تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/11/25 - 09:42
کد خبر: 302076

مرور «خبرنامه دانشجویان ایران» بر برنامه‌های جنبش دانشجویی؛

نگاه تشکل‌های دانشجویی به چهار دهه از انقلاب اسلامی

نگاه تشکل‌های دانشجویی به چهار دهه از انقلاب اسلامی

بررسی اردوهای چهار اتحادیه دانشجویی طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که بیشترین محور نشست‌ها در موضوع چهل سالگی انقلاب اسلامی بوده است تا به واکاوی و بررسی موفقیت ها و چالش های جمهوری اسلامی بپردازند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تعطیلات ما بین نیم سال اول و دوم دانشگاه‌ها، فرصت خوبی برای تشکل‌های دانشجویی است که بدنه تشکیلاتی خود را بازسازی کنند، برگزاری اردوهای آموزشی یکی از برنامه‌هایی است که اکثر اتحادیه‌های دانشجویی طی روزهای اخیر در شهرهای مختلف کشور با حضور اعضای خود برگزار کرده‌اند. بر اساس داده‌های موجود چهار تشکل دانشجویی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، دفتر تحکیم وحدت و جنبش عدالت‌خواه دانشجویی ازجمله تشکل‌هایی بودند که طی روزهای گذشته اردوهای آموزشی خود را برگزار کردند. در این میان حضور چهره‌های سیاسی و فرهنگی در این اردوها می‌تواند قابل‌بررسی و ارزیابی باشد که مسئله چهل سالگی انقلاب اسلامی محور اظهارات این چهره‌ها بوده است. در ادامه به‌صورت خلاصه اهم اظهارات سخنرانان این مراسم‌ها در مورد چهاردهه انقلاب آمده است.

دفتر تحکیم وحدت:
1- حجت الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها: در یک مقطعی آمریکا به این نتیجه رسید که شاه توانایی اداره کشور را ندارد به همین دلیل یک فرد غرب‌گرا مانند بختیار را روی کار آوردند و دیدند که او نیز نمی‌تواند. با پیروزی انقلاب اسلامی افتاد این بود که نه‌تنها کشور ایران از دست آمریکا نجات پیدا کرد؛ بلکه حوزه منافع آمریکا در منطقه نیز تحت شعاع و نفوذ انقلاب اسلامی درآمد و منافع آمریکا به خطر افتاد.

 بیشتر بخوانید// جمهوری اسلامی فروپاشی تمدن غرب را فریاد زد

2- علیرضا زاکانی: امروز پس از چهل سال نیاز به یک نوسازی بزرگ در جهت ساختن جامعه اسلامی هستیم بنابراین باید به اصل انقلاب برگردیم و براساس پیام انقلاب این بازسازی و نوسازی را انجام دهیم البته رهبر معظم انقلاب نیز چند سالی است که به دنبال زمینه‌سازی این بازسازی و نوسازی هستند، چون نظامات و اجزای موجود کشش این تحول را ندارند از این رو معظم له گفتند آتش به اختیار عمل کنید.

بیشتر بخوانید// زاکانی: بهترین نوع قانون انتخابات قانون ترکیبی است

3- حجت الاسلام محمدیان، رئیس سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها: خیلی‌ها حاضرند میلیارد‌ها تومان هزینه کنند تا این شفافیت اتفاق نیفتد. در جمهوری اسلامی برای سالم‌سازی نظام راهی جز شفافیت نیست، چون فساد در فضا‌های غیرشفاف شکل می‌گیرد. با این وجود جریان‌هایی که از فساد سود می‌برند به شدت به دنبال این هستند که مانع شفافیت شوند.

بیشتر بخوانید// محمدیان: سال‌هاست شفافیت در انتخابات از بین رفته است

4- عباسعلی کدخدایی: زیاد شنیدید و مطالعه کردید که انقلاب اسلامی را اگر بخواهیم عوامل پیروزی را نام ببریم، اولین مؤلفه بحث هدایت‌ها و راهبری‌های حضرت امام بود؛ ما در آن موقع از دور هدایت‌های حضرت امام را می‌دیدیم، می‌شنیدیم و لمس می‌کردیم که اگر این هدایت‌ها و راهبری‌ها نبود، قطعا پیروزی انقلاب را به دست نمی‌آمد.


بیشتر بخوانید// کدخدایی: برای نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس سازوکاری نداریم

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان:

1- حجت الاسلام رستمی: در آغاز دهه پنجم انقلاب قرار داریم و باید توجه داشته باشیم که این انقلاب اهداف بلندی دارد. اخیراً سند پیشرفت کشور توسط مقام معظم رهبری اطلاع‌رسانی شده و از دانشگاه خواسته‌اند در مورد این سند مطالعه و ارزیابی کنند. حتماً مطالعه این سند 50 ساله در دستور کار تشکل جامعه اسلامی دانشجویان قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

رستمی: سند چشم‌انداز مورد بررسی تشکل‌ها قرار بگیرد
فیاض: بزرگ‌ترین مشکل در کشور ما عقلانیت است

2- ابراهیم فیاض: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در خیلی از موارد به انحراف کشیده شدیم و انقلاب به‌وسیله انقلابیونی که جزء خواص بودند منحرف شد و این حرکت در شاگردان این خواص نیز درحال ادامه است و این ناشی از جهل این افراد بود که اساس انقلاب را خوب نشناختند.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

1- حجت الاسلام رستمی: انقلاب اسلامی متوقف نماند و به سایر کشورها سرایت کرد و حرکت‌های ضد امریکایی در جهان جدی شد و جهان اسلام توانست سربلند کند، اسلام توانست در عراق، سوریه، بحرین و پاکستان و حجاز و افغانستان و شمال افریقا خیزشی ایجاد نماید.

بیشتر بخوانید// رستمی: هرگاه لیبرال‌ها به قدرت رسیدند بی‌عرضگی خود را نشان دادند

2- دختر رهبر شیعیان نیجریه: حرکت اسلامی نیجریه از قیام اسلامی ایران الگو گرفت و روی آوردن عده‌ی زیادی از نیجریه‌ای‌ها به آن به دلیل این بود که این حرکت یک حرکت اسلامی بود.

دختر شیخ زکزاکی: حرکت اسلامی نیجریه از قیام اسلامی الگو گرفت

3- منوچهر متکی: ۴۰ سال پیش در منطقه خاورمیانه نظرسنجی کردند در مورد آمریکا که ببینند این کشور چه جایگاهی در ذهن‌ها دارد؛ در این نظرسنجی ۸۰ درصد جوانان خاورمیانه از آمریکا به عنوان یک الگو و یک سمبل نام می‌بردند، اما امروز بعد از ۴۰ سال خود آمریکایی‌ها دوباره نظرسنجی می‌کنند و اعلام می‌کندد در خاورمیانه بیش از ۸۰ درصد تنفر از آمریکا وجود دارد.

دولت بدون تغییر در تعامل با اروپا راه به جایی نمی‌برد/ رهبری گفتند به آمریکا اعتماد نکنید

جنبش عدالت‌خواه دانشجویی:

1- وحید جلیلی: باید مجموعه تجربیات، درس ها و عبرت‌های خود را جمع‌بندی کنیم. یکی از مهم ترین فلسفه‌های وجودی تشکیلات همین است که ما نباید از همان‌جایی شروع به کارکنیم که قبلی‌ها شروع کرده بودند، باید از اشتباهات و تجربیات آن‌ها درس و عبرت بگیریم، حتی اگر قرار است اشتباه کنیم باید اشتباهات جدیدی صورت بگیرد نه اینکه اشتباهات قبلی تکرار شود.

وحید جلیلی در نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی مطرح شد؛
بیشتر بخوانید// جلیلی: حکومت امیرالمومنین مغلوبِ جنگ نرم و جنگ روانی شد

2- مسعود ده نمکی: اینکه این عدالتخواهی از ابتدای انقلاب تا به اینجا چه مسیری را طی کرده بحث مهمی است. پیش از همه باید توضیح داد که از ابتدای انقلاب یک نوع ریاکاری و مخفی‌کاری در بین مسئولین ممکلت ایجاد شد، نوعی تظاهر به ساده زیستی شکل گرفت و رفته رفته سبک و عرف زندگی در بین خواص را تغییر داد.

بیشتر بخوانید// ده نمکی: آیا ما در دهه چهارم انقلاب در جریان مطالبه عدالت شکست خورده‌ایم؟

3- حجت الاسلام محمدیان:انصاف بیش از همه مربوط و در برخورد با مخالفان است چرا که در قبال دوستان انصاف معمولا رعایت می شود، معمولا عیب دوستان کوچک و عیب دشمنان بزرگ شمرده می شود. ما در فعالیت های اجتماعی و تحلیل ها باید این انصاف را رعایت کنیم. فرق مومن با دیگران این است که حتی با کسی که منصف نیست باید منصفانه برخورد کنیم.

بیشتر بخوانید//در فعالیت‌های اجتماعی و تحلیل‌ها باید این انصاف را رعایت کنیم

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top