تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/06/10 - 00:20
کد خبر: 326228

واکنش تشکل‌های دانشجویی زاهدان به افزایش ظرفیت رشته پزشکی

تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان پیرامون طرح افزایش ظرفیت رشته پزشکی و انتقال دانشجویان خارجی به داخل ایران، نامه‌ای را به مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان نوشتند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان پیرامون طرح افزایش ظرفیت رشته پزشکی و انتقال دانشجویان خارجی به داخل ایران، نامه‌ای را به مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان نوشتند.

متن این نامه به شرح زیر است:

سلام علیکم

با صلوات بر محمد و آل محمد (ص) اخیراً طرحی با قید دو فوریت در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است که به موجب آن ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی دو برابر شده و همچنین دانشجویان خارج کشور به دانشگاه‌های داخل کشور انتقال یابند.

طراحان این طرح در توجیه طرح خود به گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر کمبود تعداد پزشک در کشور استناد می‌کنند. گفتنی است که این مسئله محل اختلاف نیست، اما باید دید آیا راه حل آن افزایش شتاب زده ظرفیت رشته‌های پزشکی بدون در نظر گرفتن ایرادات اساسی آن است؟ در ادامه مهم‌ترین ایرادات و اشکالات طرح فوق را بیان خواهیم کرد:

۱_ عدم وجود زیر ساخت‌های لازم: بر خلاف تصور طراحان این طرح، آموزش رشته‌های پزشکی صرفاً نیازمند برگزاری چند کلاس تئوری نیست؛ بلکه به آزمایشگاه‌های مختلف فیزیولوژی، بیوشیمی، آناتومی، پاتولوژی و؛ و مهم‌تر از همه بیمارستان‌های آموزشی که بخش اصلی آموزش رشته‌های پزشکی در آن رخ می‌دهد نیازمند است؛ که متأسفانه در حال حاضر به گواه اساتید و دانشجویان و صاحب نظران با کمبود این مهم مواجه هستیم. ضمناً باید یادآور شد دو برابر کردن ظرفیت رشته‌های پزشکی نیازمند کادری مجرب جهت آموزش دانشجویان در همه بخش‌های مربوطه است.

باید بررسی شود آیا این ظرفیت در حال حاضر ایجاد شده است یا باید شاهد افت کیفیت آموزش در امر مهم پزشکی و درمان که مستقیماً با جان مردم در ارتباط است باشیم؟ ضمناً یادآور می‌شود همانگونه که مستحضر هستید دانشگاه محیطی صرفاً آموزشی نیست و نیاز به زیرساخت‌های رفاهی از جمله زیرساخت‌ها خوابگاهی، فرهنگی، ورزشی و... دارد. سؤال اینجاست آیا این زیرساخت‌ها فراهم شده یا امکان فراهم شدنشان وجود دارد یا باید شاهد افزایش خوابگاه‌های خصوصی باشیم که مشکلات خاص خود را در پی دارد؟

۲_ زیر سؤال رفتن عدالت آموزشی: تصویب و اجرای این طرح و به تبع آن ورود دانشجویان خارج کشور به دانشگاه‌های داخل کشور عدالت آموزشی را زیر سؤال برده چرا که سابقاً افرادی که توانایی قبولی در آزمون سراسری را نداشتند به خارج از کشور رفته و پس مدت کمی تحصیل در آنجا با پرداخت هزینه‌ای جهت ادامه تحصیل به دانشگاه‌های داخل کشور باز می‌گشتند. بدیهی است که با اجرای این طرح این مسیر شکل قانونی پیدا کرده و قشر مرفه جامعه که می‌تواند از کشور خارج شود به راحتی کنکور را دور زده و سپس در بهترین دانشگاه‌های کشور به تحصیل ادامه می‌دهند.

۳_ درباره مناطق محروم که تأمین کادر درمانی آن یکی از اهداف این طرح برشمرده می‌شود باید گفت: از ۵ سال گذشته ظرفیتی ویژه جهت تأمین کادر درمانی برای این مناطق درنظر گرفته شده است که تا سال آینده دانشجویان این رشته‌ها که موظف و متعهد به خدمت در مناطق محروم هستند فارغ التحصیل می‌شوند که با مدیریت صحیح این موضوع مشکل مناطق محروم نیز مرتفع می‌گردد.

۴_ به گفته رییس سازمان نظام پزشکی کشور، افزایش دو برابری ظرفیت رشته‌های پزشکی ۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد. باید پرسید در این شرایط اقتصادی کشور که تمام نهاد‌ها از کمبود بودجه گلایه مندند آیا بودجه لازم جهت سرانه این امر تخصیص می‌یابد یا باید شاهد دانشگاه‌های علوم پزشکی خصوصی باشیم؟ که با توجه به ارتباط این دانشگاه‌ها با سلامت و جان مردم آسیب‌های خاص خود را به همراه دارد.

۵_ بعضی از رشته‌های علوم پزشکی در شرایط فعلی نیز اشباع بوده و آینده شغلی تضمین شده ندارند. فلذا اجرای این طرح صرفاً باعث افزایش تعداد بیکاران تحصیل کرده در کشور می‌گردد. با توجه به دلایل مطرح شده از شما نمایندگان محترم استان خواهشمندیم با مخالفت خود با طرح مذکور، ازتصویب طرحی با ایرادات فراوان که مستقیماً با سلامت مردم در ارتباط است جلوگیری نمایید.

طا‌ها رهدار، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
سید محمد علی ایوبی، دبیرجامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه  علوم پزشکی زاهدان
محمدرضا عبدالکریمی، دبیر انجمن اسلامی پیرو خط امام دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
علی پودینه‌ای، دبیر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top