرار نگیرد. بدیهی است که تسلط به زبان انگلیسی، داشتن پیشینه علمی و پژوهشی ، پرداخت شهریه٬ ارتقا سطح علمی و پژوهشی از الزامات تحصیل در مقطع دکترای دانشگاه آزاد است٬ اما لازمه ی تحقق این موارد در گرو اهمیت و توجه به بسترسازی مناسب برای تقویت روحیه٬ ایجاد انگیزه٬ ترغیب و تشویق دانشجویان و حل مسائل و برداشتن موانع علمی-پژوهشی و استرس های روانی و ایجاد آرامش فکری است که دیر زمانی است مورد بی توجهی قرار گرفته است.

مسئولان محترم! انتظار می رود سطر سطر این نامه که دلنوشته های دانشجویان دکترای دانشگاه آزاد (بعنوان یک ایرانی که درصدد تلاش برای ارتقا و حفظ اعتبار علمی-پژوهشی هستند) است٬ مورد توجه قرار گیرد و به عنوان یک شهروند مسئولیت پذیر فریاد یاری دانشجویان را شنوا باشید و با اتخاذ برنامه ریزی های کارامد مانع از تضییع سرمایه های انسانی و فکری٬ سرمایه های مالی٬ در سطح ملی شوید.

با احترام. کمپین دانشجویان دکترای دانشگاه آزاد

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حرکت دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم(ع) به سمت حرم +فیلم
ادای احترام رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
سلیمی: از اقدام پلیس در برخورد با بدحجابی حمایت می‌کنیم
سخنگوی جبهه پایداری: سعی می‌کنیم وحدت در دور دوم انتخابات را تقویت کنیم
افزایش سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان
آماری جدید از میزان مخاطبان تلویزیون؛ «شبکه ۳» پربازدیدترین
بار سنگین نمایشگاه‌ها روی دوش مردم
برگزاری رویداد صنایع خلاق و فرهنگی در پارک فناوری پردیس
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
دومین روز سفر رئیسی به پاکستان +عکس
تجدید میثاق کارکنان وزارت کار با آرمان های امام خمینی(ره) +عکس
عباسی: امروز ایران به قدرت نوظهور جهانی تبدیل شده است
وحیدی: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد
فردا، برگزاری آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها
چهارشنبه، برگزار دیدار کارگران با رهبر انقلاب
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
آهنگ‌سازی تتلو به‌تحریک بازیگر زن در اغتشاشات ۱۴۰۱
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
وداع با آخرین شهید انفجار تروریستی کرمان +عکس
حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد
خزعلی: ۶۰هزار زن باردار در غزه در شرایط طاقت‌فرسا به‌سر می‌برند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top