تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/05/06 - 21:22
کد خبر: 321911

مطالبه دانشجویان دختر از ابتکار

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور فردا به خراسان شمالی سفر می‌کند. این امر سبب شد تا دانشجویان دختر این استان مطالبات خود را از معصومه ابتکار بیان کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور صبح فردا درحالی به خراسان شمالی سفر خواهد کرد که بانوان این استان مطالبات فراوانی در این حوزه دارند. با توجه به پایین بودن رتبه خراسان شمالی در بسیاری از شاخص ها، این کاستی‌ها به حوزه زنان نیز برمی گردد. امکانات تحصیلی، بهداشتی و مسائل فرهنگی به ویژه در روستا‌ها نقش پررنگی در افت رتبه خراسان شمالی در شاخص‌های مربوط به بانوان داشته است.

به عنوان نمونه طبق آمار منتشر شده توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در سال ۹۶، درصد شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی در زنان ۱۵ تا ۵۴ سال استان، ۷/۸۳ درصد است که از این حیث رتبه اول کشور را دارد. خراسان شمالی در شیوع بیماری‌های مفصلی بانوان رتبه ۴ کشور و در بیماری‌های پوستی رتبه پنجم را از آن خود کرده است.

در حوزه اشتغال نیز با دو نوع آمار مواجه هستیم. در روستا‌ها آمار اشتغال بانوان بسیار بالا است که با توجه به سختی کار‌های روستایی، نشان می‌دهد زنان روستایی فعالیت‌های زیادی را متحمل می‌شوند. از سوی دیگر و در مشاغل آسانی مانند شغل‌های دولتی، بانوان استان ۱۸ درصد صندلی‌ها را از آن خود کرده اند که از این حیث در رتبه بیست و هفتم کشور قرار دارند.

اما در ادامه به سراغ فعالان دانشجویی استان رفته تا مشکلات و کاستی‌ها را از زبان آن‌ها نیز بشنویم. علاوه بر آمار‌هایی که به صورت رسمی وجود دارد، دانشجویان می‌توانند از مشکلاتی در لایه‌های زیرین نیز خبر دهند.

از ازدواج زودهنگام تا فعالیت‌های سخت بانوان / ساخت مدرسه در روستا‌ها نیاز است

فاطمه زنگانه، فعال فرهنگی دانشگاه بجنورد ابتدا به وضعیت زنان و کودکان دختر در روستا‌های خراسان شمالی اشاره می‌کند و می‌گوید: لازم است قدم در این روستا‌ها گذاشته و از نزدیک مشاهده کرد که زنان روستایی از کم سن‌ترین تا مسن ترین، اشتغال‌های سنگین و حتی اعتیاد همسران را بردوش می‌کشند؛ این موضوع مختص یک زن نیست. هزاران بار بیشتر از یک مرد، کار سنگین بر عهده‌ی دختران روستایی است.

زنگانه به معضل خشونت علیه دختران تحت عنوان «فرهنگ روستایی» اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: یک مادر ۳۰ ساله به قدرِ یک زن ۶۰ ساله شکسته شده و دختر ۱۰ ساله تجربیات بسیار زیادی دارد.

این فعال فرهنگی عدم توانمندسازی دختران و زنان روستایی و عدم حمایت از تولیدات روستاییان را معضل و مشکل دیگر بانوان روستایی می‌داند و تاکید می‌کند: با حضور نیرو‌های جهادی، مهارت‌هایی از قبیل: خیاطی و گلدوزی به بانوان روستایی آموزش داده می‌شود؛ اما بی توجهی به این مسئله که زنان روستا هنوز توانایی تهیه یک خیاط خانه و دیگر ابزار کارآفرینی را ندارند، بی تدبیری است.

وی در پایان ازدواج زودهنگام دختران روستایی را یکی دیگر از معضلات عنوان می‌کند و در این خصوص می‌گوید: نبود مدرسه در مقطع دبیرستان و حتی راهنمایی به شدت در این امر دخیل است، زیرا اکثر خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند که دخترشان برای تحصیل در مقطع دبیرستان به شهر بروند و از این رو زمینه ازدواج دختران پیش از اخذ دیپلم فراهم می‌شود.

دولت به وعده هایش در حوزه بانوان عمل نکرد
الهام داوری، فعال فرهنگی دانشگاه آزاد بجنورد دیگر دانشجویی بود که نظراتش را جویا شدیم.

داوری در ابتدا ضمن بیان سابقه‌ای از فعالیت‌های اجتماعی بانوان در پیش از انقلاب، به مطالبات زنان در بعد از انقلاب اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در دوره‌های مختلف، هر کدام از مسئولین نقشی در افزایش کاستی‌ها و نواقص این بخش ایفا کردند و البته به موفقیت‌هایی نیز رسیدند، اما در دولت تدبیر و امید، وعده به کار گیری زنان در عرصه‌های مدیریتی، به ویژه در سطوح عالی اداری و اجرایی، پیشرفت و احیا حقوق قضایی زنان در حوزه خانواده و اجتماع از جمله شعار‌های حسن روحانی در هر دو انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و ۹۶ بود و شاید یکی از دلایل پیروزی او در هر دو رقابت انتخاباتی نیز همین امر بود.

این فعال فرهنگی خاطرنشان می‌کند: با این اوصاف جز معدود اخبار‌هایی که دراین حوزه به گوش رسید و تیتر رسانه‌ها شد، تغییر شفاف و کارآمد در حوزه بانوان در کشور ایجاد نشد.

وی با اشاره به پایین بودن خراسان شمالی در شاخص‌های مربوط به بانوان تصریح می‌کند: در بخش سلامت بخصوص سلامت روان کم کاری‌ها مشهود است. اگر به تاریخچه زنان مبتلا و درگیر برگردیم، فقر و اعتیاد خانواده نقش حائز اهمیتی دارند و جامعه به عنوان دومین منبع اثرگزار در زندگی هر فرد، نه تنها پیشگیری این معضل را در این بخش نادیده گرفته، بلکه کمترین و نازل‌ترین امکانات را برای بهبود، اسکان و رفاه این زنان که در اکثر موارد بی خانمان یا سرپرست خانواراند، در نظر نگرفته است.

تعطیلی تنها سرای بانوان بی خانمان خراسان شمالی
داوری در ادامه به دیگر مشکلات زنان استان اشاره می‌کند و بیان می‌کند: نبود امکانات رفاهی مناسب برای زنان، عدم آگاهی و اعتباربخشی برای آموزش و مبارزه با اعتیاد به ویژه در مناطق روستانشین، نبود زیرساخت و قانون کار برای زنان سرپرست خانوار و یا دختران بازمانده از تحصیل، راه را برای افزایش تباهی و درماندگی یک زن ایجاد کرده است.

این فعال دانشجویی در پایان با اشاره به تعطیلی تنها سرای بانوان بی خانمان در مرکز استان می‌گوید: این مسئله به خودی خود یک سنگ بزرگ بر سر راه بانوانی که با مشکلاتی مواجه اند، قرار داد.

مشاغل خانگی، راهی برای رفع مشکلات
تقویت مشاغل خانگی یکی دیگر از مطالبات دانشجویان بود. اعظم سلیمی، فعال دانشجویی دانشگاه بجنورد در این خصوص بیان می‌کند: خراسان شمالی سرشار از امکانات طبیعی است که از آن‌ها می‌توان در راستای افزایش تولیدات خانگی استفاده بهینه کرد.

این فعال دانشجویی خاطرنشان می‌کند: اگر از این موارد، مانند گیاهان دارویی و صنایع دستی استفاده شود اشتغال مناسبی برای بانوان شهر و روستا رقم خواهد خورد و آن موقع ضمن درآمدزایی برای خانواده و کاهش مشکلات، بسیاری از بانوان از فعالیت‌های سخت دور می‌شوند.

وی در پایان می‌گوید: دولت باید برای اشتغال‌های خانگی فکر اساسی تری بردارد؛ اکنون طرح‌هایی وجود دارد، اما جوابگوی رفع نیاز بانوان استان نیست.

پس از پایان سفر معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور به خراسان شمالی، باید دید تا چه میزان و چه گام‌هایی برای حل مشکلات بانوان استان برداشته خواهد شد. آیا تغییری در رتبه و جایگاه بانوان خراسان شمالی ایجاد می‌شود؟

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اینفوگرافیک/آمار داوطلبان نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
با تخلفات کنکوری و مجازات های آن آشنا شوید +فیلم
پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
جزییات حادثه حریق در انبار دارویی بیمارستان امام حسین (ع) تهران
آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور
خبر خوش آسیایی برای هواداران پرسپولیس
افشاگری خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اسرائیل +فیلم
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
کارگران به دیدار رهبرانقلاب می‌روند ‌
هشدار جدی امیرعبداللهیان به اتحادیه اروپا
سردار رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد
صادرات گاز به پاکستان از سرگرفته می شود؟
درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده +فیلم
آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین تهران
شکایت فرماندهی فراجا از کاپیتان استقلال
حضور سید ابراهیم رئیسی در دانشگاه جی سی لاهور +فیلم
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +عکس
سروده رهبر انقلاب در آستانه عملیات وعده صادق +عکس
فاتحه خوانی رئیسی بر مزار اقبال لاهوری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top