تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/11/01 - 13:06
کد خبر: 299185

برای نوشتن یک مقاله باید درست خواندن مقالات را یادگرفت؛

سه گام برای مطالعه یک مقاله علمی

بیشتر دانشجویان برای انجام تحقیقات خود نیاز به مطالعه چندین مقاله دارند که معمولا بسیاری از آنها به دلیل عدم رعایت روش درست مطالعه وقت بسیاری را از دست می دهند. در این نوشته به بررسی روش درست مطالعه می پردازیم تا علاوه بر صرفه جویی در زمان، بهره وری بیشتری از مطالعه مقالات داشته باشید.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ امروزه یکی از راه های داشتن اطلاعات بروز مطالعه ی مقالات علمی است اما یکی از مشکلاتی که اکثر دانشجویان از آن رنج می برند نحوه درست خواندن مقالات و متون علمی است که در بعضی اوقات موجب سردرگمی، تلف شدن وقت و ... می شود. در این نوشته سعی داریم تا روش درست خواندن مقالات علمی را نوشته تا محققین با انتخاب روش درست خواندن مقالات و عمل بدان از حداکثر وقت خود بهره ببرند.

گام اول: دید کلی و فهم ایده کلی مقاله
از مقاله مطالعه کلی داشته باشید یعنی با دقت تیتر، چکیده، مقدمه، تیترها، زیر تیترها و نتیجه نهایی را بدون در نظر گرفتن جزییات بخوانید. شما پس از این کار باید به چهار سوال جواب بدهید؟

1-دسته بندی: چه مقاله ای است؟ محاسباتی، تجزیه و تحلیل یک سیستم موجود؟ توضیح یک مقاله اولیه؟
2-محتوا: چه مقالات دیگری به این مقاله مرتبط هستند؟ مبنای تئوری برای تحلیل مسئله چیست؟
3-آیا فرضیات معتبر و صحیح است؟
4-آیا مقاله خوب نوشته شده است؟

با داشتن پاسخ این سوالات، متوجه خواهید شد که آیا مقاله برای حوزه مورد مطالعه شما مفید است؟ و اگر مفید بود وارد گام های بعدی شوید.

گام دوم: فهم کلی از محتوا
در این مرحله مطالعه با دقت بیشتری انجام می شود اما از مواردی چون اثبات عبارات، چشم پوشی می شود. به دقت به تصاویر، نمودار ها و دیگر صور نگاه کنید، آیا نمودار ها به درستی بر چسب گذاری شده اند؟ به یاد داشته باشید مراجع خوانده نشده مرتبط با موضوع را حتما علامت بزنید تا در آینده برای خواندن آنها مراجعه کنید. این مورد به شما کمک می کند که پس زمینه خوبی از مقاله داشته باشید. در این مرحله باید قادر به درک محتوای مقاله شده باشید، به گونه ای که بتوانید خلاصه ی مقاله را بدون مراجعه به متن خلاصه شده به یک شخص توضیح دهید.

گام سوم: فهم عمیق محتوا
برای فهم دقیق مقاله نیاز به این مرحله دارید. کلید اصلی این مرحله این است که شما سعی کنید از مقاله در دست، پیاده سازی مجازی داشته باشید. در این مرحله فرضیات نویسنده را در نظر گرفته و کار را دوباره بسازید. با مقایسه این ساخت مجدد با مقاله اصلی شما از شکست ها و فرضیات پنهان آن آشنا می شوید. این گام نیاز به دقت بالایی دارد. شما بایستی هر فرضیه را شناسایی و به چالش بکشید. این مقایسه یک دید دقیق به اثباتها و تکنیک های نمایشدر مقاله را به شما خواهد داد و می توانید از نتایج حاصل بعنوان تجریه استفاده کنید. در این گام هست که شما ایده برای کار آینده را می توانید ارائه کنید. این مرحله ممکن است چهار تا چنج ساعت و برای حرفه ای ها حدود یک ساعت به طول انجامد. در پایان این مرحله شما بایستی قادر به ساخت تمام مقاله در ذهن خودتان باشید و نیز قادر به اشاره دقیق فرضیات ضمنیو استنادهای مخفی در مقاله و نتایج جزئی با تکنیک تجربی یا Analytical نیز باشید.

به مطالعات خود عمق بیشتری بدهید
مهارت خواندن مقاله در بررسی مقاله مشخص می شود که نیاز به خواندن ده ها مقاله مرتبط یا نامرتبط با موضوع اصلی است. ابتدا از یک موتور جستجو مانندScholar, CiteSeer استفاده کرده و 3 تا 5 مقاله اخیر درباره موضوع خود را دانلود کنید. در صورتی که به یک مقاله Survey برخورد کردید با مطالعه همان یک مقاله به هدف خود خواهید رسید در غیر این صورت گام اول را برای هر 3 تا 5 مقاله مقاله اجرا کنید. سپس قسمت های مشترک را بخوانید. با این کار خلاصه ای ریز از کارهای اخیر در آن حوزه را درک می کنید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top