تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/07/14 - 12:08
کد خبر: 330684

رئیس دانشگاه علم و صنعت: دانشجو بدون مقاله ISI فارغ‌التحصیل نمی‌شود

وی خاطرنشان کرد: پیش از آنکه بخواهیم مقالات ISI را به‌طور کلی مورد توجه قرار دهیم باید به‌صورت تفکیک رشته‌ای اعتبار مجلات داخلی و خارجی را مورد رصد قرار داده و بنا به ظرفیت هر رشته قانون تصویب کنیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ جلسه 332 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی روز دوشنبه مورخ 8 /7/ 98 به ریاست نایب رئیس این شورا، حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دانشگاه‌ها در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه و پیش از دستور موضوع تشکیل مدارس آموزشی غیررسمی‌،که بدون کسب مجوز از وزارت آموزش و پرورش مشغول به فعالیت موازی هستند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعضا بر ضرورت ساماندهی و نظام‌مند‌ نمودن آموزش‌های غیر‌رسمی که توسط بعضی از مراکز برای دانش‌آموزان صورت می‌پذیرد تأکید کردند.

مهندس نوید ادهم: صرفاً آموزشگاه‌هایی که مجوز آموزش و پرورش داشته باشند می‌توانند از واژه «مدرسه» استفاده کنند

مهندس نوید ادهم دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در این خصوص توضیح داد: این مراکز با فراخوان‌هایی اقدام به برگزاری دوره‌هایی برای دانش‌آموزان سنین دبیرستانی می‌کنند که در این خصوص با هماهنگی مجلس مصوب شد واژه مدرسه را برای آن دسته از مراکز آموزشی منحصر کنیم که مجوز آموزش و پرورش داشته باشند‌، در این‌صورت با ابلاغ این مصوبه مراکز مذکور نمی‌توانند از واژه مدرسه استفاده کنند.

جاسبی در ادامه تذکر داد: مسئله الزام برخی از دانشگاه‌ها برای دانشجویان دکتری مبنی‌بر لزوم چاپ مقالات در مجلات علمی - بین‌المللی از جمله مجلات ISI به‌عنوان شرط دفاع از رساله، باید مجدداً بازبینی شده و به سمت چاپ مقالات داخلی برویم.

جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به مسئله تحریم برخی مقالات علمی ایران در مجلات بین‌المللی گفت: تحریم‌های مذکور صرفاً برای مقالاتی است که برای آنها توسط دولت جمهوری اسلامی ایران حمایت مالی صورت گرفته باشد و سایر مقالات علمی با چنین مشکلی مواجه نیستند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران: چاپ 1600 مقاله علمی - بین‌المللی دارای نمایه بین‌المللی توسط دانشگاه علم و صنعت در سال گذشت

وی افزود: دانشگاه علم و صنعت ایران در سال گذشته نزدیک 1600 مقاله علمی را در مجلات خارجی دارای نمایه بین-المللی به چاپ رسانده است.

ذاکری ادامه داد: آیین‌نامه‌ها الزام برای نمایه‌شدن را اعلام کرده که برای هر دانشکده‌ای متناسب با وضعیت خودش ارزیابی می‌شوند، ولی بسیاری از دانشکده‌ها که سرانه بالایی دارند و میانگین مقالات ISI آنها بالاتر از ۴ است، طبیعتاً در چنین دانشکده‌هایی دانشجو بدون مقاله ISI فارغ‌التحصیل نمی‌شود.

کریمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در بررسی مقالات علمی داخلی و خارجی باید به این نکته توجه داشت که داخلی یا خارجی بودن مقالات علمی مسئله مهمی نیست، بلکه اصل بر نمایه‌شدن مقالات مربوطه در سطح بین-المللی است همچنانکه در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی تهران مجلات داخلی دارای نمایه بین‌المللی را به چاپ می-رساند.

قدسی‌پور معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری گفت: باید توجه داشت که اعتبار جهانی جمهوری اسلامی ایران براساس مقالات ISI گسترش پیدا کرد و لزوماً استناد مقالات علمی ISI نمی‌تواند امری مذموم تلقی شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش از آنکه بخواهیم مقالات ISI  را به‌طور کلی مورد توجه قرار دهیم باید به‌صورت تفکیک رشته‌ای اعتبار مجلات داخلی و خارجی را مورد رصد قرار داده و بنا به ظرفیت هر رشته قانون تصویب کنیم.

در این رابطه مقرر شد گزارشی پیرامون این موضوع در جلسات آتی شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها مطرح شود.

ارائه ویراست اولیه شاخص‌های سند دانشگاه اسلامی  به‌وسیله جهاد دانشگاهی
در ادامه جلسه موضوع واگذاری تدوین شاخص‌های سند دانشگاه اسلامی به جهاد دانشگاهی مطرح شد و مقرر شد که با محوریت کمیته مدیریت و با عنایت به پیشینه علمی و سوابق تحقیقاتی جهاد دانشگاهی، ویراست اولیه شاخص‌ها به‌وسیله جهاد دانشگاهی و با همکاری دستگاه‌ها آماده و به شورا ارائه شود.

ارائه گزارش میزان و چگونگی اجرای مصوبات درس «آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس» توسط سردار کارگر
 دستوراول جلسه ارائه گزارش میزان و چگونگی اجرای مصوبات درس «آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس» در راستای اجرای راهبرد 12 نظام فرهنگی ـ تربیتی سند دانشگاه اسلامی بود که به همین منظور گزارشی توسط سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و تیم همراه ارائه شد.

 کارگر در این گزارش با اشاره به آموزش درس دفاع مقدس در دانشگاه‌ها گفت: در حال حاضر 3000 نفر مربی داوطلب برای آموزش دروس دفاع مقدس در دوره‌های آموزشی ما شرکت کرده‌اند که در نتیجه آن در مقاطعی در دو نیم‌سال تحصیلی توانستیم به آموزش 300 ‌هزار دانشجو در موضوع دفاع مقدس بپردازیم.

وی افزود: دانشجویان و دانش‌آموزان با شرکت در برنامه‌های راهیان نور با معارف دفاع مقدس آشنا می‌شوند و در همین رابطه تاکنون 7 میلیون نفر در اردوهای راهیان‌نور شرکت کرده‌اند که بیش از 70 درصد آنها جوانان 15تا30 سال بوده‌اند.

در ادامه گزارشی از روند اجرای مصوبه 646 شورای عالی انقلاب فرهنگی 30 تیر 1388 و مصوبه 154 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در اسفندماه 1386 پیرامون آموزش دروس دفاع مقدس ارائه شد.

حدود 180‌مربی دارای مجوز تدریس درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه‌ها هستند
در این گزارش تأکید شد:  از مرداد 1387 کارگاه‌های تخصصی تربیت مدرس برای بیش از 3000 داوطلب برگزار شد و حدود 180‌ نفر آنها با دریافت مجوز تدریس مشغول آموزش درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه‌ها هستند.

ارتقای کیفی شبکه استادهای گروه درسی دفاع مقدس، استمرار نظام‌مند و شبکه‌ای نظارت و ارزیابی عملکرد استادها، خوانش برنامه تفصیلی رشته‌ها و گرایش‌های مصوب وزارت علوم، ایجاد شبکه برای دریافت و نظام‌بخشی به مسائل، فعال‌سازی شبکه آموزش مجازی، اصلاح منابع درسی کنونی مبتنی‌بر نیازها و تجربیات، نظام‌بخشی به جلسات هم‌اندیشی و توانمندسازی دانشجویان، توسعه اردوهای تحصیلی و کلاس‌های خارج از دانشگاه از برنامه‌ها اجرا شده از مواردی بود که در گزارش به‌عنوان موارد اجرا شده تبیین شد.

همچنین اشاره شد که برنامه‌های آتی در زمینه درس «آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس» عبارتند‌از: ایجاد بسترها و ظرفیت‌های لازم برای ورود به تحصیلات تکمیلی، پیاده‌سازی طرح جامع آموزش مجازی، تألیف چهار عنوان کتاب کمک آموزشی، ایجاد شبکه ارتباط مجازی استادها، تولید تک‌درس‌های دفاع مقدس مبتنی‌بر اولویت‌ها، توسعه رشته‌ها و گرایش‌های مرتبط مانند ادبیات پایداری.

آموزش ادبیات پایداری در 30 دانشگاه کشور
سردار عامری یادآور شد: در حال حاضر 30 دانشگاه در سطح کشور مشغول به آموزش ادبیات پایداری هستند و در نظر داریم تا نسبت به افزایش این تعداد اقدام کنیم. ضمن آنکه برای تدوین سرفصل‌های دروس تخصصی آشنایی با دفاع مقدس کمیته‌ای در مجموعه بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس مشغول به فعالیت است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این جلسه اعضا به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند که اهم آنها به‌شرح ذیل است:

حجت‌الاسلام و‌المسلمین خسروپناه: لزوم توجه به نظریه‌پردازی در حوزه دفاع مقدس
حجت‌الاسلام و‌المسلمین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد گفت: باید به نظریه‌پردازی در حوزه دفاع مقدس توجه شود و در این رابطه می‌توان با استخراج نظام موضوعات توسط افراد متخصص در زمینه دفاع مقدس و ارائه نظام موضوعات مربوطه به‌عنوان موضوعات پیشنهادی پایان‌نامه‌های دانشگاهی، به تولید نظریه‌پردازی در حوزه دفاع مقدس کمک کرد.

وی پیشنهاد داد: می‌توان با توسعه علوم مرتبط با دفاع مقدس و دانشی که از تجربه جنگ به‌دست آمد به راه‌اندازی دانشگاه دفاع مقدس اقدام کنیم.

امامی رضوی: تدریس واحدهای درسی دفاع مقدس در مناطق جنگی و در قالب اردوهای آموزشی
دکتر امامی رضوی خاطرنشان کرد: سابقه دفاع مقدس تجارب و برکاتی هم برای کشور به همراه داشته است که از آن جمله می‌توان به تفاوت محسوس ارائه خدمات پزشکی به‌خصوص در حوزه جراحی‌های سرپایی اشاره کرد.

وی افزود: خوشبختانه تاکنون بحث آموزش دفاع مقدس عملکرد موفقی داشته است و برای بهبود کیفیت آن می‌توان یک واحد از دو واحد درس دفاع مقدس را به‌صورت بازدید از مناطق جنگی و یا کار عملی تعریف کرد.

طیبی: آمادگی همکاری جهاددانشگاهی در زمینه اقدامات لجستیکی مهندسی جنگ
طیبی گفت: اقدامات لجستیکی مهندسی در پشت جبهه‌های جنگ تحمیلی همراه با کارهای زیبا و عبرت‌آموزی بوده است که توانمندی‌های بسیار بالایی را برای کشور به ارمغان آورده است و به این منظور جهاددانشگاهی برای همکاری با بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اعلام آمادگی می‌کند.

وی ادامه داد: در کنار فعالیت‌های خوبی که در زمینه خاطره‌نویسی از رخدادهای جنگی صورت گرفته است اما رمان‌نویسی خوب هم باید برای طرح رشادت جوانان ما مورد توجه قرار بگیرد.

طهرانچی: لزوم بازآوری مفاهیم دفاع مقدس با طرح مباحث جدیدی از جمله شهدای مدافع حرم و محور مقاومت
دکتر طهرانچی گفت: متأسفانه در مدیریت دانش پیرامون طرح درس دفاع مقدس ضعیف عمل کرده‌ایم و فرهنگ دفاع مقدس باید با مسائل روز و مسئله مقاومت بازآوری شود

وی ادامه داد: درس دفاع مقدس بعد از یک دهه اجرا می‌تواند نوآوری‌های جدیدی را به‌همراه داشته باشد و به‌عنوان مثال می‌توان در کنار تدریس دانشگاه، کارگاه‌های عملی را برای آموزش دانشجویان در نظر گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: ارائه محتوای شهدای مدافع حرم و شهدای محور مقاومت از دیگر مواردی است که می‌تواند در بازآوری دروس دفاع مقدس مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: می‌توان مفاهیم دفاع مقدس را به‌صورت جدی‌تر در دروس تحصیلات تکمیلی نیز مورد توجه قرار داد.

کی‌نژاد: لزوم تدریس دروس دفاع مقدس توسط رزمندگان جبهه‌ها
کی‌نژاد گفت: خوشبختانه آمار دانشجویانی که درس‌های دفاع مقدس را گذرانده‌اند آمار بالایی است و شایسته است تدریس دروس دفاع مقدس توسط کسانی باشد که تجربه دفاع مقدس داشته‌اند.
وی افزود: مناسب است که با توجه به عملکرد خوب اجرایی در زمینه تدریس دروس دفاع مقدس اختیارات ویژه‌ای برای ارتقای این دروس برای بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نظر گرفته شود

سلیمی: لزوم سفارش تولید پایان‌نامه‌های علمی در حوزه دفاع مقدس
سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ما در رشته‌های تحصیلات تکمیلی رشته‌های آموزشی لازم در حوزه دفاع مقدس را داشته‌ایم و مناسب است برای ارتقای مفاهیم دفاع مقدس در قالب علمی، متصدیان امر با برقراری قرارداد همکاری با دانشگاه‌ها سفارش تولید پایان‌نامه علمی در زمینه دفاع مقدس بدهند.

وی افزود: می‌توان با برگزاری دوره‌های معرفت‌افزایی برای اساتید جوان به ترویج فرهنگ دفاع مقدس اقدام کرد و همچنین شیوه ارائه این درس با محتوای فیلم، مستند، مصاحبه و... همراه باشد.
دکتر آخوندزاده: ضرورت راه‌اندازی یک مجله علمی در حوزه مباحث علمی و آکادمیک دفاع مقدس

شاهین آخوندزاده رئیس کمیته پژوهش و فناوری وزارت بهداشت گفت:‌ در ایران هنوز یک مجله پزشکی خوب درباره پزشکی دفاع مقدس،که تجربیات  علمی جنگ را در سطح دنیا منتشر کند، نمایه نشده و تجربیات ۸ سال دفاع مقدس اصطلاح‌شناسی   نشده است.

در پایان اعضا بر ضرورت رعایت مفاد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص ارائه درس دو واحدی آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس و نحوه اجرای درس در دانشگاه‌ها به‌صورت اختیاری تأکید کردند.
 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آهنگ‌سازی تتلو به‌تحریک بازیگر زن در اغتشاشات ۱۴۰۱
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
وداع با آخرین شهید انفجار تروریستی کرمان +عکس
حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد
خزعلی: ۶۰هزار زن باردار در غزه در شرایط طاقت‌فرسا به‌سر می‌برند
کاشانی‌ها از تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +فیلم
زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد +جزئیات
تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳
بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top