تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/03/16 - 14:36
کد خبر: 314702

انتقاد از اظهارات سیدمجید حسینی علیه دانشگاه آزاد

ای کاش پیش از این سخنرانی عجیب و غریب و غیرواقعی تان، ابتدا نگاهی به مقایسه تطبیقی شاخص های اساسی در سنجش میزان اثرگذاری مجامع علمی در جامعه می انداختید، سپس مبتنی بر تدبیر و عقلانیّتِ برآمده از تحلیل منطقی آمار و اطلاعات متقن، مبادرت به نسخه پیچی می ورزیدید!

خبرنامه دانشجویان ایران: متن زیر طی روزهای گذشته در فضای مجازی منتشر شده است: در شامگاه ۱۵ خردادماه، در اثنای انبوه پُست های ارسالی دوستان در محیط جذّاب، پُرآسیب و کم فرصت #اینستاگرام، فیلمی  از سخنرانی یکی از اساتید جوان، بادغدغه و صدالبته پُرچالش این روزهای فضای مجازی نظرم را به خود جلب نمود که مرا وادار به نگارش این سطور کرد؛ باشد که این دردِدل مکتوب، مقبول طبع این استاد صاحب سخن شود.

در این فیلم، دکتر #سیدمجید_حسینی -استاد محترم دانشگاه تهران- در اثنای سخنرانی داغ و هیجانی خویش در دانشگاه گیلان، در نقد بنیادین #دانشگاه_آزاد می فرمایند: "اندیشه های امام برای این است که برای تحصیل پول نگیریم. حال در دانشگاهی که پول می گیرد، اندیشه های امام چه اثری می تواند داشته باشد؟! پس کل بنیان نابنیان دانشگاه آزاد غلط است و باید ریشه کن شود! چون برابری و هم آمیزی را بر هم می زند؛ یک عدّه انسان پول دار را به فوق لیسانس و دکتری و پزشکی تبدیل می کند و بقیه را بدبخت می کند!"

اینجانب حسب تکلیف خویش و با ذکر این نکته که هیچ یک از مقاطع تحصیلی خویش را در دانشگاه آزاد نگذرانده است، مطالب مُجمل ذیل را خطاب به جناب دکتر حسینی تقدیم می دارد:

جناب دکتر حسینی!
شما به گونه ای زبان به نقد بنیان افکن بزرگترین مرکز آموزشی و پژوهشی کشور و ششمین مرکز آموزشی جهان گشوده اید که گویی در سایر دانشگاه های کشور روزانه ۵ عدد آپولو هوا می شود، هر یک از اساتید و دانشجویان آن ها مفسّر و مبیّن اندیشه های راقی امامین انقلاب گشته اند و تعدّد دستاوردهای پژوهشی و استنادات علمی آنان افزون بر دانشگاه آزاد است!

ای کاش پیش از این سخنرانی عجیب و غریب و غیرواقعی تان، ابتدا نگاهی به مقایسه تطبیقی شاخص های اساسی در سنجش میزان اثرگذاری مجامع علمی در جامعه می انداختید، سپس مبتنی بر تدبیر و عقلانیّتِ برآمده از تحلیل منطقی آمار و اطلاعات متقن، مبادرت به نسخه پیچی می ورزیدید!

در طول سالیان متمادی و متوالی، دانشگاه آزاد اسلامی -بدون تحمیل کوچکترین هزینه ای به دولت!- چه از منظر تعداد هیات علمی و دانشجویان نخبه و مبتکر، چه از لحاظ تولید دانش و مرجعیّت علمی و چه از منظر وجهه بین المللی، در میان برترین های کشور و خاورمیانه بوده است.

الحق و الانصاف مگر خروجی سایر دانشگاه های کشور، توسعه عدالت و برابری و احیای فرائض مغفول و فراموش شده دینی و اخلاقی بوده که با توجیهی اشتباه، فرموده اید دانشگاه آزاد موجب برهم زدن برابری و هم آمیزی شده است؟!

اگر تنها یک سازمان و ارگان در طول ۴۰ سال اخیر در راستای #عدالت_آموزشی توفیق یافته باشد، بلاشک دانشگاه آزاد اسلامی بوده است! مگر نه این است که عدالت یعنی "هر چیز را به جای خویش، به وقت خویش و به مقدار خویش به کار بستن"؟! دانشگاه آزاد اسلامی آن زمان که برخی از آقایان معلوم الحال #مانور_تجملات و تشریفات در کشور به راه انداختند و برخی از خانواده ها، بنا به تحصیل فرزندانشان در خارج از کشور، پُز روشنفکری می دادند و دقیقاً در آن هنگام که ویروس خطرناک "مرغ همسایه غاز است" در حال اشاعه مویرگی در تمامی ساحات کشور اعم از عرصه خطیر علم و پژوهش بود، قد عَلَم کرد و با تمهید قابل تحسین هیات موسّس اندیشمند خود، راه جدیدی را در پیشگاه ۴ درصد جامعه گشود؛ همان ۴ درصدی که می توانستند سرمایه ملّی را به سهولت هر چه تمام تر در بسیاری از دانشگاه های بی بُنیه کشورهای جذّاب اروپایی و آمریکایی هزینه کنند و نهایتاً پس از گذشت سالیانی، با نقاب منوّرالفکری قاجاری و با تاسّی از سیدحسن تقی زاده ها! به سوی وطن روانه و متعاقباً طلبکار زمین و زمان گردند!

جناب استاد دانشگاه!
حتّی اگر بخواهیم کاملاً قواره مند به دانشگاه آزاد نظر بیفکنیم، باید بدانیم که در پازل آموزشی و پژوهشی کشور، وظایف و تکالیف خطیری مبتنی بر راهبرد کلان نظام آموزشی کشور از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بر دوش این دانشگاه نهاده شده است. در ماده ۳ اساسنامه این دانشگاه می خوانیم: "حدود فعالیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه به تناسب رشته با توجه به مجوز شوراهای گسترش آموزش عالی وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت،درمان و آموزش پزشکی تعیین می‌گردد".

و بنا به فرموده رهبر فرزانه انقلاب، "شورای عالی انقلاب فرهنگی، قرارگاه اصلی فرهنگی کشور است و تصمیمات این شورا، لازم الاجراست".

بنابراین منطقی ترین و مقتضی ترین رویکرد در قبال دانشگاه آزاد اسلامی در برهه کنونی کشور، ارائه راهکارهای عملیاتی برای مسئله محور کردن پژوهش ها و آموزش های این دانشگاه فاخر و نیز تسهیل و افزایش ارتباط صنعت با آن می باشد، نه پاک کردن صورت مسئله و تخریبِ بی مبنای بنیان افکن این نهاد مقدّس!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه پایبند نبوده است
کاهش قیمت جهانی طلا
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top