تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/08/12 - 02:59
کد خبر: 333575

اعتراض به سخت‌گیری در شیوه‌نامه جدید انضباطی دانشجویان

دانشجویان نسبت به نقض حریم شخصی در شیوه‌نامه جدید انضباطی دانشجویان نگران هستند؛ وزارت علوم با تایید اضافه شدن مواردی از تخلفات در فضای مجازی به شیوه‌نامه جدید تاکید دارد که حکمی که براساس تجسس در صفحات مجازی صادر شود قانونی نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان با ورود معاون حقوقی رئیس‌جمهور به موضوع خبرساز شد.

آیین نامه انضباطی دانشجویان در سال ۷۴ تاسیس شده و هم اکنون در دانشگاه ها بر اساس همین آیین نامه رفتار می شود و قرار است آیین نامه انضباطی جدیدی تهیه شود که این آیین نامه هنوز نهایی نشده است؛ اما این آیین نامه دارای یک شیوه نامه اجرایی است که شیوه نامه قبلی در سال ۸۸ تصویب شده بود و در مرداد ماه ۹۸ شیوه نامه جدیدی با عنوان شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان به دانشگاه ها ابلاغ شده که دانشجویان به این شیوه نامه اعتراض دارند. 

یکی از انتقادات جدی دانشجویان و فعالان دانشجویی به شیوه نامه جدید نقض نگرانی بابت حریم شخصی دانشجویان در فضای مجازی است و همین انتقادات هم پای معاون حقوقی رئیس‌جمهور را به موضوع باز کرد.

این بند یکی از موارد مورد انتقاد است:

*8 مورد اعتراضی دانشجویان

یک دانشجوی دانشگاه تهران که نخواست نامش فاش شود، با انعکاس انتقادها و اعتراض‌های دانشجویان نسبت به موارد شیوه‌نامه جدید انضباطی نسبت به آنچه که آن را عقبگرد در شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان می‌دانند، خواستار پیگیری خبرنگار فارس در این رابطه شد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس این موارد را به شرح زیر اعلام کرد: محدود شدن حق تجدیدنظرخواهی، جرم گسترده، تشدید تنبیهات، تضییع حقوق زنان، نقض قوانین انضباطی دانشجو، نقض حریم خصوصی، افزایش امکان برخورد سلیقه‌ای و افزایش قدرت کمیته انضباطی.

*رویه‌های جزیره‌ای جدید پس از ابلاغ شیوه‌‌نامه انضباطی خبرساز 

یک مخاطب دیگر که دانشجوی دانشگاهی در تهران است همچنین انتقاد دانشجویان را از رویه جدیدی که در برخی دانشگاه ها در پی ابلاغ شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان در پیش گرفته شده منعکس کرد و گفت که آنان معتقدند شرایط سخت‌گیرانه‌تری نسبت به قبل اعمال شده که امکان برخورد سلیقه‌ای در آن بیشتر شده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس از ابلاغ شیوه نامه عفاف و حجاب در دانشگاه خود خبر داد و گفت: در این شیوه نامه شیوه پوشش و هنجارهای دانشگاهی و شیوه معاشرت برای دانشجویان مشخص شده است. در آن اعلام شده که رنگ پوشش دانشگاهیان نباید غیر متعارف باشد، استفاده از هرگونه آرایش غلیظ و زیورآلات که در ظاهر مشخص باشد ممنوع است؛ ظاهر و مدل موی سر و صورت و لباس آقایان باید متناسب با عرف ایرانی و فرهنگ اسلامی و عاری از فرهنگ گروه‌های محرک و بیگانه باشد؛ در شیوه معاشرت هم تاکید شده هنجارهای اخلاقی و دینی در مراودات در محیط دانشگاه اعم از تشکیلات درون دانشگاه و بازدیدهای علمی رعایت شود و حراست موظف شده بر اساس دستورالعمل کمیته صیانت از عفاف و حجاب از ورود افراد خاطی و دارای حجاب نامناسب به دانشگاه ممانعت کند و با متخلفان هم پس از ورود مطابق آیین نامه و دستورالعمل‌های کمیته برخورد کند.

* ادله‌ای که با تجسس در حریم خصوصی دانشجویان جمع شود مستند نیست

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان اخیرا در واکنش به این جریانات به انتقادات از نقض حریم خصوصی دانشجویان در فضای مجازی پاسخ داد و اعلام کرد:« افراد در هیچ مورد مجاز به ورود به حریم خصوصی دانشجو نیستند و اگر ادله براساس مواردی از جمله تهیه مخفیانه صوت و تصویر همچنین تجسس در صفحات مجازی باشد، هیچ‌کدام مستند تصمیم شورای انضباطی نیست و اگر حکم هم صادر شده باشد، فاقد وجاهت قانونی است.»

*دیده شدن اصل عدم تجسس در شیوه‌نامه جدید انضباطی دانشجویان

در شیوه‌نامه جدید بندی درباره دیده شده است که تلاش دارد تا نسبت به رعایت حریم خصوصی به مخاطبان این شیوه‌نامه اطمینان دهد.

*ورود به حریم خصوصی‌ دانشجویان در فضای مجازی مدنظر شیوه‌نامه جدید انضباطی نیست

در آخرین روز کاری این هفته هم منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در واکنش به ورود معاونت حقوقی رئیس جمهوری به موضوع اعتراض‌ها نسبت به آیین‌نامه جدید انضباطی دانشجویان، توضیح داده بود: «نکته‌ای درباره مواردی از تخلفات که احیانا در فضای مجازی رخ می‌دهند به این شیوه‌نامه اضافه شده است که دانشجویان بابت ورود به حریم خصوصی‌شان در فضای مجازی نگران بودند است که قاعدتا این موضوع مد نظر نیست؛ قبل از ورود معاون رئیس‌جمهوری هم از معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها خواستیم که موضوع را شفاف‌‌تر کنند و خودم هم از برخی دانشجویان خواستم که اگر نظری دارند ارایه دهند.»

*گزارشی از شیوه‌نامه جدید انضباطی دانشجویان به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نرسیده است

این موضوع حتی واکنش برخی نمایندگان مجلس را در پی داشته و پایه مجلسی ها را هم به این موضوع باز کرده است؛ البته میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که آیا موضوع به این کمیسیون رسیده است، اظهار داشت: درباره این موضوع هنوز در کمیسیون صحبتی نشده است؛ شاید یکی از دلایل عدم طرح موضوع در کمیسیون هم این باشد که 2 هفته است که نماینده‌ها در حوزه‌های انتخابیه هستند.

وی تاکید کرد: هیچ صحبتی درباره این موضوع در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نشده و نامه یا گزارش رسمی‌ دریافت نکرده‌ایم. شکایتی به من هم در این رابطه نرسیده است؛ در حال حاضر که در حوزه انتخابیه هستم ممکن است وقتی به تهران بازگشتم ببینم شکایاتی واصل شده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top