تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/07/09 - 23:54
کد خبر: 330252

اوکراین‌گیت؛

واکنش مجلس نمایندگان به امتناع پامپئو از ادای شهادت

سران کمیته‌های مجلس نمایندگان آمریکا به اقدام وزیر خارجه این کشور در رد احضاریه این مجلس برای ادای شهادت در ارتباط با رسوایی موسوم به «اوگراین‌گیت» واکنش نشان دادند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، سران سه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا به اقدام «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در رد احضاریه آنها برای ادای شهادت در ارتباط با رسوایی تماس تلفنی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با همتای اوکراینی خودش (اوکراین‌گیت) واکنش نشان دادند. 

سران کمیته‌های نظارت، امور خارجه و اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا به پامپئو هشدار داده‌اند بیانیه امروز او مصداق ارعاب شاهدان است. آنها گفته‌اند این اقدام پامپئو غیرقانونی است و «مصداق ممانعت در اجرای عدالت» خواهد بود.

«مایک پامپئو» پیش از این با تلاش‌های این کمیته برای اخذ استشهاد از پنج نفر از مقام‌های فعلی و سابق وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با اوکراین‌گیت را رد کرده بود. او دموکرات‌ها را متهم کرد که از تاکتیک‌های «قلدر مآبانه» برای انجام تحقیقات درباره موضوع اوکراین استفاده می‌کنند.

سه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا جمعه هفته گذشته پامپئو را در ارتباط با تحقیقات استیضاح از ترامپ احضار کرده بودند. دلیل احضار او اسنادی است که او ممکن است در ارتباط با گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین در اختیار داشته باشد. 

از سوی دیگر رسانه‌ها بامداد سه‌شنبه گزارش دادند دردسر تازه برای دولت ترامپ آن است که مایک پامپئو نیز در ماجرای تماس تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین حضور داشته است. 

«الیوت انگل»، رئیس کمیته روابط خارجی، «آدام شیف»، رئیس کمیته اطلاعاتی و «الیجاه کامینگز»، رئیس کمیته نظارت و اصلاحات با ارسال نامه‌ای به مایک پامپئو در روز جمعه از او خواستند اسناد مربوط به اوکراین را تحویل دهد.

در بیانیه مشترک این سه کمیته آمده آنها در حال تحقیقات درباره این موضوع هستند که ترامپ «با تحت فشار قرار دادن اوکراین برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا و ممانعت از ارائه کمک‌های امنیتی به اوکراین جهت مقابله با روسیه» تا چه اندازه امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته است. 

«نانسی پلوسی»، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا روز ۳ مهرماه رسماً آغاز تحقیقات برای استیضاح رئیس‌جمهور این کشور را به دلیل مسائل مطرح‌شده در ارتباط با گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد.

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند ترامپ در این مکالمه تلفنی تلاش کرده رئیس‌جمهور اوکراین را برای تحقیقات فساد از کسب و کار «جو بایدن» و پسر او «هانت» تحت فشار قرار دهد. 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال اخیراً گزارش داد ترامپ در بخشی از آن مکالمه اعطای کمک نظامی به اوکراین را به انجام این تحقیقات منوط کرده است. 

کاخ سفید چهارشنبه هفته گذشته تحت فشار شدید نمایندگان کنگره و رسانه‌های آمریکایی بالأخره متن گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور آمریکا و اوکراین را منتشر کرد.

بر اساس این متن که از حالت طبقه‌بندی خارج شده و روی پایگاه اطلاع‌رسانی کاخ سفید قرار گرفته، «دونالد ترامپ» در این مکالمه تلفنی از «ولودیمیر زلنسکی» به پرونده فرزند جو بایدن «نگاهی» بیاندازد.

با این وجود، در متن منتشر شده از سوی کاخ سفید، به کمک‌های مالی آمریکا به اوکراین اشاره‌ای نشده و ترامپ دستکم به صورت مستقیم پرداخت کمک به کی‌یف را به پیگیری پرونده بایدن مشروط نکرده است. ترامپ البته پیش از طرح درخواست خود، به زلنسکی یادآوری می‌کند که آمریکا، بر خلاف اروپایی‌ها از جمله آلمان، به اوکراین کمک‌های زیادی کرده است.

کاخ سفید اذعان کرده است که این متن، پیاده‌شده کلمه به کلمه صحبت‌های ترامپ و زلنسکی نیست. علاوه بر این، در سه بخش از متن، درست در جایی که ترامپ در حال طرح درخواستش است، ادامه جمله تقطیع شده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
تاریخ معرفی قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران مشخص شد!
اقبال بلند خرید جنجالی استقلال
لحظه اعلام فوت رضا رشیدپور توسط علی اوجی! + فیلم
فروش بلیت چارتری در اربعین ممنوع می شود
نماهنگ/ رژیم صهیونیستی ماندنی نخواهد بود +فیلم
پاسخ به شایعه/ محدودیت پرواز در کشور تکذیب شد
لحظه دیدنی از گزارشگری هادی عامل هنگام قهرمانی امین میرزازاده +فیلم
توسعه نسخه جدید این سیستم عامل بر مبنای هوش مصنوعی
یک استقلالی به در خروج هدایت شد
اگر امتیازات برابر باشد قهرمان لیگ چگونه مشخص می‌شود؟
یحیی گل‌محمدی سرمربی تراکتور می‌شود؟
شوک فدراسیون به استقلال؛ پرسپولیس یک امتیاز جلو افتاد
حمله سایبری دی‌ داس چیست؟
چرا ژیلا صادقی از تلویزیون رفت؟ +فیلم
این غذاها قاتل کبد است!
ژیلا صادقی: من پاسپورت آمریکا دارم +فیلم
اشک‌های بی‌امان ژیلا صادقی در برمودا +فیلم
دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت
اراده کامل ایران برای پاسخ نظامی به اسرائیل به شکلی قوی‌تر
هشدار سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران به حامیان رژیم صهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top