تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/09/25 - 15:28
کد خبر: 338594

هدف‌ دانشگاه فنی‌‌و‌حرفه‌ای پرورش تکنسین بازار کار کشور است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: هدف ما در این دانشگاه توسعه بخش خصوصی و تربیت کارآفرین است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از اداره کل روابط عمومی، پیش از ظهر امروز به مناسبت هفته پژوهش نشست خبری سید حیدر میرفخرالدینی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

وی در این نشست دانشگاه فنی و حرفه‌ای را دارای ۱۸۰ دانشکده در ۳۱ استان و 111 شهر همراه با جمعیت دانشجویی بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار نفر دانست و گفت: رویکرد دانشگاه فنی و حرفه‌ای مهارت محوری است و جنس آموزش و پژوهش آن نسبت به سایر دانشگاه‌ها متفاوت است در واقع این دانشگاه آموزش کارشناسان آچار به دست را هدف دارد.

میرفخرالدینی ادامه داد: قبل از آغاز هفته پژوهش معمولا برنامه‌های پژوهشی واحد‌های دانشکده‌های ما نیز برگزار می‌شود و برآیند خروجی آن‌ها در هفته پژوهش به سازمان مرکزی می‌آید و در این زمان به طور جدی آن‌ها به بحث و بررسی گذاشته می‌شوند که در نمایشگاه فن بازار ۲۶ تا ۳۰ آذر ماه، خروجی این فعالیت‌ها را شاهد خواهیم بود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیان کرد: طرح‌های پژوهشی و دستاورد‌های تحقیقاتی دانشگاه در نمایشگاه فن بازار به نمایش در می‌آیند که یکی از این طرح‌ها "عصای هوشمند نابینایان " است. علاوه بر آن کارگاه‌های آموزشی را نیز در روز‌های برگزاری نمایشگاه برپا می‌کنیم.

نمایش دست ساخته‌های برتر فنی‌وحرفه‌ای‌ها در نمایشگاه فن بازار
به گفته وی تفاوت هفته پژوهش امسال و نمایشگاه فن بازار برای دانشگاه فنی و حرفه‌ای نسبت به سال قبل نمایش ابتکارات حوزه پژوهش بحث مسابقه دست ساخته‌های دانشجویی و اساتید است که طی هفته گذشته این مسابقه برگزار و مورد استقبال واقع شد.

میرفخرالدینی عنوان کرد: علاوه بر نمایشگاه فن بازار که در نمایشگاه بین المللی برگزار می‌شود مراسمی خاص دانشگاه فنی و حرفه‌ای در دهم دی ماه ۹۸ برپا می‌شود که برای تجلیل از پژوهشگران برتر و فارغ التحصیلان کارآفرین موفق و تجلیل از برگزیدگان مسابقه دست ساخته‌ها است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: در مراسم دهم دی ماه حدود ۱۰۰ طرح ابداع و اختراع دانشجویان یا فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای به نمایش گذاشته می‌شود در واقع از هر استان خواسته شده است که ۳ طرح پژوهشی برتر خود را معرفی کنند تا بتوانیم گلچینی از دست ساخته‌ها و طرح‌های پژوهشی را در این رویداد به نمایش بگذاریم.

۲۲۸۰ کارگاه و آزمایشگاه در دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای فعالیت می‌کنند
وی با اشاره به فعالیت دو هزار و ۲۸۰ کارگاه و آزمایشگاه ثبت شده در کل کشور اظهار داشت: این تعداد کارگاه و آزمایشگاه از آن جهت که می‌تواند راهی برای جذب فارغ التحصیلان به بازار کار شود نقطه قوت دانشگاه است.

تخصیص اعتبار بیست میلیاردی برای ارتقای کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها
میرفخرالدینی ادامه داد: طی یک ماه گذشته ۲۰ میلیارد تومان برای ارتقای کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های واحدها تخصیص داده شد هم چنین در طی چند ماه گذشته برای ارتقای کارگاه‌های ما در زمینه طراحی دوخت و پوشاک ۲۰ میلیارد تومان نیز تخصیص پیدا کرد.

وی عنوان کرد: یکی از مباحث مهم روز انتقال تکنولوژی موتور‌های هیبریدی به داخل کشور است که دانشگاه فنی و حرفه‌ای روی این موضوع متمرکز شده و قرار است واحد‌های دانشگاهی ۳۰ استان به استند‌های آموزشی و موتور‌های هیبریدی مجهز شوند و از هر استان ۲ نفر برای کسب آموزش‌های کاربردی در این راستا به تهران بیایند از آنجایی که اساتید ما ریسک پذیر هستند امیدواریم در آینده نه چندان دور در حوزه اتومکانیک و موضوع موتور‌های هیبریدی ارتقای کیفی خوبی را داشته باشیم.

تخصیص اعتبارات ارزی از قراردادهای بین‌المللی
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره لایحه بودجه دولت در سال ۹۹ گفت: سرانه بودجه دانشگاه ما نسبت به میانگین دانشگاه‌های کشور کمتر از یک چهارم است که البته این میزان نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهتر شده است با این حال تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های ما همواره در اولویت قرار گرفته است از طرف دیگر یکی از رویکرد‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای انعقاد قرارداد‌های بین المللی است که در این خصوص تخصیص اعتبار ارزی خوبی داشته ایم که نهایی شده و به زودی برای دانشگاه واریز خواهد شد.

وی توضیح داد: توسعه شرکت‌های دانشگاهی که از سوی اساتید، دانشجویان، فارغ التحصیلان و یا محققان ما تشکیل می‌شوند در دستور کار قرار گرفته است و همواره تلاش داریم در این راستا بخش خصوصی را مشارکت دهیم چرا که دانشگاه فنی و حرفه‌ای تنها می‌تواند ۴۹ درصد سهام شرکت‌های دانشگاهی را داشته باشد و مابقی باید در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

مجوز راه‌اندازی و فعالیت ۲۷ کانون شکوفایی و خلاقیت صادر شد
میرفخرالدینی افزود: از ۲۸ درخواست برای راه اندازی مراکز رشد کار‌های مقدماتی ۱۶ مرکز انجام شده و در کنار آن در حال حاضر مجوز راه اندازی و فعالیت ۲۷ کانون شکوفایی و خلاقیت صادر شده است که در این خصوص تخصیص بودجه مناسبی داشته ایم و امیدواریم به زودی دستاورد‌های این کانون‌ها روانه بازار شوند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی مصوب کرده است که تا سقف ۱۰ میلیارد تومان وام ارزان قیمت (با سود ۴ درصد) برای هر شرکت دانشگاهی حمایت انجام گیرد.

وی درباره جذب اعضای هیئت علمی در این دانشگاه بیان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای از معدود دانشگاه‌هایی است که مجوز دارد با مدرک کارشناسی ارشد عضو هیئت علمی جذب کند، اما شرط گذراندن آزمون مهارتی یا داشتن سابقه عملیاتی در حوزه فعالیتی وجود دارد در واقع شرط لازم داشتن مهارت کاربردی است تا اساتید بتوانند در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها دوشادوش دانشجویان به آن‌ها مهارت آموزش دهند.

ضرورت اعتمادسازی برای ارتباط بیشتر صنعت با دانشگاه
میرفخرالدینی ادامه داد: اکثر دانشگاه‌ها ملزم به گذاشتن فرصت مطالعاتی هستند، اما دانشگاه فنی و حرفه‌ای این امکان را فراهم کرده که تمامی اعضای هیئت علمی جدید الورود شش ماه به صورت پیوسته یا یک سال به صورت متناوب در صنعت فرصت مطالعاتی بگذرانند تاکنون ۷ نفر از اعضای هیئت علمی که کار تبدیل وضعیت آن‌ها در حال انجام است تقاضای بهره گیری از فرصت مطالعاتی را داده اند که جذب صنعت شوند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه صنعت به دانشگاه نیاز دارد، اما باید اعتمادسازی‌های لازم صورت گیرد گفت: طرح برند ملی برای مشارکت دانشگاه و صنعت است تا هر کدام کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های خاص خود را در اختیار یکدیگر گذاشته واز مزیت نسبی آن‌ها استفاده کنند در واقع بدین شکل ضمن افزایش بهره وری، صنعت با تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها از آن‌ها به نفع کار‌های خود استفاده می‌کنند هم چنین دانشگاه می‌تواند از طریق این کارگاه‌های مجهزنیاز‌های صنعت را برآورده سازد.

همایش اشتغال راهی برای آشنایی دانشجویان با صنعت
وی افزود: در راستای آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان با صنایع قرار است به صورت سالانه همایش‌هایی را تحت عنوان همایش اشتغال با همکاری وزارت کار برگزار کنیم تا دانشجویان و صنایع ضمن رویارویی با یکدیگر بتوانند زمینه همکاری و جذب را فراهم سازند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top