تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/01/18 - 09:35
کد خبر: 307548

در میزگردی با حضور فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت مطرح شد؛

وزارت نفت با زندگی ۷۰۰ دانشجوی نخبه بازی کرد/ عمر و توانمندی دانشجویان را هدر دادند

وزارت نفت با زندگی ۷۰۰ دانشجوی نخبه بازی کرد/ عمر و توانمندی دانشجویان را هدر دادند

این فارغ‌التحصیل معترض به روند نامشخص استخدام در وزارت نفت با اشاره به اینکه ما می‌توانستیم در آزمون‌های مختلف سازمان سنجش شرکت کنیم که هرساله چندین نوبت نیز برگزار می‌شود ادامه داد: ولی وزارت نفت به دلایل واهی نتایج آزمون‌ها را اعلام نمیکند؛ دلیل را هم فربه شدن وزارتخانه و عدم نیاز به نیروی انسانی اعلام می‌کنند، در حالی که ما را از حق مسلم خود محروم کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از اتفاقاتی که چند سال است گریبان بخشی از بدنه دانشجویان کشور را درگیر به خود کرده، لغو پروسه استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت در وزارت نفت است. مسئله‌ای که بارها از سوی دانشجویان مورد اعتراض شدید قرار گرفت، نمایندگان مجلس درباره‌ی آن موضع گرفتند و حتی کار به دیوان عدالت اداری و رای به سود دانشجویان کشید اما در نهایت، بی تفاوتی وزارت نفت در این خصوص، مسیر صعب‌العبوری را جلوی پای دانشجویان قرار داد.

کمتر کسی است که صدای تحصن‌ها و تجمع‌های اعتراض آمیز دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت را نشنیده باشد. ابعاد این مسئله حتی به رسانه‌های ملی و حتی صدا و سیما هم کشیده شد و وزیر نفت نیز در یک نشست خبری اعلام کرد که با تخصن و اعتراض کسی را استخدام نمی‌کنیم.

ماجرا این بود که دانشجویان نخبه و با استعداد از اقصی نقاط کشور با رتبه‌های برتر کنکور به دلیل علاقه به تحصیل در رشته‌های مربوط به نفت، به علت تعهد استخدام این وزارتخانه در دفترچه کنکور، دانشگاه صنعت نفت را برای تحصیل در یکی از نقاط محروم کشور انتخاب کرده بودند. دانشجویانی که می‌توانستند دانشگاه‌ها برتر کشور را انتخاب کنند اما به هر دلیلی گذرشان به وزارت نفت افتاد. اما بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم، به تدریج زمزمه‌های عدم استخدام این فارغ‌التحصیلان به گوش رسید، سپس به طور کلی این ماجرا به مسئله‌ی درجه اول این دانشگاه و دانشجویانش تبدیل شد.

حال به سراغ چهار تن از فارغ‌التحصیلان نخبه این دانشگاه رفتیم تا ابعاد بیشتری از این ماجرا را جویا شویم.

زاهدی: روند ارزیابی دانشجویان برای استخدام، شفاف نیست
منا زاهدی فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعت نفت درباره قصه‌ی پر غصه‌ی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه گفت: دانشگاه صنعت نفت با قدمت 80 ساله با هدف تربیت نیروی متخصص برای صنعت نفت ایران و جلوگیری از نیروهای خارجی تاسیس شد و یکی از دانشگاه های با قدمت ایران محسوب می‌شود.

دانشجوی سابق دانشگاه صنعت نفت گفت: برای اکتفا به نیرو های داخلی، دانشجویان وابسته به وزارت نفت از طریق کنکور سراسری پذیرفته می‌شوند و طی تعهد استخدامی به وزارت نفت مورد بورسیه تحصیلی قرار می‌گرفتند و فارغ التحصیلان ممتاز به سه گروه (A  وB  و C) تقسیم بندی می‌شدند.

زاهدی با اشاره به اینکه دانشجویان قرار گرفته در گروه A بدون نیاز به آزمون جایابی و در یکی از شرکت‌های تابعه وزارت نفت استخدام می‌شدند افزود: متاسفانه از سال 94 این قانون کان‌لم‌یکن شد در حالی که در سایت وزارت نفت این قانون ذکرشده بود.

وی همچنین با تاکید بر برخی ارزیابی‌های صورت گرفته که روال مشخص و شفافیت کاری هم ندارد، خاطرنشان کرد: یکسری از دانشجویان نخبه را رد کردند و برخی‌ها را استخدام کردند و به همین علت از سال 94 دانشجویان اعتراضات و مطالبات خود را در قالب های مختلف به مسئولین ارایه دادند.

شرفی: وزارت نفت با زندگی 700 دانشجوی نخبه بازی کرد/ می‌گویند نیاز به نیرو نداریم اما آگهی استخدام می‌دهند!
محمدصادق شرفی دیگر فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعت نفت بود که در این میزگرد به بیان سخنان خود در ماجرای اعتراض به خلف وعده‌ی مسئولان دانشگاه صنعت نفت پرداخت. وی گفت: اولویت استخدام دانشجویان صنعت نفت در وزارت نفت و شرکت‌های تابعه آن مهمترین مزیت این رشته بود که دانشجویان آن را انتخاب کردند ولی متاسفانه از سال 94 با بخشنامه‌ای که آن را قانون نامیدند، دانشجویان را از حق استخدام محروم کردن؛د دانشجویان نخبه‌ای که می‌توانستند به راحتی در دانشگاه‌های ملی کشور مانند تهران و صنعتی شریف و... مشغول به تحصیل باشند اما تصمیم گرفتند به دانشگاه صنعت نفت بروند.

دانشجوی سابق دانشگاه صنعت نفت با تاکید براینکه دانشجویان این دانشگاه در رشته‌های تخصص مانند ایمنی، مهندسی شیمی و نفت تحصیل کرده‌اند، یادآور شد: حالا با این مدارک تحصیلی در جای دیگر نمی‌توانیم استخدام و به کارگیری شویم. من در تمام مقاطع تحصیلی شایستگی‌های علمی خود را اثبات کرده‌ام. از معدل و جوایز دوره‌های بنیاد علمی نخبگان جایزه تحصیلی در سال‌های مختلف گرفته تا جایزه علمی شهید تهرانی مقدم و مقاله‌های علمی و مدرک زبان را دارم و مسلط به نرم افزارهای مختلف هستم اما متاسفانه وزارت نفت با زندگی 700 نفر از دانشجویان نخبه متخصص کشور بازی کرد.

شرفی با اشاره به اینکه ملاک استخدام فار غ‌التحصیلان در وزارت نفت، گروه الف و ب بوده است تصریح کرد: در حال حاضر این ملاک را کنار گذاشته‌اند و خود وزارتخانه آگهی‌ استخدام صادر می‌کند و آزمون می‌گیرد که با رای دیوان عدالت اداری با شکایت دانشجویان این فرایند متوقف شد.

وی با اشاره به اعتراضات مکرر دانشجویان در مقابل مجلس، وزارت نفت و نهاد ریاست جمهوری و همچنین نامه‌نگاری‌های صورت گرفته اظهار داشت: اما وزارتخانه روال نامشخصی را برای خود ترسیم کرده است؛ برای شکل‌گیری فرایند استخدام با دانشجویان طی تماس تلفنی، مصاحبه ارزیابی گرفته‌اند که خود این مساله غیر قانونی است چه برسد به اینکه همین‌ها هم غیر شفاف هستند.

دانشجوی سابق دانشگاه صنعت نفت با تاکید بر روال غیر استاندارد و غیر معمول ابداعی توسط وزارت نفت برای ارزیابی و استخدام عده‌ی کمی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه همچنین گفت: در مراحل مختلف آزمون‌های سنگینی در حوزه‌های ریاضی و تست‌های روانشناسی و زبان می‌گیرند و در این مراحل خلق‌الساعه، عدالت را هم رعایت نمی‌کنند. کسی که مدرک بالای زبان دارد به بهانه نمره کم در زبان وی را رد کرده‌اند و نتایج این آزمون ها را به دانشجویان اعلام نمی‌کنند.

این فارغ‌التحصیل معترض به روند نامشخص استخدام در وزارت نفت با اشاره به اینکه ما می‌توانستیم در آزمون‌های مختلف سازمان سنجش شرکت کنیم که هرساله چندین نوبت نیز برگزار می‌شود ادامه داد: ولی وزارت نفت به دلایل واهی نتایج آزمون‌ها را اعلام نمیکند؛ دلیل را هم فربه شدن وزارتخانه و عدم نیاز به نیروی انسانی اعلام می‌کنند، در حالی که ما را از حق مسلم خود محروم کرده‌اند.

شرفی در پایان با تصریح بر اینکه چرا باید نخبگان کشور قربانی تصمیم های غلط وزارت نفت بشوند؟ خاطرنشان کرد: اگر نیاز به نیروی انسانی ندارید چرا در سال 96 آزمون استخدامی را طراحی و منتشر کردید؟ آن هم با ظرفیت 2500 نفر! این یک تناقض بزرگ است که نماینده وزارت نفت در دفاعیه خود در دادگاه اعلام کرده بود: «این وزارت خانه نیازی به نیروی انسانی ندارد» اما آگهی ازمون استخدامی منتشر می‌کنند!

عابدی: علی رغم تاکید رهبری به بهره‌مندی از جوانان متخصص، مسئولین وزارت نفت با ما لجاجت می‌کنند
کیوان عابدی یکی دیگر از دانشجویان سابق و فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعت نفت که نسبت به تناقضات موجود در سیستم استخدام وزارت نفت معترض است در این میزگرد گفت: در مسائلی که به صورت یکطرفه از سمت وزارت نفت رسانه‌ای شده، عدم تخصص دانشجویان را مطرح کرده و ادعا می‌کنند که در مشاغل تخصصی نیاز به نیروی متعهد و متخصص است در حالی که همه دانشجویان معترض از گروه الف هستند و صلاحیت‌های کامل در حوزه تخصصی خود را دارند. ارزیابی‌های صورت گرفته نیز در حوزه‌های کامپیوتر، هوش، روانشناسی و ... بود و دانشجویان را در این ارزیابی‌ها مردود کردند. در حالی که همین دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی اکثرا در دانشگاه‌های مهم تهران برای دوره‌های تکمیلی قبول شد‌ه‌اند که این نشان می‌دهد از نظر هوش و سطح علمی مشکلی ندارند.

فارغ‌التحصیل معترض دانشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه دانشجویان دانشگاه صنعت نفت بیشترین ارتباط را با صنعت دارند، افزود: این دانشجویان دوره‌های مختلف کارآموزی و نرم‌افزارهای مختلف تخصصی رشته‌های خود را گذرانده و تجربیات کافی برای کار وزارت نفت را دارند در حالی که بدون ارائه هیچ گونه شفافیتی مدعی می‌شوند که دانشجویان در آزمون پذیرفته نشدند و نسبت به هیچکدام از این آزمون ها پاسخگو نیستند.

دانشجوی سابق دانشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه تایید صلاحیت‌ها با سلائق شخصی صورت می‌گیرد، افزود: سابقه دانشگاه صنعت نفت و میزان تاثیر در پیشرفت صنعت نفت کشور موثر بوده، مشخص است؛ اکثرا کارکنان و مسئولین در رده‌های بالای وزارت نفت از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هستند.

عابدی با تاکید بر اینکه مسئولین در حال به انحطاط کشیدن دانشگاه صنعت نفت هستند، ابراز عقیده کرد: از دست دادن این دانشگاه ظلم بزرگی به صنعت کشور است. این در حالی است که در دانشگاه‌های دیگر با پول وزارت نفت شعبه و دانشکده تاسیس می‌شود! ما البته نگران فارغ‌التحصیلان آنها هم هستیم چون می‌گویند این دانشگاه(صنعت نفت) صلاحیت لازم و کافی ندارد و ممکن است فردا به دانشگاه‌های دیگر هم همین را بگویند.

وی در پایان با تصریح بر اینکه رهبری بارها به استفاده از جوانان متخصص تاکید کردند اظهار داشت: دانشجویان تاکنون تجمع‌ها و اعتراضات فراوان و نامه‌نگاری‌های متعدد، جلسات و شکایاتی به دیوان عالی عدالت اداری کشور داشتند که در حال پیگیری است. اما احساس می‌کنیم مسئول وزاتخانه بیشتر بحث لجاجت را پیش گرفته‌اند، زیرا علی رغم وعده‌های شفاهی به حل این مشکلات، هیچ زمان قول کتبی به دانشجویان ندادند و البته کاری هم از پیش نرفت.

احمدی‌زاده: علاوه بر منابع مالی، عمر و توانمندی دانشجویان را هدر دادند/ امیدمان به رئیس جدید دستگاه قضاست
شهاب احمدی‌زاده دانشجوی سابق دانشگاه صنعت نفت و یکی دیگر از فارغ‌التحصیلان معترض به روند استخدام در وزارت نفت در این میزگرد گفت: از اویل دهه 80، دانشجویان را به سه گروه تقسیم بندی کردند و بدون آزمون کتبی و گذراندن روال عادی استخدام گزینش می‌کردند؛ دانشجویان هم یک تعهد برای استخدام را به نظام و وزارتخانه می‌دادند؛ وزارتخانه‌ای که مسئولیت بزرگترین ذخیره استراتژیک کشور را به عهده دارد.

دانشجوی سابق دانشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه از سال 94 کلیه جذب‌ها منتفی شد تصریح کرد: اعلام کردند مجموعه وزارت نفت فربه شده و چالاکی قبلی خود را ندارد و این نقطه شروع یک بدعهدی در کشور شد. بدعهدی در قبال یک تعهدی که از دانشجویان ورودی 85 تا 94 که هنوز برخی‌ها فارغ‌التحصیل هم نشده‌اند با آن درگیر بودند.

احمدی‌زاده با اشاره به اینکه روش جذب سابق وزارت نفت فاقد آمایشی بوده است ابراز عقیده کرد: این از سیاست های غلط مسئولین و مشکل آنهاست؛ چوب اشتباهات مسئولین را نباید دانشجویان نخبه کشوری بخورند که در رشته‌های خاص تحصیل کرده‌اند و هیچ بازار کاری برای آنها وجود ندارد.

این فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه در بزنگاه‌ها دانشجویان و جوانان نخبه بودند که گره‌های کشور را باز کرده‌اند تصریح کرد: اینکه یک شبه آمال و آرزوهای دانشجویان را بر باد می‌دهند یک بحثی است و این که دلایل و استدلال‌ها عجیبی مطرح می‌شود، بحث دیگری است؛ عملا به جای حل کردن مساله، صورت آن را پاک می‌کنند.

احمدی‌زاده با ارائه راهکاری برای حل مشکل فربه شدن وزارتخانه گفت: می‌توانند کارمندان اضافی را بازنشست کنند و ورودی‌های جدیدی بر دانشگاه اضافه نکنند اما دانشجویان را بی‌سواد و غیرمتخصص می‌خوانند! کار به جایی رسیده که حتی خود وزیر در مصاحبه‌ای اعلام می‌کند: «تحصن راه رسیدن به نتیجه نیست و دانشجویان باید حداقل سواد را داشته باشند!»

وی با تاکید بر اشتباهات موجود در ارزیابی فعلی دانشجویان در مسیر استخدام وزارت نفت مدعی شد: ارزیابی‌ها یکسری اشکالات شکلی و ماهیتی دارد؛ بر استناد کدام قانون گروه الف را که خود چکیده دانشجویان است را دوباره مورد ارزیابی و آزمون قرار می‌دهند؟ زمانی که در فشار تجمع‌ها و مصاحبه‌ها و نامه دانشجویان و نمایندگان مجلس قرار می‌گیرند شروع می‌کنند با با دانشجویان تماس می‌گیرند.

دانشجوی سابق دانشگاه صنعت نفت همچنین با اظهار اینکه دانشجو را دعوت می‌کنند به مصاحبه‌ای که در آن آزمون‌های مختلف است تصریح کرد: به استناد قانون، دانشجویان گروه الف از آزمون کتبی معاف هستند اما همه اینها را با تست‌های مختلف دیگر مانند روانشناسی برگزار می‌کنند.

این فارغ‌التحصیل معترض دانشگاه صنعت نفت همچنین با تاکید بر پاسخ‌هایی که در بلندمدت از اعتراضات خود گرفتند افزود: زمانی که دیوان عدالت اداری رای را به نفع دانشجویان صادر کرد با تمام دانشجویان تماس گرفتند اما از همان زمان تا کنون توافق شان با دیوان راکد مانده است؛ تناقضات عجیبی در کار مسئولین وزارت نفت است. در همین آزمون‌ها که خلق‌الساعه اعلام کردند حتی دستیابی به اطلاعات شفاف وجود ندارد و حاضر به دادن نامه کتبی به دانشجویان نیستند و اعلام می‌کنند شما مردود شدید!

احمدی‌زاده با اشاره به بخش دیگری از استدلال‌های عجیب مسئولین وزارت نفت، این قبیل مسائل را به مثابه یک درد دانست و خاطرنشان کرد: ادعا می‌کنند20 هزار دانشجو داریم در حالی که 700 دانشجوی فارغ التحصیل که بورسیه و استخدام بودند و الان باید مشغول به کار می‌بودند، بلا تکلیف هستند. معلوم نیست چرا گره را به جای باز کردن با دست به دندان می‌کشند؛ کار را به دادگاه می‌کشانند که زمان ببرد و دانشجویان عملا ناامید شوند.

وی همچنین اضافه کرد: برای هر یک نفر(دانشجوی دانشگاه صنعت نفت) نزدیک به 55 میلیون تومان هزینه کرده‌اند ولی تعهدات خود را یک طرفه لغو می‌کنند. باید با حیف و میل و فسادها مقابله شود. البته فساد فقط مربوط به اسراف منابع مالی نیست بلکه عمر توانمندی‌های دانشجویان و جوانان کشور نیز مورد اهمیت است.

دانشجوی سابق دانشگاه صنعت نفت همچنین با اشاره به ادعای مسئولین وزارت نفت مبنی بر اینکه در بین دانشجویان افراد ضد انقلاب وجود دارد، افزود: برای ورود به دانشگاه صنعت نفت مراحل گزینش وجود دارد و چنین چیزی نمی‌تواند صحت داشته باشد.

وی در پایان با اشاره به نوعی از رفتارهای و برخوردهای مسئولین وزراتخانه به نحوی که دانشجویان را در مقابل یکدیگر قرار دهند تصریح کرد: می‌گویند «دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف با معدل 18 استخدام نشده است، چرا باید دانشجو با معدل 12 را استخدام کنیم». این اظهارات البته یک مغلطه است چراکه معدل گروه الف حداقل 14 است.

احمدی‌زاده همچنین با توجه به تحولات قوه قضائیه  ابراز امیدواری کرد که حجت الاسلام رئیسی توجه ویژه‌ای به حقوق دانشجویان صنعت نفت داشته باشد. وی گفت: ما تقاضا داریم با رافت اسلامی و نگاهی پدرانه به این مساله نگاه کنند و جمع دانشجویان دعا گوی دستگاه قضا خواهند بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ناشناس
1398/01/18 - 15:01

ان شاءالله که با مدیریت صحیح از توانایی این جوانان متخصص و نخبه استفاده بشه و این دانشجوها به حق خودشون برسند.
مینا
1398/01/18 - 21:22

با ی بغل مدرک زبان و کامپیوتر و مقاله و معدل و رتبه عالی هزار جا برا کار رفتم، میگند خانم شما over qualify هستی و چون ممکنه کار ما برات کسل کننده باشه و ول کنی بری، از پذیرش شما معذوریم. به عبارتی میگند چرا اینجا ما ی نیروی ساده تر میخوایم. و چندساله فقط تو خونه ترجمه میکنم به این امید که تو مملکت یکی پیدا بشه و ببینه چه بر سر ما رفت
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top