تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/04/23 - 12:17
کد خبر: 319656

موافقان و مخالفان افزایش ظرفیت پزشکی در دانشگاه‌ها چه می‌گویند؛

انحصار در پزشکی به خاطر بازار کار

یکی از مسائلی که این چند ساله و با گرایش پیدا کردن داوطلبان کنکور به آزمون در گروه تجربی رشد کرده است بحث افزایش ظرفیت پزشکی در دانشگاه ها است. ظرفیتی که گفته می شود نه تنها نتوانسته نیازهای مردم به درمان و پزشکی را درمان کند بلکه خود باعث ایجاد انحصار در پزشکی شده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از مسائلی که این چند ساله و با گرایش پیدا کردن داوطلبان کنکور به آزمون در گروه تجربی رشد کرده است بحث افزایش ظرفیت پزشکی در دانشگاه ها است. ظرفیتی که گفته می شود نه تنها نتوانسته نیازهای مردم به درمان و پزشکی را درمان کند بلکه خود باعث ایجاد انحصار در پزشکی شده است. حضور یک پزشک در مسند اداره وزارت بهداشت نیز خود به این نوع نگاه ها دامن زده است.

روز جمعه برنامه «مناظره یک» با موضوع شکستن انحصار بازار پزشکی و دندانپزشکی با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو برگزار شد. در این برنامه علیرضا سلیمی معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی، میثم مهدیار کارشناس اقتصاد سلامت ، سیدمجید حسینی جامعه‌شناس و عبدالمجید ظفرمند عضو هیأت مدیره انجمن دندان‌پزشکان ایران حضور داشتند. در این بین سیدمجید حسینی و میثم مهدیار به انتقاد از ظرفیت پزشکی پرداختند. این گروه معتقدند بخشی از انحصار پزشکی مربوط به ورودی این رشته در دانشگاه ها است و باید برای رفع این انحصار ظرفیت پزشکی دانشگاه ها افزایش پیدا کند.

اختلاف نظر ها در آن جلسه به پایان نرسید و به پیج حسینی منتقل شد تا محلی برای صحبت های مخالفان و موافقان افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو شود. عده ای نگران وضعیت پزشکی هستند تا نکند این رشته نیز به سرنوشت رشته های فنی و مهندسی منجر شود، درواقع اشباع بازار کار، نگرانی برخی از مخالفان است.

برای مثال یکی از موافقان افزایش ظرفیت پزشکی در صفحه اینستاگرامی سیدمجید حسینی نوشت: الان حرفه پزشکی یه تخصص نیست، همه به چشم یه شکل پولساز بهش نگاه می کنن، و هر کس سمت این رشته می ره فقط هدفش پول بیشتر، الان شما نگاه به مطب های دکتر بندازین اکثر دستگاه کارت خوان رو برداشتن و شما باید پول نقد همراه داشته باشین چرا چون میخوان فرار مالیاتی کنن، عین آب خوردن با اشتباهات پزشکی مریض رو نقص عضو می کنن یا میکشن آب از آب هم تکون نمی خوره.

یکی از مخالفان هم نوشت: با چشم انداز وضع مالی نسبتا خوب مهندسان دهه هفتاد، ظرفیت دانشگاه رو برای دانشجویان مهندسی دهه هشتاد و نود بیشتر کردن. نتیجش رو داریم تو این سالها می بینیم. حالا همون کار رو با رشته پزشکی می خواید بکنید؟ احسنت به مردم ما که هنوز مثل دهه های گذشته همسوبا جو تیشه به ریشه خودشون می زنن.

در ادامه بخشی از نظرات موافقان و مخالفان افزایش ظرفیت پزشکی دانشگاه ها را می بینید:

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top