تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/04/04 - 11:44
کد خبر: 317063

در گفت‌و گویی با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی پیرامون خارج نشینی سلبریتی‌ها مطرح شد:

طباطبایی: چالش بزرگ سلبریتی‌پروری بیجا در صدا‌و‌سیما است/ صلائی: گویی سلبریتی‌ها تافته جدا بافته‌اند/ زارعی: صدا و سیما باید از جوانان کارآمد استفاده کند

طباطبایی: چالش بزرگ سلبریتی‌پروری بیجا در صدا‌و‌سیما است/ صلائی: گویی سلبریتی‌ها تافته جدا بافته‌اند/ زارعی: صدا و سیما باید از جوانان کارآمد استفاده کند

مدتی پیش تصاویر رامبد جوان و نگار جواهریان در کانادا حاشیه ساز شد، هر چند با گذر زمان این موضوع در حال از دست دادن اهخمیت خود بود اما انتشار تصاویر از ستاره اسکندری و این بار از ترکیه باز هم حاشیه ها را به اردوگاه سلبریتی ها برد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی – اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مدتی پیش تصاویر رامبد جوان و نگار جواهریان در کانادا حاشیه ساز شد، هر چند با گذر زمان این موضوع در حال از دست دادن اهخمیت خود بود اما انتشار تصاویر از ستاره اسکندری و این بار از ترکیه باز هم حاشیه ها را به اردوگاه سلبریتی ها برد. حاشیه هایی که مانند قبل بی اهمیت نیست و این موضوع را می توان از واکنش های طیف های مختلف مردم نسبت به این موضوع دید. برخی این تصاویر را زندگی دوگانه سلبریتی ها دانستند و عده ای نیز این موضوع را امری فردی عنوان کردند، اما در نهایت نمی توانیم از تاثیر متقابل مردم و هنرمندان به سادگی عبور کنیم.

در گفت و گویی که با مسئولین فرهنگی تشکل های دانشجویی از جمله دفتر تحکیم وحدت، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل و جامعه اسلامی دانشجویان داشتیم موضوعاتی از قبیل موارد زیر مطرح شد:

سلبریتی ها و هنرمندان ایرانی باید در دیگر کشورها نماد فرهنگ یک ایرانی باشند.

بستر برای حضور افراد کارآمد باز شود تا شاهد حضور نمایشی از منافع جویان نباشیم.

چالش بزرگتر شخصیت سازی و سلبریتی پروری بیجا در سیماست.

مسئله مهم این است که هیچ‌نظارتی بر رفتار ایشان نیست که اثر آن را در شهادت طلبه همدانی و یا تبلیغ داروهای کشنده دیدیم.

رسانه ملی تا کاستی های خود را برطرف نکند نمی تواند به اصل وجود خودش که آموزش و اثرگذاری بر جامعه است را به طور کامل به نمایش بگذارد.

باید افراد آموزش دیده و کار آزموده و با چارچوب عقاید مشخص وارد رسانه ملی شوند

برخی ازآنها تامین زندگی برای آینده بچه هایشان را هدف خود می دانند و این هدف را  در کشورهای خارجی امکان پذیر می بینند.

صدا و سیما باید از جوانان و نیروهای مومن و متعهد در میدان، برای ایفای نقش های برجسته و مطابق با هویت ایرانی واسلامی و مطابق با قوانین اسلامی استفاده کند

مشروح گفت و گوهای مذکور به شرح زیر است:

فاطمه سادات طباطبایی، دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در مصاحبه ای پیرامون این موضوع که آیا می توان این نوع رفتارها را صرفا فردی دانست، گفت: صدا و سیما در هر کشوری جز اموال عمومی آن کشور محسوب می شود و مردم در آن سهیم هستند، حال اگر شخصی به واسطه این سرمایه ملی دیده و شناخته شد، در واقع به این دلیل که توسط سرمایه مردمی به یک رشد و جایگاه رسیده است نه تنها موظف است بلکه متعهد شده تا برای حفظ حرمت آن مردم خود را ملزم به رعایت ملاحظاتی کند پس این مسئله نه تنها فردی نیست بلکه حق مردم است که نسبت به آن حساس و مطالبه گر باشند.

دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل ادامه داد: مسئله دیگر این است که سلبریتی ها و هنرمندان ایرانی باید در دیگر کشورها نماد هویت دینی و فرهنگ ایرانی باشند، بدین شکل که به طور سلیقه ای و با خودخواهانه نگری و بر اساس دلخواه خودشان نباید رفتاری را به نمایش بگذارند چرا که آنها سفیران فرهنگی از جانب مردم هستند، بدین جهت مسئولین صدا و سیما باید  آیین نامه اخلاقی حاوی بندهایی پیرامون این موضوعات را وضع کنند که سلبریتی ها به آن متعهد شوند و اگر روزی از عمل به آن سر باز زدند دولت بتواند آنها را از دست یافتن به منابع ملی منع کند.

او در ادامه پیرامون دوگانگی های مطرح شده در زندگی سلبریتی ها مطرح کرد: برخی از هنرمندان برای به دست آوردن تریبون های دولتی و کسب درآمد بیشتر حاضرند دست به هر عملی بزنند ولو آنکه حاضر شوند با توسل به ظاهر فریبی، هر آنچه را به آن اعتقاد ندارند را به زبان بیاورند تا بتوانند اعتماد و سرمایه دولتی بیشتری را در جهت سود خودشان در اختیار بگیرند و این دوگانه ها ناشی از دوگانگی کسب سود شخصی و مسائل اعتقادی آنها است، باید ساختاری عادلانه بر حسب توانمندی اشخاص برای سپردن چنین سرمایه هایی چیده شود تا بستر برای حضور افراد کارآمد هم بازشود و ما فقط حضور نمایشی منافع جویان نباشیم و از این طریق کارآمدی صدا وسیما بالاتر نیز می رود.

طباطبایی در مورد نقش صدا و سیما در این مورد نیز گفت: مورد اول که راجع به صدا وسیما مطرح می شود این است که صدا وسیما تا چه میزان به برنامه ریزی برای تولید برنامه های جذاب که از محتوای مناسب فرهنگی، تفریحی و اجتماعی برخوردار است اهمیت می دهد. اگر چنین برنامه ریزی هایی به جد وجود داشته باشد بر چه اساسی بودجه به این برنامه ها اختصاص می یابد و هم چنین اجرای این برنامه ها به چه اشخاصی سپرده می شود ما شاهدیم که القا کنندگان و راویان فرهنگی مختلف سیما در زندگی شخصی عملکرد و رویکرد متفاوتی از خودشان بروز می دهند. مسئله بعدی این است که چنین برنامه هایی که سلبریتی ها با عوام فریبی و ظاهر سازی اجرا می کنند چه میزان می تواند در اعطلای فرهنگ جامعه موثر باشد آن هم در شرایطی که صدا و سیما نتوانسته در وهله اول نیروی تراز و کارآمد فرهنگی برای خودش تربیت کند به نظر بنده چالش بزرگتر شخصیت سازی و سلبریتی پروری بیجا در صداوسیماست، چرا که اولویت سیما از ساخت برنامه ها با محتوای ایده آل به سمت ساخت برنامه های شخصیت محور کپی شده تقلیل یافته و این برنامه ها چه میزان می تواند خروجی مد نظر فرهنگی برای مخاطبان به نمایش بگذارد.

مژگان صلائی دبیر فرهنگی دفتر تحکیم وحدت نیز با اشاره به استفاده از بودجه عمومی برای هنرمندان، جامعه را برای محق برای اظهار نظر دانست و گفت: زمانی که سلبریتی ها از مواهب موقعیتی که با امکانات کشور برایشان فراهم شده بهره می‌برند باید قدران جامعه باشند و بیشتر از گذشته باید مراقب کنش ها و واکنش هایشان باشند زیرا که فقط این موقعیت فرصت محض نیست بلکه تهدیدهایی را ه‍م همراه با خود دارد، بعید می دانم متوجه نباشند که خودشان و رفتارهایشان زیر ذره بین قرار دارد حتی اگر در خارج از کشور باشند.

چرا زاهدان مقصد دانشگاهی رئیس جمهور شد// جلسات مهندسی شده هستند!

دبیر فرهنگی دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: بنابراین با توجه به امکانات و بودجه عمومی که صرف این افراد می شود این حق جامعه است که در مورد این موضوعات اظهار نظر کند منتها نباید در این بین اخلاق اسلامی و انسانی زیر پا گذاشته شود و مرز باریک آن باید حفظ شود هر صورت سلبریتی ها باید پاسخگوی افکار عمومی باشند به طور مثال در ماجرای های اخیر مثل حضور در سفارت خانه ها و یاحضور در پارتی‌های شبانه‌ای که عناصر سفارت خانه های خارجی نیز در آن حضور دارند که اگر رد برخی اظهار نظر ها را بگیریم مطمئنا به جای خوبی نخواهیم رسید و مسئله مهم این است که هیچ‌نظارتی بر رفتار ایشان نیست که اثر آن را در شهادت طلبه همدانی و یا تبلیغ داروهای کشنده دیدیم متاسفانه نمی دانیم چرا مدعی العموم تا زمانی که شاکی خصوصی نداشته باشند در این موارد ورود نمیکند که جای بسی تامل دارد.

صلائی پیرامون رفتارهای دوگانه با تاکید بر این نکته که نباید این موضوع را به همه افراد تعمیم داد، گفت: رفتاردوگانه متاسفانه در برخیشان وجود دارد منتها نباید با دیدن چند مورد این رفتار را به همه تعمیم داد. اما به نظر می رسد این موضوع دلایل متفاوتی داشته باشد یکی از دلایل ممکن است عدم شناخت مردم جامعه و نظرات غالبشان دانست و فاصله‌ای که بین خود و‌مردم میبینند و متاسفانه برخی اوقات رفتاری از سلبریتی ها سر می‌زند و به گونه ای سخن می‌گویند که گویی تافته جدا بافته از مردم هستند و به کلی با این جامعه غریبه‌اند، بنابراین در این شرایط و حدودی که برای خود قائلند نباید در اموری مانند انتخابات نقش هدایتگری نظرات را ایفا کنند چون حاضر نیستند نتیجه اعمال خود را بپذیرند و در آخر طلبکارانه مردم را فریبکار اعلام می‌کنند‌.

او افزود: دلیل دیگر می‌تواند وابستگی که به خارج از کشور دارند باشد به طور مثال بازیگری که خانواده و فرزندانش خارج از ایران هستند و یا پاتوقش سفارت خانه های خارجی است برای تامین امنیت مالی و... خانواده اش مجبور به چشم بستن بر وقایع میشوند به طور مثال از ورزشکار زنی که کشف حجاب کرده و در بازی های محلی شرکت جسته حمایت ولی از ورزشکار زن دیگرکه قهرمان جهان شده و از شهدا یاد کرده و یا در مواقعی حاضر به بازی در مقابل رژیم جنایتکاراسرائیل نشده هیچ واکنشی ندارند و یا شاید دلیل دیگر دل در گرو جوایز بین المللی داشتن آنها باشد و آنها حاضرند برای رسیدن به منافه خود، منافع ملی را هم زیر پا بگذارند کما اینکه در گفته هایشان هم به طور واضح به این مسئله اشاره دارند.

دبیر فرهنگی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اهمیت صدا و سیما نیز گفت: مردم زمانی که شاهد رفتار منافقانه باشند تاثیر نخواهند پذیرفت و‌بالتبع به مرور زمان اعتمادشان هم نسبت به صداو سیما کاسته میشود. مسئله ای که وجود دارد این است که باید افراد آموزش دیده و کار آزموده و با چارچوب عقاید مشخص وارد رسانه ملی شوند نه اینکه صدا و سیما اول به فکر تاثیرگذاری بر نیروهایش باشد، که این به معنای عقبگرد است و به همین دلیل تا به حال شکست خورده است. رسانه ملی تا کاستی های خود را برطرف نکند نمی تواند به اصل وجود خود که آموزش و اثرگذاری بر جامعه است را به طور کامل به نمایش بگذارد.

سفر رامبد جوان و نگار جواهریان واکنش های مختلفی از حمایت تا انتقاد را به همراه داشت

لیلا زارعی، دبیر فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به هر دو بعد فردی و اجتماعی رفتارهای افراد گفت: رفتار هر فرد دو جنبه دارد یک جنبه فردی و یکی اجتماعی. کار این افراد علاوه بر زندگی شخصی در اجتماع نیز تاثیر گذار است. آنها افرادی مطرح و تاثیر گذار هستند. درست است که هر فردی تمایل دارد زندگی شخصی خودش را داشته باشد ولی جامعه ما، جامعه اسلامی است و برای زندگی در آن باید قوانینی را بدانند. اینکه هر طور دلشان بخواهد نیست، شرایط حضور آنها در اجتماع شرایطی دارد، جامعه باید جلوی این بی احترامی به ارزش ها را بگیرد .

او ادامه داد: انسان ها ممکن الخطا اند و تمامی کتاب ها و متن هایی که می نویسند در طول زمان تغییر می دهند و یک جلد دو می نویسند و تکمیل می کنند و یا اصلاحیه می نویسند ؛ پس ممکن است اشتباهی یک حرفی را بگویند و بعد اصلاح کنند. البته اعتقادات کسی را نمی توان تغییر داد اعتقادات و باورها ریشه ای اند و اگر کسی واقعا به یک چیزی ایمان و باور و اعتقاد داشته باشد هرگز از آن منحرف نمی شود. کسی که می گوید حجاب را قبول دارم خب بله یک حرفی زده ولی بعدا می بینیم منکر شده در عمل. خب پس نتیچه این می شود که این فرد باور نداشته و حرفش از روی باور نبوده دلبخواهی بوده است. اگر دلبخواهی باشد تحت تاثیر عواملی مثل (رفتن به کشور خارجی، افسردگی، مساعدنبودن شرایط شغلی یا هر اتفاق دیگری) قراربگیرد و اعتقادش بر باد برود. آنها لذت را در چیز دیگری می یابند. شیفته لذت های دنیایی شده و چشم هایشان بسته وعقل هایشان خاموش می شود. خودشان را می بینند و خودشان و دنیای کوچک و بسته شان. مثل زندانی سلول انفرادی که تنها خودش است و یک سقف و تمام لذت های دم دستش و هدفی جز مرگ ندارد حتی نور هم نمی تواند ببیند .کوچک و کوچک و کوچک تر ...اهدافش در یک سلول خلاصه می شود.و هرچه فریاد میزنیم سلول های دیگری هست و آسمان وآن بیرون ...ولی خب چه فایده!

زارعی افزود: برخی ازآنها تامین زندگی برای آینده بچه هایشان را هدف خود می دانند و این هدف را  در کشورهای خارجی امکان پذیر می بینند. بله ولی به چه قیمتی؟ طبق کدام ارزش ها؟ ارزش های آنها چیست؟ نمی دانند افتخار ملت ایران به چیست؟ چیزی که آنها به دنبالش هستند،همان سلبریتی ها؛ در واقع لذت دنیایی است و درک درست از افتخارات و ارزش های ملت ایران ندارند. در ضمن عده ای هم می گویند که بقیه هم بوده اند و بارها این اتفاق افتاده چرا حالا به اینها گیر می دهید در جوابشان باید گفت آنها هم اشتباه کردند دلیلی ندارد راه گذشتگان را با چشم بسته شما هم طی کنید.

دبیر فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در مورد عملکرد صدا و سیما در این ماجرا گفت: صداو سیما که دیگر جای خود دارد من بارها و بارها انتقاد های خودم را به شیوه های مختلف بیان کرده ام. ما این همه کتاب و قصه و رمان اصیل فرهنگی داریم ولی تا با گوشت و پوست هنرمند آمیخته نشود نمی تواند اجرای خوبی داشته باشد! در تئاتر تا هنرمند با احساس بازی نکند بیننده لذت نمی برد واقعا باید درگیر نقش باشد و درگیر بودن یعنی تمرین و تمرین یعنی رسیدن و شدن.

او افزود: صدا و سیما باید از جوانان و نیروهای مومن و متعهد در میدان، برای ایفای نقش های برجسته و مطابق با هویت ایرانی واسلامی و مطابق با قوانین اسلامی استفاده کند. کارگردانان بسیاری هستند در این زمینه ها واقعا فعال اند ولی هنوز کم است. کار فرهنگی زمانی جواب میدهد که میدان فعالیت نیز فرهنگی باشد و فرهنگ سازی از طریق صدا و سیما بسیار اهمیت دارد و بهترین راه ارتباطی با تمام اقشار است. تلویزیون و رادیو و سینما نقش بسیار موثری در شکل گیری شخصیت افراد دارند پس باید در انتخاب بازیگر برای نقش و بازی در تلویزیون پر بیننده بیشتر اهمیت به خرج داد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
عدالت طلب
1398/04/04 - 13:16

چقدر عجیب و! همه ی نظر دهندگان خانم هستند؟+!
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top