تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/09/17 - 10:42
کد خبر: 337651

۱۶ آذر با همه حواشی خود برگزار شد؛

از اعتراضات چپ‌ها در دانشگاه تهران تا اعتراض به قالیباف

از اعتراضات چپ‌ها در دانشگاه تهران تا اعتراض به قالیباف

روز دانشجوی امسال همرنگ و بوی اعتراضی داشت. در این امسال دانشگاه تهران روز گذشته میزبان رئیس دستگاه قضا بود، قالیباف شهردار اسبق تهران به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه‌علامه به دانشگاه رفت و در نشستی چالشی میهمان دانشجویان بود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز دانشجوی امسال همرنگ و بوی اعتراضی داشت. در این امسال دانشگاه تهران روز گذشته میزبان رئیس دستگاه قضا بود، قالیباف شهردار اسبق تهران به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه‌علامه به دانشگاه رفت و در نشستی چالشی میهمان دانشجویان بود. فرهاد دژپسند با دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا به این دانشگاه رفت و در ویژه‌برنامه روز دانشجوی این دانشگاه حاضر شد. دانشگاه خواجه‌نصیر دیروز میزبان رحیم پورازغدی بود، حسن عباسی در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال سخنرانی کرد و محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی هم به دانشگاه تربیت‌مدرس رفت.

رئیس‌جمهور، غایب بزرگ
بدون تردید یکی از تفاوت‌های اصلی روحانی در مواجهه با دانشجویان، حضور هرساله‌اش میان دانشجویان بود. او در همه 6 سال اخیر ریاست‌جمهوری‌اش و برخلاف روسای‌جمهور پیش از خود، به‌عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور، ایام روز دانشجو شنونده نظرات دانشجویان بود. مراسم بزرگداشت روز دانشجو با حضور روحانی در چهار سال نخست دولت تدبیر و امید در دانشگاه‌های تهران برگزار شد. در دو سال نخست دولت دوازدهم هم به ترتیب دانشگاه‌های سیستان‌وبلوچستان و دانشگاه علوم پزشکی سمنان میزبان رئیس‌جمهور در روز دانشجو بودند اما امسال در حالی که زمزمه‌های مختلفی از حضور او در دانشگاه فردوسی مشهد یا علوم پزشکی ایران مطرح می‌شد و به‌نظر می‌رسید شرایط برای حضور او در دانشگاه مهیا و فراهم شده، روحانی ترجیح داد سکوت خود را در ارتباط مستقیم با جامعه که پس از تصمیم بنزینی دولتی آغاز شده، کماکان ادامه دهد.

حضور رئیسی در دانشگاه تهران
از اعتراضات چپ تا انتقاد به رهبری

از صبح برگزاری این مراسم جمعی از دانشجویان جریان موسوم به چپ دانشگاه تهران با برگزاری تجمعات پراکنده‌ و سر دادن شعارهای ساختارشکنانه سعی کردند فضای دانشگاه را ملتهب کنند. این دانشجویان که از شب گذشته اقدام به انتشار فراخوان برای برگزاری تجمع کرده بودند، امروز با سردادن شعارهایی همچون «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد»، «ایران لبنان فرانسه، سرکوب و غارت بسه» و «فقر کشتار گرانی، مردم شدند قربانی» در محوطه دانشگاه به حرکت درآمدند. تجمع کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن شعارهایی همچون «طعم شیرین عدالت؛ یک قرن حبس برای دانشجویان»، « بیکاری، بیکاری؛ حجاب زن اجباری» و... نوشته شده بود.این افراد که صورت‌های خود را پوشیده بودند سعی داشتند با حرکت در محوطه دانشگاه، دانشجویان را با خود همراه کنند ولی دانشجویان در گوشه و کنار این تجمع نظاره‌گر رفتارهای تجمع کنندگان بودند. از نکات قابل توجه تجمع جریان چپ سردادن شعارهای لیبرالی بود که کنایه برخی از دانشجویان رهگذر را نیز در پی داشت.

رئیس جمهور بی کفایت
علی اسکندری دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران در مراسم 16 آذر دانشگاه تهران و پیش از سخنان رئیسی گفت: در شرایطی که مجلس ضعیف و ناتوان به وظیفه قانونی خود جهت استیضاح رئیس جمهور بی کفایت عمل نمی کند، چرا دیوان عالی کشور برای بررسی تخلفات آشکار از قانون اساسی توسط شخص رئیس جمهور تاکنون هیچ اقدامی نکرده است؟ دیگر رئیس جمهور محترم چه باید بکند که مشمول تخلف از قانون اساسی شود؟

شخصی که ادعا می کند از چیزی مطلع نبوده و فردا صبح متوجه کشته شدن چند صد نفر و خسارت چند هزار میلیاردی به کشور می شود و نه تنها عذرخواهی نمی کند بلکه به ریش جمهور می خندد کفایت ریاست جمهور را دارد؟

بیشتر بخوانید// سخنان نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی در جلسه با رئیس قوه قضاییه

سخنان نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی در جلسه با رئیس قوه قضاییه

قوه قضاییه باید با عنایت به مسئله حقوق عامه، شجاعانه، برخورد با مسئولینی که با بی‌تدبیری و بی‌کفایتی، زمینه‌ساز گسترش فساد در کشور و کوچک‌تر شدن سفره مردم شده‌اند را در اولویت قرار بدهد. چه کسی باید داد مردم را از مسئولین بی‌کفایت بستاند؟ مفاسد اقتصادی و ناامنی، از مفاسد سیاسی سرچشمه می‌گیرد. جناب آقای رئیسی! تکلیف پرونده ۱۸ میلیارد دلار ارز چه شد؟ قوه قضاییه چه اقداماتی برای برخورد با عاملین اصلی این مسئله که با تصمیم‌گیری غلط زمینه‌ساز مفاسد اقتصادی بعدی شدند، انجام داده است.

حق مشروع اعتراض نباید سرکوب شود
محمدحسین معصوم زاده دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران نیز گفت: سرکوب کردن حق مشروع اعتراض و محکوم کردن معترضین به احکامی خلق الساعه که با پس و پیش کردن عباراتی حول محور اقدام علیه امنیت ملی به ظهور و بروز می‌رسند از دیگر مطالباتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. چگونه می‌توان با نیت خوانی نسبت به نفس حضور یک فرد در تجمعی مسالمت آمیز برای او احکام سنگین و به اندازه تمامی سال‌های جوانی صادرکرد و امید به آن داشت که به هنگامه آشوب آفرینیِ عناصری مطرود، مردم صف اعتراض مشروع خود را از هنجارشکنی آنان خارج کنند؟

بیشتر بخوانید// سخنان نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در جلسه با رئیس قوه قضاییه

سخنان نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در جلسه با رئیس قوه قضاییه

اتفاقات چند هفته گذشته به خوبی نشان داد همچنان مجرایی برای اعتراض قانونی به هیچ مسئله-ای در کشور وجود ندارد. عملِ اندک اغتشاشگران به پای تمامی معترضین نوشته و صدای اصیل اعتراض مردم مستضعف (که دیگر صدایی در حاکمیت در حمایت از خود نمی بینند) به گوشه ای رانده می شود و هیچ جایی در رسانه ها بخصوص رسانه ای که قرار بود انعکاس صدای همه¬ی ملت بخصوص مستضعفین و پابرهنگان باشد ندارد. طبق بند ۲ اصل ۱۵۶ قانون اساسی یکی از وظایف قوه قضائیه احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع می¬باشد پس این وظیفه به عهده ی شماست که ساختار مناسب را جهت اجرای اصل فراموش شده ی ۲۷ قانون اساسی که همیشه از نبود سازوکار برای اجرای آن صحبت شده فراهم کنید.

مردم چگونه تظلم خواهی کنند؟
علی طلوعی مسئول بسیج دانشجویی نیز گفت: امیدوارم ابن برنامه فتح بابی برای حضور بقیه‌ی سران مملکت باشد. شما به عنوان یک چهره سیاسی خاص که بعنوان یکی از مسئولان کشور دعوت شده اید. خبرگزاری میزان نه خبرگزاری قوه قضاییه که به روابط عمومی آن تبدیل شده. از اولین اقدامات مقابله با مفاسد در قوه انتشار لیست قضات فاسد و برخورد جدی با آن هاست. این حکمرانی قضایی ست که باید بهبود پیدا کند مسئله ی اصلی شفافیت ارای قضات است. قوه ی قضاییه باید با توجه به حقوق عامه برخورد با مسئولینی که سفره ی مردم را با بی تدبیری خود کوچک تر کردند را در دستور کار قرار دهد. قوه ی قضاییه باید بین منتقدان و مخالفان سیاسی نظام و مجرمان امنیتی تفاوت بگذارید.

بیشتر بخوانید// سخنان نماینده بسیج دانشجویی در جلسه با رئیس قوه قضاییه

مردم چگونه تظلم خواهی کنند؟ که محکوم امنیتی نشوند؟ امروز اعتراض دانشجو، کارگر، معلم و اقشار ضعیف به جامعه با برخورد شدید امنیتی مواجه میشود. مبارزه با فساد باید در دو حیطه درون و بیرون قوه قضاییه انجام شود. لیست قضات فاسد باید منتشر شده و برخورد سختی با آنان انجام شود. یکی از مشکلات فقدان امکان اعتراض یه تصمیمات حکومتی است. باید امکان اعتراض نه فقط در قالب تجمع و تحصن بلکه از طریق پیگیری حقوقی وجود داشته باشد. باید به شکایات مردمی رسمیت بخشیده شده و پیگیری شوند و اعتراضات مردم با برچسب های امنیتی نادیده گرفته نشود. داد مردم را از مسئولین بستانید.

امروز کشورمان آماده پیشرفت است
نوریان دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در مراسم 16 آذر دانشگاه تهران گفت: امروز کشورمان منابع مادی و معنوی برای جهش به سمت پیشرقت را داراست. نکته ی اصلی این است که کشورمان بیشتر از نیاز به تایید کشور های خارجی نیاز به ایمان به جوانان و توانایی های داخل دارد.ما دولت کارکن میخواهیم،دولت با مردم نه دولت بر مردم!مردم به این نتیجه رسیده اند که دیگر از تکرار های بی خاصیت آن ها آبی گرم نمیشود.حضور شما به عنوان سکان دار یکی از قوا و اصلاحات انجام شده نشان داد اصلاح و تغییر شدنی است و مشکل از کارگزاران است نه ساختار.البته که قوه ی قضاییه تا رسیدن به معنای کامل از عدالت فاصله ی بسیار دارد.

بیشتر بخوانید// سخنان نماینده جامعه اسلامی دانشجویان در جلسه با رئیس قوه قضاییه

برخی از خصوصی‌سازی‌ها برفنا دادن بیت المال است
حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه در مراسم روز دانشجو که در دانشگاه تهران گفت: رساندن صدای مردم به همه نشان از حق خواهی است و این مطالبه گری و اصلاح امور باید همواره مورد توجه باشد و بحث جناح سیاسی خاص نیست بلکه جریان دانشجویی باید جریان انقلاب و نظام باشد و در برابر هر ایرادی که به کشور تلقی شود مسئولیت داشته باشد.

او با بیان اینکه ما بین اعتراض کننده و اغتشاشگر فرق می‌گذاریم، خاطرنشان کرد: بین جرم سیاسی و امنیتی فرق می‌گذاریم. یک استاد، دانشجو و فعال سیاسی قلمی زده و خطایی کرده، این فرق می‌کند با آنکه دنبال اخلال در امنیت و براندازی است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه دستگاه قضا دستگاهی مهم برای اجرای عدالت است، گفت: تمام دستگاه‌ها موظف به اجرای عدالت هستند، اما ما چند برنامه تحولی داریم و موضوع اجرای عدالت یکی از این برنامه‌های تحولی است

او ادامه داد: منظور از عدالت در دستگاه قضا عدالت اجرایی است طبیعتا اولین قدم قانون عادلانه و مجریان عادل هستند و در این رابطه اقدام به موقع بسیار مهم است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: دلیل رفتن من به تبریز و ماشین سازی خصوصی سازی‌های آن بود در مقطعی آقایی به نام حاج قربان علی که نه سواد کار ماشین سازی داشت و نه تخصص و اهلیت قانونی با گرفتن۳۰۰ میلیون دلار به عنوان تسهیلات بانکی در بازار آزاد آنرا را فروخت و این شرکت را به عنوان خصوصی سازی خرید.

او با بیان اینکه خط قرمز ما استناد است اینکه کسی بی دلیل حکم بدهد مورد قبول نیست، ادامه داد: مجلس قانون اموال مسئولان را نوشت اما ۴ سال اجرا نشد و بنده آیین نامه آنرا نوشتم و اکنون درحال اجرا است یکی از مهمترین اقدامات برای صیانت بخشی اعلام اموال مسئولان است.

او ادامه داد: دفاع از آزادی مشروع برنامه دیگر ما است؛ آزادی فکر، اندیشه، قلم را خدا داده است و محدود سازی اندیشه همانقدر ضرر دارد که آزادی بی اساس و بدون قانون ضرر می‌زند، آزادی باید در راستای مبارزه با فساد باشد و کرسی آزاد اندیشی باید فعال شود.

بیشتر بخوانید// سخنان رئیسی در دانشگاه تهران

او با بیان اینکه این موضوع بدون اقناع همگانی و زیرساخت‌های لازم مانند کارت سوخت که بود، اما متاسفانه آن را برداشتند آقایان، حتما لازم بود، گفت: من به صورت غیر رسمی از اجرا مطلع شدم. چند روز قبل از اجرا یادداشتی رسمی به رئیس جمهور دادم که این طرح عواقبی دارد چرا که اقدامات مقدماتی انجام نشده و اقناع مردمی صورت نگرفته است.

رئیسی با اشاره به شورای هماهنگی اقتصادی گفت: سال ۹۶ و در زمان مشکلات ارز زمزمه‌های متعدی مطرح شد و مقام معظم رهبری فرمودند دولت باید بماند و اگر جایی مشکلی وجود داشت شورای هماهنگی به دولت کند و این شورا اتمام حجتی است به تمام دولتمردان تا مسئولی نتواند بگوید اختیار نداشتم.

انتقاد یک دانشجو از رهبر و جواب رئیسی
ماجرای حضور رئیسی در دانشگاه تهران به این سخنان ختم نشد و پرسش و پاسخ های دانشجویان از رئیسی فضای چالشی را به وجود اورد، در این میان یکی از دانشجویان با انتقاد از رهبر انقلاب در محضر رئیس قوه قضاییه یکی از دغ ترین این حواشی بود.

قالیباف و شائبه حضور انتخاباتی او در دانشگاه
محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر دیروز با حضور در همایش «دوباره لبخند» که به‌مناسبت روز دانشجو و به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبایی برگزار شد، در جمع دانشجویان این دانشگاه سخنرانی کرد. قالیباف روز گذشته صریح و بی‌پرده درخصوص سیاست‌ها و عملکرد دولت صحبت کرد؛ صحبت‌هایی که به مذاق برخی دانشجویان حاضر خوش نیامد و باعث شد حضور شهردار اسبق تهران در دانشگاه چندان هم بدون حاشیه و جنجال نباشد. در بخشی از این برنامه یکی از دانشجویان که به زحمت خود را به تریبون رساند، با پادرمیانی میهمان مراسم، برخی گفته‌های قالیباف را به چالش کشید و حضور او در جمع دانشجویان دانشگاه علامه را نوعی میتینگ سیاسی خواند. قالیباف درخصوص شرایط فعلی جامعه اظهار داشت: «وقتی به روزهایی که می‌گذرد فکر می‌کنم، به بازدید از مناطق محروم و حرف‌هایی که مردم به ما می‌زنند و صحبت‌هایی که در جلسات کاری به میان می‌آید، می‌بینم شرایط خیلی سخت و تلخ است اما در کنار همه این مشکلات و سختی‌ها در برق چشم دانشجوها امید و نشاط دیده می‌شود. این نشاط همیشه در محیط دانشگاه‌ها بوده و هست. ما 16 آذرها، 19 دی‌ها و 13 آبان‌های زیادی دیده‌ایم که جوانان برای کشور و تمدن اسلامی خود چه کرده‌اند. یکی از ویژگی‌های آنها استکبارستیزی است.»

استکبارستیزی یعنی توانمندسازی تکیه بر مردم و توان داخلی
وی ادامه داد: «باید معنی این حرف را با همه وجود معنا کنیم که آیا استکبارستیزی در حد شعار کافی است؟ هرگز. استکبارستیزی یعنی توانمندسازی، تکیه بر مردم و توان داخلی، ایمان داشتن به وعده‌های الهی که محقق شدن آنها در گرو به کار گرفتن همه امکانات حداقلی است. استکبارستیزی یعنی قوی و محکم بودن اما شعار دادن به‌تنهایی چیزی را حل نمی‌کند و مستکبران خیلی از آن نگران نخواهند شد، بلکه از کسی نگران می‌شوند که عمل آن به‌معنای واقعی استکبارستیز باشد.» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: «همه مردم ایران برای حفظ عزت و منزلت خود محکم هستند اما چالش‌ها از جایی شروع می‌شود که بخواهیم این روحیه را حفظ کنیم. هروقت از مبارزه با آمریکا حرف می‌زنیم به‌معنای این نیست که با کل دنیا مخالفیم و قصد ارتباط نداریم بلکه ما در تعامل با دنیا هستیم. این مبارزه تنها با انقلاب اسلامی شروع نشده بلکه با این انقلاب عمق و تداوم پیدا کرده است.»

مشکلات اقتصاد دولتی ریشه در ناکارآمدی دولت دارد
قالیباف بیان داشت: «ریشه مشکلات اقتصاد دولتی ریشه در ناکارآمدی دولت دارد؛ امروزه در دنیا بیش از 50 هزار شغل داریم اما در ایران کمتر از 12 هزار شغل وجود دارد. چرا؟ مدیرانی که در حال کار کردن هستند درکی از کار کردن در این دوره ندارند و هنوز با راه‌حل‌های دهه 70 میلادی می‌خواهند مشکلات قرن 21 را حل کنند. با همه اینها آینده ما آینده روشنی است به‌شرطی که روحیه تکیه به جوانان‌مان را داشته باشیم، چراکه هر کجا فرصت را در اختیار جوانان قرار دادیم آنها با آزمون و خطای کمتر و با بهترین راه‌حل‌ها مسیر را طی کردند. اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد مطمئن باشید با یک برنامه پنج‌ساله می‌توانیم به نقطه ثبات در حوزه اقتصادی دست یابیم.» وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: «در گام دوم انقلاب امروز بحث ورود جوانان به مجلس مطرح است. من بارها از چندماه پیش به جوانان گفته‌ام که برای مجلسی قوی و کارآمد گام بردارند، مجلسی که جسور باشد، درد مردم را بفهمد و برایش پیشنهاد و راه‌حل ارائه دهد.»

جزئیات بحث رحیم پور ازغدی با روحانی
حیم پور ازغدی عضو شورای انقلاب فرهنگی امروز در مراسم  گرامیداشت ۱۶ آذر و روز دانشجو در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: من مدتی پیش در شورای انقلاب فرهنگی پیشنهاد تشکیل خانه گفتگوی آزاد را دادم که اگر هر کسی نقد یا سوالی نسبت به حکومت دارد، در قالب تریبون آزاد مطرح کنید. این حق شرعی و قانونی مردم است. باید شرایط فراهم شود تا مردم حرف خود را بزنند. ما یک دهه قبل در شورا آن را تصویب کردیم ولی هنوز شکل نگرفته است. اگر چنین چیزی تشکیل شود، دیگر مسائلی چون آشوب‌های اخیر را شاهد نخواهیم بود.

ازغدی با اشاره به حمایت رهبر انقلاب از افزایش قیمت بنزین گفت: رهبر انقلاب به جزییات ورود نکردند و از اصل آن حمایت کردند. دولت معتقد بود که ادامه روند قبلی در مورد قیمت بنزین برای اقتصاد خطرناک است؛ ولی نقد ما به شیوه طرح است. خود روسای قوه مقننه و قضاییه گفته اند که از روند اجرا خبر نداشتند و طرح را مربوط به دولت می دانند. این اجرای بی تدبیرانه باعث ایجاد چنین آشوبی شد.

وی گفت: رییس جمهور به ما می گفت که شما ساکت باشید و حرف نزنید. ما هم به او گفتیم چرا ما ساکت باشیم و نباشیم، شما خودتان حرف نزنید.

عضو شورای انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اگر شلیک به معترضی صورت گرفته، خلاف آرمان انقلاب است. اما کجا چنین چیزی صورت گرفته است. کدام صحنه چنین چیزی را نشان می‌دهد. کسی که با اسلحه به پلیس حمله می کند یا کلانتری را مورد حمله قرار می دهد با مردم معترض متفاوت است.

 

 

 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top