تاریخ انتشار: شنبه 1397/08/19 - 19:39
کد خبر: 289792

هشدار دفاتر بسیج دانشجویی درباره طرح افزایش حداقل سن ازدواج

ما بسیجیان دانشگاه‌های علوم پزشکی و برخی دانشگاه‌های سراسر کشور مغایرت این طرح با موازین اسلام، عرف جامعه و اصول فیزیولوژیک و سایکولوژیک بشری را اعلام می داریم و تصویب آنرا خیانت آشکار به ملت و نظام اسلامی تلقی می کنیم. وظیفه هر زن و مرد مسلمان و انقلابی مخالفت با این طرح خائنانه است.

خبرنامه دانشجویان ایران: 25 دفتر بسیج دانشجویی از دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر دانشگاه‌های سراسر کشور طی بیانیه‌ای اعتراض خود را به افزایش قانونی سن ازدواج اعلام کرده و خواستار اقدام سریع قوه قضائیه در این رابطه شدند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:
یک فوریت طرح افزایش حداقل سن ازدواج در 4 مهر سال جاری در مجلس شورای اسلامی با 151 رای موافق تصویب شد. این طرح که اصلاحیه ماده 1041 قانون مدنی می باشد خواهان تغییر فصل دوم از بخش اول مجموعه قوانین خانواده و افزودن یک تبصره به آن به شرح زیر می باشد:

ماده ۱۰۴۱- عقد نکاح دختر قبل از ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از 16 سال تمام شمسی، ممنوع است.

تبصره- حداقل سن ازدواج در دختر 16 سال تمام شمسی و در پسر ۱۸ سال تمام شمسی است. عقد ازدواج بین ۱۳ تا ۱۶ در دختران و ۱۶ تا ۱۸ در پسران منوط به اذن ولی و رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه به شرط داشتن قابلیت صحت جسمی برای تزویج با نظر پزشکی قانونی.

این تغییر در حالی است که ماده 1041 قانون مدنی در حال حاضر بدین وصف می باشد و نقصی در آن احساس نمی شود:

ماده 1041 ـ عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن 13 سال تمام شمسی و پسر ‌قبل از رسیدن به سن 15 سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت ‌مصلحت با تشخیص دادگاه صالح.

فراکسیون زنان مجلس که طراح اصلاحیه است ممنوعیت ازدواج دختران زیر 18 سال را هدف اولیه خود قرار داد که این سن از کنوانسیون حقوق کودک که نوجوانان و جوانان زیر 18 سال را نیز کودک به حساب می آورد پیشنهاد شده بود که البته با انتقاد گسترده کارشناسان عقب نشینی کردند.

از نظر دکتر روح‌افزا کودک گفتن به اشخاص زیر ۱۸سال هیچ رفرنس علمی‌ای ندارد. اگر دختری قابلیت حاملگی و پذیرفتن نقش همسری را دارا باشد دلیلی برای منع وی از ازدواج وجود ندارد. همچنین بیشتر از ۶۰ مقاله نشان‌داده، دخترانی که زیر ۱۸سال بدون ازدواج به‌خاطر فشار نیاز جنسی رابطه جنسی داشته‌اند، بعد از ازدواج و حاملگی دچار بیماری‌های روحی و جسمی شده‌اند

هر فرد دارای توانمندی های خاص و ویژگیهای شخصی منحصر به فرد است نمی توان همه افراد را از لحاظ رسیدن به سن بلوغ فکری و آمادگی پذیرش نقش در یک مجموعه قرار داد. توانایی افراد برای پذیرش نقش به شرایط محیطی، جسمی و فرهنگ منطقه ای وابسته است. در بسیاری از ایالتهای آمریکا نیز ممنوعیتی برای ازدواج وجود ندارد.

در ایران بیشترین سهم ازدواجهای ثبت شده مربوط به ترکیب سنی زنان 15 تا 19 سال و 20 تا 24 سال و مردان 20 تا 24 سال است. بنابراین در سیمای کلی ازدواج و مقایسه گروههای سنی مختلف، از جهت عینی و واقعی و همچنین از جهت ذهنی و نگرش مردم به این موضوع، گروه سنی 15 تا 19 سال برای ازدواج دختران مناسب دانسته شده است. دکترلباف، متخصص زنان و زایمان نیز معتقد است که "وقتی بلوغ‌جنسی برای دختری کامل شد رابطه‌ی جنسی برای او بلامانع است(خطری برای سلامتی دختر ندارد)، رفرنس‌های غربی رابطه جنسی را از۱۰سالگی مجاز می‌داند پس حداقل سن ازدواج نیز می‌تواند از آن موقع باشد." همچنین در استفتائات به عمل آمده تمامی مراجع عظام تقلید ممنوع کردن ازدواج را نامشروع دانسته و ازدواج دارای شروط اسلامی را بلامانع می دانند

متاسفانه علی رغم آمارهای متعدد که به وضوح نیاز به ارائه چنین طرحی در مجلس را زیر سوال می برد، متن اصلاحیه طرح و توجیهات موافقان آن با بزرگنمایی و آمارهای غلط تقدیم مجلس شد. در گزارشی که از مرکز پژوهشهای مجلس به درخواست کمیسیون فرهنگی منتشر شده، تاکید شده است که "جزئیات طرح با واقعیت تطابق نداشته و آمارهایش ساختگی و غیرقابل اثبات است!"

تصحیح برخی از ادعاهای موافقان طرح به شرح زیر می باشد:
-مرگ ومیر مادران در گروه سنی زیر 18 سال بسیار پایین است. مقایسه نسبت فوت مادران به زایمان در این گروه سنی با سنین بالای 35 سال نشان میدهد که در گروه سنی زیر 18 سال، این نسبت تقریباً صفر میباشد. بنابراین هرچند مرگ مادران زیر 18 سال از حیث نظری و علمی قابل طرح بوده و افزایش خطر مرگ به علت باروری در سنین پایین، بخشی از گزارههای پذیرفته شده در نظام سلامت و مراقبت است، با این حال از جهت واقعی و عینی، به دلیل تحولات رخ داده در زمینه بهداشت و مراقبت چنین خطری در سطح ناچیزی وجود دارد و قابل استناد نیست.

- مادران جوان کمتر به بیماری‌های زنانه مبتلا می‌شوند، ابتلا به عفونت در میان زنان زیر ۲۰ سال به دلیل نوع آن تقریباً هیچ‌گاه به سرطان منتهی نمی‌شود و به‌صورت طبیعی و یا با دارو تا ۳۰ سالگی درمان می گردد. همچنین شیوع عفونت‌های منتهی به سرطان دهانه‌ی رحم و مرگ ناشی از آن، در مادران با سن بیشتر از ۳۵ سال اوج می گیرد.

- ناباروری و سقط‌جنین با سن مادر رابطه مستقیم دارد، بالا رفتن سن ازدواج زمینه‌ساز ایجاد مشکلات ژنتیکی، دیابت، افزایش آمار سزارین و سقط‌های مکرر می‌شود.

- مطالعات زیادی در زمینه رابطه میان سن ازدواج و میزان رضایت جنسی در دسترس نیست ولی بر اساس معدود مطالعات موجود میزان رضایت زندگی جنسی از  66درصد تا 89 درصد در استانهای با آمار بالای ازدواج در سنین پایین گزارش شده است که این عدد نشانگر میزان بالای رضایت جنسی در ازدواج سنین پایین است.

طرح مذکور با مطرح کردن بحرانهای صناعی و ایجاد محدودیت برای ازدواج زیر 18 سال 30درصد زوجین را از رسیدن به حق شرعی و قانونی خود منع میکند و حداقل سن ازدواج را افزایش می دهد. این طرح با هدف قرار دادن کانون خانواده سبب کاهش نرخ و امکان باروری سالم بانوان، افزایش فساد و بی بندوباری در جامعه و هدایت خانواده ها به سمت تک فرزندی می شود. سلامت نسل آینده ساز ایران را به خطر انداخته و فردای کشورمان را تهدید میکند.

اعضای این فراکسیون باید پاسخگو باشند؛ تغییر این قانون در شرایط درگیری کشور با جنگ اقتصادی از اولویتهای کشوری است؟ چرا بدون برشماری علمی عیوب یا نقایص قانون فعلی و استفتاء از مراجع عظام تقلید طرح اصلاحیه آنرا به مجلس ارائه کرده اند؟ دلیل انتخاب این گروه های سنی برای ممنوعیت ازدواج چیست؟ چرا وامدار معاهدات بین المللی چون کنوانسیون حقوق کودک هستند؟ چرا علی رغم دستورات مکرر رهبری مبنی بر عدم اجرای سند 2030 همچنان در پی اجرای هدف کلی پنجم آن می باشند؟ از طرفی وقتی می توان با اعمال چند دستور مختصر قضائی اندک مشکلات دیده شده در این حوزه را کاملا برطرف نمود چه لزومی برای تغییر قانون مدنی کشور وجود دارد؟

این طرح در مغایرت کامل با اصل دهم قانون اساسی است. اعضای یک فراکسیون در مجلس به عنوان مرجع قانون گذاری کشور چرا با متوسل شدن به کذب، قصد تغییر قوانین کشور را دارند؟ قوه قضائیه بایستی سریعا به این موضوع رسیدگی کند. پس از تصویب فوریت، طرح بایستی تقدیم کمیسیون قضائی مجلس میشد ولی تا لحظه انتشار بیانیه طرح اصلاحیه در دستور کار کمیسیون قضائی مجلس قرار نگرفته است! رئیس کمیسیون قضائی مجلس چرا پیگیر وظیفه قانونی خود در رابطه با بررسی این طرح نیست؟

ما بسیجیان دانشگاه‌های علوم پزشکی و برخی دانشگاه‌های سراسر کشور مغایرت این طرح با موازین اسلام، عرف جامعه و اصول فیزیولوژیک و سایکولوژیک بشری را اعلام می داریم و تصویب آنرا خیانت آشکار به ملت و نظام اسلامی تلقی می کنیم. وظیفه هر زن و مرد مسلمان و انقلابی مخالفت با این طرح خائنانه است. مجلس موظف است پس از بررسی های دقیق علمی و مطالعه پیامدهای ناگوار اجرای طرح در حال و آینده کشور با قاطعیت آنرا از دستور کار خارج کند. قوه قضائیه بایستی از جایگاه مدعی العموم، انتشار دهندگان آمارها و اطلاعات کذب به مجلس و جامعه و ایجاد خدشه به افکار عمومی در زمینه ازدواج در سنین پایین را محکوم کرده و سریعا مجازات کیفری نماید.»

بسیج دانشجویی دانشگاه‌های:
1- علوم پزشکی قزوین
2-علوم پزشکی تهران
3-علوم پزشکی هرمزگان
4-علوم پزشکی شهیدبهشتی
5-علوم پزشکی ایران
6-علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران
7-علوم پزشکی گیلان
8-علوم پزشکی اراک
9-علوم پزشکی شاهرود
10-علوم پزشکی قم
11-علوم پزشکی مشهد
12-علوم پزشکی زاهدان
13-علوم پزشکی سمنان
14-علوم پزشکی رفسنجان
15-علوم پزشکی بوشهر
16-علوم پزشکی جهرم
17-بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد هرمزگان
18-بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا(واحد خواهران) هرمزگان
19-کانون مهدویت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
20-بسیج دانشجویی دانشگاه هرمزگان
21-بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور هرمزگان
22--کانون مسجد دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
23- بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور خراسان شمالی
24-بسیج دانشجویی دانشگاه انقلاب خراسان شمالی
25-بسیج دانشجویی دانشگاه کوثر خراسان شمالی»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
تاکید بر تولید و واردات مناسب در جلسه شورای رقابت با وزیر صمت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top