تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/03/28 - 12:00
کد خبر: 316166

راه حل‌هایی که دانشجویان برای فرار از امتحان استفاده می‌کنند؛

قوانینی که باید برای آخر ترم بدانید

قوانینی که باید برای آخر ترم بدانید

امتحانات پایان ترم در دانشگاه های مختلف آغاز شده است، دانشجویان در این مدت برای پاس کردن و گذراندن واحدهای خود یا درس می خوانند و یا به فکر راه های میانبری مانند تقلب، حذف پزشکی و حتی حذف ترم می افتند.

به گزارش خبرنگار صنفی_آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ امتحانات پایان ترم در دانشگاه های مختلف آغاز شده است، دانشجویان در این مدت برای پاس کردن و گذراندن واحدهای خود یا درس می خوانند و یا به فکر راه های میانبری مانند تقلب، حذف پزشکی و حتی حذف ترم می افتند. ناگفته پیداست هر کدام از این راه ها قوانینی دارد که ندانستن ان می تواند باعث زیانه دیدن دانشجویان شود. تقلب  طبق قوانین آموزشی از تخلفات محرزی است که برای دانشجویان جریمه های مختلفی را در نظر می گیرد. حذف پزشکی و حذف ترم نیز هر کدام دارای قوانین خاصی است که برای استفاده از انها باید اطلاعات کافی داشته باشید.

تقلب و جریمه هایش
الف- مصادیق تقلب
تقلب در امتحانات دانشگاهی، مصادیق مختلفی دارد و ممکن است حتی برخی از آنها به گوش دانشجویان نرسیده باشد. بنابراین بهتر است قبل از هر موضوعی به معرفی انواع مصادیق تقلب در امتحانات پایان ترم دانشگاهی بپردازیم:

1- به همراه داشتن موبایل، ام‌پی‌تری‌پلیر، هندزفری و هرگونه وسایل الکترونیکی(خاموش یا روشن(

2- فراهم کردن شرایط برای استفاده سایر دانشجویان از پاسخنامه خود یا کمک به دیگران برای پاسخگویی به سوالات مانند استفاده از حرکات دست و پا در امتحانات چند‌گزینه‌ای

3- به همراه داشتن کتاب، جزوه، یادداشت، ماشین‌حساب و جابه‌جا کردن اوراق امتحانی و... تخلف محسوب می‌شود.

4- نوشتن اسم غیرواقعی روی پاسخنامه تخلف محسوب می‌شود.

5- چنانچه انجام تقلب توسط دانشجو در زمان تصحیح اوراق برای استاد محرز شود با گزارش کتبی استاد و ارائه مستندات قابل‌طرح در کمیته بوده و تخلف است.

6- خارج کردن پاسخنامه از جلسه امتحان، آوردن پاسخنامه تکمیل شده از خارج جلسه، امحای ورقه و پاره کردن آن تخلف محسوب می‌شود.

7- بلعیدن، پاره کردن، پنهان کردن و عدم ارائه نت به مراقب و... یا هر عملی که موجب معدوم شدن نت تقلب شود تخلف محسوب می‌شود.

8- دانشجوی همکاری‌کننده در انجام تقلب نیز مشمول تنبیهات قرار می‌گیرد.

ب- نحوه برخورد با متخلفان
براساس بند رسیدگی به تخلفات آموزشی و اداری آیین‌نامه انضباطی مصوب وزارت علوم، چنانچه فرد متخلف در امتحان از تقلب منتفع شده باشد، در امتحان یا درس مربوط نمره 0.25 برای او لحاظ شده و متناسب با نوع تقلب به یکی از تنبیهات اخطار شفاهی، تذکر کتبی بدون درج در پرونده دانشجو، اخطار کتبی بدون درج در پرونده دانشجو، تذکر کتبی و درج در پرونده دانشجو یا توبیخ کتبی و درج در پرونده دانشجو محکوم می‌شود.

این تنبیهات در صورت تکرار تخلف توسط دانشجو، به منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال بدون احتساب سنوات، منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال با احتساب سنوات، منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال بدون احتساب سنوات یا منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال با احتساب در سنوات قابل تشدید است. فرستادن شخص دیگری به جای دانشجو به جلسه امتحان نیز نمره او 0.25 درنظر گرفته شود و براساس آیین‌نامه، متخلف به یکی از تنبیهات منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال بدون احتساب سنوات، منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال، منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال بدون احتساب سنوات یا منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال با احتساب سنوات محکوم خواهد شد. براساس این آیین‌نامه، ارتکاب هر عملی از سوی دانشجو که موجب اخلال یا وقفه یا مزاحمت در اجرای برنامه‌ها و امتحانات دانشگاه شود باعث تنبیه وی به یکی از موارد اخطار شفاهی، تذکر کتبی بدون درج در پرونده دانشجو، اخطار کتبی بدون درج در پرونده دانشجو، تذکر کتبی و درج در پرونده دانشجو، توبیخ کتبی و درج در پرونده دانشجو، محرومیت از تسهیلات رفاهی دانشگاه ازقبیل وام، خوابگاه و... از یک ماه تا طول باقی مانده از تحصیل، دریافت خسارت از دانشجو در مواردی که تخلف منجر به ایجاد ضرر و زیان شده باشد یا منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال بدون احتساب سنوات محکوم خواهد شد.

حذف پزشکی
یکی دیگر از فوت و فن‌هایی که دانشجویان می‌توانند برای رهایی از مشروط شدن و یا کاهش معدل خود در شرایط اضراری استفاده کنند، حذف پزشکی درس است. البته حذف پزشکی درس، به راحتی صورت نمی‌گیرد و قوانین خاص خود را دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.

1- دانشجویان لازم است در جلسات امتحان نهایی دروسی که ثبت‌نام دارند، شرکت نمایند.

2- تشخیص موجه بودن غیبت بر عهده شورای آموزشی دانشکده است.

3- در صورت موجه تشخیص داده شدن غیبت، آن درس به شکل حذف پزشکی در کارنامه ثبت می‌شود، و به هیچ عنوان امکان اخذ امتحان مجدد وجود ندارد.

4- دانشجویانی که برای اعمال جراحی اورژانس و یا شکستگی حاد و یا دیگر موارد اورژانس در بیمارستان بستری می‌شوند، باید پیش از برگزاری امتحان یا حداکثر در حین آن، مراتب بستری شدن را با ذکر آدرس دقیق بیمارستان به آموزش دانشکده اطلاع دهند. بدیهی است، اعمال جراحی و بسترهای غیراورژانس شامل این بند نخواهد بود.

5- دانشجویانی که به دلیل بیماری سرپایی شدید قادر به شرکت در جلسه امتحان نیستند، موظفند قبل از شروع امتحان شخصاً به آموزش دانشکده مراجعه نمایند تا در معیت نماینده آموزش برای تأیید بیماری به پزشک دانشکده مراجعه نموده یا به بیمارستان اعزام شوند، بدیهی است در صورت عدم تأیید بیماری توسط پزشک، غیبت دانشجو غیرموجه تلقی خواهد شد.

6- دانشجویان شامل بندهای فوق بایستی مدارک درمانی خود را(اعم از خلاصه پرونده بستری، جواب آزمایشات، عکس‌برداری‌های انجام شده، گواهی پزشک معالج و نسخه‌های دارویی) را برای بررسی و اظهار به پزشک دانشکده ارائه نمایند.

7- در صورتی که هر یک از شرایط ذکر شده در بندهای سه گانه فوق به هر دلیلی رعایت نشوند و یا موارد خارج از این بندها، مدارک مربوط مورد قبول نبوده و در شورای آموزشی دانشکده مطرح نخواهند گردید و غیبت دانشجو غیرموجه در نظر گرفته خواهد شد.

8- در صورتیکه دانشجو در جلسه امتحان درس حاضر باشد، امکان بررسی حذف پزشکی آن درس پس از امتحان وجود ندارد

9- درخواست حذف ترم به علت بیماری یا حادثه، تنها در صورتی قابل بررسی است که دانشجو در هیچ امتحانی شرکت نکرده باشد.

حذف ترم
در شرایط خاص، حذف تمام دروس یک نیمسال تحصیلی با درخواست کتبی دانشجو و تأیید شورای آموزشی دانشگاه، قبل از شروع امتحانات با احتساب در سنوات تحصیلی امکان‌پذیر است. برخی از شرایط و ضوابط حذف ترم نیز به شرح زیر است:

1- دانشجو موظف است تقاضای حذف ترم خود را به صورت کتبی و قبل از شروع امتحانات به اداره آموزش دانشکده تسلیم نماید.

2- ارائه دلایل ومدارک مستند برای تقاضای حذف ترم الزامی است.

3- حذف ترم جزو حداکثر مدت مجاز تحصیل دانشجو محسوب خواهد شد، بنابراین در تصمیم‌گیری‌ها سقف سنوات تحصیلی دانشجو نیز مدنظر قرار گرفته شود.

 4- شورای آموزشی دانشکده مجاز است حداکثر دو ترم تحصیلی با حذف ترم دانشجو بصورت متوالی یا متناوب موافقت نماید.

5- چنانچه دانشجویی در تعدادی از امتحانات دروس شرکت کرده باشد و نمره قبولی یا مردودی کسب کرده باشد نمی‌تواند تقاضای حذف ترم نماید بلکه به منزله غیبت در امتحانات محسوب و تقاضای او در کمیته بررسی غیبت‌ها در دانشکده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تذکر مهم: مواردی که در این گزارش ارائه شده است، قوانینی کلی است و ممکن است در دانشگاه‌های مختلف به گونه دیگری رفتار شود، بنابراین لازم است دانشجویان قبل از اقدام برای حذف پزشکی، حذف ترم و یا حذف اضطراری به سایت معاونت آموزشی دانشگاه خود مراجعه کرده و به طور دقیق در جریان قوانین آموزشی قرار بگیرند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top