تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/05/09 - 09:33
کد خبر: 322272

دولت برای تأمین رفاه مردم کارهای تشریفاتی را کنار بگذارد

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گفت: دولت نباید موضوع تنظیم بازار را به عنوان رفع تکلیف بداند بلکه باید با تصمیمات و سیاست های مناسب، رفاه و معیشت مناسبی را برای جامعه فراهم کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، محمد خوش‌چهره استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به دستور مقام معظم رهبری به هیأت دولت در خصوص تنظیم بازار، اظهار داشت: دولت چه به موضوع تنظیم بازار را باور داشته باشد یا نداشته باشد، طرح موضوع می کند و البته تجربه دولت ها نشان داده است، در بسیاری از موارد کاری نمی کنند.

وی ادامه داد: نزدیک به چهارده سال است که مقام معظم رهبری در خصوص نامگذاری سال های مختلف بنام های اقتصاد و با تأکید بر تولید، عناوین مختلفی را انتخاب می کنند اما در این سال ها هیچ یک از دولت ها موضع نگرفتند و برنامه ای برای آن نداشتند و حتی برخی از آنها به صورت تشریفاتی و سوری تعیین موضوع کردند اما در عمل در سیاست های شان موارد ضدمنویات مقام معظم رهبری را شاهد بودیم.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامگذاری سال‌ از سوی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: مقام معظم رهبری به عنوان استراتژیست نظام، اولویت ها و جهت گیری ها را هرساله با نامگذاری سال تعیین می کردند. همچنین در محیط دانشگاهی با بسیاری از اساتید صحبت می کردم آنها در نامگذاری ها نگران این موضوع بودند که برنامه ها به گونه ای باشد که ضد سال باشد؛ چراکه 50 درصد در حرف و 50 درصد در اجراست.

وی با اشاره به برخورد تشریفاتی دولت در خصوص تأکید مقام معظم رهبری در خصوص تنظیم بازار، اظهار داشت: دولت باید باور کند که اشتباهاتی را در حوزه اقتصاد انجام داده است و باید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و پرداختن به امور معیشتی مردم تلاش کند. درواقع دولت باید مانع از لجام گسیختگی قیمت ها و تورم شود.

خوش چهره اظهار داشت: صرف اینکه دولت طرح موضوع می کند نه تنها کافی نیست، بلکه حتی خوشحال کننده هم نیست؛ چراکه بیشتر شبیه یک کار تشریفاتی می ماند. دولت باید این موضوع را باور داشته باشد و به نوعی غیرت ملی و مذهبی پشت این تشریفات باشد تا شاهد تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تنظیم بازار باشیم.

وی بیان کرد: دولت نباید موضوع تنظیم بازار را به عنوان رفع تکلیف بداند بلکه باید با تصمیمات و سیاست های مناسب، رفاه و معیشت مناسبی را برای جامعه  فراهم کند.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدواریم دولت در وظایفش هوشیار و موفق باشد و این گرفتاری مردم که به خاطر سیاست های نامناسب، تصمیمات غلط و ضعف نظارت و کنترل جدی مجلس و مجالس مختلف ایجاد شده است، به زودی حل و فصل شود. البته قوه قضاییه طی این چندسال اخیر برخوردهای پیشگیری هایی داشته است که این اواخر شاهد اقدامات جدی تری هستیم.

وی ادامه داد: ضعف و نظارت دستگاه های اطلاعاتی و امنیت سبب شده است که حوزه اقتصاد ما طی دوسال اخیر به شدت دچار چالش شود و این عقب افتادگی در حوزه اقتصاد به صورت مشهود است.

خوش چهره با اشاره به وضعیت نخبگان جامعه گفت: برای تحقق تنظیم بازار می توان از نخبگان جامعه بهره مند شد و البته در کنار این موضوع حضور متخصصان دلسوز جامعه و پاسخگو بودن دولتمردان و نمایندگان مجلس هم می تواند تأثیر جدی داشته باشد. این مجموعه می تواند به حل بسیاری از اختلالات و نابه سامانی هایی این دو سال اخیر زندگی مردم کمک کند.

وی ادامه داد: در این دو سال اخیر بخش زیادی از مردم بدون اینکه بخواهند فقیر شده اند. این امر ناشی از سیاست های ناپخته، تصمیمات ناقص مسئولان و شیطنت های دنیای سلطه است.

این استاد اقتصاد با اشاره به این موضوع که توجه به معیشت مردم فراتر از تأکید مقام معظم رهبری است، گفت: این موضوع مردم جزو وظایف شناخته شده دولت هاست. در دنیا و نظام های مختل سیاسی شاهد هستیم که حداقل معیار و شاخص کارآمدی هر دولت ضمن اینکه در راستای تحقق اهداف مربوط به منافع ملی کار می کنند، مهم ترین حوزه منافع ملی، ارتقای سطح رفاه و بهبود سطح زندگی مردم است.

خوش چهره اظهار داشت: تأمین معیشت زندگی افراد و تنظیم بازار وظیفه ذاتی دولت بوده و تأکید مقام معظم رهبری پشت این موضوع است. اگر دولتمردان نمی توانندرفاه و سطح زندگی مردم را بهبود ببخشند، حداقل تلاش کنند تا این سطح از زندگی مردم حفظ شود و رو به پایین نرود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آیا اسرائیل به وعده صادق پاسخ خواهد داد؟
در اولین حراج امسال ۷۲۱۸ سکه فروخته شد
رئیس جمهور پنجشنبه به سمنان سفر می‌کند
افزایش سرعت اینترنت ثابت و همراه در کشور
«السودانی» و «بایدن» در کاخ سفید دیدار کردند
جزییات افزایش تعرفه پرستاری
هشدار سازمان مدیریت بحران درباره بارش‌های سیل آسا در استان‌های جنوبی کشور
کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید موجب کسری بودجه نمی‌شود
صدور۱.۶ میلیون مجوز کسب و کار الکترونیکی
کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیام ما صلح و در عین حال آمادگی است
فعالیت سفارت هلند در تهران از سر گرفته شد
رئیسی: افزایش تولید مسکن به تحقق جهش تولید کمک می‌کند
زلفی‌گل: تلاش برای تحقق شعار سال وظیفه همه اقشار به ویژه دانشگاهیان است
زمان‌بندی برگزاری نوبت نخست کنکور
وزارت علوم امریه سربازی جذب می‌کند
«تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد
امیرعبداللهیان: پاسخ ایران به صهیونیست‌ها لازم و مشروع بود
راهکار افزایش تولید گوشت قرمز در کشور از نگاه محققان
ریزش بهای طلا و سکه تداوم دارد
جنگ غزه بدهی‌های اسرائیل را ۲ برابر کرد
واکنش آیت الله جاودان به پاسخ نظامی ایران به اسرائیل +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top