تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/09/18 - 09:09
کد خبر: 337783

در گفت‌وگو با متخصص امور خانواده با «خبرنامه دانشجویان ایران» پیرامون ازدواج سفید مطرح کرد؛

علت رواج الگوی هم‌خانگی، آزادی بی‌قید و شرط روابط جنسی است/ باید فرهنگ ازدواج را اصلاح کنیم

علت رواج الگوی هم‌خانگی، آزادی بی‌قید و شرط روابط جنسی است/ باید فرهنگ ازدواج را اصلاح کنیم

این سبک از زندگی به علت اینکه جنبه رسمی و قانونی ندارد، حکم یک ازدواج آزمایشی را پیدا می کند که زوجین می توانند به راحتی بعد از بروز نشانه های ناسازگاری یا بروز هرگونه مشکل بدون قید هرگونه تعهدی از آن بیرون بیایند. بنابراین طرفین همواره در حالت اضطراب و نوعی بدبینی نسبت به هم هستند بطوری که احساس رضایت عاطفی را در آن ها کاهش می دهد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در سال‌های اخیر پدیده «ازدواج سفید» یا «هم‌باشی سیاه» به شکلی نمایان‌تر از گذشته در جامعه رواج یافته تا جایی که برخی از دختران یا پسران جوان برای این امر به انتشار آگهی روی آورده‌اند.

آگهی‌هایی که در آن  بی پروا و آزادانه درخواست خود را برای هم‌خانه شدن با جنس مخالف ارائه داده و شرایط حضور در این نوع رابطه را تمام و کمال قید می‌کنند.

در این نوع از هم‌باشی که به ازدواج سفید معروف شده، دو طرف هیچ تعهدی برای کنار هم ماندن ندارند و در واقع به شکلی غیررسمی زندگی دو نفره خود را آغاز می‌کنند.

زنان بیشترین صدمات عاطفی را در این نوع رابطه تجربه می کنند
ماجرای ازدواج سفید چیست؟ مهدیه لواف متخصص امور خانواده در گفت و گو با «خبرنامه دانشجویان» با اشاره به تفاوت معنایی ازدواج سفید و همباشی گفت: همباشی زمانی اتفاق می افتد که دختر و پسر در یک خانه مشترک با روابط آزاد جنسی زندگی کنند، در حالیکه عدم ارتباط جنسی جزو مقدمات اصلی در ازدواج سفید است. اما با این وجود در دیدگاه عامه مردم ازدواج سفید هم معنا با همباشی درنظر گرفته می شود.

او گفت: ازدواج سفید چندین سال پیش در آمریکا به رسمیت شناخته شد و علاوه بر آن برای زوج های هم خانه حقوق و قوانینی در نظرگرفته شد. بطور مثال اگر بین زوجین در این نوع از سبک زندگی اختلافی اتفاق بیفتد این حق را دارند که به دادگاه اقامه دعوی کنند. به این ترتیب علاوه بر آنکه در آمریکا آمار ازدواج سفید به طور دقیق در دست است،آمار آن روند رو به رشدی هم دارد.

لواف ادامه داد: در ایران به علت منع های قانونی و اجتماعی و همچنین منع هایی که عرف و جامعه دینی ما برای این سبک از زندگی مشترک به همراه داشته است، ازدواج سفید غالبا بصورت غیر قانونی و پنهانی رخ می دهد. لذا آمار دقیقی از این نوع ازدواج را در جامعه ایران در دست نداریم.

لواف اشاره کرد: کامیل احمدی به عنوان مردم شناس، در سال97 یک مطالعه موردی بر روی 213 زوج هم خانه  در تهران، مشهد و اصفهان  انجام داد و امار جالبی را به دست اورد. طبق امار ایشان عمر این سبک از زندگی در 73/17 درصد از موارد زیر یک سال،1/8 درصد بالای سه سال و 9/73 درصد بین یک تا سه سال است. بنابراین در اکثر مواقع تداوم ندارد و به ازدواج دائم منجر نمی شود. طبق این آمار 40 درصد از این زوج ها خانم هایی بودند که امید داشتند این پیوند را به ثبت رسمی برسانند در حالی که 47 درصد از این  زوجین مردانی بودند که تمایلی به ازدواج دائمی نداشتند.

او تاکید کرد: آمار جالبی که در گزارش کامیل احمدی به آن اشاره شده، مربوط به وضعیت اشتغال این افراد است. طبق این آمار 2/46 درصد از افراد درگیر در این نوع ازدواج کارمند شرکت های خصوصی بودند. 5/39 درصد از این ها به شغل های آزاد اشتغال داشتند. دربین افرادی که دارای شغل دولتی و با ثبات  هستند تنها 3 درصد به این نوع سبک زندگی روی آوردند و اما تنها 9/10 درصد از آنها بیکار و بدون  شغل بودند. بنابراین با توجه به اینکه تنها 10 الی 11 درصد از افراد بدون شغل به سمت این نوع از سبک زندگی روی می آورند می توانیم نتیجه بگیریم که علت گرایش جوانان به ازدواج سفید تنها به دلیل موانع اقتصادی و مشکل اشتغال نیست و دلایل رواج این نوع ازدواج را باید در عوامل دیگری جست و جو کرد.

این متخصص امور خانواده در بیان علل رواج ازدواج سفید گفت: اولین عاملی که طبق گفته ی جامعه شناسان غربی بر رواج الگوی هم خانگی تاثیر به سزایی داشته آزادی بی قید و شرط روابط است و دومین علت مهم آن کاهش کترل و نظارت والدین بر رفتار جنسی فرزندان است. زمانی که روابط بی سابقه جنسی به صورت آزاد در جامعه ای رواج پیداکند نسل اول در آن جامعه الدین گریز می شوند. به این معنا که اولین نسلی که می خواهد آزادی جنسی داشته باشد با والدین خود درگیر می شود بنابراین هم خانگی از نسل دوم رواج پیدا می کند.

لواف با تاکید بر اینکه در ازدواج سفید عدم تعهد در زوجین آسیب بیشتری را متوجه چارچوب نظام  خانواده می کند گفت: این سبک از زندگی به علت اینکه جنبه رسمی و قانونی ندارد، حکم یک ازدواج آزمایشی را پیدا می کند که زوجین می توانند به راحتی بعد از بروز نشانه های ناسازگاری یا بروز هرگونه مشکل بدون قید هرگونه تعهدی از آن بیرون بیایند. بنابراین طرفین همواره در حالت اضطراب و نوعی بدبینی نسبت به هم هستند بطوری که احساس رضایت عاطفی را در آن ها کاهش می دهد. خانواده های حاصل از این ازدواج با دوچالش مهم عمیق و اصیل نبودن عواطف بین زوجین و عدم امکان پرورش صحیح فرزند مواجه اند.

او ادامه داد: مشکل بسیار مهم این نوع ازدواج ناپایداری و بی ثباتی آن است و همانطور که می دانید هرچقدر که یک رابطه به سمت بی ثباتی میل کند خانم ها بیشترین صدمات عاطفی را تجربه می کنند. همچنین در صورت فرزند دار شدن این زوجین، بالای 90 درصد مواقع تصمیم می گیرند به ناچار فرزند خود را سقط کنندکه در این صورت با توجه به اینکه سقط جنین آن هم در بارداری های اول برای خانم ها به شدت خطرناک است، احتمال بارداری و فرزند آوری مجدد برای خانم پایین می آید.

لواف افزود: عامل مهمی که جوانان را به سمت این نوع ازدواج سوق می دهد آن است که این سبک از زندگی بسیار ساده و بی آلایش شکل می گیرد. ما باید فرهنگ ازدواج را در جامعه اصلاح کنیم و این امر جز با همراهی خانواده ها محقق نمی شود.

گزارش از حانیه زرنگ

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top